Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2022 16:41

Ik lees net een artikel in Trouw over de gevolgen van de hogere energiekosten voor zwembaden: https://www.trouw.nl/binnenland/zwemmen-voor-20-euro-dan-komt-er-niemand-meer~b5363007/ Hierin wordt SRO genoemd, dat hier in de buurt zwembaden beheert. Nu weet ik dat ons zwembad de Amerena verwarmd wordt met een biomassacentrale (tja...) dus dat zal er hopelijk minder last van hebben, maar ik weet niet hoe de SRO financieel in elkaar zit.
:roll:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2022 16:41

huh mijn bericht kwam dubbel

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor hans0166 » 16 sep 2022 16:51

Lalage schreef:Dat is bijzonder laag. Wij zitten altijd onder het gemiddelde van een appartement, volgens de energieleverancier, maar dan komen we echt niet in de buurt van wat jij noemt.
Hier is bijna altijd iemand thuis. Gelukkig stoken de onderburen het al aardig warm en als de zon schijnt warmt het ook snel op, maar in de winter gaat de verwarming wel aan. We doen wel ons best om dat zo lang mogelijk uit te stellen, maar we kunnen het betalen, dus dan ga ik niet zitten bibberen.


Het was hier gedurende jan-feb, doordeweeks zonder te stoken tussen de 13 en 15 graden, alleen op vrijdag/zaterdag deed ik de verwarming iets aan omdat ik toch maar aan het schilderen e.d was en na het behangen van een kamer het vocht weg wilde hebben, woonde er nog niet. Het is dus eigenlijk maar een paar tikken om het omhoog te krijgen. Een voordeel is ook wel dat de huiskamer overdag al zon pakt door de lichtkoepel, en laat in de middag tot zons ondergang door de 3 meter brede raampartij op het noordwesten. Het energie label is hier C, alles bij elkaar ca 52 m2, woonkamer(openkeuken), badkamer, slaapkamer, en een lange gang van bijna 8 meter.
Vanaf 1 maart woon ik er voltijds, en gebruikte toen ook maar 20 m3, met de zomermaanden erbij ga ik op jaarbasis volgens mij echt niet boven die 250 komen.
Ik stook overigens niet in de gang en slaapkamer, heb een hr ketel uit 2022 en in de woonkamer zijn radiatorventilatoren geinstalleerd.
Helaas zijn door de constructie geen zonnepanelen mogelijk.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 17 sep 2022 10:07

Zo, hier net ook even de CV aangezet. We hebben een nieuwe CV laten installeren met de verbouwing. We hebben maar even een "test run" gedaan voor de zekerheid. Het ding werkt, de radiatoren worden warm. Nu weer snel uitgezet, je ziet de euro's de deur uitvliegen. Volgende week hopelijk op hout stoken.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2022 13:03

Katlheen schreef:Zo, hier net ook even de CV aangezet. We hebben een nieuwe CV laten installeren met de verbouwing. We hebben maar even een "test run" gedaan voor de zekerheid. Het ding werkt, de radiatoren worden warm. Nu weer snel uitgezet, je ziet de euro's de deur uitvliegen. Volgende week hopelijk op hout stoken.


Ja ik ga de schoorsteenveger maar weer eens bellen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 17 sep 2022 13:22

Dat hoort nu eenmaal bij het hout stoken, 1 keer per jaar de schoorsteen vegen. Mijn schoorsteen is hagelnieuw en blinkt van binnen en buiten. Van binnen blinken zal vanaf volgende week wel minder worden. Vanmiddag nog maar even wat afval pallets verzagen. Brandt tenslotte ook prima :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 18 sep 2022 08:36

Ik zie er al tegenop om weer in de stank van houtstokende buren te zitten :-(
Weten jullie hoe je goed vuur maakt met weinig rook?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 18 sep 2022 11:01

Goed droog hout, goede kachel en de Zwitserse stook methode.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2022 11:37

Ja dat. En met een houtkachel kan je in tegenstelling tot met een open haard ook heel zuinig stoken, zeker als de woonkamer niet te groot is. Dat scheelt wel echt een hoop.

Maar je zit toch niet in de stank van houtrook? Hooguit loop je er doorheen als je buiten bent?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 18 sep 2022 14:26

Marnix schreef:Maar je zit toch niet in de stank van houtrook? Hooguit loop je er doorheen als je buiten bent?

Helaas is het regelmatig zo erg dat het door de ventilatieroosters naar binnen komt. Mijn man wordt er benauwd van :-( en het geeft jeuk in je haar en het stinkt, heel vervelend. We kunnen niet achterhalen waar het precies vandaan komt, maar eerlijk gezegd durven we ook niet zomaar aan te bellen om er wat van te zeggen.
Het helpt trouwens ook om in de gaten te houden of er wel wat wind waait. Als er weinig wind is, dan blijft de rook hangen. Het RIVM geeft dan een stookalert af om mensen op te roepen geen houtvuur te maken. Helaas let niet iedereen daarop en wordt er vrolijk doorgestookt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2022 15:01

Lalage schreef:Helaas is het regelmatig zo erg dat het door de ventilatieroosters naar binnen komt. Mijn man wordt er benauwd van :-( en het geeft jeuk in je haar en het stinkt, heel vervelend. We kunnen niet achterhalen waar het precies vandaan komt, maar eerlijk gezegd durven we ook niet zomaar aan te bellen om er wat van te zeggen.
Het helpt trouwens ook om in de gaten te houden of er wel wat wind waait. Als er weinig wind is, dan blijft de rook hangen. Het RIVM geeft dan een stookalert af om mensen op te roepen geen houtvuur te maken. Helaas let niet iedereen daarop en wordt er vrolijk doorgestookt.


Hm ja lijkt me vervelend als je er zoveel last van hebt ja. Maar dan wordt er ook wel veel en slecht gestookt als er zelfs via de ventilatieroosters last van hebt.

Ik let idd ook niet erg op de stookalerts trouwens omdat ik extreem weinig stook en je denk ik vooral last hebt van grootverbruikers / slecht hout maar ik denk dat het voor veel mensen alleen maar minder wordt omdat ze niet alleen voor de gezelligheid stoken maar ook omdat het alternatief, de cv weer heel slecht is voor je portemonnee.

Overigens vandaag de jaarafrekening gehad en we krijgem 1200 euro terug, dat was wel weer een meevaller. Denk dat iets vaker de kachel aanzetten en vloer / spouwmuur isoleren in combinatie met warme winter wel heeft geholpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 18 sep 2022 19:43

Wij stoken in de winter dagelijks en dat heeft met name met de huidige energieprijzen te maken. Aankomend jaar vloeren en nog een deel van de uitbouw isoleren. Hopelijk helpt dat ook.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Prisma23 » 18 sep 2022 20:26

Ik heb de verwarming al vast aan gezet!

https://nieuwspaal.nl/nederlanders-zett ... rder-zijn/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2022 21:41

Prisma23 schreef:Ik heb de verwarming al vast aan gezet!

https://nieuwspaal.nl/nederlanders-zett ... rder-zijn/


En in de zomer ook de temperatuur in huis zo hoog mogelijk laten oplopen en daarna deuren en ramen zoveel mogelijk gesloten gehouden toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 19 sep 2022 07:05

Vorig jaar werd ons huis verbouwd en moesten wij behoorlijk stoken om het stucwerk droog te krijgen. In 2021 hebben wij tot aan november 1900 kuub gas gebruikt. Vanaf dat moment zijn we gaan minderen. Als ik dat als uitgangspunt neem zouden wij met de huidige gasprijs aankomend jaar alleen aan gas al bijna € 9000,00 kwijt zijn. Ons overige energieverbruik wordt gecompenseerd door de zonnepanelen.

Ik hoop dat het prijsplafond rond de 1200 kuub gezet wordt. Dat zou voor ons erg fijn zijn.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten