Overnamekosten van een vloer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2021 14:17

Chaya schreef:13 vierkante meter voor 1900 euro.
1900 gedeeld door 13 = bij mij 146 en nog wat cijfers achter de komma.

Dan lees ik het anders.
~€1900 (≈13/m2) komt neer op 146 m2 met een vierkante meterprijs van 13 euro.
Vandaar dat hij stelt: "Nu vraagt hij er ter overname €1100 (≈7,5/m2)"
In jouw sommetje is de prijs hetzelfde gebleven, maar het aantal vierkante meter gehalveerd.... ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2021 14:22

StillAwake schreef:Dan lees ik het anders.
~€1900 (≈13/m2) komt neer op 146 m2 met een vierkante meterprijs van 13 euro.
Vandaar dat hij stelt: "Nu vraagt hij er ter overname €1100 (≈7,5/m2)"
In jouw sommetje is de prijs hetzelfde gebleven, maar het aantal vierkante meter gehalveerd.... ;-)

Ik geef toe, ik ben geen ster in rekenen, ben een alpha. :D
Maar ik blijf het onbeschaamd vinden dat je zoveel geld vraagt voor een tweedehands vloer.
Het is geen visgraat eiken he!
Het zou voor mij niet uitmaken of het nu in 2015 of 2020 gelegd is, een vloer gaat vanaf dag 1 al beschadigd raken. Of je moet leven op sokjes, geen huisdieren en kinderen hebben, en visite ook de schoenen uit. (wat ik weleens meegemaakt heb. Mensen hadden spierwitte wollen vloerbedekking liggen en iedereen moest bij de voordeur schoenen uit en slofjes aan trekken.)

En wat benefiet ook stelt, straks moet PCRtje de laminaatvloer EN vloerbedekking EN lijmresten gaan verwijderen.
Ik geef het je te doen. Buiten dat is het een zeer ongezonde klus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2021 14:25

Chaya schreef:Ik geef toe, ik ben geen ster in rekenen, ben een alpha. :D
Maar ik blijf het onbeschaamd vinden dat je zoveel geld vraagt voor een tweedehands vloer.
Het is geen visgraat eiken he!
Het zou voor mij niet uitmaken of het nu in 2015 of 2020 gelegd is, een vloer gaat vanaf dag 1 al beschadigd raken. Of je moet leven op sokjes, geen huisdieren en kinderen hebben, en visite ook de schoenen uit. (wat ik weleens meegemaakt heb. Mensen hadden spierwitte wollen vloerbedekking liggen en iedereen moest bij de voordeur schoenen uit en slofjes aan trekken.)

En wat benefiet ook stelt, straks moet PCRtje de laminaatvloer EN vloerbedekking EN lijmresten gaan verwijderen.
Ik geef het je te doen. Buiten dat is het een zeer ongezonde klus.

Toen ik mijn huurhuis verliet heb ik het laminaat gewoon meegenomen, en in mijn volgende huis nog jaren plezier van gehad.
Dat was me echt die 13,- de meter (en niet 146,- de meter ;-)) wel waard.
Vloerbedekking die gelijmd is is inderdaad niet aan te raden, rotklus om te verwijderen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Pcrtje » 18 nov 2021 14:59

Even wat verduidelijking van mijn kant.

chaya schreef:PCRtje
StillAwake schreef:PCR-tje
Het is gewoon Pcrtje (en de naam komt uiteindelijk van PC (in de zin van personal computer) en niet van de biologische techniek PCR (polymerasekettingreactie)).

chaya schreef:13 vierkante meter voor 1900 euro.
1900 gedeeld door 13 = bij mij 146 en nog wat cijfers achter de komma.
De getallen had ik allemaal afgerond, ook om er makkelijk mee te kunnen hoofdrekenen. Het is dus ongeveer 150m2.

hans0166 schreef:daar ging bij mij ook een alarmbelletje rinkelen .. een restpartij voor een volle prijs lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
( en dan ook nog beschadigd door verkeerd leggen, dat is wachten op meer problemen)
Even goed lezen. :P Ongeveer 1/3 is vloerbedekking door een vakman gelegd; ongeveer 2/3 is laminaat dat de bewoner zelf samen met de ondergrond heeft gekocht en heeft gelegd. HIj zegt dat de kosten van het laminaat, de vloerbedekking en het leggen van dat laatste ongeveer €1900 heeft gekost. Hoeveel hij voor het laminaat afzonderlijk betaald heeft, kan ik hier niet uit opmaken.

benefietdiner schreef:Je schrijft: ‘een beetje over elkaar in plaats van in elkaar’. Dat komt er toch op neer dat het niet juist gelegd is of heeft dit met optrekkend vocht uit/onder de vloer of naastgelegen badkamer te maken. En wat is de kwaliteit van het laminaat.
Ja, het is waarschijnlijk met iets te weinig speling ingelegd waardoor het op een bepaald punt is gaan bollen. Ik ben geen bouwkundige of klusjesman, dus ik weet niet precies hoe zoiets kan maar als dat door een nabije badkamer veroorzaakt zou kunnen zijn geloof ik je. :P
Wat betreft de kwaliteit: bedoel je daarmee bijvoorbeeld de dikte en het materiaal?

benefietdiner schreef:Wat de vloerbedekking betreft heeft Chaya gelijk in. Een huurder dient de oude voerbedekking te verwijderen incl. lijmresten. Misschien is de vloerbedekking wel in het geheel gelijmd. In een huurwoning dienen alleen de randen gelijmd te worden of gespannen op latten (huurovereenkomst).
chaya schreef:En wat benefiet ook stelt, straks moet PCRtje de laminaatvloer EN vloerbedekking EN lijmresten gaan verwijderen.
We nemen de vloer graag over, dat scheelt ons een hoop gedoe en geld voor een nieuwe en de huidige bewoner hoeft niets weg te halen. De vloerbedekking zag er strak gelegd uit - het was immers door een vakman gelegd - dus die willen we zeker neit verwijderen. Of bedoelen jullie dat we de vloerbedekking moeten verwijderen als wij het huis over een aantal jaar weer verlaten?

Overigens dank voor al jullie reacties tot nu toe.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2021 15:13

Pcrtje schreef:Even wat verduidelijking van mijn kant.

Het is gewoon Pcrtje (en de naam komt uiteindelijk van PC (in de zin van personal computer) en niet van de biologische techniek PCR (polymerasekettingreactie)).
Ik zat met de coronatest in mijn hoofd... ;-)
Pcrtje schreef: De getallen had ik allemaal afgerond, ook om er makkelijk mee te kunnen hoofdrekenen. Het is dus ongeveer 150m2.

Even goed lezen. :P Ongeveer 1/3 is vloerbedekking door een vakman gelegd; ongeveer 2/3 is laminaat dat de bewoner zelf samen met de ondergrond heeft gekocht en heeft gelegd. HIj zegt dat de kosten van het laminaat, de vloerbedekking en het leggen van dat laatste ongeveer €1900 heeft gekost. Hoeveel hij voor het laminaat afzonderlijk betaald heeft, kan ik hier niet uit opmaken.
Als in die 1900 ook de ondervloer gezeten heeft en het leggen van een tapijt is het geen heel dure partij geweest...
Pcrtje schreef: Ja, het is waarschijnlijk met iets te weinig speling ingelegd waardoor het op een bepaald punt is gaan bollen. Ik ben geen bouwkundige of klusjesman, dus ik weet niet precies hoe zoiets kan maar als dat door een nabije badkamer veroorzaakt zou kunnen zijn geloof ik je. :P
Wat betreft de kwaliteit: bedoel je daarmee bijvoorbeeld de dikte en het materiaal?
Het zou goed kunnen komen door een badkamer (optrekkend vocht), of (wat ik ooit zelf fout heb gedaan) een te groot temperatuursverschil bij het leggen. Bij mij lagen de laminaatdelen al een paar dagen buiten (het vroor bijna 25 graden), en had ik het in de kamer waar ik aan het leggen was opgestookt tot 15 graden. Dat gaf ook een bolling in de vloer...

Kwaliteit: je kunt denken aan de dikte, de slijtvastheid van de toplaag, de hardheid van de toplaag en de gevoeligheid voor UV (verkleuren)
Pcrtje schreef: We nemen de vloer graag over, dat scheelt ons een hoop gedoe en geld voor een nieuwe en de huidige bewoner hoeft niets weg te halen. De vloerbedekking zag er strak gelegd uit - het was immers door een vakman gelegd - dus die willen we zeker neit verwijderen. Of bedoelen jullie dat we de vloerbedekking moeten verwijderen als wij het huis over een aantal jaar weer verlaten?
Vroeger stelden huiseigenaren dat een vloerbedekking niet mocht blijven liggen. Belangrijkste reden daarvoor was asbest, wat vroeger vaak in vloerbedekking verwerkt zat.
In jouw casus klinkt dat niet logisch...
Pcrtje schreef:Overigens dank voor al jullie reacties tot nu toe.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Pcrtje » 18 nov 2021 15:20

StillAwake schreef:Ik zat met de coronatest in mijn hoofd... ;-)
Dat is inderdaad de polymerasekettingreactie (PCR). ;-)

StillAwake schreef:Als in die 1900 ook de ondervloer gezeten heeft en het leggen van een tapijt is het geen heel dure partij geweest... Het zou goed kunnen komen door een badkamer (optrekkend vocht), of (wat ik ooit zelf fout heb gedaan) een te groot temperatuursverschil bij het leggen. Bij mij lagen de laminaatdelen al een paar dagen buiten (het vroor bijna 25 graden), en had ik het in de kamer waar ik aan het leggen was opgestookt tot 15 graden. Dat gaf ook een bolling in de vloer...
Een badkamer kan ik natuurlijk niet verplaatsen. Als ik een stuk van het laminaat afsnijdt - en wel dat gedeelte dat over elkaar heen ligt - betekent dit dat er in de toekomst weer hetzelfde kan gebeuren? Of is er een zeker verzadigingspunt van het laminaat?

StillAwake schreef:Kwaliteit: je kunt denken aan de dikte, de slijtvastheid van de toplaag, de hardheid van de toplaag en de gevoeligheid voor UV (verkleuren)
Ik meen dat het 8mm was, maar dat heb ik niet ergens genoteerd. De rest weet ik niet.

StillAwake schreef:Vroeger stelden huiseigenaren dat een vloerbedekking niet mocht blijven liggen. Belangrijkste reden daarvoor was asbest, wat vroeger vaak in vloerbedekking verwerkt zat.
In jouw casus klinkt dat niet logisch...
Nee, nouja, ik hoop niet dat dat tot 2020 nog werd gedaan. ;-)
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2021 19:42

StillAwake schreef:Vroeger stelden huiseigenaren dat een vloerbedekking niet mocht blijven liggen. Belangrijkste reden daarvoor was asbest, wat vroeger vaak in vloerbedekking verwerkt zat.

Dat is nog steeds zo hoor. Als de volgende bewoner niets wil overnemen, moet je alles er uit halen. Als de woningbouwvereniging dat moet doen, ben je veel geld kwijt.
Ik sprak onlangs toevallig een mevrouw, die weduwe was geworden en naar een appartement ging verhuizen dat de volgende bewoners niets wilde overnemen wat haar man allemaal vertimmerd en verbouwd had. Ze moest het door een klusjesman weg laten halen, wat haar best veel geld kostte.
Je moet dan denken aan een extra tochtdeur + kozijn, een barretje voor de open keuken, een bureau + muurkast op de zolder.
Best sneu want het zag er echt heel mooi uit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2021 19:56

Niets inhoudelijks over prijzen en zo, maar ik moet zeggen dat de laatste twee woningen waar laminaat lag, de kwaliteit toch niet echt denderend was. Ligt misschien aan het klimaat ook, maar er ontstonden toch spleten of stukken die gewoon loslieten, en als dat eenmaal begint, wordt het alleen maar erger.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor hans0166 » 19 nov 2021 10:06

Pcrtje schreef: Of bedoelen jullie dat we de vloerbedekking moeten verwijderen als wij het huis over een aantal jaar weer verlaten?


jazeker, als de nieuwe huurder komt en jouw, dan nog oudere, stoffering niet wil, ben jij degene die alles eruit moet halen.
En als het dan bijv. vol gelijmd is, ben je de pineut.

Dat is ook een van de redenen misschien dat de leeftijd van zulke spullen grandioos positief voorgesteld worden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 19 nov 2021 12:56

Chaya schreef:Dat is nog steeds zo hoor. Als de volgende bewoner niets wil overnemen, moet je alles er uit halen. Als de woningbouwvereniging dat moet doen, ben je veel geld kwijt.
Ik sprak onlangs toevallig een mevrouw, die weduwe was geworden en naar een appartement ging verhuizen dat de volgende bewoners niets wilde overnemen wat haar man allemaal vertimmerd en verbouwd had. Ze moest het door een klusjesman weg laten halen, wat haar best veel geld kostte.
Je moet dan denken aan een extra tochtdeur + kozijn, een barretje voor de open keuken, een bureau + muurkast op de zolder.
Best sneu want het zag er echt heel mooi uit.

Je mag het tegenwoordig laten liggen (in samenspraak met je opvolger, vroeger mocht je vloerbedekking (vanwege asbest) niet eens ter overname aanbieden.
Althans, ik heb 3x een huurhuis verlaten, alle drie de keren was dat de regel, en was dit de reden.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 19 nov 2021 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 19 nov 2021 12:58

hans0166 schreef:jazeker, als de nieuwe huurder komt en jouw, dan nog oudere, stoffering niet wil, ben jij degene die alles eruit moet halen.
En als het dan bijv. vol gelijmd is, ben je de pineut.

Dat is ook een van de redenen misschien dat de leeftijd van zulke spullen grandioos positief voorgesteld worden.

Als het door een vakman gelegd is zal het alleen op randen zijn ingelijms, of zelfs op latten.

Het uithalen van laminaat is een middagje werk, dus dat zou in mijn optiek geen bezwaar mogen zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 19 nov 2021 12:59

Mortlach schreef:Niets inhoudelijks over prijzen en zo, maar ik moet zeggen dat de laatste twee woningen waar laminaat lag, de kwaliteit toch niet echt denderend was. Ligt misschien aan het klimaat ook, maar er ontstonden toch spleten of stukken die gewoon loslieten, en als dat eenmaal begint, wordt het alleen maar erger.

In laminaat heb je ontzettend veel kwaliteitsverschil, maar een goede kwaliteit zal niet snel loslaten (mits goed gelegd)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2021 13:40

StillAwake schreef:Je mag het tegenwoordig laten liggen (in samenspraak met je opvolger, vroeger mocht je vloerbedekking (vanwege asbest) niet eens ter overname aanbieden.
Althans, ik heb 3x een huurhuis verlaten, alle drie de keren was dat de regel, en was dit de reden.

Misschien verschilt het met woningbouwvereniging of particulier verhuurder.
Mijn hoogbejaarde buurtjes gaan nu (van een koophuis) naar een huurseniorenappartement verhuizen, en apart vind ik dan dat ze er zelf een verhoogd toilet en muurbeugels en stoeltje in de douche moeten plaatsen.
De mevrouw van de woningbouw zei: dan laat u er toch een verhoogde toiletbril op plaatsen?
En niet iedere oudere heeft een muurbeugel en douchestoel nodig.
Zo lust je er dan nog wel een paar. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor hans0166 » 19 nov 2021 16:25

Chaya schreef:Misschien verschilt het met woningbouwvereniging of particulier verhuurder.
Mijn hoogbejaarde buurtjes gaan nu (van een koophuis) naar een huurseniorenappartement verhuizen, en apart vind ik dan dat ze er zelf een verhoogd toilet en muurbeugels en stoeltje in de douche moeten plaatsen.
De mevrouw van de woningbouw zei: dan laat u er toch een verhoogde toiletbril op plaatsen?
En niet iedere oudere heeft een muurbeugel en douchestoel nodig.
Zo lust je er dan nog wel een paar. :roll:


deze hulpmiddelen worden voor particulieren normaliter vergoed vanuit de ( gemeentelijke) WMO, en inderdaad de ene heeft het wel, de ander niet nodig, dus de seniorenappartementen worden niet standaard ermee uitgerust.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2021 09:26

StillAwake schreef:Ik zat met de coronatest in mijn hoofd... ;-)


Dat is vervelend, gelukkig duurt dat moment altijd maar heel kort :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten