Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor meribel » 12 aug 2023 11:00

ajl schreef:[url][/url]Wij houden qua zak- en kleedgeld het Nibud aan. Dat betekent voor onze oudste €50-60 kleedgeld per maand. Daarvan moet hij alles doen. Ik merk dat de totale kledinmarkt erg gericht is op vrouwen. Waar mijn dochter bij de Zara en H&M voor een habbekrats kleding kan halen, zijn de broeken en truien voor heren minimaal €10,00 per stuk duurder. Dit geldt ook voor schoenen en jassen. Koop maar eens een paar schoenen maat 44/45. Voor minder dan €100,00 is er bijna niet. Daarnaast is er veel minder keuze.

Foute kleding vind ik lastig. Ook slaafvrije kleding kan enorm belastend zijn voor het milieu. Het enige wat deer tegen helpt is minder kopen. Vandaar dat mijn dochter ( nog) geen kleedgeld krijgt. Zij is bijna uitgegroeid en heeft een kast vol gekregen kleding. Dus niets nodig. Waarom zou ik haar elke maand dan kleedgeld geven? Ze draagt het eerst maar af. Daarnaast vind ik dat ook zij mag leren dat als je 4 broeken hebt, een 5e of 6e niet nodig is.



Ik ben het met je eens en dat wilde ik eerst ook. Maar verschil tussen dochters en mij is wel dat ik een hekel heb aan shoppen en winkelen, vroeger al, en dat ook liever niet doe. Mijn dochters echter die gaan juist als ze met vriendinnen dagje uit of weg gaan dan naar de stad en winkelen. De eindeloze discussies of ze dan wat mocht kopen terwijl ik vond dat ze niets nodig had was ik zat. Ik snap ook best dat als je mee gaat en je vriendinnen gaan telkens shoppen en jij kan alleen mee wandelen dat dat ook niet leuk is. Dus toen besloten over te gaan op kleedgeld maar wel strak budget.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor ajl » 12 aug 2023 11:45

meribel schreef:Ik ben het met je eens en dat wilde ik eerst ook. Maar verschil tussen dochters en mij is wel dat ik een hekel heb aan shoppen en winkelen, vroeger al, en dat ook liever niet doe. Mijn dochters echter die gaan juist als ze met vriendinnen dagje uit of weg gaan dan naar de stad en winkelen. De eindeloze discussies of ze dan wat mocht kopen terwijl ik vond dat ze niets nodig had was ik zat. Ik snap ook best dat als je mee gaat en je vriendinnen gaan telkens shoppen en jij kan alleen mee wandelen dat dat ook niet leuk is. Dus toen besloten over te gaan op kleedgeld maar wel strak budget.


Herkenbaar hoor. Ik gruwel ook van winkelen en dochter is er dol op. Inderdaad ook met vriendinnen. Nu koop ik voor haar dusdanig weinig kleding dat zij als ze echt gaat winkelen ik met haar voor haar kast ga staan en we bespreken wat ze nodig heeft. Ook al is het ' maar' gymkleding, sokken of panty's. Soms een broek of trui met vast budget. Voor nu heeft ze al haar kleding gekregen voor aankomende winter. Eigenlijk heeft ze niets nodig. Aankomende week gaat ze winkelen en ze ze zou graag een wijde, zwarte jeans willen met hoge taille . Dan is dat de zoekopdracht en gaat ze gericht kijken.

Ik ben het met jou eens dat het niet altijd leuk is als anderen steeds kopen. Aan de andere kant heeft zij vriendinnen die zoveel kleding kopen dat het regelmatig ongedragen weggedaan wordt. Ik vind dat ook niet de maatstaf waar zij/wij ons aan moeten meten. Dat daarin verschil zit, is ook een leerschool voor later.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor meribel » 12 aug 2023 12:16

ajl schreef:Herkenbaar hoor. Ik gruwel ook van winkelen en dochter is er dol op. Inderdaad ook met vriendinnen. Nu koop ik voor haar dusdanig weinig kleding dat zij als ze echt gaat winkelen ik met haar voor haar kast ga staan en we bespreken wat ze nodig heeft. Ook al is het ' maar' gymkleding, sokken of panty's. Soms een broek of trui met vast budget. Voor nu heeft ze al haar kleding gekregen voor aankomende winter. Eigenlijk heeft ze niets nodig. Aankomende week gaat ze winkelen en ze ze zou graag een wijde, zwarte jeans willen met hoge taille . Dan is dat de zoekopdracht en gaat ze gericht kijken.

Ik ben het met jou eens dat het niet altijd leuk is als anderen steeds kopen. Aan de andere kant heeft zij vriendinnen die zoveel kleding kopen dat het regelmatig ongedragen weggedaan wordt. Ik vind dat ook niet de maatstaf waar zij/wij ons aan moeten meten. Dat daarin verschil zit, is ook een leerschool voor later.



Mijn dochters hebben idd vriendinnen met 150 euro kleedgeld per maand (!) nou dat geef ik zelf in een jaar uit maar ja ik doe niet mee met de mode ik vervang zelf enkel iets als het vergaan is. Of vriendinnen die onbeperkt budget hebben
En ik deed het eerst als jou dus..maar was ook daar moe van want als zij vond dat er echt een zwarte broek nodig was en ik niet heb je daar een discussie over of er wordt savonds besloten morgen te winkelen en ik heb avonddienst en via app kreeg ik vraag mam hoeveel mag ik uitgeven?

Dus echt heerlijk dat kleedgeld

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor ajl » 12 aug 2023 12:34

meribel schreef:Mijn dochters hebben idd vriendinnen met 150 euro kleedgeld per maand (!) nou dat geef ik zelf in een jaar uit maar ja ik doe niet mee met de mode ik vervang zelf enkel iets als het vergaan is. Of vriendinnen die onbeperkt budget hebben
En ik deed het eerst als jou dus..maar was ook daar moe van want als zij vond dat er echt een zwarte broek nodig was en ik niet heb je daar een discussie over of er wordt savonds besloten morgen te winkelen en ik heb avonddienst en via app kreeg ik vraag mam hoeveel mag ik uitgeven?

Dus echt heerlijk dat kleedgeld


Haha, ook heel herkenbaar. Mijn oudste zoon is dol op merkkleding en struint van zijn kleedgeld Vinted en de sale af. Ik was zo klaar daarmee en ben blij dat ik de discussie niet meer heb.

Onbeperkt kleedgeld hebben een paar vriendinnen van haar ook. Echt onbegrijpelijk. Zij heeft 1 winterjas en een regenjas van de Decathlon. Haar vriendinnen minimaal 4 winterjassen en luxe regenjassen ( gewatteerd enzo).

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor meribel » 12 aug 2023 14:42

:shock: Onbegrijpelijk.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Dorpeling » 11 sep 2023 13:36

Tot 18 jaar wordt alles voor ze betaald, schoolboeken en kleding inclusief.
Zakgeld krijgen ze vanaf de voortgezet onderwijs.

Vanaf hun 18 een eigen zorgverzekering waarbij hun zorgtoeslag even hoog is dan hun maandelijkse premie.
Eigen kleding en andere schooluitgaven ook. Ze krijgen immers een flinke klap aan studiefinanciering.
Geen kostgeld of andere bijdragen.

Alleen zitten we bij onze oudste (bijna 20) daar wel af en toe aan te denken. Ze heeft een prima inkomen naast haar school en thuis voert ze geen klap uit. Alleen maar bankhangen en buitenshuis klagen dat ze het zo slecht heeft hier.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

ZLD26
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2021 19:14

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor ZLD26 » 19 sep 2023 08:51

Waarom zou je vanaf het 18e jaar ineens stoppen met het onderhouden van je kind? Leeftijd kan een rol gaan spelen, maar voor ons was dat niet alles bepalend. Vanaf 18 jaar zijn we wel gestopt met sparen voor hen, dat dan weer wel. En verder een beetje op gevoel naar redelijkheid en billijkheid.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Dorpeling » 20 sep 2023 07:58

ZLD26 schreef:Waarom zou je vanaf het 18e jaar ineens stoppen met het onderhouden van je kind? Leeftijd kan een rol gaan spelen, maar voor ons was dat niet alles bepalend. Vanaf 18 jaar zijn we wel gestopt met sparen voor hen, dat dan weer wel. En verder een beetje op gevoel naar redelijkheid en billijkheid.

Een kind van 18+ wordt als volwassene beschouwd. Door school, maatschappij en werkgever.
Persoonlijk vind ik dat het bij de opvoeding hoort. Steeds iets verder loslaten en de kans geven om keuzes te maken, te ontdekken wie ze zijn en soms flink op hun neus vallen. Dat hoort bij volwassen worden.
En dat gaat het beste wanneer pa en ma, ook financieel, wat op de achtergrond gaan staan. Een kind altijd alles maar blijven geven wat hun hartje begeert, zal niet zelfstandig voor zichzelf leren zorgen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2023 08:43

Dorpeling schreef:Een kind van 18+ wordt als volwassene beschouwd. Door school, maatschappij en werkgever.
Persoonlijk vind ik dat het bij de opvoeding hoort. Steeds iets verder loslaten en de kans geven om keuzes te maken, te ontdekken wie ze zijn en soms flink op hun neus vallen. Dat hoort bij volwassen worden.
En dat gaat het beste wanneer pa en ma, ook financieel, wat op de achtergrond gaan staan. Een kind altijd alles maar blijven geven wat hun hartje begeert, zal niet zelfstandig voor zichzelf leren zorgen.


Het ligt ook wel een beetje aan de situatie. Ik ben het wel met je eens dat ze moeten leren voor zichzelf te zorgen. Dat moet wel een beetje gefaseerd want je komt niet zomaar aan een kamer of woning op je 18e, ook al ben je op die leeftijd officieel volwassen. Maar vaak zit je dan bijvoorbeeld ook midden in je studietijd en als je daar hard voor moet werken kan het ook wel uitdagend zijn om ook nog een hoop erbij te werken zodat je genoeg kan verdienen. Helemaal als je als christen de zondag ook nog als rustdag wil houden. Dat soort dingen spelen natuurlijk allemaal een rol, in zo'n geval is de situatie heel anders dan wanneer iemand werkt en thuiswoont of fluitend de studie doorloopt en er alle tijd naast heeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Dorpeling » 20 sep 2023 09:08

Marnix schreef:Het ligt ook wel een beetje aan de situatie.

Uiteraard. Maar waar mogelijk, is het de beste levensles om het vooral zelf te doen en je eigen boontjes te leren doppen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

ZLD26
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 mei 2021 19:14

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor ZLD26 » 20 sep 2023 10:54

Dorpeling schreef:Een kind van 18+ wordt als volwassene beschouwd. Door school, maatschappij en werkgever.
Persoonlijk vind ik dat het bij de opvoeding hoort. Steeds iets verder loslaten en de kans geven om keuzes te maken, te ontdekken wie ze zijn en soms flink op hun neus vallen. Dat hoort bij volwassen worden.
En dat gaat het beste wanneer pa en ma, ook financieel, wat op de achtergrond gaan staan. Een kind altijd alles maar blijven geven wat hun hartje begeert, zal niet zelfstandig voor zichzelf leren zorgen.


Helder. En eens. Maar bij ons is dat geen vaste datum geweest en ook geen vast lijstje. We deden maar wat :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2023 12:06

Dorpeling schreef:Uiteraard. Maar waar mogelijk, is het de beste levensles om het vooral zelf te doen en je eigen boontjes te leren doppen.


Voor een deel wel. Tegelijkertijd vind ik het ook wel een mooie les dat anderen er voor je zijn en jij er voor anderen kan zijn. Ook financieel. Genoeg ouders die regelmatig giften aan hun kinderen geven na hun 18e. En uiteindelijk leer je zelfstandigheid pas echt als je het huis uit bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor MoesTuin » 25 sep 2023 10:06

Hier 2 18+ met eigen inkomen en thuiswonende

Betalen beiden een maandelijkse bijdrage in de onkosten vanuit principe, t leven kost geld, niets is gratis en Thuis wonen is dan ook nog altijd t goedkoopste :D

We bekijken beiden wel afhankelijk van hún afzonderlijke situatie/ inkomen waardoor de 1 200 p maand pp en de ander 100 p maand pp bijdraagt

kleine lettertjes hierbij: pp betekent per persoon dus dat zijn wij als 1 persoon PA :mrgreen: en 2 persoon MA :P

(de 3e minderjarige is nog lang niet de klos :wink: )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor ajl » 25 sep 2023 12:50

Marnix schreef:Voor een deel wel. Tegelijkertijd vind ik het ook wel een mooie les dat anderen er voor je zijn en jij er voor anderen kan zijn. Ook financieel. Genoeg ouders die regelmatig giften aan hun kinderen geven na hun 18e. En uiteindelijk leer je zelfstandigheid pas echt als je het huis uit bent.


En niet meer voor elke wissewas ouders belt voor een oplossing ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2023 13:27

ajl schreef:En niet meer voor elke wissewas ouders belt voor een oplossing ;)


Uiteraard.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten