Motorvakantie Hemelvaart

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2023 08:44

Omega schreef:Hoe zit het met de knutten? In het binnenland schijn je daar zomers flink last van te hebben,

De Knuten (vergelijkbaar met de bekendere Schotse "midges" zijn inderdaad ontzettend irritant, maar als je hoger het gebergte ingaat kom je ze nauwelijks tegen (Blijkbaar hebben ze een voorkeur voor hogere luchtdruk?).
Daarnaast zitten de Knutten over het algemeen meer in het Noorden dan in het Zuiden van Noorwegen.
Hier (Norheimsund, zout water in het Fjord, relatief veel wind van zee) speelt het probleem in elk geval helemaal niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2023 10:45

StillAwake schreef:De Knuten (vergelijkbaar met de bekendere Schotse "midges" zijn inderdaad ontzettend irritant, maar als je hoger het gebergte ingaat kom je ze nauwelijks tegen (Blijkbaar hebben ze een voorkeur voor hogere luchtdruk?).
Daarnaast zitten de Knutten over het algemeen meer in het Noorden dan in het Zuiden van Noorwegen.
Hier (Norheimsund, zout water in het Fjord, relatief veel wind van zee) speelt het probleem in elk geval helemaal niet.


Heeft volgens mij niet zozeer te maken met de luchtdruk, ze geven de voorkeur aan wat warmer water, stilstaand water ook en ze houden niet zo van wind. In die wat opgewarmde poelen van stilstaand water kunnen ze zich goed voortplanten. Hoger in de bergen is de temperatuur lager, vanwege hoogteverschil heb je veel wat kouder water en snel stromend water en daarnaast heb je er minder bomen en dus wat meer wind. Daardoor vind je knutten, midges maar ook muggen meer in de dalen dan in de bergen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2023 13:46

Marnix schreef:Heeft volgens mij niet zozeer te maken met de luchtdruk, ze geven de voorkeur aan wat warmer water, stilstaand water ook en ze houden niet zo van wind. In die wat opgewarmde poelen van stilstaand water kunnen ze zich goed voortplanten. Hoger in de bergen is de temperatuur lager, vanwege hoogteverschil heb je veel wat kouder water en snel stromend water en daarnaast heb je er minder bomen en dus wat meer wind. Daardoor vind je knutten, midges maar ook muggen meer in de dalen dan in de bergen.

Zou goed kunnen inderdaad.

Wat niet wegneemt dat je ze in Zuid-Noorwegen nauwelijks tegenkomt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2023 13:59

StillAwake schreef:Zou goed kunnen inderdaad.

Wat niet wegneemt dat je ze in Zuid-Noorwegen nauwelijks tegenkomt.


Nee, plaatselijk wel meer muggen. Bij Femunden wel een keer veel last van muggen gehad en 1x in de buurt van Hønefoss dat ze via de ventilatoren van de camper binnen kwamen maar verder nooit last van muggen gehad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2023 15:25

Marnix schreef:Nee, plaatselijk wel meer muggen. Bij Femunden wel een keer veel last van muggen gehad en 1x in de buurt van Hønefoss dat ze via de ventilatoren van de camper binnen kwamen maar verder nooit last van muggen gehad.

De meeste Noren plaatsen de grens tussen het noorden en het Zuiden bij Trondheim.
In dat geval is Femunden inderdaad nog wel Zuid inderdaad.

Dat je er dicht bij Oslo last van hebt gehad: weet je zeker dat dat knuten waren?
Ik heb ze in elk geval hier in de buurt nog niet gezien, en heb zelf ook de ervaring dat ze eigenlijk niet in de kuststrook voorkomen (waar Hønefoss in mijn optiek nog wel bij hoort), en dat het meer een Zweeds probleem is.

Maar ik kan ook geluk gehad hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2023 15:36

StillAwake schreef:De meeste Noren plaatsen de grens tussen het noorden en het Zuiden bij Trondheim.
In dat geval is Femunden inderdaad nog wel Zuid inderdaad.

Dat je er dicht bij Oslo last van hebt gehad: weet je zeker dat dat knuten waren?
Ik heb ze in elk geval hier in de buurt nog niet gezien, en heb zelf ook de ervaring dat ze eigenlijk niet in de kuststrook voorkomen (waar Hønefoss in mijn optiek nog wel bij hoort), en dat het meer een Zweeds probleem is.

Maar ik kan ook geluk gehad hebben.


Het waren dus muggen zoals ik al zei. Knutten alleen in de buurt van Dovre een keer gehad. Hanefoss bevat wel wat meren waar je wat last van muggen kan hebben. Maar goed, globaal gezien houden muggen van bossen en meren en minder van bergen en rivieren en zo. Dus Femunden en richting Lillehammer enz is het risico op muggen een stuk groter dan in Jotunheimen / rond de fjorden enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Motorvakantie Hemelvaart

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2023 09:15

Marnix schreef:Het waren dus muggen zoals ik al zei. Knutten alleen in de buurt van Dovre een keer gehad. Hanefoss bevat wel wat meren waar je wat last van muggen kan hebben. Maar goed, globaal gezien houden muggen van bossen en meren en minder van bergen en rivieren en zo. Dus Femunden en richting Lillehammer enz is het risico op muggen een stuk groter dan in Jotunheimen / rond de fjorden enz.

Sorry, niet goed gelezen.
muggen heb je inderdaad wel meer...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten