reformatorisch? kort voor de kop?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 feb 2006 11:32

*proest* Dan mogen daar alleen maar refo-patienten komen zeker. Wie had er ook alweer een dokter nodig volgens Jezus? ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 16 feb 2006 11:32

Puur als vrijwilligster werk ik op een school met voor ruim 85% allochtone leerlingen. Een openbare school dus.
Ik heb de vraag vanmorgen aan de directeur voorgelegd.
Wij hebben nl. twee jaar geleden een stagiaire gehad van het Marnix-college, protestants-christelijk dus.
Dat was een prima meid, die ik erg goed ken (ze komt uit onze kerkelijke gemeente... :wink: ) die er zelf voor koos een stage te doen op een zgn. 'zwarte' school. De school heeft meestal alleen stagiaires van de Domstad (?? - of is de naam veranderd, weet ik niet...) Hogeschool.

Als er een nieuwe leerkracht wordt gezocht, wordt een advertentie gezet en iedereen, ongeacht welke opleidingsplek, die geschikt lijkt wordt uitgenodigd voor een gesprek. Als iemand van een christelijke pabo komt wordt gevraagd hoe men tegenover het openbaar onderwijs staat. Verder geen onderscheid.

Bij de protestants-christelijke scholen hier (er is overigens ook een reformatorische school) wordt ook gekeken naar de geschiktheid van de kandidaat (ate). De vraag die daarenboven wordt gesteld is - uiteraard - of men de Drie Formulieren kan ondertekenen, zonder meer, of dat men zich tenminste kan vinden in de traditie waarin deze Formulieren staan. Oftewel, kortom: of men belijdt Jezus Christus te erkennen als Heer en Heiland en daarover wil vertellen aan de kinderen.
De pabo waaraan de opleiding is gevolgd doet er op zich niet toe, ook als die van openbare schnitt was/is.

Wat er dus in het geval van PPM2 gebeurt, is dus niet de normale gang van zaken en ik zou zeker een school(bestuur) daarop aanspreken...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 feb 2006 11:36

Bij een pc-school hoef je niet de drie formulieren te ondertekenen lijkt mij. Of bedoel je dat ook niet? Er zat bij ons op school trouwens wel verschil tussen de docenten, de ene zong twee keer per dag psalmen en de ander zelden.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 feb 2006 11:39

Lalage schreef:Bij een pc-school hoef je niet de drie formulieren te ondertekenen lijkt mij. Of bedoel je dat ook niet? Er zat bij ons op school trouwens wel verschil tussen de docenten, de ene zong twee keer per dag psalmen en de ander zelden.

Ik denk dat dat van de regio af hangt. Hier is het nog wel te doen gebruikelijk, al zit die 'nuancering' die ik poogde te verwoorden er wel in.

jagertje
Verkenner
Verkenner

Re: reformatorisch? kort voor de kop?

Berichtdoor jagertje » 16 feb 2006 11:55

paprikameisje2 schreef:Heb je opeen andere pabo gezeten als gouda, beland je brief direct in de prullebak.

Ligt er misschien nog aan op welke school je dan gezeten heb, want er zullen ook pabo-scholen zijn die niet goed zijn, maar scholen zijn toch verplicht om elke sollisitatie apart te bekijken. dus dan moet het toch eigelijk niet uitmaken op welke school je gezeten heeft. gewoon blijven solliciteren je komt echt wel aan een baan!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2006 13:27

Het is belachelijk dat je geselecteerd wordt op PABO van een bepaalde school.
Pabo is toch De Driestar? 8)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 feb 2006 14:30

Raido. 8)

Ik begrijp best dat ze selecteren op bepaalde opleiding bij een bedrijf. Als ze in een advertentie HAVO wensen, ga je úberhaubt al niet solliciteren met je VBO, bijv. Maar Pabo is Pabo, punt.

(Hehe, ik heb ooit ook nog bij een groentezaak gewerkt, waarvan de eigenaar vond dat de motivatie en vaardigheid van de werknemers vér beneden peil was. ''In het vervolg neem ik alleen nog maar mensen aan met mínstens Havo-niveau'' zei hij. Toen vroeg ik me af welk niveau híj wel niet had, om te denken dat mensen met een Havo niveau in een groentezaak zouden willen werken. :roll:. Dat zei ik hem dan ook, maar hij was er vollop van overtuigd dat dat wel ging lukken. Uiteindelijk kwam er dan een nieuw meisje; IVBO, die andijvie niet van spinazie kon onderscheiden. (Niet minderwaardig bedoelt tegenover haar overigens, ze leerde redelijk snel))
Offtopic, maar ik vond het wel vermakelijk toen. :P

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 16 feb 2006 16:34

helaas, weet ik dat het gebeurd. misschien hebben ze wel te veel keus.

heeft het met de achtergrond/doelstelling te maken van andere PABO's??
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 feb 2006 18:49

Technico schreef:Hmmm, als ik je verhaal zo lees, knappen ze eerder af op jou manier van benaderen, in plaats van te kijken op welke Pabo je gestudeerd hebt.

Het idee van 'vragen wat een school jou te bieden heeft' is een manier van solliciteren die op dit moment in het algemeen erg gewaardeerd wordt, maar volgens mij niet zo heel erg binnen reformatorische kringen.

Ik vraag me af hoe ze reageren als je je iets minder assertief opstelt.

Ik gooi zomaar wat erin hoor, ik wil je nergens van beschuldigen ofzo.

Hoe kom je tot de conclusie dat ze echt afknappen op je opleidingsplek?

als ik eerlijk ben ben ikhet niet met je eens. Ik wil gewoon ergens werken waar ik mij fijn voel. ALs ik de school van te voren bel en ik wissel van gedachten met de directuer kan ik daar gemakkelijk een conclusie uit trekken. ALs je het niet gelooft, bel maar eens eens chool en kom maar met hetzelfde verhaal als mij. Moet je wel een gergemschool bellen en zeggen dat je HNHK ben en ook zeggen dat je op een gereformeerde school heb gezeten. Dan hoor je genoeg.

Ze zeggen datn soms er ook ngo bij, als je spuugt op onze gezindte moet je in iedergeval niet komen werken... Dan denk ik: Halloowww. waar hoor ik dan zelf bij? Ik snap da tn iet helemaal, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Zijn hier nog mensen die mij dat uit kunnen leggen?

Trouwens assertief vind ik juist belangrijk. Ze weten precies hoe je dan ben. Duidelijk toch. De ene persoon zal dat op prijs stellen, en de ander juist niet, ligt aan de mensen die je treft.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 16 feb 2006 19:09

Smurffie schreef:Raido. 8)

Ik begrijp best dat ze selecteren op bepaalde opleiding bij een bedrijf. Als ze in een advertentie HAVO wensen, ga je úberhaubt al niet solliciteren met je VBO, bijv. Maar Pabo is Pabo, punt.

(Hehe, ik heb ooit ook nog bij een groentezaak gewerkt, waarvan de eigenaar vond dat de motivatie en vaardigheid van de werknemers vér beneden peil was. ''In het vervolg neem ik alleen nog maar mensen aan met mínstens Havo-niveau'' zei hij. Toen vroeg ik me af welk niveau híj wel niet had, om te denken dat mensen met een Havo niveau in een groentezaak zouden willen werken. :roll:. Dat zei ik hem dan ook, maar hij was er vollop van overtuigd dat dat wel ging lukken. Uiteindelijk kwam er dan een nieuw meisje; IVBO, die andijvie niet van spinazie kon onderscheiden. (Niet minderwaardig bedoelt tegenover haar overigens, ze leerde redelijk snel))
Offtopic, maar ik vond het wel vermakelijk toen. :P

oei oei, ik kan spinazie ook niet van andijvie onderscheiden...

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 16 feb 2006 20:10

Smurffie schreef:Ik heb op dit moment een ongelovige baas en het is de beste die ik ooit gehad heb.

Eensch.

Lorijntje schreef:Dan verkeer ik gewoon 24 uur per dag in reformatorische kringen.

Je hebt m'n zegen, maar ik blijf liever 50 jaar bij mijn huidige niet-christelijke werkgever dan 1 maand bij een christelijke toko. Maar goed, dat is natuurlijk gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 16 feb 2006 21:15

Debor@ schreef:
Smurffie schreef:Ik heb op dit moment een ongelovige baas en het is de beste die ik ooit gehad heb.

Eensch.

Lorijntje schreef:Dan verkeer ik gewoon 24 uur per dag in reformatorische kringen.

Je hebt m'n zegen, maar ik blijf liever 50 jaar bij mijn huidige niet-christelijke werkgever dan 1 maand bij een christelijke toko. Maar goed, dat is natuurlijk gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

haha, kan me er wat van voorstellen hoor :) Ik hoef ook niet zo nodig in reformatorische kring te werken..Maar goed, dat ben ik dan ook niet van plan..ik verkeer uberhaupt niet veel in die kringen. Daarom ist altijd weer even wennen ( SGP-jongerendagen enzo :)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 feb 2006 22:02

Alleen jammer dat het voor die baas niet zo best is. :? :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 feb 2006 22:40

Ze zeggen datn soms er ook ngo bij, als je spuugt op onze gezindte moet je in iedergeval niet komen werken... Dan denk ik: Halloowww. waar hoor ik dan zelf bij? Ik snap da tn iet helemaal, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Zijn hier nog mensen die mij dat uit kunnen leggen?

omdat somminge mensen spugen op hun eigen gezindte, ik zal geen namen noemen. :wink:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 feb 2006 22:48

he wat een negativiteit toch allemaal, en dat op Refoweb. Mag dat wel, zoveel kritiek hebben op eigen kring?
Of mag dat alleen als je van binnenuit komt?

Ik heb op een reformatorische school gezeten (HAVO) en dat was op zich niet meer zo strict als "vroeger", dus ik heb mazzel gehad. Sinds ik eraf ben schijnt het weer stricter geworden te zijn. Goede school, goede opleiding, niets om over te klagen. Daar niet van.
Maar de houding van sommige mensen daar knap ik ook op af.
Televisie mag niet en dat soort dingen, terwijl er enkelingen zijn die er stiekem toch eentje in huis hebben. Samen met een klasgenoot, die in dezelfde Nederlands Gereformeerde Kerk zat als ik, was ik de beste als het gaat om Engels (uitspraak, lezen en schrijven). Wij hadden TV. Dat viel erg op, uitgerekend degenen die geen tv hadden, hadden lagere cijfers met Engels.
Andersom haalden wij bij het vak Godsdienst (hier en daar vrij veel Kerkgeschiedenis) nooit cijfers hoger dan 6.5-7. De "grootste refo's" hadden 8'en en 9'ens.

De leukste en meest geweldige leraar van de hele school was Vrijgemaakt (dus geen gergem of Ned. Herv.), reed in een Fiat Panda (zo ongeveer). Andere leraren hadden grotere auto's, en soms kwamen ouders hun kinderen naar school brengen met de auto (vanwege slecht weer ofzo). Nu snap ik dat reformatorische gezinnen veelal grote auto's nodig hebben vanwege de gezinsgrootte, maar de grote glimmende zwarte/donkerblauwe Mercedessen en andere grootheden waar ik dan omheen moest lopen (ik kwam lopend naar school) waren soms een doorn in mijn oog.

Allemaal uiterlijkheden, jammer genoeg.

Maar inderdaad, de GH is ook een goede PABO. Een PABO behoort goed te zijn, en een diploma voor PABO is gewoonweg goedgekeurd. Kerkelijke achtergrond zegt vaak al genoeg over de persoon zelf.
Echter, de school heeft natuurlijk zelfbeschikkingsrecht (correct me if I'm wrong). Wat betreft sollicitatie weet ik natuurlijk niet, maar bijvoorbeeld met stagiaires wel. Een school kan bijvoorbeeld alleen stagiaires willen van een bepaalde school waar ze goede ervaringen mee hebben.
Maar qua sollicitatie is het flauw en zelfs hypocriet.
Ik ken jongen/meisjes die een andere kerkelijke achtergrond hebben dan gergem en ned. herv en zo netjes zijn als wat, en figuren die wel gergem of ned herv zijn en compleet hetzelfde zijn als "de goddelozen". Uitgaan tot in details, grof taalgebruik, inderdaad "seksgrapjes" etc etc. De muziek die ze luisteren is radio 538-doelgroep, maar ondertussen is er voldoende commentaar op pop/rock/etc etc gemaakt door christenen, want dat zou niet kunnen, rock is van de duivel etc etc.

Kan ik erg op afknappen, en vaak reageer ik dan ook sarcastisch, of helemaal niet. Vermijden doe ik het uit voorzorg, er komt toch alleen maar ellende van, want ik kan er hele scheldpartijen op geven als het nodig is.

En dat vind ik dan weer jammer. Het creeert een stereotype, en een negatief beeld. En ook refo's zijn als het goed is christenen, kerkgangers. En de hele groep wordt daar op afgerekend. Er zijn genoeg "goede" refo's, maar sommigen lijken inderdaad vast te zitten in het "eigen wereldje".
what the soul hides, blood tells

Terug naar “Archief”