Praten in je relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 09 feb 2006 13:10

Onderdruk die neiging! Met oplossingen komen terwijl de ander alleen nog maar zijn/haar ei kwijt wil leidt alleen maar tot een hele hoop ellende. Eerst alleen aandachtig luisteren, en alleen maar "Ja", "nou", "joh", en "Hmm", zeggen (oftwel, alleen maar bevestigen dat je naar hem/haar luistert en dan komt die ander vanzelf wel op het punt dat er naar oplossingen gezocht moet worden.
Misschien ken je het verschil tussen actief en passief luisteren?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 feb 2006 13:24

André schreef:
Onderdruk die neiging! Met oplossingen komen terwijl de ander alleen nog maar zijn/haar ei kwijt wil leidt alleen maar tot een hele hoop ellende. Eerst alleen aandachtig luisteren, en alleen maar "Ja", "nou", "joh", en "Hmm", zeggen (oftwel, alleen maar bevestigen dat je naar hem/haar luistert en dan komt die ander vanzelf wel op het punt dat er naar oplossingen gezocht moet worden.
Misschien ken je het verschil tussen actief en passief luisteren?

Dat zeg ik net ;)
Lees Thomas Gordon - Luisteren naar kinderen (dat werkt namelijk ook bij volwassenen ;))

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2006 12:01

Getrouwde mensen liggen meestal in een tweepersoonsbed, naast elkaar.
Misschien een beetje een gekke situatie, maar stel dat één van de twee nou ineens last heeft van heel veel buikwind... dan is het natuurlijk niet echt te harden naast elkaar. Hoe los je dat dan op? Blijf je dan ook die nacht fanatiek naast elkaar liggen? Of slaap je dan voor die nacht beiden dan maar in een afzonderlijk kamertje? Hoe lossen getrouwde stellen dat op?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 feb 2006 12:08

Boekenlezer schreef:Getrouwde mensen liggen meestal in een tweepersoonsbed, naast elkaar.
Misschien een beetje een gekke situatie, maar stel dat één van de twee nou ineens last heeft van heel veel buikwind... dan is het natuurlijk niet echt te harden naast elkaar. Hoe los je dat dan op? Blijf je dan ook die nacht fanatiek naast elkaar liggen? Of slaap je dan voor die nacht beiden dan maar in een afzonderlijk kamertje? Hoe lossen getrouwde stellen dat op?

Mijn zus en a.s. zwager gaan daarom ook allebei onder een eigen dekbed slapen, dus allebei onder een 1 persoons dekbed... :)

Maar ik geloof dat ik als dat voor zou komen ik lekker in de logeerkamer verder pit hoor ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2006 13:10

Mijn ouders hadden ook eerst een groot dekbed en groot matras, nu allebei hun eigen. Hmz, moet ik nog maar eens goed over nadenken... Borkdude heeft wel per ongeluk een keer een tweepersoons dekbedovertrek gekocht en die is mooi, dus die heb ik netjes bewaard voor als we een grote deken hebben. Er bestaan vast ook wel extra grote versies voor mensen die altijd elkaars dekens afpakken. Maar als ik bedenk hoe lief hij vanochtend lag te slapen, valt dat denk ik nog wel mee ;) (haha nog even het roze wolkje in stand houden voor we met getrouwde-mensen-problematiek te maken krijgen)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2006 13:16

Twee in individuele bedden naast elkaar dus.
Maar dat houdt ook niet alles tegen. Stel je nou eens voor dat je overdag flink uien hebt gegeten, of bruine bonen...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2006 13:20

Dan moet je zorgen dat je het allebei hebt gegeten. Ach, zolang je de deken niet optilt valt het toch wel mee. Ik denk dat het lastiger is als je partner niet kan slapen en de hele tijd loopt te spoken. Dan moet je duidelijk afspreken dat hij/zij dan of gewoon even een beker warme melk gaat drinken of een borrel of op de bank gaat liggen woelen.

André

Berichtdoor André » 10 feb 2006 13:26

Boekenlezer schreef:Twee in individuele bedden naast elkaar dus.
Maar dat houdt ook niet alles tegen. Stel je nou eens voor dat je overdag flink uien hebt gegeten, of bruine bonen...

Is het topic niet: Praten in je relatie? :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2006 13:27

Misschien durft boekenlezer niet over die chili te beginnen. Hoe pak je dat aan he?

André

Berichtdoor André » 10 feb 2006 13:35

Ehm, een cursus, leer 'nee' zeggen, of een sociale vaardigheids training in groeps veband, kan bijzonder verhelderend werken. :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2006 13:47

Dat laatste heb ik ooit gedaan. Eigenlijk zou iedereen dat een keer moeten doen, je leert er veel van. Op school leer je erg weinig over sociaal gedrag. Was er niet ooit iemand die het vak 'liefde' wilde invoeren?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2006 13:56

André schreef:
Boekenlezer schreef:
Twee in individuele bedden naast elkaar dus.

Is het topic niet: Praten in je relatie? :wink:

Ja. In zo'n geval heb je wel wat te overleggen, te bepraten, zou ik denken.
[-X :oops:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2006 13:59

Lalage schreef:
Misschien durft boekenlezer niet over die chili te beginnen. Hoe pak je dat aan he?

Valt mee. Ik praat er vanaf veilige afstand over, want ik ben nog altijd een rasechte vrijgezel. :)

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 10 feb 2006 17:18

Boekenlezer schreef:
Lalage schreef:

Valt mee. Ik praat er vanaf veilige afstand over, want ik ben nog altijd een rasechte vrijgezel. :)

moet je nog even zo laten kun je nog van de zijlijn adviezen geven anders niet meer :mrgreen: :lol: :D
tja als je vrij gezel ben moet je ook kunnen praten en communiceren!
alleen stinken in je kamer is alleen maar slecht voor je eigen gezondheid!

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 10 feb 2006 19:24

Lalage schreef:Dat laatste heb ik ooit gedaan. Eigenlijk zou iedereen dat een keer moeten doen, je leert er veel van. Op school leer je erg weinig over sociaal gedrag. Was er niet ooit iemand die het vak 'liefde' wilde invoeren?

Idd, provo Roel van Duin. Maar goed, praten in je relatie lukt ook wel zonder dat vak denk...

Terug naar “Archief”