Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2021 08:49

Marnix schreef:Ja wij hebben niet zo’n groot huis, dat is zo dixht bij Amsterdam onbetaalbaar :-)

En we stoken dus alleen in de woonkamer. En ik heb een houtkacheltje die ik op koude dagen in de avond en in het weekend geregeld aan heb.

Maar jullie hebben twee baby's moeten badderen. Ik neem aan dat dit niet in de kamer gebeurde? :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 09:02

Marnix schreef:Ik heb ook niks opgehangen, het hing er al jaren :-)

Sowieso heb ik het idee dat je, mocht het op jouw initiatief gedaan zijn, er iemand voor had ingehuurd ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 09:04

benefietdiner schreef:Ik vind ‘energiezuinige radiator’ een misleiden woord voor de zelfde radiator waar mee je met een lagere watertemperatuur en een grotere afmeting zegt hij is energiezuinig.Hier speelt weer de misleiding. Het is altijd al zo geweest dat een convector heel weinig water inhoud heeft t.o.v. een traditionele radiator en waarom is dat nu ineens energiezuiniger. Dat snelle afgeven aan de ruimte heeft ook een groot nadeel t.o.v. stralingswarmte, accumulerend effect en grote stofcirculatie. Inderdaad wel geschikt voor de warmtepomp.

Volledig mee eens.
Eigenlijk best zorgelijk dat dergelijke aantoonbare onzin gewoon op de site mag staan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2021 09:08

StillAwake schreef:Sowieso heb ik het idee dat je, mocht het op jouw initiatief gedaan zijn, er iemand voor had ingehuurd ;-)


Ik heb wel wat handige vrienden die daar even mee zouden helpen. Ik doet het inderdaad niet zelf, alleen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2021 09:13

Chaya schreef:Maar jullie hebben twee baby's moeten badderen. Ik neem aan dat dit niet in de kamer gebeurde? :?


Het bad is net twee weken terug gesloopt. En er komt er niet een voor terug. Maar soms staat de handdoekenradiator nog een beetje aan maar het badwater is lekker warm hoor en het douchewater ook. Em daarna lekker warme kleren aan. Maar goed, op dit moment wordt de nieuwe badkamer gemaakt en daar komt wel vloerverwarming (matten) in. Gevoelsmatig scheelt dat ook een hoop. Overigens hebben we geen twee baby’s, de oudste is al van de kleuterschool af (beetje snel gegeaan, in april
zat hij nog in groep 1 en nu leest hij al boeken) en de jongste is 3 ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2021 12:15

Marnix schreef:Het bad is net twee weken terug gesloopt. En er komt er niet een voor terug. Maar soms staat de handdoekenradiator nog een beetje aan maar het badwater is lekker warm hoor en het douchewater ook. Em daarna lekker warme kleren aan. Maar goed, op dit moment wordt de nieuwe badkamer gemaakt en daar komt wel vloerverwarming (matten) in. Gevoelsmatig scheelt dat ook een hoop. Overigens hebben we geen twee baby’s, de oudste is al van de kleuterschool af (beetje snel gegeaan, in april
zat hij nog in groep 1 en nu leest hij al boeken) en de jongste is 3 ;-)

Je HAD twee baby's. Ik sprak in de verleden tijd.
Sorry, maar ik vind het nogal spartaans om een baby in een onverwarmde ruimte in bad of douche te doen.
Als je op een herfstige dag in het zwembad ligt, is het zolang je in het water bent, prima, maar stap eens op de kant.
Dat is ook met de douche. Zodra je de kraan dichtgedraaid hebt, brrrrrr, voel je meteen de kou. Dan is het comfort van de warme douche wel weg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2021 12:42

Chaya schreef:Je HAD twee baby's. Ik sprak in de verleden tijd.
Sorry, maar ik vind het nogal spartaans om een baby in een onverwarmde ruimte in bad of douche te doen.
Als je op een herfstige dag in het zwembad ligt, is het zolang je in het water bent, prima, maar stap eens op de kant.
Dat is ook met de douche. Zodra je de kraan dichtgedraaid hebt, brrrrrr, voel je meteen de kou. Dan is het comfort van de warme douche wel weg.


Ik heb ze nog niet zien rillen of horen klagen dus volgens mij vt dat wel mee. Zo koud is het bij ons trouwens doorgaans niet in de badkamer nadat we hebben gedouched. We hebben geen raam open staan of zo?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Chaya » 15 okt 2021 12:54

Marnix schreef:Ik heb ze nog niet zien rillen of horen klagen dus volgens mij vt dat wel mee. Zo koud is het bij ons trouwens doorgaans niet in de badkamer nadat we hebben gedouched. We hebben geen raam open staan of zo?

Zoiets zou mijn man ook zeggen.
Hij heeft het nooit koud en zal dus nooit de thermostaat wat hoger zetten.
Maar kinderen kunnen ook non verbale signalen afgeven, een koude neus, koude voetjes - ondanks sokjes - en als je die niet oppikt, heeft het kind het dus in stilte te koud. Overigens hoef je daar geen man voor te zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 15 okt 2021 13:01

Chaya schreef:Zoiets zou mijn man ook zeggen.
Hij heeft het nooit koud en zal dus nooit de thermostaat wat hoger zetten.
Maar kinderen kunnen ook non verbale signalen afgeven, een koude neus, koude voetjes - ondanks sokjes - en als je die niet oppikt, heeft het kind het dus in stilte te koud. Overigens hoef je daar geen man voor te zijn.


Ik heb het ook altijd koud en mijn man ook nooit. Mijn dochter lijkt op mijn man en heeft het altijd warm/ heet. Ik heb haar in haar jonge jaren veel te warm aangekleed met rompers met lange mouwen, flanellen pyjama's en vestjes.

@SA hoe komt het dat jullie zo'n laag verbruik hebben met 5 personen? Ons verbruik is beduidend hoger.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 13:16

ajl schreef:Ik heb het ook altijd koud en mijn man ook nooit. Mijn dochter lijkt op mijn man en heeft het altijd warm/ heet. Ik heb haar in haar jonge jaren veel te warm aangekleed met rompers met lange mouwen, flanellen pyjama's en vestjes.

@SA hoe komt het dat jullie zo'n laag verbruik hebben met 5 personen? Ons verbruik is beduidend hoger.

Waarschijnlijk een combi van een goed geisoleerd huis (bj 2001) in combinatie met een heel nieuwe ketel (met lage temperatuur aanvoerwater) vloerverwarming, de neiging het toch al niet zo heet te stoken, vrijwel geen TV gebruik, alleen maar LED-licht, bewegingsmelders zodat het licht ook uitgaat als er niemand is, de gewoonte heel kort te douchen, watersparende douchekop, en wellicht het feit dat we zelden met zijn allen tegelijk thuis zijn.
Effecten van inductieplaat en zonnepanelen zijn hier nog niet in meegenomen, die liggen er nog te kort om echt te zien wat dat doet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2021 15:02

Chaya schreef:Zoiets zou mijn man ook zeggen.
Hij heeft het nooit koud en zal dus nooit de thermostaat wat hoger zetten.
Maar kinderen kunnen ook non verbale signalen afgeven, een koude neus, koude voetjes - ondanks sokjes - en als je die niet oppikt, heeft het kind het dus in stilte te koud. Overigens hoef je daar geen man voor te zijn.


Klopt. Zo ben ik ook. Maar mijn vrouw heeft het wel sneller koud dus als het echt koud is trekt die wel aan de bel. Overigens herken ik de non-verbale signalen bij mijn kids wel. De oudste lijkt op mij en heeft vandaag ook een korte broek aan, net als ik, ik zit nu buiten in t-shirt en korte broek… de jongste lijkt meer op mijn vrouw en heeft het wat sneller koud :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2021 17:13

StillAwake schreef:Overigens ben ik het niet helemaal met je eens dat elektrische auto's voor de rijken zijn, ik denk dat het overgrote deel gewoon in de lease zit.

Daar heb je gelijk in! Maar ook dan is het best een duur grapje qua bijtelling enzo, toch? Ik heb een hekel aan auto's, dus heb er totaal geen verstand van ;-)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 16 okt 2021 10:07

Lalage schreef:Daar heb je gelijk in! Maar ook dan is het best een duur grapje qua bijtelling enzo, toch? Ik heb een hekel aan auto's, dus heb er totaal geen verstand van ;-)


Elektrisch rijden is juist goedkoop qua bijtelling. Daarom was het vooral in het begin heel aantrekkelijk. Wordt wel duurder, maar nog steeds goedkoper dan een benzineauto.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 16 okt 2021 10:10

Jaga zijn inderdaad convectoren, geen radiatoren. Hebben wel dezelfde afmetingen dus geschikt voor iedere ruimte die nu ook gewoon radiatoren heeft hangen. Alleen de warmte is anders inderdaad, daar moet je wel echt rekening mee houden. Staat hij uit dan geeft hij geen warmte af. Bij stralingswarmte heb je veel langer warmteafgifte.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 16 okt 2021 10:15

Chaya schreef:Je HAD twee baby's. Ik sprak in de verleden tijd.
Sorry, maar ik vind het nogal spartaans om een baby in een onverwarmde ruimte in bad of douche te doen.
Als je op een herfstige dag in het zwembad ligt, is het zolang je in het water bent, prima, maar stap eens op de kant.
Dat is ook met de douche. Zodra je de kraan dichtgedraaid hebt, brrrrrr, voel je meteen de kou. Dan is het comfort van de warme douche wel weg.


Ik vind het ook lekker om in de badkamer iets te verwarmen. We hebben in de winter meestal de radiator een klein beetje open staan. Zodra er ergens een radiator aan gaat, doet de badkamer mee. Drogen de handdoeken en Washandjes ook beter :wink:
Verder regelen we het per kamer met de evohome knoppen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten