Herintreders op de arbeidsmarkt

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Herintreders op de arbeidsmarkt

Berichtdoor Jess » 20 jan 2022 11:46

Na jarenlang (bewust) thuis te zijn geweest om voor het gezin te zorgen ben ik nu al weer geruime tijd op zoek naar een baan.
Dat valt niet mee. Ben nu al een jaar of 3 serieus om me heen aan het kijken, solliciteer regelmatig. Laat mensen weten dat ik een baan zoek maar tot nu toe zonder resultaat. Ook doe ik vrijwilligerswerk.

Mijn opleiding is al meer dan 25 jaar geleden, dus totaal niet meer interessant, ook gezien alle digitale ontwikkelingen. Overal wordt recente werkervaring gevraagd. Wat is werkervaring? Het vrijwilligerswerk is toch ook werkervaring?

Ook ben ik al een aantal keer op sollicitatiegesprek geweest. De reden voor afwijzing was voor mij totaal niet herkenbaar, ook niet met de vriendinnen met wie ik het besprak. Ik zou te onzelfstandig over komen en ze verwachten dat het lange tijd zou duren voor ik ingewerkt zou zijn. Waar ze dat op baseren weet ik niet. Mogelijk ben ik te bescheiden, ik ben niet iemand die zichzelf in gesprekken op de voorgrond zet.

Maar wat nu, ik weet echt niet waar ik beginnen moet. Een opleiding volgen? Maar welke dan? Er zijn zoveel verschillende opleidingen. Zal ik een schriftelijke thuis cursus doen bij LOI of aanverwante instellingen. Ik ben ook niet echt een studiebol, heb met hangen en wurgen de mavo gedaan en daarna een KMBO opleiding.

Wat ook meespeelt, ik weet niet goed wat ik wil. Wel wat ik niet wil: schoonmaken en oppassen, de zorg is ook niet echt aan mij besteed. Kassa bij een supermarkt, ja dat zie ik eerlijk gezegd meer als soort van noodgeval.

Ik wil gewoon een leuke baan die meerwaarde geeft aan mijn leven. Is dat egoïstisch?

Administratie, receptie, secretariaat maar ook heb ik dat ik me aangetrokken om echt iets voor mijn medemens te betekenen in de vorm van begeleiding, coaching? pastoraat?

Zijn er hier mensen met ervaring op dit vlak? Ik heb ook al diverse webinars gevolgd via UWV website. Heb ook al op die site gekeken of ik via hun wat verder kan komen maar ik ben niet ziek, werkloos (eigenlijk wel) en ook niet zwanger.

Ik ga me onderhand ook een onnutte dienstknecht voelen. Iedereen in mijn omgeving heeft een baan, maar ik niet. Het voelt of ik lui ben en een profiteur van mijn man zijn salaris. En dan hebben we het nog maar niet over het belastingtarief voor de eenverdiener wat ook zo onrechtvaardig voelt.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Herintreders op de arbeidsmarkt

Berichtdoor Erik1960 » 20 jan 2022 12:54

Ik heb geen ervaring met herintreden, maar wel met sollicitatiegesprekken, competentie-ontwikkeling en loopbaanadvies.
Stuur maar een PB als je denkt dat ik je misschien vooruit kan helpen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Herintreders op de arbeidsmarkt

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2022 13:13

Ik denk dat dat wel de weg is. Eerst bedenken wat je eigenlijk zou willen. Dat maakt solliciteren ook wat makkelijker, als je ergens op solliciteert waarbij je iets hebt van: dit zou ik nou echt graag willen doen. En dan kan je ook kijken wat ervoor nodig is om iets te gaan doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Herintreders op de arbeidsmarkt

Berichtdoor ajl » 20 jan 2022 13:19

Gelijk de lat op receptie werk of secretarieel werk leggen, lijkt mij wel hoog gegrepen. Is het een idee om alvast een digitale cursus te doen om je alvast wat bij te spijkeren? Ik ken iemand die ook jaren thuis had gezeten en vervolgens bij de NS heeft gesolliciteerd. Het bevalt haar prima.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Herintreders op de arbeidsmarkt

Berichtdoor hans0166 » 20 jan 2022 13:28

Jess schreef:

Administratie, receptie, secretariaat ... begeleiding, coaching? pastoraat?



Het lijkt mij dat deze richtingen met KMBO buiten je bereik liggen. Tenzij je met heel veel geluk erdoorheen glipt.
Het zijn tegenwoordig behoorlijk serieuze eisen die aan deze functies gesteld worden.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Herintreders op de arbeidsmarkt

Berichtdoor Jess » 08 okt 2022 17:45

Lang geleden dat ik was ingelogd hier.

Maar inmiddels heb ik al een half jaar een baan! Het is een pittige baan, ik had het me te makkelijk voorgesteld maar mijn werkgever heeft vertrouwen in mij dat het goed komt. (anders was ik toch al ontslagen denk ik) Heb ook aangegeven dat ik het best lastig vind maar ze zeggen dat ik mezelf de tijd moet gunnen.

Omdat ik elders op het forum ook een nogal persoonlijk bericht hebt geplaatst zeg ik niet wat voor baan. Dit om mogelijke herkenning te voorkomen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Herintreders op de arbeidsmarkt

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2022 08:42

Jess schreef:Lang geleden dat ik was ingelogd hier.

Maar inmiddels heb ik al een half jaar een baan! Het is een pittige baan, ik had het me te makkelijk voorgesteld maar mijn werkgever heeft vertrouwen in mij dat het goed komt. (anders was ik toch al ontslagen denk ik) Heb ook aangegeven dat ik het best lastig vind maar ze zeggen dat ik mezelf de tijd moet gunnen.

Omdat ik elders op het forum ook een nogal persoonlijk bericht hebt geplaatst zeg ik niet wat voor baan. Dit om mogelijke herkenning te voorkomen.


Gefeliciteerd, fijn om een begripvolle werkgever te hebben die vertrouwen in je heeft en je de tijd geeft om te wennen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron