Wat is jullie favoriete bijbelboek(en) en waarom?

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Tonny
Verkenner
Verkenner

Wat is jullie favoriete bijbelboek(en) en waarom?

Berichtdoor Tonny » 05 sep 2024 09:10

Vooropgesteld dat de hele bijbel het woord van God is en elk boek nuttig is om te lezen, hebben de meesten van ons wel hun favoriet(en).
Welke bijbelboeken lezen jullie regelmatig, waarom specifiek dat bijbelboek, wat brengt het je?

Mijn rijtje, want het zijn er meerdere ;-).
- Prediker, vanwege het filosofische toontje en de manier van schrijven. Het is gewoon pure literatuur.
- Ruth, een romantisch verhaal tussen bijbelboeken die vol staan met geweld en oorlogen.
- Galaten, Romeinen en Hebreeën omdat deze zó goed uitleggen hoe het OT en het NT zich tot elkaar verhouden en wat het leven in het NT inhoudt.
- Openbaring, omdat deze profetieën nog steeds openstaan en de definitieve overwinning op satan voorspellen.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat is jullie favoriete bijbelboek(en) en waarom?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2024 09:13

Tonny schreef:Vooropgesteld dat de hele bijbel het woord van God is en elk boek nuttig is om te lezen, hebben de meesten van ons wel hun favoriet(en).
Welke bijbelboeken lezen jullie regelmatig, waarom specifiek dat bijbelboek, wat brengt het je?

Mijn rijtje, want het zijn er meerdere ;-).
- Prediker, vanwege het filosofische toontje en de manier van schrijven. Het is gewoon pure literatuur.
- Ruth, een romantisch verhaal tussen bijbelboeken die vol staan met geweld en oorlogen.
- Galaten, Romeinen en Hebreeën omdat deze zó goed uitleggen hoe het OT en het NT zich tot elkaar verhouden en wat het leven in het NT inhoudt.
- Openbaring, omdat deze profetieën nog steeds openstaan en de definitieve overwinning op satan voorspellen.

Oeh lastig. Galaten staat bij er bij mij ook zeker wel tussen. Hebreeen vind ik ook erg mooi (slot van hoofdstuk 4 is een van mijn favoriete stukken, daarnaas ook de hoofdstukken 7-11 over het oude en het nieuwe verbond. En ik hou erg van de geschiedenisverhalen van Richter, Samuel, Koningen, ook al zijn ze lang niet allemaal even mooi.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Re: Wat is jullie favoriete bijbelboek(en) en waarom?

Berichtdoor Erik1960 » 05 sep 2024 09:44

Ik vind het ook een lastige vraag. Door mijn vrijwilligerswerk ben ik de laatste tijd wat vaker bezig met het Marcus-evangelie. Me daarin verdiepen brengt meer waardering. Ik hoop dat ik dat goed uitleg? Op dezelfde manier heb ik door het lezen van het werk van Jonathan Sacks over Genesis t/m Deuteronomium ook met meer waardering in die boeken gelezen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Terug naar “Algemene Zaken”