Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 22 sep 2022 07:49

Marnix schreef:Ja nou ja we werken allebei 4 dagen in de week en we hebben een houtkachel die ook nog wel eens aangaat. En isolatie en de badkamer is een week of drie buiten gebruik geweest afgelopen winter. En het was een zachte winter. Allemaal beetjes die helpen maar we douchen ook echt niet iedere dag (totaal overbodig) de cv gaat niet boven de 19,5 enz en boven stoken we niet, op de radiator in de badkamer na misschien. Kan me voorstellen dat als kids ouder worden en op hun kamer gaan leren / gamen dat soort dingen ook wel iets veranderen.


De radiatoren op de slaapkamers staan weinig aan. Alleen als het boven vochtig is heel kort. Bij ons wordt door iedereen dagelijks/elke morgen gedoucht en regelmatig ook wel 2x per dag als ze gesport hebben. We douchen niet lang, maar toch even afspoelen elke dag. Afgelopen 2,5 jaar hebben wij veel thuisgewerkt. De CV heeft niet veel aangestaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2022 08:30

ajl schreef:De radiatoren op de slaapkamers staan weinig aan. Alleen als het boven vochtig is heel kort. Bij ons wordt door iedereen dagelijks/elke morgen gedoucht en regelmatig ook wel 2x per dag als ze gesport hebben. We douchen niet lang, maar toch even afspoelen elke dag. Afgelopen 2,5 jaar hebben wij veel thuisgewerkt. De CV heeft niet veel aangestaan.


Ja prima. Wij iedere 3 dagen of zo, als je hard hebt gezweet bijvoorbeeld wordt er wel een uitzondering gemaakt :-) 2x per dag zou ik dan weer niet doen, als ik 's avonds ga sporten ga ik niet 's ochtends ook douchen. Sowieso hebben we nooit tijd voor 's ochtends douchen, dat doen we altijd 's avonds. Maar naast dat we dat niet nodig vinden en het slecht is voor je gasverbruik is het ook niet goed voor je lichaam om zo vaak te douchen, blijkt steeds meer.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... echt-idee/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 22 sep 2022 08:51

ajl schreef:De radiatoren op de slaapkamers staan weinig aan. Alleen als het boven vochtig is heel kort. Bij ons wordt door iedereen dagelijks/elke morgen gedoucht en regelmatig ook wel 2x per dag als ze gesport hebben. We douchen niet lang, maar toch even afspoelen elke dag. Afgelopen 2,5 jaar hebben wij veel thuisgewerkt. De CV heeft niet veel aangestaan.

In dat geval zou een zonneboiler het overwegen waard kunnen zijn!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 22 sep 2022 11:08

Marnix schreef:Ja prima. Wij iedere 3 dagen of zo, als je hard hebt gezweet bijvoorbeeld wordt er wel een uitzondering gemaakt :-) 2x per dag zou ik dan weer niet doen, als ik 's avonds ga sporten ga ik niet 's ochtends ook douchen. Sowieso hebben we nooit tijd voor 's ochtends douchen, dat doen we altijd 's avonds. Maar naast dat we dat niet nodig vinden en het slecht is voor je gasverbruik is het ook niet goed voor je lichaam om zo vaak te douchen, blijkt steeds meer.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... echt-idee/


Ik vind 2 keer in de week douchen niet zo fris. Mijn neus orgaan is sterk ontwikkeld en kan meestal ruiken of iemand zich wel/ niet gedoucht heeft. voor kleine kinderen die net zindelijk zijn en pubers vind ik het bijna noodzakelijk om elke dag te douchen. Daarnaast maakt het nogal uit of je je elke dag inzeept of afspoelt. Ik gebruik zelden zeep en in de winter helemaal. De kinderen gebruiken ook heel weinig zeep. Elke dag even de meest belangrijke dele afspoelen is een kleine moeite. Ook 's morgens. Wij douchen allemaal tussen 6.00- 6.30 uur. Kleine moeite, groot plezier. Toen de kinderen kleiner waren deden ze dat voor het slapen. Inmiddels allemaal ' morgens.

StillAwake schreef:In dat geval zou een zonneboiler het overwegen waard kunnen zijn!


Klopt. Mijn man is zich daarop aan het oriënteren. De warmtepomp volgt ook snel

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2022 12:41

ajl schreef:Ik vind 2 keer in de week douchen niet zo fris. Mijn neus orgaan is sterk ontwikkeld en kan meestal ruiken of iemand zich wel/ niet gedoucht heeft. voor kleine kinderen die net zindelijk zijn en pubers vind ik het bijna noodzakelijk om elke dag te douchen. Daarnaast maakt het nogal uit of je je elke dag inzeept of afspoelt. Ik gebruik zelden zeep en in de winter helemaal. De kinderen gebruiken ook heel weinig zeep. Elke dag even de meest belangrijke dele afspoelen is een kleine moeite. Ook 's morgens. Wij douchen allemaal tussen 6.00- 6.30 uur. Kleine moeite, groot plezier. Toen de kinderen kleiner waren deden ze dat voor het slapen. Inmiddels allemaal ' morgens.


Dat kan je vinden maar zoals ik al aangaf, dermatologen geven wel aan dat het helemaal niet zo gezond is. om je elke dag te douchen. Zie het artikel waar ik naar verwees en zo zijn er een hoop te vinden. En als je je niet iedere dag doucht maar iets minder vaak is het nog niet zo dat je dus stinkt. De meeste lichaamsgeur komt van bepaalde stukjes lichaam (denk aan voeten, oksels, schaamstreek en die kan je ook wassen zonder dat je gelijk onder de douche springt. Voor je huid en haar is dat in ieder geval veel gezonder dan 1x en soms zelfs 2x per dag douchen. Iets wat trouwens ook een heel nieuw fenomeen is, vroeger was dat echt niet aan de orde. Toen ging je op zaterdag in de tobbe. Mooi dat dat veranderd is maar 1x of vaker per dag douchen is nogal overbodig en dus ook nog eens niet goed voor je. En als mensen dat dus minder vaak doen en zich wel gewoon waar nodig wassen, heb jij daar ook echt geen last van.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 22 sep 2022 13:42

Dat jij je niet dagelijks doucht moet jij zelf weten. Dat elke dag uitgebreid douchen met een lading zeep niet goed is, snap ik. Daar heb ik het niet over. Ik spoel mijdagelijks even(1a 2 minuten) af zonder dat ik zeep gebruik. Ook mijn haar was ik niet dagelijks. Bij kinderen die zichzelf wassen is kort afspoelen frisser dan dat zij zich wassen met een washandje. Dan is het een gesmeer met water en onevenredig veel zeep dat ze slecht wegspoelen. Nu stappen zij kort onder de douche, spoelen snot ed snel weg en weer lekker schoon.Nu is het voor hen duidelijk op welke momenten zij zich wassen en schoon ondergoed aantrekken.

Jezelf uitgebreid wassen bij de wastafel kan ook. Toch vind ik dat in bepaalde periodes van de maand ook niet fris. Daarnaast betwijfel ik of degene die zich niet douchen zich ook uitgebreid dagelijks wassen. Zoals ik al aangaf ruik ik veel mensen in het OV.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2022 14:10

ajl schreef:Dat jij je niet dagelijks doucht moet jij zelf weten. Dat elke dag uitgebreid douchen met een lading zeep niet goed is, snap ik. Daar heb ik het niet over. Ik spoel mijdagelijks even(1a 2 minuten) af zonder dat ik zeep gebruik. Ook mijn haar was ik niet dagelijks. Bij kinderen die zichzelf wassen is kort afspoelen frisser dan dat zij zich wassen met een washandje. Dan is het een gesmeer met water en onevenredig veel zeep dat ze slecht wegspoelen. Nu stappen zij kort onder de douche, spoelen snot ed snel weg en weer lekker schoon.Nu is het voor hen duidelijk op welke momenten zij zich wassen en schoon ondergoed aantrekken.

Jezelf uitgebreid wassen bij de wastafel kan ook. Toch vind ik dat in bepaalde periodes van de maand ook niet fris. Daarnaast betwijfel ik of degene die zich niet douchen zich ook uitgebreid dagelijks wassen. Zoals ik al aangaf ruik ik veel mensen in het OV.


Prima, ik geef alleen even aan wat dermatologen ook zeggen: Het is op zich niet heel gezond en voor de frisheid ook niet nodig. Overigens, als je 's avonds niet douchet en 's ochtends wel vraag ik me af of je dan echt zo onfris in bed bent gaan liggen of dat dat wel meeviel. In bed word je niet namelijk niet vies. Voor veel mensen is 's ochtends douchen daarom vooral een ritueel om wakker te worden.

Dat er mensen zijn die zich helemaal niet wassen kan goed kloppen maar daar heb ik het hier niet over. Deskundigen geven aan dat je beter minder vaak kan douchen en wat vaker wassen, dat dat gezonder is zonder dat dat onfris is. En ja, dan kan er een periode / situatie zijn dat je wat vaker doucht omdat je ongesteld bent of omdat je hard gesport hebt, een mudrun hebt gedaan of wat dan ook, je mag het nog wel per situatie bekijken dan :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 22 sep 2022 15:25

Vooral mensen met een droge huid merken dat minder vaak douchen beter voor ze is, maar die zullen ook liever niet een uur in een chloorzwembad gaan, wat voor anderen geen enkel probleem oplevert.
In bed word je niet echt vies, maar je kunt wel zweten en dan is het toch fijn om je in de ochtend even te wassen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2022 17:09

Lalage schreef:Vooral mensen met een droge huid merken dat minder vaak douchen beter voor ze is, maar die zullen ook liever niet een uur in een chloorzwembad gaan, wat voor anderen geen enkel probleem oplevert.
In bed word je niet echt vies, maar je kunt wel zweten en dan is het toch fijn om je in de ochtend even te wassen.


Zeker, maar vooral als het heel warm is!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor hans0166 » 22 sep 2022 17:46

ajl schreef:Zoals ik al aangaf ruik ik veel mensen in het OV.


fris vinden, of fris zijn, is behoorlijk subjectief.
Een geurtje kan soms minder aangenaam overkomen, maar hoeft niet te betekenen dat iemand zich niet gewassen heeft. Iedereen heeft een eigen geur. Bij sommigen is dat nou eenmaal iets sterker dan de ander.
Er zijn zat mensen allergisch voor deo's en andere maskeringsgeuren in de zeep, spuitbus of roller.


Ik ben ook zo'n iemand die twee a drie keer per week onder de douche springt, 's winters rustig nog minder. ( vanaf het voorjaar tot de diepe herfst ook nog eens koud water :(br )
Maar wel dagelijks gewoon even wassen, voel ik me net zo prettig bij als bij een douchebeurt.
Scheelt echt vele m3 gas per jaar.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor 654321 » 22 sep 2022 19:07

Nou, wij zijn hier echt wel fris hoor. Nooit iemand geroken, ook niet van de pubers.
Gewoon even handen, gezicht etc. wassen met koud water, elke dag schoon ondergoed/ sokken/ 'onder-shirtje' aan (rest van de kleren gaan alleen als ze vies zijn in de was). 's Morgens beetje deo op, haren netjes in model. En ze gaan keurig en fris de deur uit :D .
Wij gaan in de winter hooguit 2 keer in de week even kort douchen.

Elke dag douchen, elke dag kleren in de was?, elke week je bed uitwassen?, een droger gebruiken? (ik hang alles op); je kunt dus nog prima een hoop bezuinigen @ajl. Of je het wilt en of het voor jullie noodzakelijk is dat is punt 2 ;-)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 22 sep 2022 20:37

Douche is niet zo duur.
Bij 1 M3 gas van € 2,71
10 minuten douche kost € 0,54
Al met al valt dat best mee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2022 20:52

benefietdiner schreef:Douche is niet zo duur.
Bij 1 M3 gas van € 2,71
10 minuten douche kost € 0,54
Al met al valt dat best mee.


Klopt. Maar als je met z’n vijven bent en dat iedere dag doet? Dan is het al 2,70 per dag, 18,90 per week en dus bijna 1000 euro per jaar. Is wel te overzien maar gratis is het dan ook weer niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2022 20:58

654321 schreef:Nou, wij zijn hier echt wel fris hoor. Nooit iemand geroken, ook niet van de pubers.
Gewoon even handen, gezicht etc. wassen met koud water, elke dag schoon ondergoed/ sokken/ 'onder-shirtje' aan (rest van de kleren gaan alleen als ze vies zijn in de was). 's Morgens beetje deo op, haren netjes in model. En ze gaan keurig en fris de deur uit :D .
Wij gaan in de winter hooguit 2 keer in de week even kort douchen.

Elke dag douchen, elke dag kleren in de was?, elke week je bed uitwassen?, een droger gebruiken? (ik hang alles op); je kunt dus nog prima een hoop bezuinigen @ajl. Of je het wilt en of het voor jullie noodzakelijk is dat is punt 2 ;-)


Alles ophangen vind ik in de winter niet echt een optie, dan moet je wel veel ruimte hebben. We hebben geen aparte waskamer of zo.

Overigens douche ik dus zo’n 3x per week maar dan soms ook wel iets langer, douchen mag soms ook wel even een relax-momentje zijn na inspanning of een drukke dag. Van vroeger herinner ik me dat het ook wel snel het tegenovergestelde kan worden als het snel en kort moet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 23 sep 2022 07:58

Marnix schreef:Overigens douche ik dus zo’n 3x per week maar dan soms ook wel iets langer, douchen mag soms ook wel even een relax-momentje zijn na inspanning of een drukke dag. Van vroeger herinner ik me dat het ook wel snel het tegenovergestelde kan worden als het snel en kort moet.
Het ontstaan van onnodig vaak douchen kan van een dwangstoornis zijn.

Bij deze mensen is onnodig vaak douchen een standaard in het leven geworden. Deze mensen hebben een dwang ontwikkelt om dit dag in, dag uit maar weer te doen. Als zij douchen overslaan voelen zij zich vies. Een onderliggende aandoening kan een oorzaak zijn.

Maarte van Rossem ver telde onlangs bij ‘de slimste mens’ dat hij zich nooit douchte maar met een washand bij de wastafel waste. Zo ging het in de jaren vijftig ook. Zeep is een soort ontveller, het bovenste laagje huid wordt weggeschraapt, vandaar dat Van Rossem erop tegen is, en daar heeft hij ook wel een punt.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten