Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 22 mar 2023 09:26

Ja, maar dan moet je wel een beetje een deftige benzine auto hebben. Caravan mag maximaal beladen 1300 kg wegen, dan vallen veel auto's al af. En je wilt ook wat ruimte overhouden in je vermogen zodat je niet kruipend met rode lampjes de bergen door moet....
Ik denk dat we opgeteld toch best nog wat kilometers rijden. Afgelopen jaar zeker 30.000 kilometer, maar dat was vooral door de verhuizing en de vakantie naar Zweden.
Ik vind diesel gewoon comfortabeler rijden. Mijn zwager rijdt een leasbak, vrij groot en daar zit dan een 1.2 liter 3 cylinder in. Daar mag je hooguit 1200 kg mee trekken. En dan wil je niet weten wat voor toeren er gemaakt moeten worden.

Dus voor het milieu de diesels eruit. Gaan we wel op vliegvakantie :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2023 12:12

Katlheen schreef:Ja, maar dan moet je wel een beetje een deftige benzine auto hebben. Caravan mag maximaal beladen 1300 kg wegen, dan vallen veel auto's al af. En je wilt ook wat ruimte overhouden in je vermogen zodat je niet kruipend met rode lampjes de bergen door moet....
Ik denk dat we opgeteld toch best nog wat kilometers rijden. Afgelopen jaar zeker 30.000 kilometer, maar dat was vooral door de verhuizing en de vakantie naar Zweden.
Ik vind diesel gewoon comfortabeler rijden. Mijn zwager rijdt een leasbak, vrij groot en daar zit dan een 1.2 liter 3 cylinder in. Daar mag je hooguit 1200 kg mee trekken. En dan wil je niet weten wat voor toeren er gemaakt moeten worden.

Dus voor het milieu de diesels eruit. Gaan we wel op vliegvakantie :mrgreen:


Beter niet zo’n zware caravan nemen, er zijn leukere manieren van kamperen :-) of een veel lichtere auto en dan eentje huren voor de vakantie. Gewoon gaan glampen. Genoeg mogelijkheden. Maar er zijn ook genoeg benzineauto’s die 1300 prima trekken. Maar als je genoeg rijdt of bijna genoeg en het heel fijn vindt om diesel te rijden moet je dat lekker blijven doen. Alleen 52 weken een enorm dure auto (in verbruik) voor 4 weken per jaar met de caravan, dan zou ik nog wel eens bedenken :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2023 13:08

Katlheen schreef:Ja, maar dan moet je wel een beetje een deftige benzine auto hebben. Caravan mag maximaal beladen 1300 kg wegen, dan vallen veel auto's al af. En je wilt ook wat ruimte overhouden in je vermogen zodat je niet kruipend met rode lampjes de bergen door moet....
Ik denk dat we opgeteld toch best nog wat kilometers rijden. Afgelopen jaar zeker 30.000 kilometer, maar dat was vooral door de verhuizing en de vakantie naar Zweden.
Ik vind diesel gewoon comfortabeler rijden. Mijn zwager rijdt een leasbak, vrij groot en daar zit dan een 1.2 liter 3 cylinder in. Daar mag je hooguit 1200 kg mee trekken. En dan wil je niet weten wat voor toeren er gemaakt moeten worden.

Dus voor het milieu de diesels eruit. Gaan we wel op vliegvakantie :mrgreen:

Voor een caravan zou ik sowieso een atmosferisch blok aanraden (in geval van benzine).
Dan vallen de 1.2 3 cilindertjes echt af.
Dat er veel toeren gemaakt moeten worden is overigens niet slecht voor een motor. Als je diesel gewend bent gaat het wellicht tegen je gevoel in, maar door de andere tandwielverhoudingen en het lagere koppel zit je bij benzine al snel aan meer toeren vast.
Als je nieuw rijdt is het misschein moelijk zoeken, maar vrijwel alle merken hebben toch vrij lang atmosferische tweeliterblokken in het assortiment gehad.

Enne: wat je mág trekken hangt niet van je motor/aandrijflijn af, maar voornamelijk van de reminrichting.
Eigenlijk is het niet wat je mag trekken, maar wat je kunt remmen ;-).

Overigens is het probleem met onvoldoende koppel óók opgelost met een EV of een hybride.
Een elektromotor heeft zijn maximale koppel al bij stilstand, dus zal altijd beter trekken dan een diesel.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2023 13:09

Katlheen schreef:Ja, maar dan moet je wel een beetje een deftige benzine auto hebben. Caravan mag maximaal beladen 1300 kg wegen, dan vallen veel auto's al af. En je wilt ook wat ruimte overhouden in je vermogen zodat je niet kruipend met rode lampjes de bergen door moet....
Ik denk dat we opgeteld toch best nog wat kilometers rijden. Afgelopen jaar zeker 30.000 kilometer, maar dat was vooral door de verhuizing en de vakantie naar Zweden.
Ik vind diesel gewoon comfortabeler rijden. Mijn zwager rijdt een leasbak, vrij groot en daar zit dan een 1.2 liter 3 cylinder in. Daar mag je hooguit 1200 kg mee trekken. En dan wil je niet weten wat voor toeren er gemaakt moeten worden.

Dus voor het milieu de diesels eruit. Gaan we wel op vliegvakantie :mrgreen:

Overigens: die rode lampjes zijn verplicht, dat wist je?
Zitten ook op een diesel ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 22 mar 2023 13:16

Mwah, die auto's mogen op papier 1300 kg trekken, in de praktijk is dat heel hard werken voor die kleine motoren. In de praktijk kijk je dan toch al snel naar een auto die minstens 1600 kan trekken, dan heb je nog wat ruimte over. Kom je al weer snel op de zwaardere benzine motoren uit, en die lusten wel en slokje.
De wegenbelasting is helaas wel pittig, maar het verbruik is minder. En ja, je kunt ook drie weken per jaar een auto huren voor de vakantie. Maar ook dat is prijzig. Ben je ook al snel 2500 euro kwijt.

En ja, wat je mag trekken staat gewoon in de papieren en is zeker afhankelijk van je rem vermogen. Schijnt vrij essentieel te zijn, op tijd stilstaan :mrgreen:

Qua benzine kom je toch al weer snel uit bij de zwaardere modellen, dus 2.0 liter blokken.

Het koppel bij electrisch is natuurlijk niet te overtreffen. Alleen hoever je met een electro bak komt met caravan is een beetje een dingetje nog zullen we maar zeggen.

Nu zeur ik voor de rest niet hoor, mijn diesel heeft een 2.2 liter erin liggen. En dat trekt prima en rijdt rustig door. 8)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2023 13:37

Katlheen schreef:Mwah, die auto's mogen op papier 1300 kg trekken, in de praktijk is dat heel hard werken voor die kleine motoren. In de praktijk kijk je dan toch al snel naar een auto die minstens 1600 kan trekken, dan heb je nog wat ruimte over. Kom je al weer snel op de zwaardere benzine motoren uit, en die lusten wel en slokje.
Klopt. Op een vlakke weg is het nog wel te doen met een klein geblazen benzineblok, maar als je veel bergop moet zul je snel ontdekken dat zo'n mini-blok zijn vermogen voornamelijk uit zijn turbo haalt.
Vandaar ook mijn advies om naar een atmosferisch blok te kijken voor een caravan. En inderdaad, een atmosferisch blok met voldoende vermogen voor een caravan zal vaak een wat groter blok zijn.
Overigens is vermogen koppel*toerental, dus om hetzelfde vermogen te halen bij een kleinere motor zal het toerental hoger liggen.

Katlheen schreef:De wegenbelasting is helaas wel pittig, maar het verbruik is minder. En ja, je kunt ook drie weken per jaar een auto huren voor de vakantie. Maar ook dat is prijzig. Ben je ook al snel 2500 euro kwijt.
Toen ik nog in Nederland werkte waren er een aantal collega's die in de vakantie ruilden van auto. In NL kom je prima uit met een truttig 1.2 blok, in Zwitserland nam je dan de auto van je collega mee zodat je je caravan kon trekken.
Dat ging overigens over leasebakken...
Katlheen schreef:
En ja, wat je mag trekken staat gewoon in de papieren en is zeker afhankelijk van je rem vermogen. Schijnt vrij essentieel te zijn, op tijd stilstaan :mrgreen:
Ze zeggen het...
Katlheen schreef:Qua benzine kom je toch al weer snel uit bij de zwaardere modellen, dus 2.0 liter blokken.
Dat is zeker waar. Wél is het zo dat een tweeliter, als je er rustig mee rijdt, niet eens heel veel meer verbruikt dan een kleinere motor. Net zoals jouw 2.2 liter diesel (naar ik aanneem overigens ook een geblazen blok) meer zal gebruiken dan een kleiner dieselmotortje.
Katlheen schreef:Het koppel bij electrisch is natuurlijk niet te overtreffen. Alleen hoever je met een electro bak komt met caravan is een beetje een dingetje nog zullen we maar zeggen.
Dat klopt. Maar voor een hybride valt dat best mee. Dan kun je bergop elektrisch rijden, en bergaf weer bijladen. Puur elektrisch is qua laden inderdaad nog wel een ding (overigens geldt bij een Diesel ook dat je bereik halveert, maar omdat tanken niet zo lang duurt voel je dat wat minder.
Katlheen schreef:
Nu zeur ik voor de rest niet hoor, mijn diesel heeft een 2.2 liter erin liggen. En dat trekt prima en rijdt rustig door. 8)
Als je een diesel hebt: houden tot ie er mee stopt zou ik zeggen.
Ik zou het nu niet meer durven kopen, ik weet hier in de buurt een aantal wegen waar je met een diesel niet op mag.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 22 mar 2023 16:46

Ik las dat het trekvermogen door de fabrikant wordt bepaald. Hangt af van meerdere dingen. De fabrikant zal ook het remvermogen meenemen in het totaal.
Ik rijd nu een Jaguar XF Sportbrake, een Turbo Diesel. (overigens een Ford motor). En nee, die gaat niet weg. Daarvoor rijdt die auto veeeeeeel te fijn. En als ik op de snelweg op de cruisecontrol ben, en ik mag maar 100 overdag, dan doe ik ruim 1 op 20 met die auto. Gemiddeld genomen nog steeds 1 op 16 alles bij elkaar opgeteld. Zit alleen nog na te denken over tunen.

Veel auto's kunnen prima een caravan trekken, hier in Nederland waar je hooguit een dijk op moet of een brug. Ga de grens over en het wordt een ander verhaal. Natuurlijk wordt het verbruik ook hoger met een caravan erachter, diesel of niet. Dan doe ik ook maar 1 op 10. Maar het bijtanken gaat een stukje rapper natuurlijk.

Maar zelfs binnen diesel gebied worden er steeds meer auto's met kleinere blokken uitgerust. Voorheen reed ik een Ford S-Max op diesel met een 2 liter motor, moet je tegenwoordig ook naar zoeken. Een Ford Mondeo op diesel? Allemaal 1.5 liter blokken en de 2.0 liter is een uitzondering. Ik vraag me altijd af hoeveel zuiniger die blokken nu echt zijn ten opzichte van de grotere blokken.

Hybride zou inderdaad nog een optie kunnen zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 23 mar 2023 15:02

Katlheen schreef:Ik las dat het trekvermogen door de fabrikant wordt bepaald. Hangt af van meerdere dingen. De fabrikant zal ook het remvermogen meenemen in het totaal.
Ik heb altijd begrepen dat het voor 90% bepaald wordt door remvermogen, maar inderdaad, de fabrikant bepaald.
Of dat laatste altijd helemaal waar is vraag ik me overigens af. De Tesla model S mocht in Europa niets trekken, omdat het regeneratief remmen daar niet voor was uitgelegd, terwijl dezelfde auto in de VS wél mocht trekken.
Katlheen schreef:Ik rijd nu een Jaguar XF Sportbrake, een Turbo Diesel. (overigens een Ford motor). En nee, die gaat niet weg. Daarvoor rijdt die auto veeeeeeel te fijn. En als ik op de snelweg op de cruisecontrol ben, en ik mag maar 100 overdag, dan doe ik ruim 1 op 20 met die auto. Gemiddeld genomen nog steeds 1 op 16 alles bij elkaar opgeteld. Zit alleen nog na te denken over tunen.
Waarom wil je hem tunen? da's op zich toch van nature al een tamelijk potent blok?
Katlheen schreef:Veel auto's kunnen prima een caravan trekken, hier in Nederland waar je hooguit een dijk op moet of een brug. Ga de grens over en het wordt een ander verhaal. Natuurlijk wordt het verbruik ook hoger met een caravan erachter, diesel of niet. Dan doe ik ook maar 1 op 10. Maar het bijtanken gaat een stukje rapper natuurlijk.
Ik rij nu volledig elektrisch, maar moet wel zeggen dat het bijladen op de vakantierit planning vereist. Is prima te doen, maar wél lastiger.
Hier in Noorwegen is elektrisch al bijna de standaard, en is bijladen geen enkel probleem. In Franstalig Europa heb ik echter de indruk dat dat nog lastig is.
Katlheen schreef:Maar zelfs binnen diesel gebied worden er steeds meer auto's met kleinere blokken uitgerust. Voorheen reed ik een Ford S-Max op diesel met een 2 liter motor, moet je tegenwoordig ook naar zoeken. Een Ford Mondeo op diesel? Allemaal 1.5 liter blokken en de 2.0 liter is een uitzondering. Ik vraag me altijd af hoeveel zuiniger die blokken nu echt zijn ten opzichte van de grotere blokken.
In de prakrtijk zal het niet heel veel zuiniger zijn.
Net als bij benzine overigens
Katlheen schreef:Hybride zou inderdaad nog een optie kunnen zijn.

Ik denk dat dat de beste methode is om een caravan te trekken.
Het gemak van een benzine, het koppel van een EV, en de regeneratiecapaciteit van een EV.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 24 mar 2023 08:58

Het is een potent blok, maar aan de magere kant voor deze auto (weegt ook 1750 kilo). Standaard heeft het blok meer vermogen maar hebben ze het blok software matig naar beneden getuned om aantrekkelijker te zijn voor de lease markt. En om zuiniger te zijn, hoewel het verschil met het normale standaard blok minimaal is.

Heb nog even lopen zoeken bij hybride: wat me opvalt is dat het trekvermogen gelijk staat aan het ongeremde trekvermogen. Tenminste, ik heb bij een Ford Mondeo zitten kijken, mag je maar 750 kilo geremd trekken. Tja....dat wordt dus niets met een caravan. Ik hoop niet dat dit voor alle hybride auto's geldt want dan zou hybride juist weer geen oplossing zijn. Ja, voor een vouwwagen of een karretje nog wel.

Franstalig Europa: afgelopen zomer een item over de zwarte zone in Frankrijk. Dat deel waar je nauwelijks kunt laden. Allemaal stress voor de stekker auto rijders. Nou, als je zo op vakantie moet..... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2023 09:30

Katlheen schreef:Het is een potent blok, maar aan de magere kant voor deze auto (weegt ook 1750 kilo). Standaard heeft het blok meer vermogen maar hebben ze het blok software matig naar beneden getuned om aantrekkelijker te zijn voor de lease markt. En om zuiniger te zijn, hoewel het verschil met het normale standaard blok minimaal is.

Heb nog even lopen zoeken bij hybride: wat me opvalt is dat het trekvermogen gelijk staat aan het ongeremde trekvermogen. Tenminste, ik heb bij een Ford Mondeo zitten kijken, mag je maar 750 kilo geremd trekken. Tja....dat wordt dus niets met een caravan. Ik hoop niet dat dit voor alle hybride auto's geldt want dan zou hybride juist weer geen oplossing zijn. Ja, voor een vouwwagen of een karretje nog wel.

Franstalig Europa: afgelopen zomer een item over de zwarte zone in Frankrijk. Dat deel waar je nauwelijks kunt laden. Allemaal stress voor de stekker auto rijders. Nou, als je zo op vakantie moet..... :mrgreen:

Een vriend rijdt een Hyundai Tucson, en mag fors meer trekken dan 750. 1350 uit mijn hoofd, maar op internet kom ik meerdere getallen tegen.
Zelf mag ik 1200 trekken (Skoda Enyaq, elektrisch)

Als het een teruggetuned blok is snap ik de wens om dat ongedaan te maken wel.
In je verbruik zul je er waarschijnlijk niet veel van merken (al pas je automatisch je rijstijl aan aan je beschikbaar vermogen).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 24 mar 2023 11:56

Met het tunen kunnen ze het blok wat zuiniger maken maar daar staat wel expliciet bij vermeldt dat je dan dezelfde rijstijl als nu moet aanhouden :lol:

Raar dat er zulke verschillende cijfers zijn inzake hybride/electrisch rijden. Het kan natuurlijk alleen bij Ford zijn dat ze deze gegevens opgeven en bij andere merken (hopelijk) niet.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 28 mar 2023 09:51

Katlheen schreef:Met het tunen kunnen ze het blok wat zuiniger maken maar daar staat wel expliciet bij vermeldt dat je dan dezelfde rijstijl als nu moet aanhouden :lol:

Raar dat er zulke verschillende cijfers zijn inzake hybride/electrisch rijden. Het kan natuurlijk alleen bij Ford zijn dat ze deze gegevens opgeven en bij andere merken (hopelijk) niet.

Ik heb het gisteravond eens uitgezocht, maar bij de meeste merken kom ik toch echt wel verschil tegen bij geremd en ongeremd.
Besef echter wel dat het grootste voordeel van een hybride of een EV, de regeneratie, niet zo lekker werkt als je een geremde aanhanger hebt.
Energie die in de remmen van de aanhanger zelf in warmte wordt omgezet is onmogelijk via het regeneratieve remsysteem van de auto terug te voeren in de accu.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 10 apr 2023 12:31

Op dit moment is de uurprijs voor elektra negatief excl. € - 0,008 per kWh.
Maar incl. BTW betaal je dan alsnog € 0,165 per kWh :shock: ?:|
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Haaibaai » 11 mei 2023 08:28

Je hoort er weinig meer over maar als het goed is zou de energie prijzen dalen op het niveau van 2020.Kortom weer betaalbaar voor iedereen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 09:38

Haaibaai schreef:Je hoort er weinig meer over maar als het goed is zou de energie prijzen dalen op het niveau van 2020.Kortom weer betaalbaar voor iedereen.


Mwah dat is nog niet helemaal zo als je kijkt naar de tarieven doen en nu. Ik heb even mijn tarieven opgezocht van 2020 en vergeleken met wat ik nu betaal:

Electra normaaltarief 2020: 0,08 per kWh
Electra normaaltarief 2023: 0,43 /kWh

Gastarief 2020: 0,24 m3
Gastarief 2023: 1,72 m3

Dat zal inderdaad wel verder dalen, de leveranciers lopen wat dat betreft achter de energieprijzen aan maar de prijzen zijn zeker nog niet hetzelfde niveau als toen en dat gaat ook niet meergebeuren, het is redelijk betaalbaar door subsidies, prijsplafond en het feit dat mensen veel zuiniger zijn gaan doen. Dat laatste is goed alleen zijn ze desondanks meer gaan betalen. Maar die maatregelen zijn natuurlijk wel tijdelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten