kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Prisma23 » 20 jul 2023 09:08

Als we kijken naar de term "in de stijl van Paulus" in relatie tot kunstmatige intelligentie bij Refoweb, zouden we kunnen aannemen dat dit verwijst naar het idee van het op een doordachte en verantwoordelijke manier toepassen van technologie, geïnspireerd door de principes van Paulus, een belangrijke figuur in het christendom.

Binnen het kader van Refoweb, een platform dat zich richt op christelijke geloofs- en levensvragen, zou kunstmatige intelligentie een aantal functies kunnen vervullen, in lijn met de waarden die Paulus zou kunnen hebben benadrukt:

Bijbelse interpretatie en studieondersteuning: Kunstmatige intelligentie kan worden gebruikt om geautomatiseerde hulpmiddelen te creëren die gebruikers helpen bij het begrijpen en interpreteren van de Bijbelteksten. Dit kan bestaan uit contextuele verwijzingen, historische achtergrondinformatie en uitleg van theologische concepten.

Gemeenschapsvorming: AI-aangedreven chatbots en virtuele assistenten kunnen worden ingezet om mensen te begeleiden bij het vinden van relevante informatie en het beantwoorden van vragen over hun geloof. Dit kan helpen bij het bevorderen van een gevoel van gemeenschap en steun binnen de Refoweb-gemeenschap.

Contentaanbevelingen: Kunstmatige intelligentie kan worden gebruikt om gebruikers aanbevelingen te geven voor relevante artikelen, blogs, of vragen en antwoorden die passen bij hun interesses en theologische standpunten.

Taalondersteuning: AI kan helpen bij het vertalen van Bijbelteksten en andere theologische werken in verschillende talen, waardoor het bereik van de boodschap wordt vergroot.

Ethiek en privacy: Bij het implementeren van AI-technologieën is het essentieel om de ethische aspecten en privacykwesties goed te bewaken. Een Paulus-achtige benadering zou de verantwoordelijke behandeling van gegevens en respect voor de gebruikersprivacy benadrukken.

Het is belangrijk om te onthouden dat het toepassen van kunstmatige intelligentie altijd een evenwichtige en ethische benadering vereist, waarbij de technologie wordt ingezet ten dienste van mensen en hun spirituele behoeften. Dit is slechts een hypothetische suggestie over hoe kunstmatige intelligentie een rol zou kunnen spelen in de context van Refoweb, geïnspireerd door de waarden die Paulus in zijn geschriften heeft gepromoot. De werkelijke implementatie en toepassing van AI zouden afhangen van de visie, doelen en waarden van Refoweb als organisatie.

&&& bovenstaande tekst is gegenereerd door ChatGPT &&&

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2023 10:09

misschien kunnen we emt automatisch gegenereerde reacties ook wel het forum nieuw leven kunnen inblazen. We laten een atheist en een agnost, een thuislezende orthodoxe gereformeerde en nog wat stereotypen dmz chatbox reageren en dan loopt alles weer vanzelf, kunnen we er af en toe op inhaken als wij dan een keer met pensioen willen maken we er gewoon nog twee ai-gestuurde chatbots bij!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Prisma23 » 20 jul 2023 10:28

Marnix schreef:misschien kunnen we emt automatisch gegenereerde reacties ook wel het forum nieuw leven kunnen inblazen. We laten een atheist en een agnost, een thuislezende orthodoxe gereformeerde en nog wat stereotypen dmz chatbox reageren en dan loopt alles weer vanzelf, kunnen we er af en toe op inhaken als wij dan een keer met pensioen willen maken we er gewoon nog twee ai-gestuurde chatbots bij!


Reactie van ChatGPT:


Het idee om automatisch gegenereerde reacties te gebruiken om het forum nieuw leven in te blazen klinkt interessant! Het kan zeker een manier zijn om meer activiteit en discussie te stimuleren. Het betrekken van verschillende stereotypen, zoals een atheist, een agnost, een thuislezende orthodoxe gereformeerde en anderen, kan helpen om diverse perspectieven in de discussies te brengen.

AI-gestuurde chatbots kunnen zeker een rol spelen in het ondersteunen van deze interacties en het in stand houden van de conversaties. Ze kunnen zorgen voor continuïteit en beschikbaarheid, zelfs wanneer de forumleden met pensioen gaan of tijdelijk afwezig zijn. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de chatbots goed zijn geprogrammeerd om respectvol en informatief te reageren, om een positieve en productieve sfeer in het forum te behouden.

Als je ervoor wilt zorgen dat de chatbots natuurlijk reageren en goed functioneren, moet je ze nauwkeurig trainen op basis van een breed scala aan relevante gegevens en scenario's. Het is echter ook belangrijk om te onthouden dat chatbots niet dezelfde menselijke emoties en inzichten hebben, dus menselijke moderatie en toezicht kunnen nog steeds nuttig zijn om problematische situaties te voorkomen.

Al met al kan het gebruik van AI en chatbots een boeiende manier zijn om een actief en levendig forum te onderhouden, zelfs als de leden op termijn veranderen of met pensioen gaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2023 11:06

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de chatbots goed zijn geprogrammeerd om respectvol en informatief te reageren, om een positieve en productieve sfeer in het forum te behouden.


Je moet ze niet al te goed programmeren om respectvol te reageren, het moet wel een beetje realistisch blijven :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Prisma23 » 20 jul 2023 12:11

Dit schrijft een mens;
Inderdaad fraaie goedlopende teksten. Maar als je het twee keer leest vraag je je wel af wat het toevoegt.
Probleem voor mij is wel, hoe herken je of iets van een AI machine komt?
Overigens heb ik het gevoel dat de hype al weer wat afneemt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2023 12:55

Prisma23 schreef:Dit schrijft een mens;
Inderdaad fraaie goedlopende teksten. Maar als je het twee keer leest vraag je je wel af wat het toevoegt.
Probleem voor mij is wel, hoe herken je of iets van een AI machine komt?
Overigens heb ik het gevoel dat de hype al weer wat afneemt.


De hype wel, de meesten hebben het nu wel eens gezien en er wat mee gespeeld dus de nieuwigheid en de eerste verwondering over wat er allemaal kan is wel voorbij, maar bedrijven zetten wel massaal in op de implementatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor meribel » 23 jul 2023 14:09

Maar is de chatbot wel bekeerd en mag hij wel in het gesloten gedeelte van het forum reageren

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2023 22:09

meribel schreef:Maar is de chatbot wel bekeerd en mag hij wel in het gesloten gedeelte van het forum reageren


Je kan toch een chatbot maken die de regels onderschrijft? :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor 607 » 16 aug 2023 16:54

Ik doe momenteel de master Artificial Intelligence aan de Universiteit van Amsterdam. Er is een verplicht vak over de gevolgen van waar we aan werken, daar was ik wel blij mee: het heet Fairness, Accountability, Confidentiality and Transparency in AI.
ChatGPT is niet heel 'fair'/eerlijk, aangezien het getraind is op data die niet gebalanceerd is; het model staat dichter bij blanke mannen dan bij zwarte vrouwen, bijvoorbeeld. Volgens mij is het ook niet zo 'accountable'/toerekenbaar; er hebben tientallen mensen aan het model gewerkt en het is niet duidelijk wie er verantwoordelijk is als het model iemand helpt om een kernbom te maken of zo. Ik weet niet meer waar 'confidentiality' voor stond eigenlijk en heb m'n aantekeningen niet bij de hand. :P ChatGPT is zeker niet 'transparent'/transparant, want het is niet duidelijk waar reacties op zijn gebaseerd. Je kunt ChatGPT ernaar vragen, maar er is geen reden om aan te nemen dat de gegenereerde uitleg ook maar iets te maken heeft met het daadwerkelijke proces.
De EU is overigens bezig met regelgeving over dergelijke zaken, geloof ik!

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Jesaja40 » 17 aug 2023 17:10

Prisma23 merkt op:

geïnspireerd door de principes van Paulus, een belangrijke figuur in het christendom.


Oeps, Paulus is een Messiasbelijdende Jood die zich volledig heeft gehouden aan de Thora. Hij onderwijst vanuit die principes. Dan zou de Thora de standaard moeten worden.

Dan is er direct een probleem die de kunstmatige intelligentie niet kan handelen: velen zeggen dat de wet is vervuld en afgeschaft is. Hoe zit dat dan met de woorden van Yeshua die zegt tegen zijn omstanders: meen niet dat Ik gekomen ben om de Thora (wet) te ontbinden. Hoe zal de kunstmatige intelligentie dit probleem op kunnen lossen? Het uitgangspunt is minimaal duaal en vermoedelijk nog meer dogmatiek. Dat kan de kunstmatige intelligentie helaas niet aan.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Prisma23 » 17 aug 2023 18:30

Jesaja40 schreef:Prisma23 merkt op:



Oeps, Paulus is een Messiasbelijdende Jood die zich volledig heeft gehouden aan de Thora. Hij onderwijst vanuit die principes. Dan zou de Thora de standaard moeten worden.

Dan is er direct een probleem die de kunstmatige intelligentie niet kan handelen: velen zeggen dat de wet is vervuld en afgeschaft is. Hoe zit dat dan met de woorden van Yeshua die zegt tegen zijn omstanders: meen niet dat Ik gekomen ben om de Thora (wet) te ontbinden. Hoe zal de kunstmatige intelligentie dit probleem op kunnen lossen? Het uitgangspunt is minimaal duaal en vermoedelijk nog meer dogmatiek. Dat kan de kunstmatige intelligentie helaas niet aan.


@Jesaja40, als ik jouw reactie in ChatGPT stop, krijgt ik dit terug. Dat onderbouwt inderdaad jouw stelling.

Het standpunt dat je presenteert heeft te maken met religieuze interpretaties en overtuigingen, specifiek in relatie tot het jodendom en het christendom. Het begrijpen en oplossen van theologische vraagstukken zoals de relatie tussen de Thora (wet) en het onderwijs van Yeshua (Jezus) is complex en vaak afhankelijk van iemands religieuze achtergrond en interpretatie van heilige teksten.

In de context van kunstmatige intelligentie (AI) is het belangrijk om te begrijpen dat AI geen religieuze overtuigingen heeft, noch in staat is tot diepgaande theologische interpretaties. AI is gebaseerd op patronen en informatie die het heeft geleerd uit de data die het is getraind. Het kan informatie verstrekken op basis van deze patronen, maar het kan geen religieuze dogma's bevestigen of weerleggen.

Het interpreteren van de uitspraken van Yeshua over de Thora kan variëren afhankelijk van theologische stromingen en persoonlijke overtuigingen. Sommige christelijke interpretaties benadrukken dat Yeshua de Thora niet kwam "ontbinden" in de zin van volledig afschaffen, maar eerder om de diepere spirituele betekenis ervan te benadrukken en te vervullen. Anderen interpreteren deze uitspraken mogelijk anders, gebaseerd op hun theologische perspectieven.

Het is belangrijk om te erkennen dat religieuze en theologische vraagstukken vaak diversiteit aan interpretaties kennen en dat er geen eenduidig antwoord is dat alle overtuigingen omvat. Mensen met verschillende theologische standpunten kunnen dezelfde teksten anders interpreteren, en dit is een onderdeel van religieuze diversiteit en dialoog.

Kortom, terwijl kunstmatige intelligentie kan helpen bij het presenteren van verschillende perspectieven en informatie, is het niet in staat om religieuze dogma's op te lossen of definitieve theologische antwoorden te bieden, omdat deze kwesties vaak afhankelijk zijn van persoonlijke overtuigingen en interpretaties.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor 607 » 18 aug 2023 09:15

Prisma23 schreef:@Jesaja40, als ik jouw reactie in ChatGPT stop, krijgt ik dit terug. Dat onderbouwt inderdaad jouw stelling.

Het standpunt dat je presenteert heeft te maken met religieuze interpretaties en overtuigingen, specifiek in relatie tot het jodendom en het christendom. Het begrijpen en oplossen van theologische vraagstukken zoals de relatie tussen de Thora (wet) en het onderwijs van Yeshua (Jezus) is complex en vaak afhankelijk van iemands religieuze achtergrond en interpretatie van heilige teksten.

In de context van kunstmatige intelligentie (AI) is het belangrijk om te begrijpen dat AI geen religieuze overtuigingen heeft, noch in staat is tot diepgaande theologische interpretaties. AI is gebaseerd op patronen en informatie die het heeft geleerd uit de data die het is getraind. Het kan informatie verstrekken op basis van deze patronen, maar het kan geen religieuze dogma's bevestigen of weerleggen.

Het interpreteren van de uitspraken van Yeshua over de Thora kan variëren afhankelijk van theologische stromingen en persoonlijke overtuigingen. Sommige christelijke interpretaties benadrukken dat Yeshua de Thora niet kwam "ontbinden" in de zin van volledig afschaffen, maar eerder om de diepere spirituele betekenis ervan te benadrukken en te vervullen. Anderen interpreteren deze uitspraken mogelijk anders, gebaseerd op hun theologische perspectieven.

Het is belangrijk om te erkennen dat religieuze en theologische vraagstukken vaak diversiteit aan interpretaties kennen en dat er geen eenduidig antwoord is dat alle overtuigingen omvat. Mensen met verschillende theologische standpunten kunnen dezelfde teksten anders interpreteren, en dit is een onderdeel van religieuze diversiteit en dialoog.

Kortom, terwijl kunstmatige intelligentie kan helpen bij het presenteren van verschillende perspectieven en informatie, is het niet in staat om religieuze dogma's op te lossen of definitieve theologische antwoorden te bieden, omdat deze kwesties vaak afhankelijk zijn van persoonlijke overtuigingen en interpretaties.

Dat is best een mooi antwoord inderdaad, en een voorbeeld van iets wat vermoedelijk niet voorkomt in de data waarop ChatGPT is getraind. Ik vind het ook leuk dat ChatGPT termen overneemt uit de vraagstelling maar ze ook, waar dat nuttig geacht wordt, toelicht, zoals hier bij 'Thora' en 'Yeshua'.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Jesaja40 » 18 aug 2023 10:23

607 Citeert:

Dat is best een mooi antwoord inderdaad, en een voorbeeld van iets wat vermoedelijk niet voorkomt in de data waarop ChatGPT is getraind. Ik vind het ook leuk dat ChatGPT termen overneemt uit de vraagstelling maar ze ook, waar dat nuttig geacht wordt, toelicht, zoals hier bij 'Thora' en 'Yeshua'.


Dank voor deze aanvulling.
Maar ook zeer verhelderend is uw opmerking de data waarop "ChtGPT is getraind". Dat leert mij dat er een "beïnvloeding kan zijn" vanwege een duidelijke tegenstelling en of algemeen heersende (vaak tijdsgebonden) mening.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Jesaja40 » 18 aug 2023 10:25

Prisma23 merkt op:

@Jesaja40, als ik jouw reactie in ChatGPT stop, krijgt ik dit terug. Dat onderbouwt inderdaad jouw stelling.


Dank Prisma23 voor het toetsen van mijn stelling.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kunstmatige intelligentie bij Refoweb

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2023 12:54

Jesaja40 schreef:607 Citeert:



Dank voor deze aanvulling.
Maar ook zeer verhelderend is uw opmerking de data waarop "ChtGPT is getraind". Dat leert mij dat er een "beïnvloeding kan zijn" vanwege een duidelijke tegenstelling en of algemeen heersende (vaak tijdsgebonden) mening.


Zo werkt dat niet helemaal. Het is niet dat men sommige visies er niet in stopt en anderen wel of zo. Natuurlijk worden extreme visies en zo er wel wat uitgefilterd maar verder neemt ChatGPT gewoon alles wat het kan vinden tot zich en probeert vanuit die informatiestroom tot een feitelijk juist antwoord te komen. Dus stel je vraagt: “warmt de aarde op en zo ja, waarom?” dan gaat ChatGPT gewoon kijken wat hij daar aan feitelijkheden over kan vinden en zal dan met een passend antwoord komen op basis van al die informatie. Dat zal samengevat iets zijn als “uit tal van onderzoeken blijkt dat de aarde opwarmt en dat dit het gevolg is van menselijk handelen. Het overgrote deel van de experts ondersteunt dat, een minderheid ontkent dat”. Maar dat is niet omdat men het ene antwoord wel in de machine heeft gestopt en het andere niet en men zo invloed op het antwoord uitoefent.

Maar religieuze vraagstukken kan je op zo’n manier niet oplossen omdat het geen wetenschap is maar geloof. Je kan dan meenemen wat de meesten geloven maar je kan op basis daarvan natuurlijk niet het ene als waar afdoen en het andere als onwaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten