Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 21 sep 2022 09:05

benefietdiner schreef:Ze hebben dus per jaar totaal 7000 KW op gebracht?
Of hebben ze in één jaar 7000 KW in één uur opgebracht?
Je schrijft KWh. Die h staat voor hour oftewel één uur.
Ik denk dat je de h achter KW moet weg laten.


Het moet inderdaad op jaarbasis zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2022 09:24

benefietdiner schreef:Ze hebben dus per jaar totaal 7000 KW op gebracht?
Of hebben ze in één jaar 7000 KW in één uur opgebracht?
Je schrijft KWh. Die h staat voor hour oftewel één uur.
Ik denk dat je de h achter KW moet weg laten.


Nee, wat je zegt is onjuist. Verbruik en opbrengst wordt berekend in Kilowatt-uur. Kijk maar op je jaarafrekening, daar staat hoeveel KWh je hebt verbruikt en niet hoeveel KW. Zonnepanelen leveren een bepaalde hoeveelheid KWh op per jaar. De h gaat namelijk niet over opbrengst maar het is gewoon een eenheid (een uur lang 1000 watt).

Op je energiemeter wordt de stand ook weergegeven in KWh, wat dus niet inhoudt dat je het in een uur verbruikt hebt. En de opbrengt van je zonnepanelen wordt ook altijd uitgedrukt in die eenheid: KWh.

https://www.zonnepanelen.net/opbrengst- ... #berekenen
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 sep 2022 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2022 09:30

ajl schreef:Qua gasverbruik gaan we het met 6 personen in een slechter geïsoleerd huis net niet redden. Denk dat we nog wat marktconform moeten gaan betalen. Qua energieverbruik kan ik nog geen inschatting maken. Vorig jaar hebben we meerdere maanden 500 KW in de maand verbruikt. Alleen zaten indertijd volop in de verbouwing. Ik ben heel benieuwd wat het dit jaar is. Daarnaast hebben we 18 panelen die dit jaar 7000 KW hebben opgebracht.


Verbruik je ook zoveel electriciteit dan? Wij komen met z'n vieren op 2000 KWh per jaar uit. Maar we koken wel op gas, hebben geen electrische auto of plugin-hybride en geen vloerverwarming.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 21 sep 2022 10:04

Marnix schreef:Verbruik je ook zoveel electriciteit dan? Wij komen met z'n vieren op 2000 KWh per jaar uit. Maar we koken wel op gas, hebben geen electrische auto of plugin-hybride en geen vloerverwarming.


Met de verbouwing vorig jaar hebben wij heel veel gebruikt. Ik zag dat wij vorige maand 200 KWh aan elektriciteit hadden gebruikt. Ik heb geen flauw idee of dat veel is voor 6 personen. In november oktober en november 2021 zaten we rond de 450, maar dat kan ook door een oude droger komen.

Wij hadden tot februari 2021 stadsverwarming. Ik heb dus nog weinig overzicht hoe ons gasverbruik op jaarbasis is en waar wij vanuit kunnen gaan. Tot september 2021 werd ook nog regelmatig gestuct in ons huis, waardoor wij meer hebben verstookt. In november hadden wij de vloerverwarming aan en nog niet zo gelet op het douchen en verbruik en gebruikten wij 300 m3. Vanaf dat moment zijn we gaan bezuinigen tot 188 m3 in februari. Dat scheelt enorm. Onze huidige CV is al wel oud. Ik vermoed dat deze ook relatief veel gas verbruikt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2022 11:10

ajl schreef:Met de verbouwing vorig jaar hebben wij heel veel gebruikt. Ik zag dat wij vorige maand 200 KWh aan elektriciteit hadden gebruikt. Ik heb geen flauw idee of dat veel is voor 6 personen. In november oktober en november 2021 zaten we rond de 450, maar dat kan ook door een oude droger komen.


Maar heb je iets aan electrische verwarming of alleen gas / cv? En een electrische auto? Want zo niet, dan is 18 zonnepanelen wel veel. Ik heb geleerd dat zonnepanelen vooral gunstig zijn zolang je ongeveer evenveel opwekt als je verbruik en 7000 KWh is dan wel heel ver boven het gemiddelde. Ik heb de helft aan zonnepanelen en daarmee wekken we al meer op dan we verbruiken.

Wij hadden tot februari 2021 stadsverwarming. Ik heb dus nog weinig overzicht hoe ons gasverbruik op jaarbasis is en waar wij vanuit kunnen gaan. Tot september 2021 werd ook nog regelmatig gestuct in ons huis, waardoor wij meer hebben verstookt. In november hadden wij de vloerverwarming aan en nog niet zo gelet op het douchen en verbruik en gebruikten wij 300 m3. Vanaf dat moment zijn we gaan bezuinigen tot 188 m3 in februari. Dat scheelt enorm. Onze huidige CV is al wel oud. Ik vermoed dat deze ook relatief veel gas verbruikt.


Een nieuwe CV zal iets wel zuiniger zijn maar als het wel een HR-ketel is (en dat zijn ze meestal wel en anders minstens VR) is het verschil ook weer niet enorm. 2 jaar geleden zeiden ze nog: Dan is het de moeite van het vervangen niet waard als de oude nog goed werkt. Of dat met de huidige gasprijzen nog het geval is is overigens wel de vraag, dan is de terugverdientijd natuurlijk een stuk korter. De vraag is vooral wat je uiteindelijk wil, waarschijnlijk is het voor de iets langere termijn goedkoper om voor een hybride oplossing met warmtepomp te kiezen, dan is die extra isolatie wel weer handig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 21 sep 2022 11:29

Marnix schreef:Maar heb je iets aan electrische verwarming of alleen gas / cv? En een electrische auto? Want zo niet, dan is 18 zonnepanelen wel veel. Ik heb geleerd dat zonnepanelen vooral gunstig zijn zolang je ongeveer evenveel opwekt als je verbruik en 7000 KWh is dan wel heel ver boven het gemiddelde. Ik heb de helft aan zonnepanelen en daarmee wekken we al meer op dan we verbruiken.



Een nieuwe CV zal iets wel zuiniger zijn maar als het wel een HR-ketel is (en dat zijn ze meestal wel en anders minstens VR) is het verschil ook weer niet enorm. 2 jaar geleden zeiden ze nog: Dan is het de moeite van het vervangen niet waard als de oude nog goed werkt. Of dat met de huidige gasprijzen nog het geval is is overigens wel de vraag, dan is de terugverdientijd natuurlijk een stuk korter. De vraag is vooral wat je uiteindelijk wil, waarschijnlijk is het voor de iets langere termijn goedkoper om voor een hybride oplossing met warmtepomp te kiezen, dan is die extra isolatie wel weer handig.


Nee, wij verwarmen alleen met gas en hebben geen elektrische auto. De zonnepanelen hebben genomen vooruitlopend op de overstap naar een warmtepomp. Wij zouden met de panelen ongeveer 5500-6000 opwekken en dat was ons verbruik vorig jaar. Daar zit wel maandenlang stroomverbruik van de verbouwing is. Ik vermoed dat we nu een fractie gebruiken.

Duschka1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2021 16:20

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Duschka1 » 21 sep 2022 12:36

ajl schreef:Met de verbouwing vorig jaar hebben wij heel veel gebruikt. Ik zag dat wij vorige maand 200 KWh aan elektriciteit hadden gebruikt. Ik heb geen flauw idee of dat veel is voor 6 personen. In november oktober en november 2021 zaten we rond de 450, maar dat kan ook door een oude droger komen.
wel oud. .

Wij zijn met zes. Koken op inductie. Altijd iemand thuis. Negen panelen met een opbrengst van ongeveer 2800/3000 per jaar. Ons verbruik is gemiddeld 2000. Dus met salderen is het voor ons nu terugverdienen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2022 13:10

ajl schreef:Nee, wij verwarmen alleen met gas en hebben geen elektrische auto. De zonnepanelen hebben genomen vooruitlopend op de overstap naar een warmtepomp. Wij zouden met de panelen ongeveer 5500-6000 opwekken en dat was ons verbruik vorig jaar. Daar zit wel maandenlang stroomverbruik van de verbouwing is. Ik vermoed dat we nu een fractie gebruiken.


Ah ja, dan gaan ze zich inderdaad vanzelf terugverdienen. Ik vroeg ma al af waar die 7000 KWh voor nodig was maar als je toch een warmtepomp wil is het handig dat je al voldoende zonnepanelen hebt liggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2022 13:16

Duschka1 schreef:Wij zijn met zes. Koken op inductie. Altijd iemand thuis. Negen panelen met een opbrengst van ongeveer 2800/3000 per jaar. Ons verbruik is gemiddeld 2000. Dus met salderen is het voor ons nu terugverdienen


Dan is 2000 KWh per jaar wel netjes, als je met 6 man bent er er altijd iemand thuis is. Heb je een beetje een goede terugleververgoeding, nu je meer opwekt dan je kan salderen? Ik begrijp dat dat nogal per leverancier kan verschillen, wat je krijgt als je meer opwekt dan je zelf verbruikt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Duschka1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2021 16:20

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Duschka1 » 21 sep 2022 14:15

Marnix schreef:Dan is 2000 KWh per jaar wel netjes, als je met 6 man bent er er altijd iemand thuis is. Heb je een beetje een goede terugleververgoeding, nu je meer opwekt dan je kan salderen? Ik begrijp dat dat nogal per leverancier kan verschillen, wat je krijgt als je meer opwekt dan je zelf verbruikt.


De terugleververgoeding is gelijk aan het kale leveringstarief.

Wij hebben de panelen aangeschaft met wat ruimte voor groei in verbruik, de kinderen zijn nu nog best jong. En negen stond mooier qua symmetrie op ons dak :wink: maar ik ben enorm dankbaar dat we ze pre deze crisis hadden laten installeren.

Qua apparatuur trekken we altijd budget uit voor een energiezuinig apparaat en we gaan best bewust om met energie en waterverbruik.
Zo min mogelijk op stand by, stekkers eruit etc.
We hebben een grote vriezer (400 kg) en een koelkast, ongeveer hetzelfde formaat. Warmtepomp droger, maar die gebruik ik eigenlijk alleen in nood.
We hebben regelmatig moeten aantonen middels foto's van de meters dat ons verbruik klopt.

Met gas zijn we minder zuinig maar alsnog relatief laag, denk ik. We hebben een jaren 70 hoekhuis en omdat mn peuter nog vnml op de grond dweilt wil ik toch geen klappertandend exemplaar. Vorig jaar tikten we de 900 kuub aan ongeveer. Dit jaar hopelijk iets minder, want wat ramen vervangen en tochtstrips dito

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2022 14:50

Duschka1 schreef:De terugleververgoeding is gelijk aan het kale leveringstarief.

Wij hebben de panelen aangeschaft met wat ruimte voor groei in verbruik, de kinderen zijn nu nog best jong. En negen stond mooier qua symmetrie op ons dak :wink: maar ik ben enorm dankbaar dat we ze pre deze crisis hadden laten installeren.

Qua apparatuur trekken we altijd budget uit voor een energiezuinig apparaat en we gaan best bewust om met energie en waterverbruik.
Zo min mogelijk op stand by, stekkers eruit etc.
We hebben een grote vriezer (400 kg) en een koelkast, ongeveer hetzelfde formaat. Warmtepomp droger, maar die gebruik ik eigenlijk alleen in nood.
We hebben regelmatig moeten aantonen middels foto's van de meters dat ons verbruik klopt.

Met gas zijn we minder zuinig maar alsnog relatief laag, denk ik. We hebben een jaren 70 hoekhuis en omdat mn peuter nog vnml op de grond dweilt wil ik toch geen klappertandend exemplaar. Vorig jaar tikten we de 900 kuub aan ongeveer. Dit jaar hopelijk iets minder, want wat ramen vervangen en tochtstrips dito


Komt redelijk overeen met hier, wij ook 2000 kwh en 850 m3 gas nu, met wat extra isolatie. Oud huis (1928) maar de houtkachel compenseert dat denk ik weer :-) Warmtepompdroger voor als het te koud is om de was buiten te hangen en 2 koelkasten waarvan 1 met vriesvak en een vriezer (koelast en vriezer buiten, dat scheelt ook wel). En ja, wij hebben ook 9 panelen ook al liggen ze niet op eigen dak en met zulke zomers leveren die ook nog wel wat meer op. Maar ik denk dat als de kids ouder worden en met eigen apparatuur komen en zo, het verbruik ook wel wat toe gaat nemen ten opzichte nu ja :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 21 sep 2022 17:13

Duschka1 schreef:Wij zijn met zes. Koken op inductie. Altijd iemand thuis. Negen panelen met een opbrengst van ongeveer 2800/3000 per jaar. Ons verbruik is gemiddeld 2000. Dus met salderen is het voor ons nu terugverdienen


Afgelopen jaren is bij ons ook altijd wel iemand thuis geweest. Ik denk dat ons verbruik met alle laptops die aangesloten zijn wel wat hoger ligt.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 21 sep 2022 17:18

Marnix schreef:Komt redelijk overeen met hier, wij ook 2000 kwh en 850 m3 gas nu, met wat extra isolatie. Oud huis (1928) maar de houtkachel compenseert dat denk ik weer :-) Warmtepompdroger voor als het te koud is om de was buiten te hangen en 2 koelkasten waarvan 1 met vriesvak en een vriezer (koelast en vriezer buiten, dat scheelt ook wel). En ja, wij hebben ook 9 panelen ook al liggen ze niet op eigen dak en met zulke zomers leveren die ook nog wel wat meer op. Maar ik denk dat als de kids ouder worden en met eigen apparatuur komen en zo, het verbruik ook wel wat toe gaat nemen ten opzichte nu ja :-)


Een verbruik van 850m3 gas is heel weinig op jaarbasis. Voor dit jaar zit ons verbruik al op 800 en de koudere maanden komen nog. Onze oude diepvries en droger en extra koelkast hebben we dit jaar weggedaan. Ik gebruik nu een zuinige droger. Wij redden het niet om alles op te hangen. Wel wil ik weer een diepvries. Ik merk nu dat drie vrieslades echt te weinig is. Ik grijp steeds mis.

Duschka1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2021 16:20

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Duschka1 » 21 sep 2022 17:25

ajl schreef:Afgelopen jaren is bij ons ook altijd wel iemand thuis geweest. Ik denk dat ons verbruik met alle laptops die aangesloten zijn wel wat hoger ligt.

Voor werk? Ja dat scheelt enorm natuurlijk.
Man gaat in de toekomst ook meer thuiswerken, ben benieuwd.
Momenteel vier laptops en vijf tablets en drie maal smartphone aan de stekker hier, maar niet klokje rond gelukkig

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2022 22:38

ajl schreef:Een verbruik van 850m3 gas is heel weinig op jaarbasis. Voor dit jaar zit ons verbruik al op 800 en de koudere maanden komen nog. Onze oude diepvries en droger en extra koelkast hebben we dit jaar weggedaan. Ik gebruik nu een zuinige droger. Wij redden het niet om alles op te hangen. Wel wil ik weer een diepvries. Ik merk nu dat drie vrieslades echt te weinig is. Ik grijp steeds mis.


Ja nou ja we werken allebei 4 dagen in de week en we hebben een houtkachel die ook nog wel eens aangaat. En isolatie en de badkamer is een week of drie buiten gebruik geweest afgelopen winter. En het was een zachte winter. Allemaal beetjes die helpen maar we douchen ook echt niet iedere dag (totaal overbodig) de cv gaat niet boven de 19,5 enz en boven stoken we niet, op de radiator in de badkamer na misschien. Kan me voorstellen dat als kids ouder worden en op hun kamer gaan leren / gamen dat soort dingen ook wel iets veranderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten