Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 dec 2022 08:30

naamloos schreef:Wat ik dan niet snap is dat ik de vaatwasser wel met de telefoon kan aanzetten, dat zou dan toch ook niet moeten kunnen lijkt mij.
Dus vannacht nogmaals geprobeerd, en hoera ... een schone vaat vanmorgen.
Ik had de tijdklok om 22.00 op 2 uur gezet en om 5 uur was de vaat nog een beetje warm, dus dat klopt met mijn tijdklok-planning.
Ik denk nu dat de drukknop tevoren niet goed was ingedrukt (of was blijven hangen), die werkt wel meer niet in 1x.
De drukknop van de wasmachine heeft geen mankementen, die gaan we nu ingedrukt vastzetten en volgens mij moet het dan gewoon lukken.
Beide machines hebben een drukknop waarbij niet te zien is of ze ingedrukt zijn of niet.
De machines zijn trouwens nog geen 10 jaar oud. Ik hou de moed erin! :D

Wij hebben (nog) geen elektrische auto. Ik denk erover er 1 aan te schaffen, en dan de stroom uit die accu (die zo goedkoop mogelijk is ingekocht, of liefst stroom heeft vanuit de zonnepanelen) voor eigen gebruik te halen, en de stroom die ik over heb zelf terug te leveren aan het net als dat kan.
Ik heb gelezen dat dat mogelijk is bij een aantal elektrische auto's, en een juiste omvormer.
Ook hier geldt: iemand nog aanvullende en/of corrigerende inzichten?
Ik heb me nooit in zulk soort zaken verdiept, en mijn man zegt al snel "een andere machine kopen of accepteren" en ik ben meer van uitzoeken en dan gaan voor wat het meest efficiënt en voordelig is.

Een drukkonp vastzetten kan (als het een mechanische knop is) inderdaad, maar dan is het misschien net zo fraai om het draadje achter het knopje gewoon direct door te lussen ;-)
Als het een electronische schakelaar is kan het wel eens zijn dat je oplossing niet gaat werken.

Wat je wel kunt proberen is een domoticasysteem (ik gebruik zelf Shelly). Daarmee kan ik per stopcontact programmeren op welke tijdstippen er spanning op staat, welke lamp op welk moment aan staat (zowel op tijd te programmeren als op gebeurtenissen als zon-op en zon-onder).
Dan kun je vanaf je mobiele telefoon je hele installatie bedienen.
Maar dan nog: als je wasmachine een electronsiche powerswitch heeft gaat dat niet werken.

Als je op deze wijze een elektrische auto wilt gaan gebruiken heb ik slecht nieuws voor je.
Vaak ben je juist overdag (als de zonnestroom uit de stopcontacten klotst) met je auto weg, en daarnaast is het ook een heel dure vorm van een thuisaccu.
Een thuisaccu werkt het meest optimaal als deze 24u per dag aan het net hangt, en niet zo zeer als je hem juist als auto aan het gebruiken bent als je hem nodig hebt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 dec 2022 08:34

naamloos schreef:Natuurlijk zou ik er ook zelf in gaan rijden, het is en, en, en: rijden, zelf de stroom in huis gebruiken en ook eventueel nog terug leveren aan het net.
Verder ook prettig als er een stroomstoring is, dan zit je niet direct zonder stroom.
We hebben ook nog een LPG auto dus om te rijden zouden we dan niet 100% afhankelijk van de elektrische auto zijn.
Het grote nadeel is natuurlijk de aanschaf, maar een gewone thuisbatterij is ook duur.
https://kosten-thuisbatterij.nl/elektri ... 0apparaten.

Dat je met een stroomstoring niet zonder stroom zit is iets wat ik nog even na zou kijken als ik jou was.
Ik weet vrij zeker dat je zonnepanelen bijvoorbeeld afschakelen bij een stroomstoring, en ik denk dat mijn thuisaccu dat ook zal doen.
De reden daarvoor is dat er een omvormer achter je accupakket staat die de spanning moet omzetten in een wisselspanning, en de frequentie (en de fase) daarvoor kopieert van het net.
Bij mijn weten hangt de regelaar van de omvormer aan het externe net, en niet aan de accu zelf...

Als je je auto als thuisaccu wilt gebruiken gaat het opvangen van een stroomstoring in elk geval niet lukken, daarvan weet ik namelijk 100% zeker dat het heel gevaarlijke situaties kan opleveren als de stroomstoring weer opgelost is, en je accupakket toevallig een halve fase (een honderdste seconde) voor of achterloopt op het net.
Volgens mijn zoon werkt electronica met rook, en als de rook er uit is is het apparaat kapot. Ik weet vrij zeker dat je in de bovenstaande casus moet gaan proberen overal "nieuwe rook" in te stoppen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 23 dec 2022 16:12

StillAwake schreef:Dat je met een stroomstoring niet zonder stroom zit is iets wat ik nog even na zou kijken als ik jou was.
Ik weet vrij zeker dat je zonnepanelen bijvoorbeeld afschakelen bij een stroomstoring, en ik denk dat mijn thuisaccu dat ook zal doen.

Je auto blijft natuurlijk wel beschikbaar tijdens een stroomstoring maar wat ik al eerder schreef, daar wil je met een verlengsnoer echt niet van alles op aansluiten. Koffie zetten is te doen, laptop ofzo ook maar das vooral handig als je in de auto zelf zit.

Je serieuze reactie over de wasmachine deed me glimlachen, ik bedoelde nml al dat het niet haalbaar is. Leuk voor je kerstverlichting (zie reclame van kia) maar niet als thuis accu zolang de laadpalen hiervoor nog niet beschikbaar/betaalbaar zijn.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2022 12:25

StillAwake schreef:Een drukkonp vastzetten kan (als het een mechanische knop is) inderdaad, maar dan is het misschien net zo fraai om het draadje achter het knopje gewoon direct door te lussen
Als het een electronische schakelaar is kan het wel eens zijn dat je oplossing niet gaat werken.

Wat je wel kunt proberen is een domoticasysteem (ik gebruik zelf Shelly). Daarmee kan ik per stopcontact programmeren op welke tijdstippen er spanning op staat, welke lamp op welk moment aan staat (zowel op tijd te programmeren als op gebeurtenissen als zon-op en zon-onder).
Dan kun je vanaf je mobiele telefoon je hele installatie bedienen.
Maar dan nog: als je wasmachine een electronsiche powerswitch heeft gaat dat niet werken.

Het werkt nu al niet want als het programma afgelopen is staat hij op end, en dat blijft zo.
Als de knop vaststaat dan reset hij niet, dus wordt het programma niet opnieuw gestart.
Ik heb nu bedacht dat m'n man er een nieuwe knop op mag zetten. Laatste poging, anders geef ik het op.
StillAwake schreef:Als je op deze wijze een elektrische auto wilt gaan gebruiken heb ik slecht nieuws voor je.
Vaak ben je juist overdag (als de zonnestroom uit de stopcontacten klotst) met je auto weg, en daarnaast is het ook een heel dure vorm van een thuisaccu.
Een thuisaccu werkt het meest optimaal als deze 24u per dag aan het net hangt, en niet zo zeer als je hem juist als auto aan het gebruiken bent als je hem nodig hebt.

Daar had ik wel aan gedacht, maar ik heb de auto overdag juist niet veel nodig.
Met een vroege dienst ben ik om een uur of 10-11 al weer thuis en dan de avonddienst van 17.00 tot 23.00.
Maar dan kan ik de LPG auto pakken want dan is mijn man al weer thuis.
Dan kan hij de stroom uit de accu van de elektrische auto 's avonds gebruiken en/of met de auto weg.
En met nachtdiensten is het probleem ook niet aan de orde, en zo kan ik dan maximaal gebruik maken van mijn zonnnepanelen.
Dan rij ik goedkoop, heb in huis goedkope/gratis stroom en kan misschien ook nog terugleveren.
Ik zie niet hoe ik op deze manier duurder uit ben als ik toch een electrische auto wil.

De aanschaf is natuurlijk wel een ding. Maar op de spaarrekening staat het geld ook maar te verdampen.
En al kost het een bom geld, dan heb ik daar natuurlijk wel iets van waarde voor in de plaats staan.
StillAwake schreef:Dat je met een stroomstoring niet zonder stroom zit is iets wat ik nog even na zou kijken als ik jou was.
Ik weet vrij zeker dat je zonnepanelen bijvoorbeeld afschakelen bij een stroomstoring, en ik denk dat mijn thuisaccu dat ook zal doen.
De reden daarvoor is dat er een omvormer achter je accupakket staat die de spanning moet omzetten in een wisselspanning, en de frequentie (en de fase) daarvoor kopieert van het net.
Bij mijn weten hangt de regelaar van de omvormer aan het externe net, en niet aan de accu zelf...

Als je je auto als thuisaccu wilt gebruiken gaat het opvangen van een stroomstoring in elk geval niet lukken, daarvan weet ik namelijk 100% zeker dat het heel gevaarlijke situaties kan opleveren als de stroomstoring weer opgelost is, en je accupakket toevallig een halve fase (een honderdste seconde) voor of achterloopt op het net.
Volgens mijn zoon werkt electronica met rook, en als de rook er uit is is het apparaat kapot. Ik weet vrij zeker dat je in de bovenstaande casus moet gaan proberen overal "nieuwe rook" in te stoppen.

Oke, dat zal ik maar skippen dan. Dank voor het meedenken. :D

Ik las dit nog https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... spaarpotje
naamloos schreef:Yep, vandaag de gasprijs op 0.92. :D

En toen 0,87 en nu al 2 dagen 0,77. Elektrisch gaat per uur, en was 's nachts zelfs een tijd 3 cent.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 31 dec 2022 09:38

Nou, ik ben weer helemaal blij met m'n tijdklok.
De vaatwasser met de mechanische knop en de wasmachine met de electronische schakelaar doen het er allebei op.
De oplossing was zo simpel dat ik niet snap dat ik er niet eerder op kwam: gewoon de machines aanzetten en dan direct de stroom eraf en de tijdklok inschakelen op de gewenste tijd zodat de stroom er weer op komt. En dan draaien ze gewoon! :D

En ik ben ook erg blij me het dynamisch contract. De hoogste prijs voor gas en elektra zat steeds ruim onder het goedkoopste variabele contract.
Vandaag 0.63 voor gas en 0.00 voor elektra (naar verwachting blijft het tot 11.00 nul komma niks en daarna max 1 cent).
De hele week al perioden van 0.00 tot max (1 uurtje maar) 0.02. (wat dat betreft mag het nog wel even waaien van mij :D )
De electrische auto schuif ik denk ik maar even op de lange baan.

Vandaag dus wasdag. Ik heb ook een luchtontvochtiger gekocht zodat de was lekker snel doogt als ik hem opgehangen heb, en om vochtproblemen te voorkomen want ik heb de verwarming boven uitgezet en bij vriezen gaat ie op de vorststand.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 03 jan 2023 14:15

naamloos schreef:Nou, ik ben weer helemaal blij met m'n tijdklok.
De vaatwasser met de mechanische knop en de wasmachine met de electronische schakelaar doen het er allebei op.
De oplossing was zo simpel dat ik niet snap dat ik er niet eerder op kwam: gewoon de machines aanzetten en dan direct de stroom eraf en de tijdklok inschakelen op de gewenste tijd zodat de stroom er weer op komt. En dan draaien ze gewoon! :D

En ik ben ook erg blij me het dynamisch contract. De hoogste prijs voor gas en elektra zat steeds ruim onder het goedkoopste variabele contract.
Vandaag 0.63 voor gas en 0.00 voor elektra (naar verwachting blijft het tot 11.00 nul komma niks en daarna max 1 cent).
De hele week al perioden van 0.00 tot max (1 uurtje maar) 0.02. (wat dat betreft mag het nog wel even waaien van mij :D )
De electrische auto schuif ik denk ik maar even op de lange baan.

Vandaag dus wasdag. Ik heb ook een luchtontvochtiger gekocht zodat de was lekker snel doogt als ik hem opgehangen heb, en om vochtproblemen te voorkomen want ik heb de verwarming boven uitgezet en bij vriezen gaat ie op de vorststand.


Zit je bij gezinsenergie?
Vraag me altijd wel af hoe ze dat zo kunnen berekenen, onze slimme meter is op dit moment niet uit te lezen op afstand. Hoe weet je dan wat je tussen 3 en 4 uur hebt gebruikt bijvoorbeeld?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 03 jan 2023 15:07

lammetje schreef:Zit je bij gezinsenergie?
Vraag me altijd wel af hoe ze dat zo kunnen berekenen, onze slimme meter is op dit moment niet uit te lezen op afstand. Hoe weet je dan wat je tussen 3 en 4 uur hebt gebruikt bijvoorbeeld?

Ik zit bij NextEnergie.
Ze hebben een app waarbij de actuele prijs per uur en de verwachting (lijkt mij) voor die verdere dag per uur staat aangegeven.
Op de app kan ik ook terugkijken naar mijn verbruik in kWh én euro's op eerdere dagen die per uur zijn weergegeven.
Hoe het precies werkt weet ik niet. Ik neem aan dat er via de computer een berekening op zit waarbij de wind, de zon en je eigen gemiddelde verbruik een rol speelt op de momenten waarop de meter niet op afstand is uit te lezen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 04 jan 2023 23:39

naamloos schreef:Ik zit bij NextEnergie.
Ze hebben een app waarbij de actuele prijs per uur en de verwachting (lijkt mij) voor die verdere dag per uur staat aangegeven.
Op de app kan ik ook terugkijken naar mijn verbruik in kWh én euro's op eerdere dagen die per uur zijn weergegeven.
Hoe het precies werkt weet ik niet. Ik neem aan dat er via de computer een berekening op zit waarbij de wind, de zon en je eigen gemiddelde verbruik een rol speelt op de momenten waarop de meter niet op afstand is uit te lezen.

Ah oké, ik kan thuis ook zien wat ik per dag verbruik maar als ik het per uur wil gaan uitsplitsen moet ik dat volgens mij anders instellen. Geen idee of dat mogelijk is, ik heb het niet nodig iig. Wij hebben afgelopen jaar bijna 5300 kwh verbruikt voor enkel de auto's opladen. Dat prijsplafond gaat voor ons dus niet hoog genoeg :wink:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 05 jan 2023 13:14

lammetje schreef:Ah oké, ik kan thuis ook zien wat ik per dag verbruik maar als ik het per uur wil gaan uitsplitsen moet ik dat volgens mij anders instellen. Geen idee of dat mogelijk is, ik heb het niet nodig iig. Wij hebben afgelopen jaar bijna 5300 kwh verbruikt voor enkel de auto's opladen. Dat prijsplafond gaat voor ons dus niet hoog genoeg

Als het zo blijft heb ik het prijsplafond ook niet nodig.
Niet omdat ik teveel gebruik, maar omdat de actuele prijs (die ik betaal) ver onder het prijsplafond zit.
Vandaag 61 cent voor 1 m3 gas, stroom afgelopen nacht meest gratis (mooi moment om de auto op te laden o.a.) en verder 1 a 2 cent voor 1 kWh en op dit moment 15 cent.
Het zal best wel weer een keer gaan stijgen, maar tot het zover is heb ik die winst alvast in mijn zak.
En voor dit jaar is er de zekerheid van het prijsplafond. Met een dynamisch contract kan dat alleen maar lager worden.
Ik las dat je zelfs geld terug krijgt op de tijden dat de prijs van elektra negatief is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 05 jan 2023 21:25

naamloos schreef:Vandaag 61 cent voor 1 m3 gas, stroom afgelopen nacht meest gratis (mooi moment om de auto op te laden o.a.) en verder 1 a 2 cent voor 1 kWh en op dit moment 15 cent.

Niet alle kosten zijn dynamisch
Er geldt alleen een dynamisch tarief voor de inkoopprijzen per kWh stroom en per m3 gas. De maandelijkse vastrecht kosten en de variabele opslag per kWh en m3 verschillen per leverancier. De overige kosten zoals de overheidsheffingen (energiebelasting & btw) en netbeheerkosten zijn hetzelfde als bij een vast of variabel energiecontract.
bron: https://www.overstappen.nl/energie/ener ... econtract/

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 06 jan 2023 12:40

benefietdiner schreef:Niet alle kosten zijn dynamisch
Er geldt alleen een dynamisch tarief voor de inkoopprijzen per kWh stroom en per m3 gas. De maandelijkse vastrecht kosten en de variabele opslag per kWh en m3 verschillen per leverancier. De overige kosten zoals de overheidsheffingen (energiebelasting & btw) en netbeheerkosten zijn hetzelfde als bij een vast of variabel energiecontract.
bron: https://www.overstappen.nl/energie/ener ... econtract/

Ja uiteraard, dat snap ik ook nog wel :D . En er komt ook nog 4.50 per product p.m. abbonementskosten bij omdat ze verder geen winst maken.
Gisteren bij NextEnergie 0.61 per 1 m3, dat is dan nog net geen 0.13 belasting.
Dan kom ik op 0.75 per 1 m3 (de andere kosten even niet meegerekent)
Normaal betaal je in de dure wintermaanden minder dan je verbruikt en in de zomermaanden meer zodat je een vast gemiddeld maandbedrag hebt. Bij NextEnergie is dat ook zo.
Ik heb uitgerekent dat met mijn voorschot (waarin alle andere kosten incl. de abbonementskosten verwerkt zijn), mijn verbruik van december voor ruim 95% gedekt is; terwijl mijn voorschot ongeveer de helft lagerjis dan ik bij mijn vorige leverancier met prijsplafond zou moeten betalen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 07 jan 2023 15:18

naamloos schreef:Ja uiteraard, dat snap ik ook nog wel :D . En er komt ook nog 4.50 per product p.m. abbonementskosten bij omdat ze verder geen winst maken.
Gisteren bij NextEnergie 0.61 per 1 m3, dat is dan nog net geen 0.13 belasting.
Dan kom ik op 0.75 per 1 m3 (de andere kosten even niet meegerekent)

To the point is dat bijna de helft van het prijsplafond van € 1,45

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor hans0166 » 22 jan 2023 21:26

afgelopen week de afrekening over 2022 gehad..

er zullen niet veel mensen zijn die kunnen zeggen dat ze winst behaald hebben op hun verbruik.

ik krijg 1045 euro terug, naast de 2x 190 van november en december

mijn voorschotsbedragen zijn 1036 euro

het hele jaar variabele tarieven gehad.

Verhuizen naar een veel energiezuiniger appartement is dus een goede keuze geweest.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2023 22:26

hans0166 schreef:afgelopen week de afrekening over 2022 gehad..

er zullen niet veel mensen zijn die kunnen zeggen dat ze winst behaald hebben op hun verbruik.

ik krijg 1045 euro terug, naast de 2x 190 van november en december

mijn voorschotsbedragen zijn 1036 euro

het hele jaar variabele tarieven gehad.

Verhuizen naar een veel energiezuiniger appartement is dus een goede keuze geweest.


Haha ik kreeg 1200 euro terug maar ja, je kan ook zeggen dat ik teveel voorschot betaald heb :-D Maar jij hebt dus meer teruggekregen dan je aan voorschot betaald hebt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor hans0166 » 23 jan 2023 08:11

Marnix schreef:Haha ik kreeg 1200 euro terug maar ja, je kan ook zeggen dat ik teveel voorschot betaald heb :-D Maar jij hebt dus meer teruggekregen dan je aan voorschot betaald hebt?


ja klopt, ik heb afgelopen half jaar heel erg weinig gebruikt( ik heb een sabbatical en vaak weg).
Daarnaast de "subsidie" op de kosten, volgens mij compensatie op de energiebelasting toch? ..

Mijn leverancier heeft de btw verlaging niet in de voorschotten doorgevoerd, maar wel de prijsstijgingen, dus die gingen er best hard in door de stevige inkoopprijzen. Een deel is dus ook gewoon btw, daarnaast de 2x 190 over nov en dec terug ontvangen)

Mijn verbruik in het laatste halfjaar was ongeveer 3 m3 gas en 5 tot 10 kwh, dan zijn zelfs voorschotten van 90 euro echt veel te hoog, met de subsidie erop verdiende ik op die maanden :)
Het eerste halfjaar betaalde ik 130 euro, die stond ook al veel te hoog. Toen ik halverwege niet vaak thuis was wilden ze niet verder verlagen dan die 90 euro. Nou ja... nu krijg ik het terug.

Moet er eens over denken om dit als investering te gaan doen.. een rendement van 400 euro op een inleg van iets meer dan 1000 is best wel interessant :)

voor velen die hun verbruik niet zo gemakkelijk kunnen sturen zal het een heel ander verhaal worden vrees ik.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten