Overnamekosten van een vloer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Pcrtje » 17 nov 2021 22:58

Hallo medeforummers, graag ontvang ik jullie advies. Binnenkort hopen we een nieuwe woning te betrekken en de huidige bewoner heeft in 2020 nog een nieuwe vloer laten leggen. Het ging voor een deel om een restpartij laminaat dat hij samen met de ondervloer zelf gelegd heeft en een deel is vloerbedekking dat door een vakman is ingelegd. In totaal zou hij er ~€1900 (≈13/m2) voor hebben betaald. Ik heb het zelf gezien en het ziet er inderdaad nog gaaf uit (vooral de vloerbedekking, het laminaat heeft hier en daar "imperfecties" en op een plek ligt het laminaat een beetje over elkaar in plaats van in elkaar).

Nu vraagt hij er ter overname €1100 (≈7,5/m2) voor. Nou heb ik hier niet zo veel verstand van en ik ben van nature ook niet zo handig met klussen, dus ik zou graag de vloer overnemen; maar ik weet niet zo goed of dit wel een redelijke prijs is. Ik zat zelf eerder in de richting van €750 (≈5/m2) te denken. Wat vinden jullie? Hebben jullie hier ervaring mee?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 17 nov 2021 23:15

Pcrtje schreef:Hallo medeforummers, graag ontvang ik jullie advies. Binnenkort hopen we een nieuwe woning te betrekken en de huidige bewoner heeft in 2020 nog een nieuwe vloer laten leggen. Het ging voor een deel om een restpartij laminaat dat hij samen met de ondervloer zelf gelegd heeft en een deel is vloerbedekking dat door een vakman is ingelegd. In totaal zou hij er ~€1900 (≈13/m2) voor hebben betaald. Ik heb het zelf gezien en het ziet er inderdaad nog gaaf uit (vooral de vloerbedekking, het laminaat heeft hier en daar "imperfecties" en op een plek ligt het laminaat een beetje over elkaar in plaats van in elkaar).

Nu vraagt hij er ter overname €1100 (≈7,5/m2) voor. Nou heb ik hier niet zo veel verstand van en ik ben van nature ook niet zo handig met klussen, dus ik zou graag de vloer overnemen; maar ik weet niet zo goed of dit wel een redelijke prijs is. Ik zat zelf eerder in de richting van €750 (≈5/m2) te denken. Wat vinden jullie? Hebben jullie hier ervaring mee?

Een vloer moet zeker 10 jaar meegaan, waarmee nu dus ongeveer 20% afgeschreven is.
Als het laminaat niet goed ligt is her wel snel stuk.

Laminaat leggen kan iedereen, dus mij advies zou zijn (gesteld dat het je stijl is) om de vloerbedekking over te nemen (waarbij 7,50 niet onredelijk klinkt), en het laminaat voor veel minder over te nemen, omdat het eigenlijk opnieuw gelegd moet worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Pcrtje » 18 nov 2021 09:22

Dank voor je reactie, StillAwake! (Het tijdstip van je reageren doet je naam eer aan. ;-) )

StillAwake schreef:Een vloer moet zeker 10 jaar meegaan, waarmee nu dus ongeveer 20% afgeschreven is.
Als het laminaat niet goed ligt is her wel snel stuk.
Het is iets uit gaan zetten waardoor het op een specifieke plek nu over elkaar heen ligt. Heb je nog een tip hoe we dat het gemakkelijkst weer netjes kunnen maken? :-)

StillAwake schreef:Laminaat leggen kan iedereen, dus mij advies zou zijn (gesteld dat het je stijl is) om de vloerbedekking over te nemen (waarbij 7,50 niet onredelijk klinkt), en het laminaat voor veel minder over te nemen, omdat het eigenlijk opnieuw gelegd moet worden.
Het gaat om een huurwoning, dus het hoeft wat mij betreft ook niet perfect te zijn. Ik stuur je even een pb'tje!
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor benefietdiner » 18 nov 2021 11:22

€ 1900 : 13/m = 146,15
€ 1100 : 7,5/m = 146,67
€ 750 : 5/m = 150

Het is dus totaal + 150 vierkante meter vloer oppervlakte ?

Het is van belang, denk ik, hoeveel vierkante meter met laminaat en hoeveel vierkante meter met vloerbedekking ligt. Het lijkt er op dat er iets met het laminaat aan de hand is (ik denk iets met vocht waardoor het uitgezet is).

Ik ga er vanuit dat 150 vierkante meter meerdere kamers zijn, dus kamers met vloerbedekking en kamers met laminaat. Als het grootste gedeelde van het aantal kamers of vierkante meters (?) nu met vloerbedekking ligt en bijvoorbeeld één kamer of vierkante meter (?) met laminaat is de prijs mijn inziens niet te duur.

Als het omgekeerde het geval is dus meerder kamers met laminaat en minder kamers, oftewel vierkante meters, met vloerbedekking is het inderdaad veel minder of misschien wel niets waard is gezien de kwaliteit van het laminaat.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2021 11:38

Pcrtje schreef:Hallo medeforummers, graag ontvang ik jullie advies. Binnenkort hopen we een nieuwe woning te betrekken en de huidige bewoner heeft in 2020 nog een nieuwe vloer laten leggen. Het ging voor een deel om een restpartij laminaat dat hij samen met de ondervloer zelf gelegd heeft en een deel is vloerbedekking dat door een vakman is ingelegd. In totaal zou hij er ~€1900 (≈13/m2) voor hebben betaald. Ik heb het zelf gezien en het ziet er inderdaad nog gaaf uit (vooral de vloerbedekking, het laminaat heeft hier en daar "imperfecties" en op een plek ligt het laminaat een beetje over elkaar in plaats van in elkaar).

Nu vraagt hij er ter overname €1100 (≈7,5/m2) voor. Nou heb ik hier niet zo veel verstand van en ik ben van nature ook niet zo handig met klussen, dus ik zou graag de vloer overnemen; maar ik weet niet zo goed of dit wel een redelijke prijs is. Ik zat zelf eerder in de richting van €750 (≈5/m2) te denken. Wat vinden jullie? Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik zou het niet doen. Of anders voor een zgn. vriendenprijsje.
Ik vind het nogal een vaag verhaal nl. Wij hebben laminaat in onze slaapkamer laten leggen, ong 19 of 20 m2, goede kwaliteit, echt bij de woninginrichter gekocht en door hen laten doen, en we waren 650 euro kwijt. Dit was in 2018.
Onze woonkamer is niet vergelijkbaar, omdat het te lang geleden is en dat een veel grotere oppervlakte is.
Laminaar dat niet goed gelegd is, slijt harder. Mijn man heeft op een overloop laminaat gelegd, toch niet helemaal strak tegen elkaar aan getikt blijkbaar. Af en toe verschijnt er een klein kiertje in 1 rij, maar dat schuiven we met onze voet dan terug op de plaats.
Het is een huurhuis? Grote kans dat hij het er uit moet halen. Dus ik zou het er op aan laten komen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Pcrtje » 18 nov 2021 11:45

benefietdiner schreef:Het is dus totaal + 150 vierkante meter vloer oppervlakte ?
Ongeveer. Ik had de getallen afgerond.

benefietdiner schreef:Als het omgekeerde het geval is dus meerder kamers met laminaat en minder kamers, oftewel vierkante meters, met vloerbedekking is het inderdaad veel minder of misschien wel niets waard is gezien de kwaliteit van het laminaat.
Ongeveer 1/3 is vloerbedekking, de rest is laminaat.

Chaya schreef:Het is een huurhuis? Grote kans dat hij het er uit moet halen. Dus ik zou het er op aan laten komen.
Ja, ik snap dat ik in die zin een goede onderhandelingspositie heb. Hij moet het eruit laten halen als ik het niet overneem, dus ik durf het in die zin wel aan om lager te bieden.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2021 12:11

Chaya schreef:Ik zou het niet doen. Of anders voor een zgn. vriendenprijsje.
Ik vind het nogal een vaag verhaal nl. Wij hebben laminaat in onze slaapkamer laten leggen, ong 19 of 20 m2, goede kwaliteit, echt bij de woninginrichter gekocht en door hen laten doen, en we waren 650 euro kwijt. Dit was in 2018.
Onze woonkamer is niet vergelijkbaar, omdat het te lang geleden is en dat een veel grotere oppervlakte is.
Laminaar dat niet goed gelegd is, slijt harder. Mijn man heeft op een overloop laminaat gelegd, toch niet helemaal strak tegen elkaar aan getikt blijkbaar. Af en toe verschijnt er een klein kiertje in 1 rij, maar dat schuiven we met onze voet dan terug op de plaats.
Het is een huurhuis? Grote kans dat hij het er uit moet halen. Dus ik zou het er op aan laten komen.

Wat is er vaag aan het verhaal?
jij hebt voor 20 m2 650 betaald inclusief leggen. Komt neer op zo'n 3 tientjes de m2.
De vorige bewoner van dit huis heeft het blijkbaar zelf gelegd, en daar dus iets minder voor betaald (een prof zou het namelijk anders gelegd hebben waardoor het niet zou bollen).
En ik weet dat er vaak geadverteerd wordt met "gratis gelegd", maar daarmee zeggen ze eigenlijk: "als je het zelf legt betaal je het leggen alsnog", want gratis leggen bestaat niet.

Je kunt er inderdaad op gokken, maar als de vorige bewoner besluit het mee te nemen is hij een paar uurtjes bezig met verwijderen, en zit PCR-tje met de gebakken peren. (dan moet hij zelf een vloer gaan aanschaffen).
Ik zou op de overname gokken, maar dan wel een eerlijke prijs bieden (en die 1100 zou ik zien als een openingsbod).
Je wint er namelijk zo weinig mee als je op het onderste uit de kan gokt en het deksel op het zwaartepunt van je gezicht krijgt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2021 13:53

StillAwake schreef:
Je kunt er inderdaad op gokken, maar als de vorige bewoner besluit het mee te nemen is hij een paar uurtjes bezig met verwijderen, en zit PCR-tje met de gebakken peren. (dan moet hij zelf een vloer gaan aanschaffen).
Ik zou op de overname gokken, maar dan wel een eerlijke prijs bieden (en die 1100 zou ik zien als een openingsbod).
Je wint er namelijk zo weinig mee als je op het onderste uit de kan gokt en het deksel op het zwaartepunt van je gezicht krijgt...

Dan heeft hij tenminste garantie, nu niet!
StillAwake schreef:Wat is er vaag aan het verhaal?

Pcrtje schreef:In totaal zou hij er ~€1900 (≈13/m2) voor hebben betaald.

Jij vindt dit geloofwaardig?
Ik vind het heul erg duur.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2021 13:59

Chaya schreef:Dan heeft hij tenminste garantie, nu niet!
Dat is waar, maar ook de extra kosten.
Chaya schreef:Jij vindt dit geloofwaardig?
Ik vind het heul erg duur.

jij komt zelf voor de vloer in je slaapkamer op 30,- de m2 (650 voor 20m2)
Dus hoe is dit dan duur?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor hans0166 » 18 nov 2021 14:00

Chaya schreef:Ik vind het heul erg duur.


daar ging bij mij ook een alarmbelletje rinkelen .. een restpartij voor een volle prijs lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
( en dan ook nog beschadigd door verkeerd leggen, dat is wachten op meer problemen)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2021 14:08

hans0166 schreef:daar ging bij mij ook een alarmbelletje rinkelen .. een restpartij voor een volle prijs lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
( en dan ook nog beschadigd door verkeerd leggen, dat is wachten op meer problemen)

Ik heb zelf ook een restpartij laminaat liggen op mijn bovenverdieping, maar dat heeft me echt niet veel minder gekost dan dit.

Als je het bericht leesty is er sprake van:
100 m2 restpartij laminaat
100 m2 ondervloer laminaat
50 m2 tapijt.

Als ik google op ondervloer zit ik al snel op 4,- de m2.
De meeste restpartijen die ik langs heb zien komen gingen voor een tientje de m2...

Dus: nee, ik vind dat niet ongeloofwaardig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor benefietdiner » 18 nov 2021 14:09

Pcrtje schreef:Ongeveer. Ik had de getallen afgerond.

Ongeveer 1/3 is vloerbedekking, de rest is laminaat.

Het merendeel van de woning is dus met laminaat gelegd 2/3. De vraag is wat de imperfectie van het laminaat is. Je schrijft: ‘een beetje over elkaar in plaats van in elkaar’. Dat komt er toch op neer dat het niet juist gelegd is of heeft dit met optrekkend vocht uit/onder de vloer of naastgelegen badkamer te maken. En wat is de kwaliteit van het laminaat. Een restpartij laminaat (zoals je schrijft) hoeft geen slechte of goede kwaliteit te betekenen.

Wat de vloerbedekking betreft heeft Chaya gelijk in. Een huurder dient de oude voerbedekking te verwijderen incl. lijmresten. Misschien is de vloerbedekking wel in het geheel gelijmd. In een huurwoning dienen alleen de randen gelijmd te worden of gespannen op latten (huurovereenkomst).

Als jij de huurwoning verlaat moet jij misschien de vloerbedekking wel in zijn geheel verwijderen en als het dan in zijn geheel verlijmd is kan dat wel een ramp betekenen voor jou want dat is veelal een hele klus voornamelijk die lijmresten.

Alles overwegende zou ik de oud huurder zijn eigen vloerbedekking incl. lijmresten maar laten verwijderen voordat jij, bij het verlaten van de huurwoning, voor een hele klus komt te staan die je uiteindelijk overgenomen hebt van een oud huurder.

Of het moet jou persoonlijk toch wel mooi lijken dan zou ik de oud huur er op wijzen dat je al van hem een risico overneemt (zoals omschreven) dat hij het voor niets mag laten liggen.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 18 nov 2021 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2021 14:10

StillAwake schreef:Dat is waar, maar ook de extra kosten.
jij komt zelf voor de vloer in je slaapkamer op 30,- de m2 (650 voor 20m2)
Dus hoe is dit dan duur?

Nee, want we hebben een prijs moeten betalen voor het leggen.
En ik vergat te zeggen dat ze ook een ondervloer hebben gelegd.
hans0166 schreef:daar ging bij mij ook een alarmbelletje rinkelen .. een restpartij voor een volle prijs lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
( en dan ook nog beschadigd door verkeerd leggen, dat is wachten op meer problemen)

Ik ben dus niet de enige. :wink:
Toen we dit huis kochten, stelde de verkoper voor om een paar zonneschermen over te nemen. We hebben ze laten zakken, ze zagen er gaaf uit.
Hij vertelde ons dat ze nog maar een paar jaar hingen en hij had er niets aan in zijn nieuwe huis.
Klonk aannemelijk.
Dus we namen het zaakje over.
Wat blijkt later: van buren hoorden we later dat die dingen er al minstens 15 jaar hingen. Ook scheurde het doek toen de wind er plots onder sloeg en ik net te laat was om ze op te halen.
Dus ik ben niet zo goedgelovig meer en zou een rekening moeten zien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2021 14:14

StillAwake schreef:
Dus: nee, ik vind dat niet ongeloofwaardig.

13 vierkante meter voor 1900 euro.
1900 gedeeld door 13 = bij mij 146 en nog wat cijfers achter de komma.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Overnamekosten van een vloer

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2021 14:14

StillAwake schreef:Ik heb zelf ook een restpartij laminaat liggen op mijn bovenverdieping, maar dat heeft me echt niet veel minder gekost dan dit.

Als je het bericht leesty is er sprake van:
100 m2 restpartij laminaat
100 m2 ondervloer laminaat
50 m2 tapijt.

Als ik google op ondervloer zit ik al snel op 4,- de m2.
De meeste restpartijen die ik langs heb zien komen gingen voor een tientje de m2...

Dus: nee, ik vind dat niet ongeloofwaardig.

Ik heb mijn rekening van "toen" erbij gehaald:
Restpartij laminaat was 11,95 de m2 (eerdere prijs was 24,50)
Ondervloer was 4,75 de m2 (geen restpartij helaas)
Tapijt voor onze slaapkamer was (inclusief het leggen) 21,80 de m2

wellicht een andere kwaliteit, maar als ik deze getallen in PCR-tje's oppervlaktes gooi kom ik aanmerkelijk hoger uit dan die 13,- de m2, terwijl er ook sprake is van een restpartij.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten