Gods goedheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

de_zoekende

Gods goedheid

Berichtdoor de_zoekende » 20 aug 2003 22:53

Even een nieuw vraagje waarvan veel mensen een andere mening hebben dan ik:

Als een baby geboren wordt en komt direct te overlijden... gaat hij (of zij) naar de hemel of de hel?!

Laat God in al zn goedheid de zondeval bepalen waar de baby heen gaat of begin je per definitie als mens met een schone lei!?
Ik geloof het laatste omdat het andere totaal niet strookt met Gods goedheid maar wat denken jullie?!

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 07:16

jona 4:11: zou ik dan die grote stad Ninevee niet verschonen, waarin veel meer dan honderd en twintigduizend menschen zijn, die geen onderscheid weten tussen hunne rechterhand en hunne linkerhand, daartoe veel vee?

ofwel: Zou ik dan nivneve niet sparen, die grote stad met meer dan hondertwintigduizend mensen, die zich nergens van bewust zijn, nog afgezien van al die onschuldige dieren

Rom 7:8: zonder de wet is de zonde dood.Eens leefde ik zonder de wet. Maar toen het gebod kwam, kwam de zonde tot leven, en ik gin dood.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 21 aug 2003 07:27

hmm goeie vraag.....ik weet dus van mijn opa en oma, die hebben ook een dood geboren kindje gehad. Dit kindje is wel in de Hemel, daarvan hebben ze zekerheid.

Niet ieder doodgeboren kindje gaat naar de Hemel volgens mij, een kindje is toch in zonde ontvangen en geboren??

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 aug 2003 07:57

Joris:
ofwel: Zou ik dan nivneve niet sparen, die grote stad met meer dan hondertwintigduizend mensen, die zich nergens van bewust zijn, nog afgezien van al die onschuldige dieren

En hoe zit het dan met Paulus? Hij stelt dat niemand zich voor God kan verontschuldigen. Iedereen staat schuldig tegenover God, niemand is onschuldig.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 21 aug 2003 08:06

Totdat een kind volwassen is, wordt het in zijn ouders 'geheiligd'. Hoe erg het voor (gelovige) ouders ook is, een doodgeboren kind, je hoeft er niet aan te twijfelen dat het in de hemel komt.

Die troost heb je als gelovige ouders!

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 08:36

Klaas schreef:Joris:

En hoe zit het dan met Paulus? Hij stelt dat niemand zich voor God kan verontschuldigen. Iedereen staat schuldig tegenover God, niemand is onschuldig.

Klaas

tja, duit wordt dezelfde discussie natuurlijk als over bekering en kinderdoop. maar euh, kan een baby zichzelf verontschuldigen? Kan een baby bewust zondigen?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 aug 2003 08:46

Ikke21 schreef:hmm goeie vraag.....ik weet dus van mijn opa en oma, die hebben ook een dood geboren kindje gehad. Dit kindje is wel in de Hemel, daarvan hebben ze zekerheid.

Niet ieder doodgeboren kindje gaat naar de Hemel volgens mij, een kindje is toch in zonde ontvangen en geboren??

ik snap je redenering niet helemaal eigenlijk... dat kindje van je opa en oma is toch ook in zonde ontvangen en geboren? zij zouden dan wel die zekerheid hebben, maar je weet het niet over andere kinderen??

heeft het er niet mee te maken of de ouders geloven of niet??

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 aug 2003 08:52

Joris:
tja, duit wordt dezelfde discussie natuurlijk als over bekering en kinderdoop. maar euh, kan een baby zichzelf verontschuldigen? Kan een baby bewust zondigen?

Volgens mij is dit toch echt een andere discussie. Jij betrekt een tekstgedeelte over volwassenen op kinderen. Ik vraag me af of dat uberhaupt kan en heb ook m'n vraagtekens bij datgene wat je uit de tekst uit Jona haalt. Jij wilt daarmee aantonen dat als je niet beter weet je onschuldig bent. Dat is echter in tegenspraak met Paulus.

Als je nou gewoon gezegd had dat kidneren nog niet bewust zondigen en dat je je niet kunt voorstellen dat God zulke kinderen verloren laat gaan dan vind ik dat prima (ik kan me dat ook niet voorstellen), maar onderbouw dat dan met de goede teksten (en als die er niet zijn dan geef je enkel je mening).

Klaas

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 aug 2003 09:41

- over de situatie van doodgeboren kinderen of jonggestorven kinderen staat weinig in de bijbel
- God beoordeelt ieder mens als individu, en bekering erft bij mijn weten niet over. Toerekening van bekeerdheid of onbekeerdheid van de ouders lijkt daarom niet aan de orde.

daaruit concludeer ik:

- of alle doodgeboren kinderen gaan naar de hemel
- of ze krijgen een ander keuzemoment

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 aug 2003 09:54

Surfer:
Toerekening van bekeerdheid of onbekeerdheid van de ouders lijkt daarom niet aan de orde.

Toch schrijft Paulus letterlijk dat kinderen van een gelovige ouder geheiligd zijn in hun ouder(s).

Klaas

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 aug 2003 12:55

Moeilijke vragen.
Als eerst denk ik God is rechter die beslist, mogen wij hier ons oordeel wel over geven?
Maar ik heb net als jullie dezelfde vragen. ben zelf een broertje van zes jaar verloren. Je gevoel kan er niet bij als een onschuldig kind in de hel zo komen. Gelukkig mochten wij van twee (een onbekende) Kinderen Gods de bevestiging krijgen dat hij God zijn Kind heeft thuis gehaald. Aan de andere kant mag je volgens de bijbel niet op mensen vertrouwen maar als een Kind van God dat doorkrijgt....
En het andere punt, we zijn in zonden ontvangen en geboren dus al bij onze geboorte verdoemelijk in Gods aangezicht. Ik weet dus ook niet HET antwoord maar God is een eerlijk en rechtvaardig God!

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 21 aug 2003 15:15

Ik ben er van overtuigd dat baby's die geboren worden uit gelovige ouders naar de hemel gaan als ze komen te overlijden. Niet op grond wie ze zelf zijn, maar op grond van het geloof van de ouders. Dat is juist het mooie dat een baby behouden kan worden op grond van het geloof van de ouders, omdat het zelf nog geen besef heeft wat zonde is. Daarom staat er ook in het doopformulier "totdat het kind tot zijn verstand gekomen is". Oftewel, totdat een kind zelf het besef krijgt wat zonde is en wie God is en wil zijn. Dat kan bij het ene kind langer duren dan bij het andere kind.

Hiermee wordt direct duidelijk dat baby's uit ongelovige ouders niet naar de hemel zullen gaan, hoe hard dit ook is.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 aug 2003 15:49

sorry, maar ik zou dus niet op grond van het geloof van mijn ouders naar de hemel willen gaan. Dat klopt niet, dat kun je op je klompen aanvoelen.

Er zouden dan twee groepen mensen in de hemel, de ene groep die in Christus geloofd heeft en bewust de keuze voor God gemaakt, en een andere groep die op grond van het geloof van hun ouders zalig zijn geworden, en geen bewuste keuze voor God hebben gemaakt.

Dus ik denk dat iedereen een bewuste keuze voor God moet maken om in Zijn nabijheid te kunnen leven. Kinderen van zowel bekeerde als onbekeerde ouders.

Dat alle ongeboren kinderen per definitie naar de hemel gaan lijkt me ook minder logisch, vanwege het ontbreken van die keuze.

Je kunt dit wel geloven, maar dan moet je denk ik ook aannemen dat kinderen zonder zonde geboren worden, en zelfs zonder zonde zijn totdat ze tot hun verstand gekomen zijn...Anders kun je dat niet hard maken.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 aug 2003 16:17

Surfer:
sorry, maar ik zou dus niet op grond van het geloof van mijn ouders naar de hemel willen gaan.

Je weet volgens mij niet wat je zegt.

Surfer:
Er zouden dan twee groepen mensen in de hemel, de ene groep die in Christus geloofd heeft en bewust de keuze voor God gemaakt, en een andere groep die op grond van het geloof van hun ouders zalig zijn geworden, en geen bewuste keuze voor God hebben gemaakt.

Ja en? Misschien zijn er nog wel meer groepen. Wie ben ik om God te beperken in het vergeven van zonden? Als Hij mensen zalig wil maken op Zijn manier, wil jij dat dan betwisten?

Jij maakt alles afhankelijk van je individuële bewuste keuze. Die gedachte lijkt me niet bijzonder bijbels.

Klaas

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 21 aug 2003 18:31

Gandalf schreef:Hiermee wordt direct duidelijk dat baby's uit ongelovige ouders niet naar de hemel zullen gaan, hoe hard dit ook is.

Sorry hoor maar die conclusie kan ik nergens uit de bijbel halen... dit is echt menselijke logica... overigens ook nog eens slechte logica. Je zegt:
Stap 1: Christelijke babys gaan naar de hemel.
Stap 2: Daaruit volgt niet-christelijke babies gaan niet naar de hemel .
Stap 3: En daaruit volgt weer niet-christelijke babys gaan naar de hel.

Stap 1: staat duidelijk in de bijbel
Stap 2: concludeer je uit stap 1 Maar is dus niet logisch. Als een banaan een fruit is, is daarmee toch ook niet direct gezegd dat een appel geen fruit is. Er is in dit geval ook nog zoiets mogelijk als EN EN
Stap 3: Is een drogreden. Je gaat totaal voorbij aan het feit dat er meer mogelijkheden zouden kunnen zijn, zoals al gememoreerd door o.a. Surfer.

Als het volgens menselijke ideeen niet logisch is... en ik hoop dat je op je klompen aanvoelt dat het ook niet rechtvaardig is... hoe kan het dan rechtvaardig en logisch zijn voor een God die nog veel meer hierboven is verheven.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Terug naar “Archief”