Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2022 09:36

Marnix schreef:Dat is mooi voor je. Het huidige probleem raakt vooral lage inkomens en de middeninkomens die vaak in minder goed geïsoleerde huizen wonen, niet even switchen naar warmtepomp, vloerverwarming of dat soort opties. Wie meer dan genoeg geld heeft heeft altijd wel een oplossing, die rijdt allang elektrisch, heeft geen gas meer, een goed geïsoleerd huis en wel heel veel zonnepanelen :-)

Klopt.
Ergens wel triest.

Ik heb vorig jaar mijn huis in NL volledig verduurzaamd, deels met subsidie.
Maar dan nog was dat iets wat vooral de rijken konden doen, en heeft juist de groep die het nu moeilijk heeft daar niks aan gehad.

Het valt me wel op dat hier in Noorwegen elektriciteit helemaal niet duurder is geworden.
Deels denk ik dat dat in NL gebaseerd is op de koopeling tussen Elektriciteitsprijs en gasprijs, ook als je kernenergie of wind/zonne energie afneemt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2022 09:38

ajl schreef:Sinds een jaar hebben wij zonnepanelen. Afgelopen jaar hebben die bijna 7000 KW opgebracht. Wij verbruiken ongeveer 5500. Ook hier een slecht geïsoleerd huis. Dit jaar zouden de vloeren en het dak op de keuken en werkkamer geïsoleerd worden, maar helaas kregen we de vergunning voor de aanliggende garage/ schuur niet rond. Gelukkig hebben we met de verbouwing een houtkachel genomen. Vorig jaar hebben we daar, vanwege een verdubbeling van de gasprijs ( van 0.57 naar 1,17) ook volop gebruik van gemaakt. Ik wil niet weten wat onze nieuwe prijs gaat worden.

Ook in een slecht geïsoleerd huis is een hybride warmtepomp een mogelijkheid. En momenteel (afgezien van de wachttijden) al best betaalbaar en haalbaar.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2022 09:44

Katlheen schreef:Niet vergeten dat er hele lange wachttijden zijn. Zelfs al heb je het geld, dan sta je nog lang in de wacht. Hier komt volgende week vrijdag de houtkachel (in maart! al besteld). De zonnepanelen moeten tussen nu en twee weken komen, daarvoor kwamen ze afgelopen zondag al langs om de meterkast in orde te maken (ze moeten de achterstanden wegwerken).
Maar buiten dat, als je de financiële ruimte niet hebt is het lastig om op alternatieven over te stappen. Ik heb de hele bubs in de hypotheek gegooid, heb 20 en 30 jaar vast staan voor nog geen 2% dus dat was een no brainer. De overwaarde hebben we op de spaarrekening staan voor andere doeleinden zoals beleggen.

Daarnaast: de mensen die het meest in de problemen komen zijn vaak ook mensen in een goedkopere huurwoning.
En juist de woningbouwverenigingen hebben van vergroening de afgelopen jaren bepaald geen speerpunt gemaakt...

En dat maakt dat deze crisis juist de mensen raakt die financieel toch al geen ruimte hadden.
Mensen die die ruimte wel hadden hebben in de afgelopen jaren (deels gesubsidieerd) al zonnepanelen, warmtepomen, elektrische auto's en triple-glas aangeschaft.

Wrang, maar waar.
Ook wrang dat ik, toen in naar Noorwegen verhuisde van veel mensen te horen kreeg dat het leven hier zo duur is, en dat het voor hen nooit betaalbaar zou worden.
Waar ik momenteel omgerekend 40,- per maand aan energie betaal, en waarschijnlijk daar nog van terug krijg.
Dan is het leven in Nederland fors duurder momenteel, waar de salarissen juist weer fors lager liggen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2022 09:46

8-[
Katlheen schreef:Niet vergeten dat er hele lange wachttijden zijn. Zelfs al heb je het geld, dan sta je nog lang in de wacht. Hier komt volgende week vrijdag de houtkachel (in maart! al besteld). De zonnepanelen moeten tussen nu en twee weken komen, daarvoor kwamen ze afgelopen zondag al langs om de meterkast in orde te maken (ze moeten de achterstanden wegwerken).
Maar buiten dat, als je de financiële ruimte niet hebt is het lastig om op alternatieven over te stappen. Ik heb de hele bubs in de hypotheek gegooid, heb 20 en 30 jaar vast staan voor nog geen 2% dus dat was een no brainer. De overwaarde hebben we op de spaarrekening staan voor andere doeleinden zoals beleggen.


Precies. Wij hebben spouwmuren en vloer laten isoleren de afgelopen winter, we hebben al een poos zonnepanelen op een collectief dak, de achterkant heeft nu triple glas en ook een houtkachel die wel wat vaker aan zal gaan. Maar wel een jaren-30 hoekhuis en met je kachel red je als het koud is niet alles (badkamer moet wel iets aan warmte hebben en je wil ook niet dat het ‘s ochtends ijskoud is inde winter) koken ook op gas en we moeten ook af en toe douchen dus ondanks dat we niet heel veel verbruiken gaan de kosten waarschijnlijk flink omhoog. Maar voor een enorme groep mensen worden de zorgen stukken groter. Je zal maar niet all-in huren omdat je geen hypotheek kan krijgen terwijl huren doorgaans duurder is en dan opeens ook veel meer kwijt zijn voor je brandstof, energie, boodschappen… en dan gaan de huurprijzen ook hard omhoog.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2022 09:59

Marnix schreef:8-[

Precies. Wij hebben spouwmuren en vloer laten isoleren de afgelopen winter, we hebben al een poos zonnepanelen op een collectief dak, de achterkant heeft nu triple glas en ook een houtkachel die wel wat vaker aan zal gaan. Maar wel een jaren-30 hoekhuis en met je kachel red je als het koud is niet alles (badkamer moet wel iets aan warmte hebben en je wil ook niet dat het ‘s ochtends ijskoud is inde winter) koken ook op gas en we moeten ook af en toe douchen dus ondanks dat we niet heel veel verbruiken gaan de kosten waarschijnlijk flink omhoog. Maar voor een enorme groep mensen worden de zorgen stukken groter. Je zal maar niet all-in huren omdat je geen hypotheek kan krijgen terwijl huren doorgaans duurder is en dan opeens ook veel meer kwijt zijn voor je brandstof, energie, boodschappen… en dan gaan de huurprijzen ook hard omhoog.

Het is sowieso altijd al vreemd geweest dat je voor een huurhuis vaak meer betaalt dan je aan hypotheeklasten mag hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2022 10:03

StillAwake schreef:Daarnaast: de mensen die het meest in de problemen komen zijn vaak ook mensen in een goedkopere huurwoning.
En juist de woningbouwverenigingen hebben van vergroening de afgelopen jaren bepaald geen speerpunt gemaakt...

En dat maakt dat deze crisis juist de mensen raakt die financieel toch al geen ruimte hadden.
Mensen die die ruimte wel hadden hebben in de afgelopen jaren (deels gesubsidieerd) al zonnepanelen, warmtepomen, elektrische auto's en triple-glas aangeschaft.

Wrang, maar waar.
Ook wrang dat ik, toen in naar Noorwegen verhuisde van veel mensen te horen kreeg dat het leven hier zo duur is, en dat het voor hen nooit betaalbaar zou worden.
Waar ik momenteel omgerekend 40,- per maand aan energie betaal, en waarschijnlijk daar nog van terug krijg.
Dan is het leven in Nederland fors duurder momenteel, waar de salarissen juist weer fors lager liggen...


Noorwegen is de grootste gasproducent van Europa en die profiteren enorm van de stijgende energieprijzen. En kunnen zo moeiteloos de prijzen van de eigen burgers via subsidie omlaagbrengen :-)

En dat Noorwegen qua boodschappen bijvoorbeeld duurder is klopt (hoewel ik het idee heb dat het gaat door de prijsstijgingen hier kleiner wordt) maar als je daar woont is je loon daar ook naar (gemiddeld 2800 euro om 2200 euro netto). Daarnaast is er geen schaarste aan grond zoals hier waardoor grond/huizen in ieder geval buiten de steden om goed te betalen zijn. Dat scheelt ook enorm per maand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2022 10:05

StillAwake schreef:Het is sowieso altijd al vreemd geweest dat je voor een huurhuis vaak meer betaalt dan je aan hypotheeklasten mag hebben.


Voor een deel wel, aan de andere kant is huur dus meestal all-in en dat is bij een koophuis niet het geval. Dus mensen moeten niet denken dat als ze 1000 euro aan huur kunnen betalen, je er met een hupotheek van 1000 euro per maand ook zou zijn. Het onderhouden en warm houden van je huis is niet gratis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2022 10:11

Marnix schreef:Noorwegen is de grootste gasproducent van Europa en die profiteren enorm van de stijgende energieprijzen. En kunnen zo moeiteloos de prijzen van de eigen burgers via subsidie omlaagbrengen :-)

En dat Noorwegen qua boodschappen bijvoorbeeld duurder is klopt (hoewel ik het idee heb dat het gaat door de prijsstijgingen hier kleiner wordt) maar als je daar woont is je loon daar ook naar (gemiddeld 2800 euro om 2200 euro netto). Daarnaast is er geen schaarste aan grond zoals hier waardoor grond/huizen in ieder geval buiten de steden om goed te betalen zijn. Dat scheelt ook enorm per maand.

Dat klopt.
En daarnaast heeft Noorwegen een elektriciteitsoverschot.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2022 10:14

Marnix schreef:Voor een deel wel, aan de andere kant is huur dus meestal all-in en dat is bij een koophuis niet het geval. Dus mensen moeten niet denken dat als ze 1000 euro aan huur kunnen betalen, je er met een hupotheek van 1000 euro per maand ook zou zijn. Het onderhouden en warm houden van je huis is niet gratis.

In de tijd dat ik huurde betaalde ik toch echt zelf voor gas, water en licht.
schilderwerk zat inderdaad wel bij de huur in...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 16 sep 2022 11:29

Het is sowieso altijd al vreemd geweest dat je voor een huurhuis vaak meer betaalt dan je aan hypotheeklasten mag hebben.


Heeft met de regels te maken. Banken mogen niet meer geld verstrekken dan vooraf is vastgesteld (oa door het Nibud). Dat je in de praktijk bijvoorbeeld prima een hogere huur hebt kunnen ophoesten is lovenswaardig, maar banken mogen niet meer dan een x bedrag uitlenen op basis van een inkomen.
Is dat raar? Best wel natuurlijk. Qua betalingszekerheid laat je zien dat je een hogere maandlast goed aankan. Anderzijds, als je een huur hebt die je niet kunt opbrengen wordt je uiteindelijk je huis uitgezet en blijf je achter met een huurschuld. Als je de hypotheek niet kunt ophoesten zal je uiteindelijk ook je huis uit moeten maar heb je ook nog een hypotheekschuld openstaan (doorgaans is de schuld hoger dan de waarde van het onderpand hoewel dat nu meestal wel anders is).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Duschka1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2021 16:20

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Duschka1 » 16 sep 2022 12:21

Ik ken eigenlijk niemand die all in huurt. Sociale huur is altijd exc. dacht ik maar vrije sector ook meestal, tenzij kamerverhuur, maar misschien verschilt dat nog per regio?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 16 sep 2022 13:31

Als student, ok ok, meer dan 20 jaar geleden, betaalde ik ook all in. Hoewel dat niet helemaal all in was want de huisbaas maakte wel een berekening van gemaakte kosten versus de betaalde kosten. Als het nodig was moest ik alsnog bijlappen. Of ik kreeg terug, dat kon ook.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2022 14:06

Katlheen schreef:Als student, ok ok, meer dan 20 jaar geleden, betaalde ik ook all in. Hoewel dat niet helemaal all in was want de huisbaas maakte wel een berekening van gemaakte kosten versus de betaalde kosten. Als het nodig was moest ik alsnog bijlappen. Of ik kreeg terug, dat kon ook.

Een studentenhuis is niet helemaal hetzelfde als een volledige woning.
Ik ben bezig met een ex-pat over de verhuur van mijn vorige woning, maar kom in alle modelcontracten vooralsnog tegen dat gas, licht, water en inboedelverzekering buiten de verantwoordelijkheid van de huurder zelf zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 16 sep 2022 16:25

Ik ben bezig met een ex-pat over de verhuur van mijn vorige woning, maar kom in alle modelcontracten vooralsnog tegen dat gas, licht, water en inboedelverzekering buiten de verantwoordelijkheid van de huurder zelf zijn.


Je bedoelt dat het buiten de verhuurder om gaat en dus de verantwoordelijkheid van de huurder zelf is? Lijkt mij wel logisch namelijk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2022 16:29

hans0166 schreef:Gasverbruik zit nu onder de 250m3 gelukkig( het gasverbruik in m'n vorige woning was veel hoger, ca 950 m3 tot 1100 m3 per jaar.. moet er even niet aan denken met 2.65 per m3)

Dat is bijzonder laag. Wij zitten altijd onder het gemiddelde van een appartement, volgens de energieleverancier, maar dan komen we echt niet in de buurt van wat jij noemt.
Hier is bijna altijd iemand thuis. Gelukkig stoken de onderburen het al aardig warm en als de zon schijnt warmt het ook snel op, maar in de winter gaat de verwarming wel aan. We doen wel ons best om dat zo lang mogelijk uit te stellen, maar we kunnen het betalen, dus dan ga ik niet zitten bibberen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten