Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 08 nov 2022 07:28

We hebben radiatorfolie achter onze belangrijkste verwarming geplakt, dat is even een knutselwerkje, maar alle beetjes helpen. En er hangen nu ook ventilatortjes onder die de warme lucht naar boven blazen. Dit zou ook moeten schelen in het gasgebruik. Gisteravond ging de verwarming voor het eerst aan (en nee, we hebben niet gewacht tot 18 graden).

Verder lees ik overal dat je je ketel op 50 graden moet zetten, maar bij ons zag ik 40 staan. Dat kan blijkbaar ook (of ik heb het niet goed begrepen).

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 08 nov 2022 07:55

Onze gasprijs stijgt van 1,17 m3 naar 3,17m3, maar ons maandelijkse termijnbedrag gaat met €100,00 omlaag. Denk dat ik deze zelf weer op ons oude voorschot zet.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2022 08:11

ajl schreef:Onze gasprijs stijgt van 1,17 m3 naar 3,17m3, maar ons maandelijkse termijnbedrag gaat met €100,00 omlaag. Denk dat ik deze zelf weer op ons oude voorschot zet.

dus het gas wordt 2,5x duurder, maar de totaalprijs zakt?
Die moet je uitleggen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2022 08:17

Lalage schreef:We hebben radiatorfolie achter onze belangrijkste verwarming geplakt, dat is even een knutselwerkje, maar alle beetjes helpen. En er hangen nu ook ventilatortjes onder die de warme lucht naar boven blazen. Dit zou ook moeten schelen in het gasgebruik. Gisteravond ging de verwarming voor het eerst aan (en nee, we hebben niet gewacht tot 18 graden).

Verder lees ik overal dat je je ketel op 50 graden moet zetten, maar bij ons zag ik 40 staan. Dat kan blijkbaar ook (of ik heb het niet goed begrepen).

Met vloerverwarming is het zelfs beter om hem op 40 te zetten.
Afhankelijk van de grootte van je radiatoren kan het ook met een radiator genoeg zijn, maar dan hangt het ook af van de woonsituatie. Een appartement waarbij rondom verwarmde appartementen zitten is een ander verhaal als een vrijstaand huis.
Een open keuken (waar je koelkast feitelijk ook als verwarming dient) is een ander verhaal als een woning met een gesloten keuken.
Een woning waar alle verlichting vervangen is door LED is een ander verhaal als een woning waar op de plaatsen waar mensen zijn een gloeilamp brandt (gloeilampen zijn als lichtbron ineffectief, maar ze verwarmen wel, en ook nog eens voornamelijk op de plaats waar je zit).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 08 nov 2022 09:00

naamloos schreef:Ik heb zonnepanelen die per jaar al jaren meer opbrengen dan ik verbruik.
Bij Next Energie krijg je, als je meer hebt geleverd dan verbruikt, over de resterende volumes voor ieder uur de EPEX uurprijs.
Bij het gas houden ze de dagprijs aan. Ik las dat gasprijs weer aardig was gezakt maar dat dat niet direct terug is te zien in de prijs bij de energiemaatschappijen. Dus zou ik op dit moment bij Next Energie goedkoper uit zijn: lagere gasprijs en meer voor het terugleveren.
Met het prijsplafond volgend jaar kan ik dan nooit duurder uit zijn, bovendien mag je op elk willekeurig moment opzeggen, zonder boete.
Ik ga het proberen, ik vind het ook wel een uitdaging om er zo goed mogelijk mee om te gaan. :)

Overweeg om het ook te doen:
https://www.youtube.com/watch?v=g3mU6ll ... nel=Bright

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2022 09:28

benefietdiner schreef:Overweeg om het ook te doen:
https://www.youtube.com/watch?v=g3mU6ll ... nel=Bright

Besef wel dat je met zonnepanelen dan juist energie aan het terugleveren bent op het moment dat de prijs heel laag (of zelfs negatief) is.
In mijn optiek is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen een heel ingewikkelde (tenzij je met iets van een powerwall kunt werken).

Daarnaast: salderen moet officieel per jaar, maar ik begrijp uit de NLse media dat daar door sommige partijen vanaf gestapt is.
En laten we eerlijk zijn, ik zie ook niet helemaal in hoe je zou moeten salderen op een dynamisch tarief.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 08 nov 2022 10:17

StillAwake schreef:Besef wel dat je met zonnepanelen dan juist energie aan het terugleveren bent op het moment dat de prijs heel laag (of zelfs negatief) is.
In mijn optiek is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen een heel ingewikkelde (tenzij je met iets van een powerwall kunt werken).

Daarnaast: salderen moet officieel per jaar, maar ik begrijp uit de NLse media dat daar door sommige partijen vanaf gestapt is.
En laten we eerlijk zijn, ik zie ook niet helemaal in hoe je zou moeten salderen op een dynamisch tarief.

Ja daar heb je inderdaad gelijk in denk ik maar Ik heb geen zonnepanelen.

Ik heb gezocht met google op powerwall maar die accu’s zijn ook duur waarbij het terugverdien module in de verre toekomt zit, dus niet zo rendabel als het lijkt.

Of zie ik het verkeerd met zo’n powerwall? Hoe zie jij dit?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2022 11:24

benefietdiner schreef:Ja daar heb je inderdaad gelijk in denk ik maar Ik heb geen zonnepanelen.

Ik heb gezocht met google op powerwall maar die accu’s zijn ook duur waarbij het terugverdien module in de verre toekomt zit, dus niet zo rendabel als het lijkt.

Of zie ik het verkeerd met zo’n powerwall? Hoe zie jij dit?

Ik heb zelf een powerwall (maar mijn zituatie is sowieso onvergelijkbaar met de Nederlandse situatie), en heb hem zelf aangesloten.
Het voordeel van een powerwall onder dynamisch tarief is dat je bij het lage tarief je accu vult, en je eventuele overcapaciteit (in geval van zonnepanelen) op het dure moment kunt uitleveren (als de vraag het hoogst is).
In die zin kun je met een thuisaccu/powerwall je energievraag clusteren naar het goedkoopste tarief.

Persoonlijk verwacht ik dat in NL de salderingsregeling afgebouwd gaat worden, en dat er dan een subsidiesysteem op de thuisaccu komt.
Voor een gemiddeld huishouden zou een 8kWh thuisaccu moeten voldoen.
Als je daarmee jaarkijks 3MWh inkoopt tegen een lager tarief (zeg 10 cent, wat met een dynamisch contract realistich moet zijn) koop je voor 300 euro in, in plaats van de 3000 euro die je per jaar kwijt bent voor hetzelfde verbruik bij het huidige vaste tarief.
In die case is je terugverdientijd zo'n 3 jaar, en klinkt het heel rendabel.
Dynamische tarieven klinken heel aantrekkelijk, maar dat kan alleen als je je energievraag kunt aanpassen. En dat is ook de bedoeling, want mensen met een dynamisch contract zullen voornamelijk de overcapaciteit afvlakken.
Door dit met een powerwall te doen heeft de netbeheerder het voordeel dat je de problematische overcapaciteit consumeert, en jijzelf hebt het voordeel dat je op de normale manier kunt blijven gebruiken op de momenten dat het je uitkomt, maar tegen het laagst mogelijke tarief.

Daarbij is het wel zo dat de dynamische prijzen zullen afvlakken als meer mensen dit gaan doen (en vooral als grote bedrijven dit gaan doen), en dat de 3000,- per jaar die in mijn sommetje staat historisch hoog is, en waarschijnlijk over de looptijd veel te hoog is ingeschat.
Al met al schat ik de terugverdientijd op een jaar of 7, maar dat hangt van heel veel onduidelijke en onzekere factoren af...

Ik kon het meteen bij de nieuwbouw meenemen (anders zou ik het nog niet gedaan hebben), en heb tot nog toe (inclusief elektrische auto's) sinds het systeem in augustus operationeel is geworden nog geen moment gehad waarbij ik energie inkocht, maar ben ik elke dag nog energieleverancier geweest.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 08 nov 2022 21:24

@ StillAwake Bedankt voor de beantwoording van mijn vragen

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 09 nov 2022 10:11

StillAwake schreef:dus het gas wordt 2,5x duurder, maar de totaalprijs zakt?
Die moet je uitleggen...


Ik vermoed dat meespeelt dat ons verbruik al behoorlijk gedaald is sinds vorig jaar november. Wij hebben tot 2021 geen gas gehad. In dat jaar hebben wij behoorlijk gestookt om de verf en stucwerk droog te krijgen. Vorig jaar november ging onze gasprijs al omhoog van 0,47 m3 naar 1,17 m3. Sinds die periode zijn we al gaan besparen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 12 nov 2022 08:48

Er was een bedrag bijgeschreven op onze rekening, afkomstig van de energieleverancier. Best wel raar toch...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 12 nov 2022 10:59

Lalage schreef:Er was een bedrag bijgeschreven op onze rekening, afkomstig van de energieleverancier. Best wel raar toch...


Valt mee, als je maar genoeg voorschot betaalt krijg je vanzelf geld terug. Wij hadden ook niet goed opgelet met het voorschotbedrag en kregen 1200 euro terug :-D maar dit was de energiecompensatie zeker :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor pindas83 » 13 nov 2022 12:08

Voor de degene die nog radiatoren gebruiken als warmte afgiftebron en op de gasrekening willen besparen kan het lonend zijn om de radiatorkranen te vervangen voor thermostatisch dynamische kranen die voor in te regelen zijn (heimeier eclipse bijv.).

Het probleem is namelijk vaak dat er teveel water door de radiator stroomt waardoor de retourtemperatuur te hoog terugkomt naar de cv ketel wat weer zorgt voor een lager rendement. Je kan hier best forse besparingen mee realiseren en het is een relatief voordelige ingreep.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 nov 2022 11:53

pindas83 schreef:Voor de degene die nog radiatoren gebruiken als warmte afgiftebron en op de gasrekening willen besparen kan het lonend zijn om de radiatorkranen te vervangen voor thermostatisch dynamische kranen die voor in te regelen zijn (heimeier eclipse bijv.).

Het probleem is namelijk vaak dat er teveel water door de radiator stroomt waardoor de retourtemperatuur te hoog terugkomt naar de cv ketel wat weer zorgt voor een lager rendement. Je kan hier best forse besparingen mee realiseren en het is een relatief voordelige ingreep.

Is dat niet ook op te lossen door de kranen gewoon driekwart dicht te draaien?
Ik herinner me van vroeger dat je vrijwel nooit aan die knoppen zat, dus eenmalig de zaak enigszins knijpen zou moeten voldoen in de meeste gevallen neem ik aan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor pindas83 » 14 nov 2022 20:56

StillAwake schreef:Is dat niet ook op te lossen door de kranen gewoon driekwart dicht te draaien?
Ik herinner me van vroeger dat je vrijwel nooit aan die knoppen zat, dus eenmalig de zaak enigszins knijpen zou moeten voldoen in de meeste gevallen neem ik aan.


Nee dat is te kort door de bocht. Een handbediende radiatorkraan heeft in 3/4 dichte stand meestal nog steeds een te grote doorlaat. Daarbij is 3/4 dicht voor een hele grote radiator misschien wel redelijk accuraat maar voor een kleintje helemaal niet.
Daarbij zijn de kranen die ik noem precies voor in te stellen op de capaciteit van de betreffende radiator en past zichzelf aan wanneer de debieten in de installatie variëren (dynamische ventielen).
Tenslotte kun je ook veel beter temperatuur regelen in je vertrekken waar je geen kamerthermostaat hebt.
Met handknoppen is dat waardeloos. Of heet, of koud.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten