Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 14 feb 2023 11:18

StillAwake schreef:Gierigheid is niet per definitie een slechte eigenschap denk ik.
Maar als mensen hun geld liever aan andere zaken uitgeven, en anderen laten opdraaien voor de kosten die ze willen uitsparen vind ik dat wel de verkeerde vorm van gierigheid.
Als mensen krap bij kas zitten is het een ander verhaal, maar juist dan zou ik huur adviseren.
Mocht je schade rijden (wat met een onbekende auto voor mensen die niet dagelijks rijden nu eenmaal best een significant risico is) zit je qua verzekering erg lastig als je geleend hebt.
Dus juist degene die krap bij kas zit moet in mijn optiek dit risico niet opzoeken.

Gierig klinkt voor mij als hebzuchtg, inhalig, krentrig enzo. Volgens v. Dale: niet bereid iets van je bezit af te staan.
Zuinig klinkt al heel anders: sober: niet meer gebruiken dan nodig is. Daar is op zich niks mis mee.
Verder bedoelde ik meer over en weer van elkaar lenen, dus dan draait niet 1 iemand voor de kosten op.
Ik zou zelf nooit 'huur' vragen als iemand vraagt of hij/zij even iets van me mag lenen, en helemaal niet als het iemand is die krap bij kas zit.
Een auto of andere dure dingen die kapot kunnen gaan kan inderdaad een ding zijn, zeker als iemand krap bij kas zit.
Maar dat risico neem je dan, of je doet het niet. En je kunt van tevoren ook iets afspreken over wat te doen bij onverhoopte schade.
En verder lijkt me vrij normaal dat iemand die leent ook zelf betaald als de schade z'n eigen schuld is
Ik zou zou zoiets ook alleen maar doen als het echt over iets belangrijks gaat waar je echt een auto (of wat dan ook) voor nodig hebt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2023 11:49

Marnix schreef:Prima, ik sta daar anders in, mensen mogen alles lenen wat ik niet op dat moment zelf nodig heb en ik maar ook dankbaar gebruik van spullen van anderen. Op die manier hoeft ook niet iedereen zijn eigen dingen te kopen, als je ziet hoeveel gereedschap je anders moet kopen terwijl je het maar heel sporadisch gebruikt vind ik dat niet zo gek.

Ik zat in NL in een circuit waar ik degene was die vooral uitleende, en zelden zelf iets leende.
En het is me iets te vaak gebeurd dat dingen beschadigd terug kwamen. Boormachines waar speling op de kop ontstaan was, accu's die te diep ontladen waren geweest, enzovoort.

Dus ik vind het heel sympathiek als mensen dingen uitlenen, maar de ervaring leert dat het vaak toch in een mindere staat terugkomt (gesteld dat het terugkomt).
Momenteel heb ik nog ergens een lasapparaat staan, een loodgieters-pers-set, een tweetal boorhamers, een accutol, een trekveer, en waarschijnlijk nog meer.
Iets wat geleend is, maar waar ik actief achteraan moet om het weer terug te krijgen (wat best lastig is aangezien het in NL ligt).
Inmiddels heb ik alles maar nieuw aangeschaft, en heb het gereedschap gevoelsmatig afgeschreven (terwijl het om dure dingen ging).

Dus nee, lenen is niet helemaal mijn ding.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2023 11:51

Marnix schreef:In principe is de auto en niet de persoon verzekerd dus als iemand anders in mijn auto rijdt en die is goed verzekerd vind ik het risico niet zo groot. :-) Overigens ken ik in mijn netwerk niemand die uit gierigheid spullen leent. Los van auto's iemand die heel sporadisch een keer iets nodig heeft aan gereedschap bijvoorbeeld alles zelf laten kopen terwijl je het gewoon hebt staan vind ik pas gierig. Bij ons in de kennissenkring en in de straat worden over een weer heel veel spullen geleend. Vrienden / kennissen mogen gerust mijn auto lenen of mijn mountainbike bijvoorbeeld en in de straat kunnen ze mijn gereedschap zo meenemen en als ik een keer wat nodig heb leen ik dat weer van een ander. Win-win.

Dat klopt, de auto is verzekerd, maar de no-claim die opgebouwd is kun je wel verliezen als iemand die de auto geleend heeft schade rijdt.
Dan betaal jij de komende jaren een hogere premie, omdat je je auto uitgeleend had.
Dus in die zin: als iemand het echt nodig heeft en mijn auto wil lenen: ik heb toch liever dat je wat huurt.

Nogmaals, ik ben verre van gierig, maar te zuinig op mijn spullen om ze uit te lenen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2023 11:54

naamloos schreef:Gierig klinkt voor mij als hebzuchtg, inhalig, krentrig enzo. Volgens v. Dale: niet bereid iets van je bezit af te staan.
Zuinig klinkt al heel anders: sober: niet meer gebruiken dan nodig is. Daar is op zich niks mis mee.
Verder bedoelde ik meer over en weer van elkaar lenen, dus dan draait niet 1 iemand voor de kosten op.
Ik zou zelf nooit 'huur' vragen als iemand vraagt of hij/zij even iets van me mag lenen, en helemaal niet als het iemand is die krap bij kas zit.
Een auto of andere dure dingen die kapot kunnen gaan kan inderdaad een ding zijn, zeker als iemand krap bij kas zit.
Maar dat risico neem je dan, of je doet het niet. En je kunt van tevoren ook iets afspreken over wat te doen bij onverhoopte schade.
En verder lijkt me vrij normaal dat iemand die leent ook zelf betaald als de schade z'n eigen schuld is
Ik zou zou zoiets ook alleen maar doen als het echt over iets belangrijks gaat waar je echt een auto (of wat dan ook) voor nodig hebt.

Over en weer lenen is inderdaad prima. Maar als je veel gereedschap hebt ben je eerder de persoon die uitleent dan de persoon die leent.
En dan is die balans al gauw weg.
Zolang het in balans is heb ik ook niks tegen lenen (afgezien van auto's, omdat het kostenplaatje zo vervelend kan uitpakken), maar de ellende is dat die balans nog wel eens vervaagt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 14 feb 2023 13:54

StillAwake schreef:Dat klopt, de auto is verzekerd, maar de no-claim die opgebouwd is kun je wel verliezen als iemand die de auto geleend heeft schade rijdt.
Dan betaal jij de komende jaren een hogere premie, omdat je je auto uitgeleend had.
Dus in die zin: als iemand het echt nodig heeft en mijn auto wil lenen: ik heb toch liever dat je wat huurt.

Nogmaals, ik ben verre van gierig, maar te zuinig op mijn spullen om ze uit te lenen.


Niet alleen de no claim kan je kwijt zijn. Als iemand die in jouw auto rijdt zelf een ongeluk veroorzaakt, wordt de schade aan het eigen voertuig niet vergoed. Tenzij je all risk verzekerd bent, maar dat is lang niet iedereen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 14 feb 2023 14:02

StillAwake schreef:Ik zat in NL in een circuit waar ik degene was die vooral uitleende, en zelden zelf iets leende.
En het is me iets te vaak gebeurd dat dingen beschadigd terug kwamen. Boormachines waar speling op de kop ontstaan was, accu's die te diep ontladen waren geweest, enzovoort.

Dus ik vind het heel sympathiek als mensen dingen uitlenen, maar de ervaring leert dat het vaak toch in een mindere staat terugkomt (gesteld dat het terugkomt).
Momenteel heb ik nog ergens een lasapparaat staan, een loodgieters-pers-set, een tweetal boorhamers, een accutol, een trekveer, en waarschijnlijk nog meer.
Iets wat geleend is, maar waar ik actief achteraan moet om het weer terug te krijgen (wat best lastig is aangezien het in NL ligt).
Inmiddels heb ik alles maar nieuw aangeschaft, en heb het gereedschap gevoelsmatig afgeschreven (terwijl het om dure dingen ging).

Dus nee, lenen is niet helemaal mijn ding.


Herkenbaar. Aan goede vrienden wil ik best wat uitlenen. Dat is vaak op basis van wederkerigheid en wederkerigheid hoeft zeer zeker niet met spullen te zijn. Wij hebben een kar staan die door vrienden regelmatig geleend wordt, geen enkel probleem. Het lijstje van mensen die de kar mag meenemen is wel beperkt.

StillAwake schreef:Over en weer lenen is inderdaad prima. Maar als je veel gereedschap hebt ben je eerder de persoon die uitleent dan de persoon die leent.
En dan is die balans al gauw weg.
Zolang het in balans is heb ik ook niks tegen lenen (afgezien van auto's, omdat het kostenplaatje zo vervelend kan uitpakken), maar de ellende is dat die balans nog wel eens vervaagt.


Ook herkenbaar. Vrienden van ons hebben een grondverzetbedrijf. Hoe vaak hij door allerlei gemeenteleden gevraagd wordt of hij even
( kosteloos op een zaterdag of avond) wat af wil graven? Mensen die je nooit spreekt, bellen dan ineens. Hij heeft dat ook afgekapt en ging geld vragen. Dan was het de vraag of het zwart kon. Nee helaas ook niet.
Laatst gewijzigd door ajl op 14 feb 2023 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2023 14:02

Tja ik heb al heel wat keren mijn auto geleend en hem altijd weer netjes teruggekregen. Behalve die keer dat er een compleet wiel van de auto af kwam rollen maar dat was een foutje van de garage :mrgreen: En ik ook heb geregeld een auto van iemand geleend, van het geld dat ik dat ik daarmee bespaard heb door niet te hoeven huren kan ik heel wat jaartjes een wat hogere premie betalen mocht dat toch ooit nodig zijn :-)

Als mensen spullen niet terugbrengen of beschadigd terugbrengen is het een ander verhaal maar daar heb ik geen ervaring mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 14 feb 2023 14:07

Marnix schreef:Tja ik heb al heel wat keren mijn auto geleend en hem altijd weer netjes teruggekregen. Behalve die keer dat er een compleet wiel van de auto af kwam rollen maar dat was een foutje van de garage :mrgreen: En ik ook heb geregeld een auto van iemand geleend, van het geld dat ik dat ik daarmee bespaard heb door niet te hoeven huren kan ik heel wat jaartjes een wat hogere premie betalen mocht dat toch ooit nodig zijn :-)

Als mensen spullen niet terugbrengen of beschadigd terugbrengen is het een ander verhaal maar daar heb ik geen ervaring mee.


Mijn ouders wel. Mijn ouders schaften ook vaak zelf de spullen aan en leenden makkelijk uit. Zo ook eens een dure partytent. Volkomen aan flarden gewaaid en men meldt het niet. De eerste keer dat je het zelf wilt gebruiken tref je het kapot aan. Idem met gereedschap, tenten, statafels etc.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 14 feb 2023 14:28

StillAwake schreef:Over en weer lenen is inderdaad prima. Maar als je veel gereedschap hebt ben je eerder de persoon die uitleent dan de persoon die leent.
En dan is die balans al gauw weg.
Zolang het in balans is heb ik ook niks tegen lenen (afgezien van auto's, omdat het kostenplaatje zo vervelend kan uitpakken), maar de ellende is dat die balans nog wel eens vervaagt.

Mijn man heeft ook de wereld aan gereedschap maar we vinden het geen punt dat we zelf vrijwel nooit lenen maar wel veel uitlenen.
Sommige dingen gaan er ook niet op vooruit als het meestal stilstaat/ligt en nauwelijks gebruikt wordt zegt ie altijd.
Eigenlijk heb ik meer moeite met lenen dan met uitlenen omdat ik altijd bang ben dat er juist bij ons opeens iets mee gebeurt.
Maar even iets lenen wat niet zo gevoelig is voor schade en slijtage, daar heb ik geen moeile mee.
Maar ik ga die balans echt niet bijhouden. Zo af en toe nemen we eens een aardigheidje mee voor het gebruik, allemaal maar net zoals het uitkomt.
Mensen waarvan ik weet dat ze niet graag uitlenen zou ik ook nooit iets vragen.
En helemaal niet als ze je dan eigenlijk een soort van een klaploper vinden. (tenminste, zo komt de uitspraak van @ajl 'voor een dubbeltje op de eerste rij' op mij over)
Auto's probeer ik ook altijd te vermijden, zowel in lenen als uitlenen. We kregen zelfs een keer een bekeuring binnen, die gelukkig wel netjes betaald werd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2023 14:31

ajl schreef:Herkenbaar. Aan goede vrienden wil ik best wat uitlenen. Dat is vaak op basis van wederkerigheid en wederkerigheid hoeft zeer zeker niet met spullen te zijn. Wij hebben een kar staan die door vrienden regelmatig geleend wordt, geen enkel probleem. Het lijstje van mensen die de kar mag meenemen is wel beperkt.

Een vriend van ons in NL had inderdaad een karretje wat door de hele vriendengroep heen rouleerde, het ding was niet veel waard, maar wel erg handig.
Enige wat daar nog wel eens fout ging dat mensen hun kentekenplaat na het lenen per ongeluk op de kar lieten zitten.

En inderdaad, die kar heb ik ook diverse malen geleend. En toen de kar uiteindelijk kapot ging hebben we als vriendengroep een nieuwe gekocht, en die staat nu bij die vriend voor de deur.
ajl schreef:Ook herkenbaar. Vrienden van ons hebben een grondverzetbedrijf. Hoe vaak hij door allerlei gemeenteleden gevraagd wordt of hij even
( kosteloos op een zaterdag of avond) wat af wil graven? Mensen die je nooit spreekt, bellen dan ineens. Hij heeft dat ook afgekapt en ging geld vragen. Dan was het de vraag of het zwart kon. Nee helaas ook niet.

Bizar inderdaad. In onze vorige gemeente had ik via de diaconie wel eens wat klussen die ik dan gratis kwam doen.
Ben ik ook mee gestopt toen ik toch wel het idee kreeg dat je gebruikt werd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 14 feb 2023 15:04

naamloos schreef:En helemaal niet als ze je dan eigenlijk een soort van een klaploper vinden. (tenminste, zo komt de uitspraak van @ajl 'voor een dubbeltje op de eerste rij' op mij over)
Auto's probeer ik ook altijd te vermijden, zowel in lenen als uitlenen. We kregen zelfs een keer een bekeuring binnen, die gelukkig wel netjes betaald werd.


Het stempel 'voor een dubbeltje op de eerste rang' krijg je natuurlijk niet zomaar. Dat zijn mensen die structureel nemen en nooit geven en dat niet alleen in spullen ;)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 14 feb 2023 15:09

StillAwake schreef:Een vriend van ons in NL had inderdaad een karretje wat door de hele vriendengroep heen rouleerde, het ding was niet veel waard, maar wel erg handig.
Enige wat daar nog wel eens fout ging dat mensen hun kentekenplaat na het lenen per ongeluk op de kar lieten zitten.

En inderdaad, die kar heb ik ook diverse malen geleend. En toen de kar uiteindelijk kapot ging hebben we als vriendengroep een nieuwe gekocht, en die staat nu bij die vriend voor de deur.

Bizar inderdaad. In onze vorige gemeente had ik via de diaconie wel eens wat klussen die ik dan gratis kwam doen.
Ben ik ook mee gestopt toen ik toch wel het idee kreeg dat je gebruikt werd.


Als de kar door veelvuldig gebruik slijt, maakt mij/ons dat weinig uit en hoeft er wat ons betreft ook geen nieuwe te komen. Al is het wel heel attent van de vriendengroep.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2023 17:01

naamloos schreef:Mijn man heeft ook de wereld aan gereedschap maar we vinden het geen punt dat we zelf vrijwel nooit lenen maar wel veel uitlenen.
Sommige dingen gaan er ook niet op vooruit als het meestal stilstaat/ligt en nauwelijks gebruikt wordt zegt ie altijd.
Eigenlijk heb ik meer moeite met lenen dan met uitlenen omdat ik altijd bang ben dat er juist bij ons opeens iets mee gebeurt.
Maar even iets lenen wat niet zo gevoelig is voor schade en slijtage, daar heb ik geen moeile mee.
Maar ik ga die balans echt niet bijhouden. Zo af en toe nemen we eens een aardigheidje mee voor het gebruik, allemaal maar net zoals het uitkomt.
Mensen waarvan ik weet dat ze niet graag uitlenen zou ik ook nooit iets vragen.
En helemaal niet als ze je dan eigenlijk een soort van een klaploper vinden. (tenminste, zo komt de uitspraak van @ajl 'voor een dubbeltje op de eerste rij' op mij over)
Auto's probeer ik ook altijd te vermijden, zowel in lenen als uitlenen. We kregen zelfs een keer een bekeuring binnen, die gelukkig wel netjes betaald werd.


Als ik een keer iets sloop zou ik het gewoon vergoeden, dat kost dan wel een hoop extra geld maar alles zelf kopen / huren is vele malen duurder. Met een auto moet je daar iets beter over nadenken, hoe je dat doet, hoe het verzekerd is enz. Ik zou ook niet iemand z'n Porsche zomaar lenen nee :-D

ajl schreef:Mijn ouders wel. Mijn ouders schaften ook vaak zelf de spullen aan en leenden makkelijk uit. Zo ook eens een dure partytent. Volkomen aan flarden gewaaid en men meldt het niet. De eerste keer dat je het zelf wilt gebruiken tref je het kapot aan. Idem met gereedschap, tenten, statafels etc.


Ik weet niet met wat voor slag mensen je ouders omgaan / in hun buurt hebben wonen maar aan dat soort mensen zou ik ook niets uitlenen, ik heb normalere mensen in mijn kennissenkring want heel veel dingen geleend en nog nooit zoiets meegemaakt. Maar blijkbaar wonen er bij je ouders in de buurt veel ontfatsoenlijke mensen :roll: met dat soort mensen hoef ik sowieso niet veel contact :shock:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2023 12:14

Marnix schreef:Ik weet niet met wat voor slag mensen je ouders omgaan / in hun buurt hebben wonen maar aan dat soort mensen zou ik ook niets uitlenen, ik heb normalere mensen in mijn kennissenkring want heel veel dingen geleend en nog nooit zoiets meegemaakt. Maar blijkbaar wonen er bij je ouders in de buurt veel ontfatsoenlijke mensen :roll: met dat soort mensen hoef ik sowieso niet veel contact :shock:

Mijn slechte ervaringen met uitlenen zitten hem vooral in het uitlenen van gereedschap, en wel aan mensen die niet dagelijks met dergelijk spul werken.
Dat komt vaak beschadigd terug (waarschijnlijk zonder dat de persoon die het geleend heeft zich daarvan bewust is).
Jammer, maar wel de werkelijkheid.

Dus: lenen is soms inderdaad goedkoper, maar vaak is het voornamelijk een afschuiven van kosten op een ander.
Zodoende: ik leen eigenlijk nooit iets, als ik het langer dan een dag nodig heb koop ik het wel.
En uitlenen: ik doe het ook niet meer. Gereedschap uitlenen: prima, maar dan ben ik degene die het bedient.
Auto uitlenen: ik heb mijn auto een aantal keer verhuurd (met extra verzekering, en een huurcontractje), maar uitlenen gaat me te ver.
Zeker als iemand krap bij kas zit kun je het eigenlijk niet maken om iemand een object mee te geven wat hij in geval van schade nooit meer kan vergoeden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2023 14:51

StillAwake schreef:Mijn slechte ervaringen met uitlenen zitten hem vooral in het uitlenen van gereedschap, en wel aan mensen die niet dagelijks met dergelijk spul werken.
Dat komt vaak beschadigd terug (waarschijnlijk zonder dat de persoon die het geleend heeft zich daarvan bewust is).
Jammer, maar wel de werkelijkheid.

Dus: lenen is soms inderdaad goedkoper, maar vaak is het voornamelijk een afschuiven van kosten op een ander.
Zodoende: ik leen eigenlijk nooit iets, als ik het langer dan een dag nodig heb koop ik het wel.
En uitlenen: ik doe het ook niet meer. Gereedschap uitlenen: prima, maar dan ben ik degene die het bedient.
Auto uitlenen: ik heb mijn auto een aantal keer verhuurd (met extra verzekering, en een huurcontractje), maar uitlenen gaat me te ver.
Zeker als iemand krap bij kas zit kun je het eigenlijk niet maken om iemand een object mee te geven wat hij in geval van schade nooit meer kan vergoeden.


Dat laatste ben ik het wel mee eens ja. Ik leen mijn auto uit maar weet dan ook wel dat als er iets gebeurt, degene die hem leent dat ook wel netjes regelt. Wat gereedschap betreft maakt het ook wel uit wat je uitleent, een behangstomer of hogedrukspuit of zo kan je natuurlijk prima uitlenen, dat sloop je niet zo makkelijk. Als het heel specialistisch spul is kan je het ook beter door iemand met ervaring laten bedienen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten