Ons doopformulier

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 21 aug 2003 20:00

Petertje schreef:Waar kan ik dan in de Bijbel vinden dat ik afgezonderd van de wereld ben als ik als kind gedoopt ben???

De joden werden in het oude testament besneden (de mannen althans) en zij waren toch het verbondsvolk? Zij waren afgezonderd van de wereld, omdat God met hen een doel had. Aangezien de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen en ook het teken is van het Verbond dat God met de mens sloot, is iemand met een gedoopt voorhoofd afgezonderd van de mensen die dat niet hebben. Dat je afgezonderd bent moet tot uiting komen in je hele levenswandel. Dit wordt echter pas duidelijk na je bekering, als je anders gaat leven.

Ik hoop dat dit wat verduidelijkend is.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 21 aug 2003 21:15

Gandalf schreef:
Petertje schreef:Waar kan ik dan in de Bijbel vinden dat ik afgezonderd van de wereld ben als ik als kind gedoopt ben???

De joden werden in het oude testament besneden (de mannen althans) en zij waren toch het verbondsvolk? Zij waren afgezonderd van de wereld, omdat God met hen een doel had. Aangezien de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen en ook het teken is van het Verbond dat God met de mens sloot, is iemand met een gedoopt voorhoofd afgezonderd van de mensen die dat niet hebben. Dat je afgezonderd bent moet tot uiting komen in je hele levenswandel. Dit wordt echter pas duidelijk na je bekering, als je anders gaat leven.

Niet als je niet op zijn vraag ingaat... hij vraagt nl. of je het vanuit de bijbel wilt hard maken, dwz concrete bijbelteksten..
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 aug 2003 21:32

Gandalf schreef:

Waar staat dit in de bijbel??? Ik lees in de bijbel twee verbonden en verder kom ik niet, dus ik mis een schakel

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 aug 2003 21:42

kinderdoop is een andere discussie (btw 1 kor 7:14, en daarom word je gedoopt, niet andersom)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 21 aug 2003 21:46

parsifal schreef:kinderdoop is een andere discussie (btw 1 kor 7:14, en daarom word je gedoopt, niet andersom)

Hoe breng je dit bijbelgedeelte in verband met doop??? Ik lees dat niet.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 21 aug 2003 23:24

Klaas schreef:
In z'n algemeenheid kun je stellen dat je als gelovige uit het domein van de dood (wereld) in het domein van het leven (Christus) gekomen bent.

Maar gaat het dan te ver om te zeggen dat de weg terug afgesloten is, of is er een macht groter dan die van Christus?

Petertje schreef:
Bezwaar: Ik heb nog steeds niet in de bijbel gevonden dat een gedoopt voorhoofd betekent dat ik afgezonderd ben, geheiligd ben of hoe je het ook maar wilt noemen.

Ik ben ook benieuw waar dat staat, ook van dat gedoopte voorhoofd.

Gandalf schreef:
Aangezien de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen en ook het teken is van het Verbond dat God met de mens sloot, is iemand met een gedoopt voorhoofd afgezonderd van de mensen die dat niet hebben.

Opnieuw een vooronderstelling. Waarschijnlijk komt deze stelling uit de vervangingstheologie, besnijden is dan immers niet meer nodig, het Joodse volk heeft afgedaan.

Thedudehimself schreef:
Niet als je niet op zijn vraag ingaat... hij vraagt nl. of je het vanuit de bijbel wilt hard maken, dwz concrete bijbelteksten..

Ik ben benieuwd.

Petertje schreef:
Waar staat dit in de bijbel??? Ik lees in de bijbel twee verbonden en verder kom ik niet, dus ik mis een schakel

In bijbel staan wel meer dan twee verbonden, neem bijvoorbeeld het verbond dat God sloot met Noach.

Petertje schreef:
Hoe breng je dit bijbelgedeelte in verband met doop??? Ik lees dat niet.

Ik lees het er ook niet in.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 22 aug 2003 01:27

Petertje schreef:
[quote]Waar staat dit in de bijbel??? Ik lees in de bijbel twee verbonden en verder kom ik niet, dus ik mis een schakel
In bijbel staan wel meer dan twee verbonden, neem bijvoorbeeld het verbond dat God sloot met Noach.
[quote]

Als ik over de verbonden hoor, dan is het steeds over het verbond dat God sloot met de Joden, dus aan Abraham. Dat is het oude verbond. Dan hebben we het nieuwe verbond in Christus (zie b.v. Hebreeen). M.I. zijn dat de verbonden waar we het steeds over hebben. Klopt dat?

joris

Berichtdoor joris » 22 aug 2003 07:03

Dit is de beker van het nieuwe verbond, neemt en drinkt daaruit!!!!

De psalmschrijver schrijft wel zo prettig dat hij liever aan de drempel van Gods huis staat dan helemaal niet, maar zolang wij niet uit die beker durven te drinken staan we nog niet eens op de drempel.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 08:55

Petertje:
Bezwaar: Ik heb nog steeds niet in de bijbel gevonden dat een gedoopt voorhoofd betekent dat ik afgezonderd ben, geheiligd ben of hoe je het ook maar wilt noemen. Ja, er zijn inderdaad teksten 'wel in de wereld maar niet van de wereld' maar die hebben niets te maken met de doop. Als een bekeert persoon, leef je in de wereld maar ben je niet meer van deze wereld. Maar dat heeft m.i. niets te maken met het gedoopte voorhoofd.

OK, ik snap je probleem. Volgens mij ben jij een voorstander van de volwassendoop. Vanuit die doop gezien kun je dus stellen dat gedoopt zijn inhoudt dat je afgezonderd bent. Immers een bekeerd persoon dient gedoopt te zijn en zodoende kun je die doop zien als teken van afzondering. Je bent met Christus en dus aan de wereld gestorven.

Als je de kinderdoop ziet als verwijzing naar concrete werkelijkheid (en dus niet alleen als belofte of mogelijkheid) dan wordt dus gesteld dat ook deze kinderen in Christus begraven worden. M.a.w. ook zij zijn afgezonderd van de wereld. Ze zijn in Christus, behoren tot de Gemeente, noem het zoals je wilt. De bijbelse argumenten voor deze gedachte zijn dan ook de algemene argumenten voor de kinderdoop en die worden elders al uitvoerig genoeg besproken. Ik beperk me dan ook tot 1 Kor. 7:14 waar staat dat kinderen van gelovige ouders geheiligd (afgezonderd) zijn.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 08:57

Joris:
is niet negatief hoor, is juist positief. Maar jij wilt de wetten niet loslaten en dus is het negatief voor jou.

Vreemde redenatie. Hoe kom je erbij dat ik die wetten niet wil loslaten? En wat bedoel je daar mee? Ik stel alleen dat de bijbel nergens over de wet spreekt als zijnde 'ballast'. De wet is van blijvende waarde. Sterker: zonder de wet heeft de dood van Jezus geen enkele betekenis. Noem dat maar eens ballast.

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 09:57

HB:
Maar gaat het dan te ver om te zeggen dat de weg terug afgesloten is, of is er een macht groter dan die van Christus?

Moeilijke vraag. Enerzijds lijkt de bijbel te zeggen: eens bekeerd altijd bekeerd. Anderzijds wordt er ook gesproken over afvalligen die eens de waarheid gekend hebben. Zeg jij het maar...

HB:
Opnieuw een vooronderstelling. Waarschijnlijk komt deze stelling uit de vervangingstheologie, besnijden is dan immers niet meer nodig, het Joodse volk heeft afgedaan.

Dat is iets te simplistisch. Je kunt prima geloven dat de doop in de plaats van de de besnijdenis is gekomen zonder de vervangingstheologie aan te hangen. Het is absoluut overbodig deze discussie onzuiver te maken door allerlei zaken te associeren.

Petertje:
Als ik over de verbonden hoor, dan is het steeds over het verbond dat God sloot met de Joden, dus aan Abraham. Dat is het oude verbond. Dan hebben we het nieuwe verbond in Christus (zie b.v. Hebreeen). M.I. zijn dat de verbonden waar we het steeds over hebben. Klopt dat?

Ja.

Joris:
Dit is de beker van het nieuwe verbond, neemt en drinkt daaruit!!!!

Ik zie je dat nou steeds citeren, maar is dat het enige wat je te melden hebt over het nieuwe verbond? Waarom heet het een 'verbond' denk je?

Joris:
De psalmschrijver schrijft wel zo prettig dat hij liever aan de drempel van Gods huis staat dan helemaal niet, maar zolang wij niet uit die beker durven te drinken staan we nog niet eens op de drempel.

En wat bedoel je dan met het drinken van die beker?

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 22 aug 2003 13:02

De beker drinken, zie trouwrituelen in die tijd, betekent dat je je als bruid helemaal overgeeft aan je bruidegom en je leven in zijn hand legt vol vertrouwen. De bruidegom reikt de beker aan en belooft dat hij in het vervolg voor haar zal zorgen en dat haar leven veilig is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 13:13

Bij trouwen gaat het om twee gelijkwaardige partners. Dat is bij het nieuwe verbond toch niet aan de orde? Het nieuwe verbond is toch geen afspraak tussen God en jou?

Het lijkt me ook vreemd het drinken van de beker te betrekken op de trouwceremonie. Het lijkt me veel logischer de betekenis te ontlenen aan de pesach maaltijd die Jezus met Zijn discipelen had toen Hij het avondmaal instelde.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 22 aug 2003 13:15

Klaas schreef:Bij trouwen gaat het om twee gelijkwaardige partners. Dat is bij het nieuwe verbond toch niet aan de orde? Het nieuwe verbond is toch geen afspraak tussen God en jou?

Het lijkt me ook vreemd het drinken van de beker te betrekken op de trouwceremonie. Het lijkt me veel logischer de betekenis te ontlenen aan de pesach maaltijd die Jezus met Zijn discipelen had toen Hij het avondmaal instelde.

Klaas

ach ik gaa er niet moeiljk over doen. W ekomen er toch niet uit.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 13:26

Dat heb je snel geconcludeerd...

Terug naar “Archief”