Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Jedidjas
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2017 15:19

Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Jedidjas » 03 aug 2023 14:27

Ik ben erg benieuwd wat jullie nog betalen voor een thuiswonend studerend kind boven de 18.
Wel of geen zakgeld/kleedgeld/collegegeld/boeken

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor meribel » 03 aug 2023 19:16

Ons plan is gewoon de vaste lasten en boodschappen enz. En pas als ze een vaste baan heeft dan kostgeld betalen eerder niet. Dus bijbaan is voor haarzelf. Ik geef geen kleedgeld meer dan. Hoe veel opleiding ik meebetaal is afhankelijk hoeveel we ons kunnen veroorloven.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor ajl » 03 aug 2023 19:46

Collegegeld en boeken betalen wij. In hoeverre wij daarnaast bijspringen is afhankelijk van hoeveel kind ernaast kan werken. Volgens mij hebben ze aan geneeskunde een dagtaak met veel practicum. Ik kan mij voorstellen dat je dan wel wat werkt, maar niet hele dagen.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor *Annet* » 03 aug 2023 20:40

De oudsten gingen meteen werken na de middelbare school, of maakten die school niet af en gingen werken/leren. Daar hadden wij geen omkijken naar.

Ze hoefden bij ons geen kostgeld te betalen, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om geld te vragen aan mijn eigen kinderen. Alhoewel dat niet altijd makkelijk was omdat ik geen baan buitenshuis had.

De jongsten gaan naar MBO, ze weten al heel lang dat ze vanaf 18 jaar alles zelf moeten betalen. Daardoor zijn ze gemotiveerd om een baan te zoeken naast hun andere bezigheden. Tot nu toe gaat het goed en ik hou echt wel in de gaten of ze het financieel rond kunnen breien. Qua schoolwerk is het goed te doen, ze hebben tijd genoeg over om te werken en te chillen.

We zijn wel van plan om als ze hun MBO diploma hebben gehaald het schoolgeld terug te betalen. Dat weten ze (nog) niet.
Daardoor zijn ze vastbesloten om het diploma te halen omdat ze anders een studieschuld opbouwen.

Ik zie te veel jongelui om me heen die een studie doen en er halverwege toch maar mee stoppen omdat het ze "het niet leuk vinden" en pa en ma die betalen alles voor hen dus ze zien de waarde er ook niet van in.

Qua zorgkosten krijgen ze aan toeslagen evenveel terug als ze aan premie betalen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor ajl » 09 aug 2023 19:59

Maakt het voor de hoogte van de bijdrage voor jullie nog uit welke studie zij doen? Ik denk dat wij daarin ook wel kritisch zijn. Ik heb twee vriendinnen die vrijetijdskunde ( HBO) en archeologie ( WO) hebben gedaan. Beiden hebben behoorlijk spijt van hun studie en hebben nog nooit een functie gehad waarbij ze enig profijt van hun studie hebben en werken beiden ' onder' hun niveau.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Prisma23 » 09 aug 2023 20:33


Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor meribel » 09 aug 2023 23:03

ajl schreef:Maakt het voor de hoogte van de bijdrage voor jullie nog uit welke studie zij doen? Ik denk dat wij daarin ook wel kritisch zijn. Ik heb twee vriendinnen die vrijetijdskunde ( HBO) en archeologie ( WO) hebben gedaan. Beiden hebben behoorlijk spijt van hun studie en hebben nog nooit een functie gehad waarbij ze enig profijt van hun studie hebben en werken beiden ' onder' hun niveau.


Nee dat zou voor mij niet uitmaken.

Duschka1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2021 16:20

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Duschka1 » 10 aug 2023 07:43

Wij zijn nog lang niet bij die fase aangekomen maar zoals we er nu in staan maken studierichting etc niet uit.
Werkhouding waarschijnlijk wel.
We hebben sowieso één kind met een beperking. Ik schat in dat er een grote kans is dat hij gym/uni gaat doen maar dat hij iig niet zal kunnen werken daarnaast wegens heel lage belastbaarheid.
Daar houden we nu wel al rekening mee, met dat soort signalen en daar proberen we budget voor op te bouwen.
Kostgeld niet, tenzij uiterst noodzakelijk of wanneer full time aan het werk en nog thuiswonend, dan denk ik wel

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2023 12:53

Duschka1 schreef:Wij zijn nog lang niet bij die fase aangekomen maar zoals we er nu in staan maken studierichting etc niet uit.
Werkhouding waarschijnlijk wel.
We hebben sowieso één kind met een beperking. Ik schat in dat er een grote kans is dat hij gym/uni gaat doen maar dat hij iig niet zal kunnen werken daarnaast wegens heel lage belastbaarheid.
Daar houden we nu wel al rekening mee, met dat soort signalen en daar proberen we budget voor op te bouwen.
Kostgeld niet, tenzij uiterst noodzakelijk of wanneer full time aan het werk en nog thuiswonend, dan denk ik wel


Welkom terug! Voor ons ook een ver-van-ons-bed-show maar ik sta er ook wel zo in. Tenzij ze voldoende werken / verdienen en we het nodig zouden hebben zou ik ook geen kostgeld aan mijn kinderen vragen. Tenzij ze heel lang blijven plakken en ze prima wat anders zouden kunnen vinden maar het wel makkelijk vinden of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jedidjas
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2017 15:19

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Jedidjas » 11 aug 2023 09:36

Maar geven jullie nog zak en kleedgeld?

Duschka1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2021 16:20

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Duschka1 » 11 aug 2023 11:44

Jedidjas schreef:Maar geven jullie nog zak en kleedgeld?

Bij ons krijgen de kinderen nog geen kleedgeld maar de oudste lonkt daar al naar.
De afspraak gaat zijn een x bedrag per maand. Schoenen en jassen en sportkleding betalen wij dan. Verder zal het echt geen vetpot zijn voor haar, want dat strookt niet met onze levensinstelling (waarbij we een groot fan zijn van duurzaamheid en kringloop) dus ik kan me voorstellen dat we in die basisbehoeften blijven voorzien. Maar dat er niet jaarlijks geïndexeerd wordt en ze elk jaar dus iets meer zelf moeten bijleggen, ervan uitgaande dat dit financieel mogelijk is voor ons en dat het mogelijk is voor het kind in kwestie om een bijbaan te hebben.
Bij een fulltime baan met inkomen vervalt alle financiële ondersteuning zeker al hoop ik dat ze ook dan in geval van nood en blunders bij ons durven komen voor advies en eventuele hulp

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor ajl » 11 aug 2023 12:54

Jedidjas schreef:Maar geven jullie nog zak en kleedgeld?


Ja, wij geven nu nog zak- en kleedgeld. In principe moet hij alles doen hiervan, maar hij is afgelopen jaar 15 cm en 4 schoenmaten gegroeid en dan is het karig. Naast het kleedgeld schuif ik hem nu ook wat extra toe.

Mijn dochter krijgt nog geen kleedgeld. Zij heeft het afgelopen jaar veel kleding gekregen en heeft een volle kast. We proberen haar juist te leren dat je met 10 truien in de kast geen 11e nodig hebt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor meribel » 11 aug 2023 18:38

Hier Bij de oudste overgegaan op kleedgeld (naast zakgeld) toen ze in de 2e zat om van discussies af te zijn over wel of niet nog een rokje nodig enz. Bij de 2e de discussies maar gewoon voor geweest en vanaf brugklas over op kleedgeld
Ze krijgen op de basisschool per week hun leeftijd in euro cent. 9 jaar is 90 cent per week maar krijgen ook wel geld van opa en oma voor rapport of nieuwjaar of wat dan ook dus dat is prima
Vanaf brugklas gaat het zakgeld omhoog naar 15 euro per maand en daar koop je zelf kadootjes van voor je vriendinnen enzo. En kleedgeld was 35 euro per maand maar dit jaar ivm inflatie maar opgehoogd naar 40. Ze redden het het altijd van. Het is ook voor schoenen en jassen maar ondergoed (met name bh’s ) en sportkleding en bergschoenen die betaal ik extra


Ik vind ze erg creatief trouwens ze kopen veel vintage (tweedehands) en sparen voor schoenen enzo (of leggen bij van verjaardagsgeld als ze speciale dure willen) . Dochter heeft net een mooie echt leren jas gekocht tweedehands bij de kilo kilo. Ik had er nooit van gehoord maar 2ehands is tegenwoordig ook hip

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2023 22:58

Ja lang leve Vinted en zo. Zeker met kleinere kinderen omdat die dingen vaak één seizoen dragen en er dan uitgegroeid zijn maar ook als je wat ouder bent groei je ook snel uit te kleren. Beter goed tweedehands kopen dan mens- en milieuonvriendelijke meuk van de Primark en zo :-) want als je het met wat kleedgeld moet doen is de verleiding vast wel groot om voor goedkope winkels met slechte kleding te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Wat betalen jullie nog voor een thuiswonend studerend kind boven de 18

Berichtdoor ajl » 12 aug 2023 08:52

[url][/url]Wij houden qua zak- en kleedgeld het Nibud aan. Dat betekent voor onze oudste €50-60 kleedgeld per maand. Daarvan moet hij alles doen. Ik merk dat de totale kledinmarkt erg gericht is op vrouwen. Waar mijn dochter bij de Zara en H&M voor een habbekrats kleding kan halen, zijn de broeken en truien voor heren minimaal €10,00 per stuk duurder. Dit geldt ook voor schoenen en jassen. Koop maar eens een paar schoenen maat 44/45. Voor minder dan €100,00 is er bijna niet. Daarnaast is er veel minder keuze.

Foute kleding vind ik lastig. Ook slaafvrije kleding kan enorm belastend zijn voor het milieu. Het enige wat deer tegen helpt is minder kopen. Vandaar dat mijn dochter ( nog) geen kleedgeld krijgt. Zij is bijna uitgegroeid en heeft een kast vol gekregen kleding. Dus niets nodig. Waarom zou ik haar elke maand dan kleedgeld geven? Ze draagt het eerst maar af. Daarnaast vind ik dat ook zij mag leren dat als je 4 broeken hebt, een 5e of 6e niet nodig is.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten