Hoe zie jij je Reformatorisch mede-christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 19 aug 2003 12:24

Natuurlijk moeten we ieder individu afzonderlijk beoordelen... toch kan je ook algemeen wel wat dingen over de "refo cultuur" zeggen. Het grootste probleem aan deze cultuur is dat het volgens mij te makkelijk is je te verbergen achter uiterlijkheden, wettiscisme en dogmatiek. Leer de catechismus uit je hoofd, trek een zwart pak aan en praat de hele dag over de wet van God en: Your're in! Refo's zouden meer over hun persoonlijke relatie met christus moeten praten en een "gesloten" geloof zou niet geaccepteerd moeten worden... pas dan kun je mensen echt wakker schudden. Kortom laat je cultuur los en geloof gewoon.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 aug 2003 12:41

Recitativo schreef:Ik durf de realiteit dus wel onder ogen te zien, ik vind mijn opmerkingen heel erg getuigen van realiteitszin, wat ik al zei, die algemeen geldende dingen blijven steken in oppervlakkigheden. Kijk naar je voorbeeld over Nederlanders, ze zouden nederlands spreken, klopt, je geeft zelf al aan dat er uitzonderingen zijn, maar raak je daarmee de kern van NEderlander zijn? nee, volgens mij niet, en dan zijn er ook onder Nederlanders zoveel individuele verschillen en voor je het weet heb je het over klompen en kaas, tulpen en wiet, gierigheid en koopmansgeest enz. Je schiet er weinig mee op, je leert de nederlander er niet mee kennen. Hetzelfde geldt hiervoor. Lees maar eens de symposiumbundel van hogeschool de Driestar Gouda 'de gereformeerde Gezindte anno 2000', elke bijdrage start met het probleem van het omkaderen van het begrip gereformeerde gezindte en elke auteur kadert weer anders af. MEt dit topic kom je niet verder dan: wetticisme, handjeklap, rokken en hoeden, uitverkiezing en blablabla. Algemeenheden, uiterlijkheden, vormen, vooroordelen, let maar op! Tuurlijk zijn er zaken die hen bindt anders was het een niet te onderscheiden groep, maar dat wat hen bindt staat in geen verhouding tot hetgene dat het van elkaar onderscheidt. ALs je dat een niet realistische visie vindt, dat mag, maar ik schaam me niet voor mijn mening in dat opzicht.

Oke bedankt voor je duidelijke antwoord.
Ik snap het gevaar dat er in schuilt als je het over evos en refos gaat hebben. Maar ik ben er eigenlijk niet bang voor om in uiterlijkheden, vormen en vooroordelen te belanden. Want deze zijn volgens mij al genoeg besproken op dit forum.
Maar ik richt me vooral op de laatse vraag: kunnen wij 'evangelishe' christenen nog wat leren van de refos?
en andersom natuurlijk.
Door de goede dingen op te noemen van de refos en van de evo's kan iedereen voor zichzelf kijken wat hij mist.
Het gene wat ik dus niet realistisch vindt van jou kant is dat je deze topic als afgeschreven wordt beschouwt. Maar je kan ook de positieve kanten er uit lichten. Met de vraag: wat kan jij leren van je mede-christenen?
En wat zouden de mede-christenen kunnen leren van ons.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 19 aug 2003 13:25

Dat leren van anderen vind ik een goeie, positieve insteek en is toch heel iets anders dan het benoemen van uiterlijkheden enz. MAar ik denk dat het er niet zoveel toe doet of je leert van de refo of de evangelo of voor mijn part van de rooms katholiek, dan zou je het algemener kunnen stellen, wat kan ik leren van mijn medechristen, maar zo was dat dus niet door de starter van het topic geformuleerd. Maar als we die kant op gaan, beschouw ik dit topic niet als afgeschreven, integendeel!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 19 aug 2003 14:48

Ik geloof niet in hokjes. Ik geloof in Jezus Christus. Ik baal daar altijd erg van hoor... kijk jij bent nu een evangelicaal, of jij bent Rooms Katholiek... Daar gaat het toch niet om! Het gaat erom of je gelooft in Jezus Christus. Veel refo's geloven daarin, veel evangelischen geloven erin, veel RKers geloven erin,veel grieks orthodoxen geloven erin.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2003 19:51

Natuurlijk moeten we ieder individu afzonderlijk beoordelen...

Jij moet niemand beoordelen, oordelen of veroordelen. Dat doet Iemand anders al.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 aug 2003 11:29

De vraag is hoe zien jullie de mede refo's. Ik ben dus een refo(leuke benaming) en ben wel benieuwe wat jullie van me vinden met de rest van de refo's!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 aug 2003 12:12

essieee schreef:De vraag is hoe zien jullie de mede refo's. Ik ben dus een refo(leuke benaming) en ben wel benieuwe wat jullie van me vinden met de rest van de refo's!

Ik vind jou een simpatieke meid die echt op zoek is naar God.
Verder zijn er heel veel refos op zoek naar God maar de meeste zien geen uitweg meer. Ik vindt het supper om in de ger. gem te blijven bij alle refo's en hun te vertellen dat hij ook voor Hun is gestorven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”