Moderator: Moderafo's
Recitativo schreef:Ik durf de realiteit dus wel onder ogen te zien, ik vind mijn opmerkingen heel erg getuigen van realiteitszin, wat ik al zei, die algemeen geldende dingen blijven steken in oppervlakkigheden. Kijk naar je voorbeeld over Nederlanders, ze zouden nederlands spreken, klopt, je geeft zelf al aan dat er uitzonderingen zijn, maar raak je daarmee de kern van NEderlander zijn? nee, volgens mij niet, en dan zijn er ook onder Nederlanders zoveel individuele verschillen en voor je het weet heb je het over klompen en kaas, tulpen en wiet, gierigheid en koopmansgeest enz. Je schiet er weinig mee op, je leert de nederlander er niet mee kennen. Hetzelfde geldt hiervoor. Lees maar eens de symposiumbundel van hogeschool de Driestar Gouda 'de gereformeerde Gezindte anno 2000', elke bijdrage start met het probleem van het omkaderen van het begrip gereformeerde gezindte en elke auteur kadert weer anders af. MEt dit topic kom je niet verder dan: wetticisme, handjeklap, rokken en hoeden, uitverkiezing en blablabla. Algemeenheden, uiterlijkheden, vormen, vooroordelen, let maar op! Tuurlijk zijn er zaken die hen bindt anders was het een niet te onderscheiden groep, maar dat wat hen bindt staat in geen verhouding tot hetgene dat het van elkaar onderscheidt. ALs je dat een niet realistische visie vindt, dat mag, maar ik schaam me niet voor mijn mening in dat opzicht.
essieee schreef:De vraag is hoe zien jullie de mede refo's. Ik ben dus een refo(leuke benaming) en ben wel benieuwe wat jullie van me vinden met de rest van de refo's!
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten