Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2023 16:46

hans0166 schreef:ja klopt, ik heb afgelopen half jaar heel erg weinig gebruikt( ik heb een sabbatical en vaak weg).
Daarnaast de "subsidie" op de kosten, volgens mij compensatie op de energiebelasting toch? ..

Mijn leverancier heeft de btw verlaging niet in de voorschotten doorgevoerd, maar wel de prijsstijgingen, dus die gingen er best hard in door de stevige inkoopprijzen. Een deel is dus ook gewoon btw, daarnaast de 2x 190 over nov en dec terug ontvangen)

Mijn verbruik in het laatste halfjaar was ongeveer 3 m3 gas en 5 tot 10 kwh, dan zijn zelfs voorschotten van 90 euro echt veel te hoog, met de subsidie erop verdiende ik op die maanden
Het eerste halfjaar betaalde ik 130 euro, die stond ook al veel te hoog. Toen ik halverwege niet vaak thuis was wilden ze niet verder verlagen dan die 90 euro. Nou ja... nu krijg ik het terug.

Leuk dat lage verbruik en die euries die je terugkrijgt, maar linksom of rechtsom zul je heel wat meer verbruikt en betaald hebben dan je hier aangeeft. Ik neem aan dat je elders ook gedoucht hebt, dat tijdens je verblijf elders gewoon energiekosten meeberekent zijn.

Wij denken erover om helemaal van het gas af te gaan. https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... et-gas-af/
Dat lijkt me wel wat. En dan t.z.t. toch een elektrische auto om de accu ook voor binnen te gebruiken.
Over een jaar of 2 a 3 zijn ze daar misschien ook verder in, ik lees dat ze er druk mee bezig zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor hans0166 » 23 jan 2023 19:00

naamloos schreef:k neem aan dat je elders ook gedoucht hebt, dat tijdens je verblijf elders gewoon energiekosten meeberekent zijn.


ja als ik niet thuis ben, ben ik ergens anders, en ja daar verbruik ik ook. Maar op sommige plaatsen waar ik regelmatig verblijf wordt er niets op financieel nivo gedaan. Dus nee, ik heb niets meer betaald.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2023 17:06

naamloos schreef:Leuk dat lage verbruik en die euries die je terugkrijgt, maar linksom of rechtsom zul je heel wat meer verbruikt en betaald hebben dan je hier aangeeft. Ik neem aan dat je elders ook gedoucht hebt, dat tijdens je verblijf elders gewoon energiekosten meeberekent zijn.

Wij denken erover om helemaal van het gas af te gaan. https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... et-gas-af/
Dat lijkt me wel wat. En dan t.z.t. toch een elektrische auto om de accu ook voor binnen te gebruiken.
Over een jaar of 2 a 3 zijn ze daar misschien ook verder in, ik lees dat ze er druk mee bezig zijn.

Nogmaals: als je een elektrische auto eigenlijk voornamelijk als thuisaccu in wilt zetten zou ik eerder voor een echte thuisaccu gaan.
Zeker omdat de accu van je auto niet altijd beschikbaar is (soms omdat je weg bent, op andere momenten omdat je binnenkort wegmoet, en de accu op een bepaald level wilt hebben)
Ik zal niemand een elektrische auto afraden (ik was sceptisch, maar ben helemaal om, en heb inmiddels zo'n 35000 elektrische kilometers gemaakt, waaronder zelf een keer per auto van Stavanger naar Santander en terug), maar als je eigenlijk een thuisaccu zoekt is het wel een heel dure versie.

Het sommetje wat je liet zien in het avrotros linkje is wel een heel interessante. Werkt helaas wel alleen als je inderdaad de mogelijkheid hebt om de warmwatervraag van je douche te plannen op een tijdstip dat de zon meedoet.
Een caravanverwarming in de vloer: ik vraag me af wat de brandverzekering daar van vindt... Het argument dat je liever 24V dan 230V in je vloer hebt ontgaat me een beetje, een 24V systeem zal een 10 keer grotere stroom opleveren...
Daarnaast zal een elektrisch verwarmingssysteem een elektrisch rendement hebben wat nooit hoger zal zijn dan 100%, waar een warmtepomp al gauw naar 450% toe gaat.
Dus die elektrsiche vloerverwarming en de infraroodpanelen zijn een effectieve manier om voor weinig geld een gasloos systeem te hebben, de energiebesparing zal echter toch fors lager zijn dan de besparing met een warmtepomp.

De zonnepanelen zijn bij hem allemaal onder dezelfde hoek gemonteerd, waardoor je met 1 omvormer uit kunt, en geen optimizers nodig hebt.
Als je zonnepanelen op verschillende dakvlakken hebt liggen wordt deze installatie duurder.
In zijn sommetje mis ik ook de ombouw van zijn groepenkast, maar ik geef toe dat hij voor relatief weinig geld een gasloos huis gecreerd heeft.

Al met al is het iemand die goed heeft uitgezocht hoe hij zo minimaal mogelijk kan omgaan met energie, maar ik zou zijn bouwpakket niet durven kopen of installeren ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2023 17:10

hans0166 schreef:ja als ik niet thuis ben, ben ik ergens anders, en ja daar verbruik ik ook. Maar op sommige plaatsen waar ik regelmatig verblijf wordt er niets op financieel nivo gedaan. Dus nee, ik heb niets meer betaald.

Tja...
Ik heb een collega die heel trots vertelde dat zijn elektrische auto (benzineauto's zie je hier eigenlijk nauwelijks meer) hem niet meer veel stroom kostte dan wat hij in andere jaren gebruikte.
Logisch, hij hing hem op zijn werk aan de lader, en thuis alleen als het echt moest.
Als je dan eerlijk wilt zijn moet je ook kijken welke energie je in een hotel, bij een tankstation, of in je vakantiehuis inkoopt.
Dan kan het wel zijn dat dat niet in rekening wordt gebracht (ik neem aan dat je dat bedoelt met "niets op financieel nivo gedaan", maar feit blijft dat die energie wel ergens door iemand ingekocht en betaald is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2023 18:24

hans0166 schreef:ja als ik niet thuis ben, ben ik ergens anders, en ja daar verbruik ik ook. Maar op sommige plaatsen waar ik regelmatig verblijf wordt er niets op financieel nivo gedaan. Dus nee, ik heb niets meer betaald.

Dus wel gebruikt maar door een ander betaald begrijp ik.
En als klap op de vuurpijl 2x de190 euro korting die eigenlijk in het leven geroepen was voor mensen bij wie het water aan de lippen staat...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2023 18:59

StillAwake schreef:Nogmaals: als je een elektrische auto eigenlijk voornamelijk als thuisaccu in wilt zetten zou ik eerder voor een echte thuisaccu gaan.
Zeker omdat de accu van je auto niet altijd beschikbaar is (soms omdat je weg bent, op andere momenten omdat je binnenkort wegmoet, en de accu op een bepaald level wilt hebben)
Ik zal niemand een elektrische auto afraden (ik was sceptisch, maar ben helemaal om, en heb inmiddels zo'n 35000 elektrische kilometers gemaakt, waaronder zelf een keer per auto van Stavanger naar Santander en terug), maar als je eigenlijk een thuisaccu zoekt is het wel een heel dure versie.

Zoals ik je al zei zijn mijn werktijden zijn juist gunstig om de accu van de elektrische auto ook thuis te gebruiken.
Het gaat me niet alleen over de thuisaccu, maar ook gewoon om de auto zelf.
Ik wacht nog een poosje omdat ze er mee bezig zijn om de auto ook op die manier in te zetten.
StillAwake schreef:Het sommetje wat je liet zien in het avrotros linkje is wel een heel interessante. Werkt helaas wel alleen als je inderdaad de mogelijkheid hebt om de warmwatervraag van je douche te plannen op een tijdstip dat de zon meedoet.
Een caravanverwarming in de vloer: ik vraag me af wat de brandverzekering daar van vindt... Het argument dat je liever 24V dan 230V in je vloer hebt ontgaat me een beetje, een 24V systeem zal een 10 keer grotere stroom opleveren...
Daarnaast zal een elektrisch verwarmingssysteem een elektrisch rendement hebben wat nooit hoger zal zijn dan 100%, waar een warmtepomp al gauw naar 450% toe gaat.
Dus die elektrsiche vloerverwarming en de infraroodpanelen zijn een effectieve manier om voor weinig geld een gasloos systeem te hebben, de energiebesparing zal echter toch fors lager zijn dan de besparing met een warmtepomp.

De zonnepanelen zijn bij hem allemaal onder dezelfde hoek gemonteerd, waardoor je met 1 omvormer uit kunt, en geen optimizers nodig hebt.
Als je zonnepanelen op verschillende dakvlakken hebt liggen wordt deze installatie duurder.
In zijn sommetje mis ik ook de ombouw van zijn groepenkast, maar ik geef toe dat hij voor relatief weinig geld een gasloos huis gecreerd heeft.

Al met al is het iemand die goed heeft uitgezocht hoe hij zo minimaal mogelijk kan omgaan met energie, maar ik zou zijn bouwpakket niet durven kopen of installeren

Wij hebben een elektrische boiler voor warm water, en van mijn man heb ik begrepen dat hij precies dezelfde heeft als wij.
Dus douchen kan ook zonder het zonnetje.
Die vloerverwarming doen we voorlopig niet, of gewoon helemaal nooit. Wel de ketel en de infraroodpanelen.
En we hebben ook nog een houtkachel en een peterolium kacheltje.
Als ik het dan nog koud heb moet ik maar even in de benen, daar wordt ik dan wel weer warm van. :D

We zijn van plan om rond april bij Nextenergie (dynamisch conctract) weg te gaan omdat dan de zon weer meer gaat schijnen, hoop ik.
We kunnen dan weer volop gebruik maken van de slalderingsregeling voor zolang dat nog duurt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor hans0166 » 24 jan 2023 22:10

naamloos schreef:Dus wel gebruikt maar door een ander betaald begrijp ik.
En als klap op de vuurpijl 2x de190 euro korting die eigenlijk in het leven geroepen was voor mensen bij wie het water aan de lippen staat...



oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt ..

JIJ weet helemaal niets van mijn financiele positie.. of waar het water bij mij staat.
en ook niet wat ik met die 380 euro gedaan heb
noch wat ik met deze teruggave van het teveel betaalde ga doen.

Voor het geval het je iets interesseerd, ik had tot halverwege vorig jaar een inkomen van behoorlijk onder modaal. Sinds juni, helemaal niets meer, geen uitkering of wat dan ook. Is het raar dat ik dan een beetje blij ben dat er iets terugkomt van mijn eigen centjes?
Insinueer eens eventjes wat minder. Je laat zo'n lelijke kant van jezelf zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2023 23:15

hans0166 schreef:oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt ..

JIJ weet helemaal niets van mijn financiele positie.. of waar het water bij mij staat.
en ook niet wat ik met die 380 euro gedaan heb
noch wat ik met deze teruggave van het teveel betaalde ga doen.

Voor het geval het je iets interesseerd, ik had tot halverwege vorig jaar een inkomen van behoorlijk onder modaal. Sinds juni, helemaal niets meer, geen uitkering of wat dan ook. Is het raar dat ik dan een beetje blij ben dat er iets terugkomt van mijn eigen centjes?
Insinueer eens eventjes wat minder. Je laat zo'n lelijke kant van jezelf zien.

Ik vind het gewoon bizar dat je meer korting kunt krijgen dan het gekost heeft.
Ik weet inderdaad niets van je financiële positie, maar ik kan me niet goed voorstellen dat iemand bij wie het water hoog aan de lippen staat ruimte heeft om een sabbatical te nemen.
Natuurlijk heb je dan geen inkomen, daar kies je dan toch zelf voor!
Maar goed, als jij tot de groep hoort die het financieel moeilijk heeft dan neem ik mijn woorden terug.
En verder blijf ik me ergeren aan het feit dat veel geld op de verkeerde plekken terecht komt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2023 08:05

naamloos schreef:Zoals ik je al zei zijn mijn werktijden zijn juist gunstig om de accu van de elektrische auto ook thuis te gebruiken.
Het gaat me niet alleen over de thuisaccu, maar ook gewoon om de auto zelf.
Ik wacht nog een poosje omdat ze er mee bezig zijn om de auto ook op die manier in te zetten.
Dat had je inderdaad gezegd, en ik kan de situatie vanaf hier niet beoordelen.
Wél kan ik zeggen dat een auto een nogal luxe uitgevoerde, en dus nogal dure vorm van een thuisaccu is.
Bovendien: het gaat er bij een thuisaccu (ongeacht de uitvoeringsvorm) niet alleen om dat je hem kunt laden met goedkope stroom, het gaat er ook om dat je deze goedkope stroom vervolgens ook weer gebruikt, en wel op het moment dat de stroom duurder is.
Als de auto op dat moment niet voor de deur staat is het thuisaccu-effect wat minder (maar nog wel aanwezig).
naamloos schreef:Wij hebben een elektrische boiler voor warm water, en van mijn man heb ik begrepen dat hij precies dezelfde heeft als wij.

Ik meende in het artikel gelezen te hebben dat hij zijn douchewater van een doorstromer betrok?
naamloos schreef:Dus douchen kan ook zonder het zonnetje.
Die vloerverwarming doen we voorlopig niet, of gewoon helemaal nooit.
Wijs!Het systeem klinkt niet brandveilig, en als ik de opmerking: "geen 220V in mijn vloer" lees, maar vervolgens zie dat hij een systeem met een 10 keer grotere stroomsterkte kiest, heb ik ook niet het idee dat de man daarin echt kennis van zaken had.

Overigens is het in brand steken van je huis wel een effectieve verwarmingsmethode, maar dat terzijde. (wat al een hele tijd 230V is)
naamloos schreef: Wel de ketel en de infraroodpanelen.
En we hebben ook nog een houtkachel en een peterolium kacheltje.
Als ik het dan nog koud heb moet ik maar even in de benen, daar wordt ik dan wel weer warm van. :D

We zijn van plan om rond april bij Nextenergie (dynamisch conctract) weg te gaan omdat dan de zon weer meer gaat schijnen, hoop ik.
We kunnen dan weer volop gebruik maken van de slalderingsregeling voor zolang dat nog duurt.

De salderingsregeling nog even goed gebruiken lijkt me een heel wijs idee...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2023 08:17

hans0166 schreef:oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt ..

JIJ weet helemaal niets van mijn financiele positie.. of waar het water bij mij staat.
en ook niet wat ik met die 380 euro gedaan heb
noch wat ik met deze teruggave van het teveel betaalde ga doen.

Voor het geval het je iets interesseerd, ik had tot halverwege vorig jaar een inkomen van behoorlijk onder modaal. Sinds juni, helemaal niets meer, geen uitkering of wat dan ook. Is het raar dat ik dan een beetje blij ben dat er iets terugkomt van mijn eigen centjes?
Insinueer eens eventjes wat minder. Je laat zo'n lelijke kant van jezelf zien.

Het klopt dat wij jou financiele situatie niet kennen, net zo min als jij de mijne kent.

Bij mij is het nog aparter verlopen, ik had mijn energiecontract voor een aantal jaar vastgezet, en dat verloopt eind deze maand.
Vanwege alle rompslomp rond mijn verhuizing is het me nog niet gelukt dit contract eerder stop te zetten.
Je kwam er, als je het probeerde, bovendien niet doorheen in de wachtrij van de helpdesk.
Het bizarre is dus dat de ketel in dat huis op de antivorst stand staat (in totaal 2 kuub gas deze winter), dat de zonnepanelen vanaf juli alleen maar hebben teruggeleverd, er woont immers niemand in dat huis, maar ik nog wel maandelijks mijn voorschot betaald heb.
Conclusie: ik had recht op 2x190,- (en op nog een aantal steunmaatregelen), terwijl ik niet eens verbruiker ben.

Vanaf 12 januari heb ik voor twee jaar huurders in dat huis, dus het zal nu wel iets ingewikkelder worden ;-)

Maar ik ben het met naamloos eens dat het vreemd voelt als mensen die het geld niet nodig hebben voor de betaling van hun energierekening dit geld ook krijgen.
En ik ken inderdaad je financiele situatie niet, maar je hebt wél uitgelegd dat je dit bedrag voor de energierekening bepaald niet nodig had.

Aan de andere kant ben ik het ook wel weer met jou eens: de toelage is betaald van je eigen belastinggeld, en ik zou er ook niet van opkijken als je het uiteindelijk ook weer ergens moet gaan terugbetalen als blijkt dat je het voor het bedoelde doel niet nodig had.
En in dat geval zou ik ook heel terughoudend zijn met weggeven van dit bedrag als je het eigelijk niet kunt missen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2023 08:38

naamloos schreef:Ik vind het gewoon bizar dat je meer korting kunt krijgen dan het gekost heeft.
Ik weet inderdaad niets van je financiële positie, maar ik kan me niet goed voorstellen dat iemand bij wie het water hoog aan de lippen staat ruimte heeft om een sabbatical te nemen.
Natuurlijk heb je dan geen inkomen, daar kies je dan toch zelf voor!
Maar goed, als jij tot de groep hoort die het financieel moeilijk heeft dan neem ik mijn woorden terug.
En verder blijf ik me ergeren aan het feit dat veel geld op de verkeerde plekken terecht komt.

Je kunt meer korting krijgen dan het gekost heeft. Dat is inderdaad bizar, maar datzelfde geldt voor de salderingsregeling.
Deze is in het leven geroepen om zonnepaneel-geintereseerden over de streep te trekken, maar is eigenlijk een kortingsmaatregel.
Je krijgt namelijk korting op je transportkosten (dubbel, zowel voor de geleverde als de ingekochte elektriciteit), en daarnaast krijg je dure stroom terug voor de goedkope stroom die jij teruglevert.

Niks mis mee, maar het principiele verschil tussen het gebruik van de salderingsregeling en het dankbaar aanpakken van 2x190,- ontgaat me een beetje.

En dat veel geld op verkeerde plekken terecht komt: dat is abwsoluut waar. Maar toch even een kanttekening:
Ik heb in 2020 en 2021 een vergroeningsslag in mijn huis gemaakt.
Hybride warmtepomp aangeschaft, zonnepanelen laten leggen en een tweetal elektrische auto's gekocht.
Daar heb ik alles bij elkaar zo'n 12,000 subsidie voor gekregen (vaarvan ik overigens 5000 heb moeten terugbetalen omdat ik mijn auto niet meer op hetzelfde kenteken heb staan).
12.000,- wat ik eigenlijk niet nodig had, maar wat me wel over de streep getrokken heeft deze vergroening door te zetten.
want die 12.000 klinkt als een hoop geld, maar is uiteindelijk nog geen 10% van de investering geweest.

En doordat veel meer mensen met een riante financiele situatie onder deze subsidies energiemaatregelen getroffen hebben is de prijs van veel van deze maatregelen inmiddels een stuk lager. Dus door de subsidie aan de rijkeren te geven is de prijs uiteindelijk gedaald voor de middenklasse.

Door de grote hoeveelheden zonnepanelen die geplaatst zijn onder de salderingsregeling is de prijs van deze installaties gedaald, en is het inmiddels ook aantrekkelijk zonder deze regelingen.
Doordat er een behoorlijk aantal warmtepompen geleverd is onder de subsidiemaatregelen is de prijs van een dergelijk systeem inmiddels gehalveerd (en dan heb ik het dus niet over het stukje ombouwen van de radiatoren of het aanpassen van de vloerverwarming, maar puur over de warmtepomp zelf).
Doordat elektrische auto's gesubsidieerd zijn is er een behoorlijk aantal EV's op de weg verschenen, is er een infrastructuur voor opgebouwd, en zijn deze auto's stukken betaalbaarder geworden (al kun je je afvragen of een Nederlandse subsidieregeling een internationaal dalende prijs tot gevlog heeft gehad).

Dus ja: veel subsidies zijn terecht gekomen bij early adapters, die het geld eigenlijk niet nodig hadden of hebben, maar dat het daarmee verkeerd terecht gekomen is is een stelling waar ik niet helemaal in meega.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 25 jan 2023 09:13

StillAwake schreef:Ik zal niemand een elektrische auto afraden

Geen auto is nog altijd beter voor het milieu dan een auto! ik begrijp dat dit niet voor iedereen haalbaar is, maar wie in een stad woont kan in elk geval eens nadenken of het wel nodig is. En als je niet helemaal zonder kunt, dan kan je misschien wat minder rijden.
Wij hebben al jaren geen auto meer en dat gaat prima. Af en toe huren we een Greenwheels. Dat lijkt duur, maar als je alles bij elkaar optelt dan is het stukken goedkoper dan zelf een auto hebben.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 25 jan 2023 11:01

Ik ben ook druk bezig met allerlei maatregelen, dubbel glas vervangen voor HR++ glas, lichtkoepels van dubbelwandig naar 4 wandig, vloer isolatie. Zonnepanelen besteld, en nu zit ik toch nog te denken aan een hybride warmtepomp. Ik ben in ieder geval wel blij met de houtkachel die hier dagelijks staat te branden, dat scheelt toch weer een aardige hoeveelheid gas.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 25 jan 2023 11:07

StillAwake schreef:Dat had je inderdaad gezegd, en ik kan de situatie vanaf hier niet beoordelen.
Wél kan ik zeggen dat een auto een nogal luxe uitgevoerde, en dus nogal dure vorm van een thuisaccu is.
Bovendien: het gaat er bij een thuisaccu (ongeacht de uitvoeringsvorm) niet alleen om dat je hem kunt laden met goedkope stroom, het gaat er ook om dat je deze goedkope stroom vervolgens ook weer gebruikt, en wel op het moment dat de stroom duurder is.
Als de auto op dat moment niet voor de deur staat is het thuisaccu-effect wat minder (maar nog wel aanwezig).

Jawel, maar elk voordeel heb z'n nadeel en andersom. Ik ken geen enkele optie waar ik dat niet tegen kom.
Ik kijk gewoon hoe het er over een jaar of 2-3 bijstaat en dan ga ik opnieuw alle feiten, waarschijnlijkheden en risico's tegen elkaar afwegen.
De thuisaccu blijft ook nog een optie, maar op dit moment staat ie bij mij niet bovenaan, wellicht is dat over een paar jaar weer anders.
StillAwake schreef:Ik meende in het artikel gelezen te hebben dat hij zijn douchewater van een doorstromer betrok?

Inmiddels heb ik al zoveel gelezen dat ik niet meer precies weet wat precies in welk artikel staat.
Maar mijn man heeft mail-contact met hem waarin hij zegt dat hij een elektrische boiler heeft.
Ik ga er vanuit dat hij dat ook in het openbaar gezegd heeft, ze hebben heel zijn huis gefilmd.
StillAwake schreef:Wijs!Het systeem klinkt niet brandveilig, en als ik de opmerking: "geen 220V in mijn vloer" lees, maar vervolgens zie dat hij een systeem met een 10 keer grotere stroomsterkte kiest, heb ik ook niet het idee dat de man daarin echt kennis van zaken had.

Onze buurman is bevelvoerder van de brandweer en die zegt dat thuisaccu's ook een risico zijn.
Verder zegt de man uit het artikel dat hij zijn plan ook met deskundigen heeft besproken, maar misschien neemt hij beweust een risico.
Ik heb m'n man gevraagd of hij hem wilde vragen hoe dat precies zit.
StillAwake schreef:Je kunt meer korting krijgen dan het gekost heeft. Dat is inderdaad bizar, maar datzelfde geldt voor de salderingsregeling.
Deze is in het leven geroepen om zonnepaneel-geintereseerden over de streep te trekken, maar is eigenlijk een kortingsmaatregel.
Je krijgt namelijk korting op je transportkosten (dubbel, zowel voor de geleverde als de ingekochte elektriciteit), en daarnaast krijg je dure stroom terug voor de goedkope stroom die jij teruglevert.

Niks mis mee, maar het principiele verschil tussen het gebruik van de salderingsregeling en het dankbaar aanpakken van 2x190,- ontgaat me een beetje.

Wij waren toendertijd niet echt geïntereseert in zonnepanelen. Dat gebeurde pas toen onze gemeente met een collectief voorstel kwam.
Wie zonnepanelen kocht kon een lening afsluiten tegen een heel lage rente.
De rente samen met de maandelijkse aflossing was 75 euro (geloof ik), en ons voorschot zou 125 euro (weet ik ook niet meer precies) omlaag gaan zodat we (na aftrek van aflossing en rente) begonnen met 50 euro minder vaste lasten, en na 10 jaar zouden de zonnepanelen dan van ons zijn.
Het salderen bracht meer op dan ze ons voorgerekent hadden, en wij hebben de lening ook vervroegt afgelost.
Mensen met zonnepanelen salderen en dat kan inderdaad oplopen tot geld terug krijgen, maar dat lokkertje hebben ze daar bewust voor gemaakt.
Ten slotte moet je eerst investeren, en die investering moet je er weer uit zien te halen voor je er echt voordeel van krijgt. (tenzij je motief enkel en alleen het klimaat is)
Al het geld wat er mee gemoeid is komt dus bij de juiste personen terecht, ook als ze het eigenlijk niet nodig hebben. Voor hen is het bestemd.
Maar iedereen weet dat de regering de mensen die in financiële nood zitten wilde helpen met die 2x 190.
De mensen die het niet nodig hebben waren niet de doelgroep, maar het moest snel en het kon niet anders en daarom kregen zij het ook.
Voor mij is dat een principiëel verschil, zeker in deze tijd waarin de armen steeds armer worden en de rijken steeds rijker.
Maar goed, iedereen moet het zelf weten natuurlijk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 25 jan 2023 16:21

naamloos schreef:Dus wel gebruikt maar door een ander betaald begrijp ik.
En als klap op de vuurpijl 2x de190 euro korting die eigenlijk in het leven geroepen was voor mensen bij wie het water aan de lippen staat...


Klinkt een beetje jaloers hoor :oops:

Begrijp wel wat je bedoeld maar ben het er niet mee eens. Iedereen had recht op deze compensatie. Dat hij toevallig een tijd elders verbleef is voor hem mooi meegenomen. Was hij thuis geweest dan had hij het ook gewoon moeten betalen.
Ze hadden beter kunnen kijken naar die extra regeling voor mensen in de bijstand enzo. Die kregen meer dan 1000 euro op hun rekening. Laten daar nu veel gevallen tussen zitten die totaal niet met geld om kunnen gaan 8-[ hadden ze echt via de energieleverancier zelf moeten regelen. Vóór de afrekening komt is het geld al op bij veel van hen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten