Motorvakantie Hemelvaart

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Omega » 14 feb 2023 19:24

StillAwake schreef:Toch heb ik afgelopen dagen toch echt genoten van het mooie weer, het kan dus wél ;-)


Ja, wonderen bestaan nog steeds ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2023 12:27

Omega schreef:Ja, wonderen bestaan nog steeds ;-)

dat klopt ;-)
Overigens Is de lente hier vaak wel het drogere deel van het jaar (al wordt het na vandaag weer slechter weer, met vrijdag waarschijnlijk zelfs een behoorlijk pak sneeuw), dus rond hemelvaart is qua motorrijden wel het ideale moment.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2023 14:47

StillAwake schreef:dat klopt ;-)
Overigens Is de lente hier vaak wel het drogere deel van het jaar (al wordt het na vandaag weer slechter weer, met vrijdag waarschijnlijk zelfs een behoorlijk pak sneeuw), dus rond hemelvaart is qua motorrijden wel het ideale moment.


Wel qua tijd nog wat riskant of alle hogere wegen alweer open zijn. Als ik met een motor door Zuid-Noorwegen ging touren zou ik graag de Trollstigen, de Sognefjellet, de Strynefjellsvegen enz willen rijden en die gaan vaak pas rond half mei weer open, afhankelijk van hoeveel sneeuw er nog ligt. Ik kan me wel herinneren in juni nog langs geveegde sneeuwwanden van 4 meter hoog te rijden.

Overigens is de kust in Noorwegen wel heel nat maar als je ook maar een beetje naar het oosten gaat valt op er op jaarbasis al vele malen minder, wat dat betreft is Bergen ook niet een graadmeter en de mooiste routes (op de Atlantic Road na dan) vind je toch wel wat oostelijker.

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Omega » 15 feb 2023 19:25

Vooralsnog geef ik de voorkeur aan de Alpenpassen. Vorig jaar met veel plezier gereden. Eifel, Sauerland en Ardennen voor korte tochten. Frankrijk voor de oorlogshistorie en Noorwegen om vis te takelen ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2023 08:45

Omega schreef:Vooralsnog geef ik de voorkeur aan de Alpenpassen. Vorig jaar met veel plezier gereden. Eifel, Sauerland en Ardennen voor korte tochten. Frankrijk voor de oorlogshistorie en Noorwegen om vis te takelen ;-)

De Alpenpassen zijn inderdaad schitterend (hoewel ze wel een stuk drukker zijn dan de wegen hier.
Qua landschap denk ik wel dat het hier afwisselender is, maar inderdaad is het echte hooggebergte hier niet in grote getale aanwezig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2023 08:56

StillAwake schreef:De Alpenpassen zijn inderdaad schitterend (hoewel ze wel een stuk drukker zijn dan de wegen hier.
Qua landschap denk ik wel dat het hier afwisselender is, maar inderdaad is het echte hooggebergte hier niet in grote getale aanwezig.


En als je na een stuk rijden wil stoppen voor een goede maaltijd met een groot glas 0.0 erbij (of gewoon bier als je op je stoplocatie bent aangekomen) is Oostenrijk ook wel weer wat betaalbaarder :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2023 09:24

Marnix schreef:En als je na een stuk rijden wil stoppen voor een goede maaltijd met een groot glas 0.0 erbij (of gewoon bier als je op je stoplocatie bent aangekomen) is Oostenrijk ook wel weer wat betaalbaarder :-)

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
als je hier een goed stuk vis eet zit je in dezelfde prijsklasse (het biertje nekt je wel qua kosten).
Vlees is van een andere prijscategorie, maar ik weet zat tentjes waar ik voor NOK 180,- per persoon (18 euro) een stuk zalm, een beekforel of een makreel kan eten.
Zeker in de regio tussen Mandal, Oslo en Stavanger is dat prima te doen (en heel veel noordelijker zou je in een motorweekend toch niet moeten willen gaan zo vroeg in het seizoen)

Daarnaast: het valt op dat er bij iedere veerpont Noren (ook motorrijders) met inklapbare hengeltjes zitten, om de tijd te doden als ze de boot weer eens hebben gemist.
En alles wordt, zodra de veerboot er bijna is, in allerijl schoongemaakt en verdwijnt in een koelbox.
Vaak kun je in ruil voor een goede sigaar, een blikje bier, of een paar kronen mij dergelijke vissers echt wel een visje scoren, om vervolgens boven een open vuurtje te roosteren.
Vuurplaatsen vind je zat ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Omega » 16 feb 2023 14:35

StillAwake schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens.
als je hier een goed stuk vis eet zit je in dezelfde prijsklasse (het biertje nekt je wel qua kosten).
Vlees is van een andere prijscategorie, maar ik weet zat tentjes waar ik voor NOK 180,- per persoon (18 euro) een stuk zalm, een beekforel of een makreel kan eten.
Zeker in de regio tussen Mandal, Oslo en Stavanger is dat prima te doen (en heel veel noordelijker zou je in een motorweekend toch niet moeten willen gaan zo vroeg in het seizoen)

Daarnaast: het valt op dat er bij iedere veerpont Noren (ook motorrijders) met inklapbare hengeltjes zitten, om de tijd te doden als ze de boot weer eens hebben gemist.
En alles wordt, zodra de veerboot er bijna is, in allerijl schoongemaakt en verdwijnt in een koelbox.
Vaak kun je in ruil voor een goede sigaar, een blikje bier, of een paar kronen mij dergelijke vissers echt wel een visje scoren, om vervolgens boven een open vuurtje te roosteren.
Vuurplaatsen vind je zat ;-)


Ik kan me herinneren dat wij indertijd onze drank zelf meenamen in een karretje achter de auto. Officieel mocht dat niet, maar het waren vooral de Oost-Duitsers die actief werden gecontroleerd op de boot. Volgens mij heb ik zelfs nog Noorse vis in de vriezer liggen. Zal inmiddels wel fossiel zijn ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2023 15:15

Omega schreef:Ik kan me herinneren dat wij indertijd onze drank zelf meenamen in een karretje achter de auto. Officieel mocht dat niet, maar het waren vooral de Oost-Duitsers die actief werden gecontroleerd op de boot. Volgens mij heb ik zelfs nog Noorse vis in de vriezer liggen. Zal inmiddels wel fossiel zijn ;-)

Nederlanders worden inderdaad nauwelijks gecontroleerd op de illegale invoer van drank.
Ik heb de indruk dat ze het van toeristen sowieso door de vingers zien, de enige keer dat ik een controle heb gehad was toen ik met Noors kenteken de ferry vanaf Hirtshals naar Kristiansand nam.
En dat is echt typisch zo'n overtocht waarbij Noren vin Kristiansand inschepen, aan boord blijven in Hirtshals, en gewoon doorzuipen, en terug in Kristiansand starnakelbezopen van de boot af rollen.
Op die overtocht worden juist Noorse (en Zweedse) auto's gecontroleerd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Omega » 17 feb 2023 15:04

StillAwake schreef:En dat is echt typisch zo'n overtocht waarbij Noren vin Kristiansand inschepen, aan boord blijven in Hirtshals, en gewoon doorzuipen, en terug in Kristiansand starnakelbezopen van de boot af rollen.
Op die overtocht worden juist Noorse (en Zweedse) auto's gecontroleerd.


Klopt, zeer herkenbaar. Dat is de redenen dat wij altijd een kajuit namen op de boot naar Bergen. Geen gedoe met dronken Noren en 's morgens uitgerust aan wal.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor StillAwake » 17 feb 2023 16:08

Omega schreef:Klopt, zeer herkenbaar. Dat is de redenen dat wij altijd een kajuit namen op de boot naar Bergen. Geen gedoe met dronken Noren en 's morgens uitgerust aan wal.

Welke boot nam je dan naar Bergen?
De enige die ik ken is vanaf Hirtshals, maar dat is met een tussenstop in Stavanger, en dat is een overtocht van 16 uur als je doorvoer naar Bergen.
ik heb m nooit genomen (wel tot aan Stavanger, waar ik 8 maanden gewoond heb), ik nam voor Eemshaven-Kristiansand in de vaart kwam altijd de veerboot Hirtshals-Kristiansand, en reed dan per auto naar Stavanger (en nu naar Norheimsund)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Omega » 18 feb 2023 19:05

StillAwake schreef:Welke boot nam je dan naar Bergen?
De enige die ik ken is vanaf Hirtshals, maar dat is met een tussenstop in Stavanger, en dat is een overtocht van 16 uur als je doorvoer naar Bergen.
ik heb m nooit genomen (wel tot aan Stavanger, waar ik 8 maanden gewoond heb), ik nam voor Eemshaven-Kristiansand in de vaart kwam altijd de veerboot Hirtshals-Kristiansand, en reed dan per auto naar Stavanger (en nu naar Norheimsund)


Ja klopt. Als je van Kristiansand naar Bergen moet rijden met auto en aanhanger kom je niet echt uitgerust aan. Dus inderdaad met nachtboot (en tussenstop) naar Bergen. 's Avonds dinerbuffet aan boord en 's morgens ontbijt. Uitgebreid en luxe, met veel vis. Vervolgens twee weken vissen vanuit Bovagen en met een bootje naar Fedje. Geweldige tijd, veel gevangen en erg nat geworden ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2023 09:48

Omega schreef:Ja klopt. Als je van Kristiansand naar Bergen moet rijden met auto en aanhanger kom je niet echt uitgerust aan. Dus inderdaad met nachtboot (en tussenstop) naar Bergen. 's Avonds dinerbuffet aan boord en 's morgens ontbijt. Uitgebreid en luxe, met veel vis. Vervolgens twee weken vissen vanuit Bovagen en met een bootje naar Fedje. Geweldige tijd, veel gevangen en erg nat geworden ;-)


Maar dan zit je ook wel in het natste stukje van Noorwegen en dan ga je ook nog de hele tijd in een bootje zitten, dan vraag je er ook wel om :-) Maar als je gaat motorrijden in de Rondane, Dovrefjell, Jotunheimen, wat meer die hoek valt er tot wel 10x minder snel neerslag per jaar. Op de boten naar Scandinavie zie je dan ook genoeg motoren staan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Omega » 13 mar 2023 19:12

Marnix schreef:Maar dan zit je ook wel in het natste stukje van Noorwegen en dan ga je ook nog de hele tijd in een bootje zitten, dan vraag je er ook wel om :-) Maar als je gaat motorrijden in de Rondane, Dovrefjell, Jotunheimen, wat meer die hoek valt er tot wel 10x minder snel neerslag per jaar. Op de boten naar Scandinavie zie je dan ook genoeg motoren staan.


Hoe zit het met de knutten? In het binnenland schijn je daar zomers flink last van te hebben,
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2023 22:03

Omega schreef:Hoe zit het met de knutten? In het binnenland schijn je daar zomers flink last van te hebben,


1x op een camping in de buurt van Dovrefjell wat last van gehad, verder nooit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten