Vragen voor script school

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

rens278
Verkenner
Verkenner

Vragen voor script school

Berichtdoor rens278 » 19 okt 2024 11:20

Hi allemaal,

Ik hoop dat deze post is toegestaan.

Ik kom uit een dorp wat grenst aan de Bijbelgordel en heb dus veel gereformeerde mensen letterlijk fysiek om mij heen, maar niet in mijn persoonlijke omgeving. Mijn vader is katholiek opgevoed en mijn moeder hervormd, maar beiden staan ze eigenlijk maar half in hun geloof, wat deels de reden is dat ik geen 'echte' christelijke opvoeding heb gehad. Ik zat op een christelijke basisschool, had een kinderbijbel en bad vaak toen ik kind was, maar verder dan dat gaat mijn persoonlijke ervaring met het christendom niet echt. Ik zou mezelf inmiddels als agnostisch beschrijven. Ik vind het daarom moeilijk om zicht te krijgen op gereformeerde gebruiken, gebeden, etc.

Ik ben een filmstudent, en ben een korte film aan het schrijven waarin het gereformeerde geloof een rol speelt. Zoals je vast begrijpt ben ik dus heel erg op zoek naar hoe ik het gereformeerde geloof goed kan weergeven - gewoon in de kleine dingen. Hoewel ik niet gelovig ben, heb ik veel respect voor mensen die dat zelf zijn en het geloof zelf. Ik vind het daarmee belangrijk dat ik accuraat ben in hoe ik het gereformeerde geloof in mijn film neerzet.

Daarom heb ik een aantal vragen. Bijvoorbeeld: zijn er vaste momenten op de dag waarop jij, als gereformeerde christen, bidt? Zoals voor het eten of voor het slapen? En wat, concreet, zeg je dan? Zijn dit Bijbelversen, een kort gebid ('Here, zegen deze spijze, amen') of geef je hier eigen invulling aan? Neem je een formelere toon aan wanneer je praat met God? Zo ja, praat je dan tegen Hem door Hem met U aan te spreken, of beroep je je op 'ouderwetser' taalgebruik? Hoe begroet je de rest van de gemeente wanneer je naar een dienst gaat? Is het gebruikelijk om naar de kerk te wandelen of is het oké om met de auto te komen? Moeten vrouwen hun haar vast dragen (naar de kerk) of is dat juist niet de bedoeling? Hoe vaak lees je de Bijbel en is dat dan vaker het Oude Testament of het Nieuwe Testament? Op welke leeftijd is het normaal om uit huis te gaan en moet je daarvoor eerst getrouwd zijn?

Ik probeer me zo veel mogelijk te verdiepen in het gereformeerde geloof en heb al veel op deze website gelezen, heb diensten bekeken op YouTube, raadpleeg opinieartikelen van het Reformatorisch Dagblad, etc., maar dit zijn van die dingen waarvan ik me voor kan stellen dat het zo normaal voor gereformeerden is dat niemand er eigenlijk over schrijft. Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie antwoorden en hoop van harte dat jullie mij hiermee willen helpen. In ieder geval, alvast bedankt!

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Re: Vragen voor script school

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 19 okt 2024 12:18

@ rens278

Het lijkt me moeilijk om het gereformeerde geloof in een film vast te leggen. Je moet dan misschien eerst terug naar het ontstaan van de gereformeerden. Welk jaartal enzovoorts en wie was de stichter ervan. En binnen de gereformeerden zelf heb je zoveel stromingen dat ikzelf er eigenlijk weinig meer van snap. Oud Gereformeerden, Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerd Vrijgemaakt, Christelijk gereformeerd :? .

Is het je bedoeling om het gereformeerde geloof in zijn algemeenheid te portretteren of wil je juist meer een persoonlijk aspect erin?

Zelf ben ik van de 'Hervormden' afkomstig. Maar of wij nou met zijn allen dezelfde gebruiken hanteren dat betwijfel ik.

Misschien heb je iets aan de documentaire: 'Staphorst in tegenlicht'.
Hilligje Kok afkomstig uit de orthodox-gereformeerde kringen speelt daarin een hoofdrol. Ik heb het altijd een mooie documentaire gevonden die het geloof van die mensen niet zomaar afdoet als een rariteit.

rens278
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rens278 » 19 okt 2024 12:54

Huisje_op_de_hei schreef:Het lijkt me moeilijk om het gereformeerde geloof in een film vast te leggen. Je moet dan misschien eerst terug naar het ontstaan van de gereformeerden. Welk jaartal enzovoorts en wie was de stichter ervan. En binnen de gereformeerden zelf heb je zoveel stromingen dat ikzelf er eigenlijk weinig meer van snap. Oud Gereformeerden, Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerd Vrijgemaakt, Christelijk gereformeerd :? .

Is het je bedoeling om het gereformeerde geloof in zijn algemeenheid te portretteren of wil je juist meer een persoonlijk aspect erin?

Zelf ben ik van de 'Hervormden' afkomstig. Maar of wij nou met zijn allen dezelfde gebruiken hanteren dat betwijfel ik.

Misschien heb je iets aan de documentaire: 'Staphorst in tegenlicht'.
Hilligje Kok afkomstig uit de orthodox-gereformeerde kringen speelt daarin een hoofdrol. Ik heb het altijd een mooie documentaire gevonden die het geloof van die mensen niet zomaar afdoet als een rariteit.

Bedankt voor je reactie! In mijn film gaat het vooral over een karaker die gereformeerd is opgevoed. Het gaat me dus minder om het gereformeerde geloof in zichzelf en meer om het persoonlijke aspect, hoe men het in zijn dagelijkse leven toepast, etc.

Dankjewel voor het delen van de documentaire. Daar had ik nog niet van gehoord dus die ga ik zeker kijken!

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 23 okt 2024 10:13

zijn er vaste momenten op de dag waarop jij, als gereformeerde christen, bidt?
Volgens planning:
1. Ik bid bij het wakker worden. Dit is vaak een kort moment waarin ik mijn dankbaarheid toon dat ik weer wakker ben geworden, nog leef zeg maar, tijd heb op deze aarde. Veel verder kom ik nooit in de ochtend.
2. Voor de maaltijden. Dan bidden wij het 'onze vader'.
3. Na de maaltijden, vrij gebed. Voor wat nodig is die dag. Zoals vandaag hulp bij mijn kinderen op school, hulp voor mij op mijn werk. Hulp voor mijn man bij zijn taken thuis. Hulp voor de vervolgde christenen (kracht om staande te blijven), bescherming aan Israël (zowel voor hun land/ bevolking als hun hart dus bescherming dat ze de oorlog vanuit haat gaan voeren maar echt alleen bezig blijven met bescherming van hun land, dat ze de terroristische organisaties mogen verslaan en zo mogen helpen om de omringende landen weer op te bouwen). Als er specifieke dingen spelen in ons gezin bid ik daar ook voor zoals mijn vader die momenteel want op uitslag onderzoeken, maar ook pas voor mijn dochter die het ff zwaar had op school).
4. Ergens in de ochtend gebed voor mezelf. Dan bid ik o.a. voor familie/ vrienden die ergens problemen mee ervaren, hulp voor mezelf om krachtig in geloof te blijven, hulp voor de mensen waar ik opening heb om over Jezus te praten dat het gezegend mag worden, dat God steeds vaker mensen op mijn pad stuurt die ik mag vertellen over Hem, dat Hij weet dat ik beschikbaar ben voor Hem. Soms benoem ik specifieke zonden die ik gedaan heb en vraag ik Zijn inzicht om te leven volgens Zijn beeld. Zijn inzicht in bijbelstudie etc.
5. 1x per 2 weken spreek ik af met 2 dames uit mijn kerk en dat bidden we samen voor alles waar we voor willen. Komt vaak redelijk overeen met punt 3 en 4.
6. Voor het slapen gaan samen met mijn man. Bidden voor vergeving. Vragen om Zijn hulp in onze christelijke opvoeding. Rustige nacht voor iedereen die problemen heeft dat ze die zorgen in vertrouwen bij God neer kunnen leggen deze nacht. Ook bidden voor specifieke problemen binnen gezin. Danken voor alles wat we deze dag weer gekregen hebben.
7. Wisselend heb ik afspraken met mensen die zoekend zijn in geloof, dus nog niet zeker weten of ze willen gaan geloven. Daar bid ik soms ook samen mee, en dan specifiek voor Gods hulp in hun zoektocht.

Ik bid het liefst knielend. Is voor mij de beste houding voor zowel aanbidding als onderwerping. Ik neem wel een formelere toon aan maar ik ben tegelijkertijd ook wel vertrouwelijk. Ik wijs God bijvoorbeeld ook op Zijn beloften maar gebruik wel 'U'. Als ik God op Zijn beloften wijs, gebruik ik dat ook wel Zijn eigen woorden (dus bijbelteksten) voor.

Hoe begroet je de rest van de gemeente wanneer je naar een dienst gaat?
Gewoon met de normale begroetingen zoals ik dat in de supermarkt ook zou doen.

Is het gebruikelijk om naar de kerk te wandelen of is het oké om met de auto te komen?
Wij gaan lopend vanwege de afstand. Bij ons ook best veel met de auto. Daar zijn niet echt regels voor ofzo.

Moeten vrouwen hun haar vast dragen (naar de kerk) of is dat juist niet de bedoeling?
Ik heb nog nooit gehoord dat hier een 'regel' voor is. Een ieder zal dit naar eigen goeddunken doen. Wel vaak wat netter gekleed. Ik denk dat 3/4 van de mannen in pak komt maar spijkerbroek/ shirt wordt ook gewoon geaccepteerd. Vrouwen in een rok + hoed is wel een regel. Hoewel je als buitenstaander niet wordt geweigerd als je anders gekleed bent.

Hoe vaak lees je de Bijbel en is dat dan vaker het Oude Testament of het Nieuwe Testament?
3x daags na het eten als gezin. Op dit moment lezen we 'm van 'kaft tot kaft' dus van genesis naar openbaring.
Voor het slapen gaan met mijn man. Dan kiezen we een bijbelboek uit die we dan een tijdje lezen. Meestal het NT omdat dit wat actueler voor ons is (OT is begrijpelijk heel erg gericht op de joden/ Israël).
Ik doe zelf bijbelstudie persoonlijk. Ben nu bezig met de brief aan de Hebreeën (NT). Ik doe dat dmv een podcast/ prekenserie/ boek etc. Net wat beschikbaar is op het onderwerp. Op dit moment een podcast via Spotify.
Ik ga naar de bijbelstudie-vereniging van de kerk. Daar wordt iedere maand een los onderwerp gekozen. Toevallig geef ik vanavond de studie en heb gekozen voor het onderwerp 'de antichrist'. Ik wil 'm wel naar je doormailen, moet je even je mailadres doorsturen. Dan weet je hoe zo'n avond ongeveer verloopt.
Ik heb thuis ook een bijbelkring. Dat is een klein groepje waarin we een heel bijbelboek behandelen. Komen 1x pm samen. We behandelen nu de brieven van Johannes. Zal alles bij elkaar ongeveer een maand duren. Ik zou je de voorbereidingen daarvan kunnen mailen als je wilt weten hoe zo'n avond is opgebouwd. Ook welkom om eens aan te sluiten (na overleg met de groep natuurlijk).

Op welke leeftijd is het normaal om uit huis te gaan en moet je daarvoor eerst getrouwd zijn?
Nee, je hoeft niet eerst getrouwd te zijn hoewel samenwonen niet 'volgens de regels is'. Maar als je niet op jonge leeftijd trouwt hoef je niet tot je 50e bij je ouders te blijven wonen ofzo. Er staat niet echt een normale leeftijd voor. Ik denk dat je wel aanvoelt wanneer je op jezelf wil gaan wonen en dat je dan gaat kijken hoe dat financieel kan, zeker in deze tijd als je vrijgezel bent.

Wij zijn van de gergem. Het scheelt dat wij niet in de biblebelt wonen daar zijn ze vaak wat strenger/ meer van de uiterlijke regels. Binnen onze kerk zijn wij wel wat makkelijker dan gemiddeld. Wij dragen bijv (buiten de kerk om) broeken en hebben een TV thuis. Daarin zijn wij wel 1 van de weinige binnen onze kerk. Ook zijn onze kinderen als 1 van de weinige niet naar de 'school van onze kerk' gegaan.
Zelf toets ik zoveel mogelijk aan de bijbel en als de bijbel daar niets over zegt valt het voor mij onder de 'christelijke vrijheid'. Veel regeltjes zijn cultuurgebonden en mogen daarom, vind ik, niet opgelegd worden aan anderen. Ik denk dat ik de bijbel daar heel duidelijk over is.

Stel gerust je vragen. Ik weet niet waar je woont maar ook welkom om gewoon eens mee te doen met bidden of bijbelstudie, kerkgang ofzo. Dat geeft wellicht een dieper beeld dan wat ik zo kan typen. Ik woon dichtbij Den Haag.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2024 13:02

rens278 schreef:Daarom heb ik een aantal vragen. Bijvoorbeeld:

Zijn er vaste momenten op de dag waarop jij, als gereformeerde christen, bidt? Zoals voor het eten of voor het slapen?

Bij deze ook een reactie van mij. Vaste momenten zijn wel voor het eten en voor het slapen gaan. Uitgezonderd in volle restaurants en zo want dan is het te rumoerig om geconcentreerd te kunnen bidden. Daarnaast rustige momenten zoals wanneer je alleen een wandeling maakt bijvoorbeeld, maar dat zijn geen vaste momenten.

Zijn dit Bijbelversen, een kort gebed ('Here, zegen deze spijze, amen') of geef je hier eigen invulling aan? Neem je een formelere toon aan wanneer je praat met God?

Bidden is praten met God en wat je zegt hangt af van de situatie waarin je bidt. Er zijn een aantal componenten die vaak terugkomen: God danken en prijzen voor wie Hij is, je liefde voor Hem kenbaar maken, hem vertellen over je dag, voorbede voor anderen / de wereld, waar je blij mee bent, waar je je zorgen over maakt, sorry zeggen / vergeving vragen voor wat niet goed ging. Dat doe ik op de manier waarop ik altijd praat, niet op een formelere manier.

Zo ja, praat je dan tegen Hem door Hem met U aan te spreken, of beroep je je op 'ouderwetser' taalgebruik?

Ik zeg U en gebruik normaal Nederlands.

Hoe begroet je de rest van de gemeente wanneer je naar een dienst gaat?

Je knikt of zwaait even naar bepaalde mensen, zegt als je gaat zitten goedemorgen tegen de mensen om je heen en knoopt hier en daar even een gesprekje aan.

Is het gebruikelijk om naar de kerk te wandelen of is het oké om met de auto te komen?

Nou gelukkig niet want het is 5 km lopen, zeker met kleine kinderen niet te doen. We gaan op de fiets als het droog is en anders met de auto. Net als bijna iedereen die niet vlak om de hoek woont :-)

Moeten vrouwen hun haar vast dragen (naar de kerk) of is dat juist niet de bedoeling?

Je mag zelf weten of je kort of lang haar hebt, lang of kort, je natuurlijke kleur of bijvoorbeeld felpaars.

Hoe vaak lees je de Bijbel en is dat dan vaker het Oude Testament of het Nieuwe Testament?

Met grote regelmaat, dat kon OT en NT zijn, ik denk dat ik wel iets vaker NT lees dan OT.

Op welke leeftijd is het normaal om uit huis te gaan en moet je daarvoor eerst getrouwd zijn?

Dat wisselt net zo als bij seculiere gezinnen. De een gaat eerder dan de ander, het ligt er ook aan hoe makkelijk het is om betaalbare woonruimte te vinden en zo. Vanuit huis trouwen komt zelden voor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 23 okt 2024 13:09

Daarnaast rustige momenten zoals wanneer je alleen een wandeling maakt bijvoorbeeld, maar dat zijn geen vaste momenten.

Mooie aanvulling. Het bidden gaat soms idd de hele dag door. Pas hadden we op het werk een medisch noodgeval. Collega ging mee naar het zkh. Ik appte of ik vanaf hier wat kon doen, toen zei hij (ongelovig): 'bid maar voor nieuwe beschermengelen, want die zijn nu wel op!'
Ik antwoordde: 'allang gedaan, is mijn eerste reflex altijd en overal'. En dat zijn idd gebeden van 1 of 2 zinnen, terwijl je in de supermarkt staat, aan het autorijden bent oid. Soms ook als je een mooie lucht ziet: 'wauw God, wat bent U groot!'
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “Algemene Zaken”