Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2022 08:37

ajl schreef:Vorig jaar werd ons huis verbouwd en moesten wij behoorlijk stoken om het stucwerk droog te krijgen. In 2021 hebben wij tot aan november 1900 kuub gas gebruikt. Vanaf dat moment zijn we gaan minderen. Als ik dat als uitgangspunt neem zouden wij met de huidige gasprijs aankomend jaar alleen aan gas al bijna € 9000,00 kwijt zijn. Ons overige energieverbruik wordt gecompenseerd door de zonnepanelen.

Ik hoop dat het prijsplafond rond de 1200 kuub gezet wordt. Dat zou voor ons erg fijn zijn.


Ik denk dat het de meeste mensen wel lukt om te minderen maar daar staat wel tegenover dat we een extreem zachte winter hadden waardoor we ook weer veel minder hoefden te stoken. Verreweg het meeste gas verbruik je in de winter dus als het dit keer een strenge winter wordt kan dat wel een hoop bezuinigingsmaatregelen opheffen. Dus ik hoop dat je genoeg hout hebt liggen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 19 sep 2022 09:28

Marnix schreef:Ik denk dat het de meeste mensen wel lukt om te minderen maar daar staat wel tegenover dat we een extreem zachte winter hadden waardoor we ook weer veel minder hoefden te stoken. Verreweg het meeste gas verbruik je in de winter dus als het dit keer een strenge winter wordt kan dat wel een hoop bezuinigingsmaatregelen opheffen. Dus ik hoop dat je genoeg hout hebt liggen ;-)


Wij hebben genoeg hout op voorraad. Daarnaast kunnen wij in de buurt restanten hardhout kopen voor € 45,00 per kuub. Dat zou normaliter afgevoerd en verbrand worden. Nu verkoopt het timmerbedrijf de restanten. Qua prijs valt dat enorm mee.

Meer bezuinigen op gas is voor ons niet (meer) mogelijk. Daar zijn wij vorige jaar al volop mee begonnen. In de douche hangt een timer waar iedereen zich aan probeert te houden. De verwarming gaat minimaal aan en alleen als het boven vochtig wordt. Wij zouden alleen nog kunnen besparen met een nieuwe CV/warmtepomp en meer isolatie van het huis. De komende jaren zullen wel langzaam aan meer gaan isoleren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2022 11:10

ajl schreef:Wij hebben genoeg hout op voorraad. Daarnaast kunnen wij in de buurt restanten hardhout kopen voor € 45,00 per kuub. Dat zou normaliter afgevoerd en verbrand worden. Nu verkoopt het timmerbedrijf de restanten. Qua prijs valt dat enorm mee.


Ja superfijn, ik heb nu weer gemengd loofhout maar de afgelopen jaren hardhouten blokken gebruikt. Als die eenmaal branden zijn ze fantastisch, het enige nadeel vind ik dat ze (ik had vrij grote blokken) wel relatief veel warmte nodig hebben om goed te gaan branden, dus ik vind de combinatie het fijnst, eerst iets zachter hout en als je kachel dan lekker op temperatuur is en je voldoende hitte hebt verder op hardhout. En ja, als het toch wordt verbrand kan je er beter een huis mee verwarmen :-)

Meer bezuinigen op gas is voor ons niet (meer) mogelijk. Daar zijn wij vorige jaar al volop mee begonnen. In de douche hangt een timer waar iedereen zich aan probeert te houden. De verwarming gaat minimaal aan en alleen als het boven vochtig wordt. Wij zouden alleen nog kunnen besparen met een nieuwe CV/warmtepomp en meer isolatie van het huis. De komende jaren zullen wel langzaam aan meer gaan isoleren.


Isolatie is inderdaad vooral fijn, als je het geld hebt zou ik daar zsm in investeren want je hebt het heel snel terugverdiend, zeker met deze gasprijzen en het levert ook gewoon extra comfort op. Wij hebben vorig jaar dus spuwmuurisolatie en vloerisolatie gedaan met de subsidies erop kostte dat helemaal niet zoveel en het scheelt zoveel op verbruik (oke, bij ons extra veel omdat we een hoekhuis uit 1928 hebben) dat je dat echt heel snel terug hebt. Eigenlijk zou er gewoon een soort van overheidslening moeten zijn voor dat soort investeringen, juist omdat de investering zichzelf zo snel teurgverdient.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Prisma23 » 19 sep 2022 15:16

Isoleren, isoleren en isoleren. Daar moet je echt als eerste aan denken. Mogelijkheden variëren sterk, zeer afhankelijk van de constructie van het huis.
Maar het is wel het eerste en het goedkoopste dat je op orde kan/moet brengen. Krijgt in mijn ogen te weinig aandacht, mogelijk omdat je dit vaak zelf kan doen en bedrijven er dus minder aan kunnen verdienen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 19 sep 2022 17:25

Wij zouden deze winter het dak van de keuken werkkamer vervangen en een extra geïsoleerde aanbouw aan de keuken maken. Helaas is de vergunning afgewezen. Nu is het afwachten op het bezwaar.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor hans0166 » 19 sep 2022 19:39

Blijkbaar een akkoord in de regering ( heb nog geen echte details gezien), in november terug naar de prijs van januari, ovb gemiddeld gebruik. Denk dat het een heleboel mensen toch wel gaat helpen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2022 21:21

hans0166 schreef:Blijkbaar een akkoord in de regering ( heb nog geen echte details gezien), in november terug naar de prijs van januari, ovb gemiddeld gebruik. Denk dat het een heleboel mensen toch wel gaat helpen.


Wat je tot gemiddeld verbruikt voor de prijs van januari vorig jaar, wat je daarboven verbruikt conform de marktprijs. Dus voor de mensen die niet teveel verbruiken gaat dat wel schelen. Overigens gaat dat dan per januari pas in.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 20 sep 2022 06:15

Marnix schreef:Dus voor de mensen die niet teveel verbruiken gaat dat wel schelen.

Plus nog extra maatregelen voor de mensen die het alsnog niet kunnen betalen, wat me een goede zaak lijkt, want juist armere mensen wonen vaak in slecht geïsoleerde huizen, zoals hier al eerder is genoemd. En op twitter las ik over bepaalde groepen chronisch zieken die veel stroom gebruiken voor bijvoorbeeld een lift en een elektrische rolstoel. Maar ik begreep dat over hen geen extra regel is opgenomen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 20 sep 2022 07:53

Marnix schreef:Wat je tot gemiddeld verbruikt voor de prijs van januari vorig jaar, wat je daarboven verbruikt conform de marktprijs. Dus voor de mensen die niet teveel verbruiken gaat dat wel schelen. Overigens gaat dat dan per januari pas in.


Ik zag dat de prijs van januari ook nog schommelt tussen 1,69 en 2,79. Dat wordt voor ons ook nog een flinke verhoging.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2022 08:42

ajl schreef:Ik zag dat de prijs van januari ook nog schommelt tussen 1,69 en 2,79. Dat wordt voor ons ook nog een flinke verhoging.


Het is een maximumprijs dus als je minder betaalt per eenheid ga je niet opeens meer betalen dan begin dit jaar. Wel ten opzichte van 2 jaar geleden bijvoorbeeld maar dat geldt voor iedereen. De overheid kan lastig ieders energierekening volledig gaan betalen, ga en electra zijn gewoon duurder geworden in de afgelopen jaren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 20 sep 2022 15:42

Lees net 1,50 euro voor gas en 70 cent voor stroom. Gas komt dan goed uit, ik zit nu al op 2,71. Stroom scheelt hooguit 2 cent met het huidige tarief, dus daar bespaar ik niet zoveel op. Maar goed, binnenkort zonnepanelen, dat komt goed uit. Vooral gas hakt er natuurlijk in. Hoewel ik me afvraag: is dit het tarief exclusief de belastingen? Ik zat een rekening van vorig jaar terug te kijken, van de gasrekening was bijna 60(!!) procent belasting. Koek koek
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 20 sep 2022 19:41

Ik ben wel benieuwd hoe het gemiddelde zal worden berekend. Is dat het gemiddelde per aansluiting? Wordt er onderscheid gemaakt tussen types huizen en aantal bewoners? En hoe gaat het voor VvE's? Er zijn ook flatgebouwen die een gezamenlijke superaansluiting hebben.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2022 20:29

Lalage schreef:Ik ben wel benieuwd hoe het gemiddelde zal worden berekend. Is dat het gemiddelde per aansluiting? Wordt er onderscheid gemaakt tussen types huizen en aantal bewoners? En hoe gaat het voor VvE's? Er zijn ook flatgebouwen die een gezamenlijke superaansluiting hebben.


Nee het moest allemaal nogal snel in elkaar gedraaid worden, volgens mij gaan ze gewoon uit van een gemiddeld Nederlands verbruik wat neerkomt op 1200 m3 gas en 2400 KWh electriciteit. Dat is wat voor een lager tarief kan worden afgenomen en wat je daarboven verbruikt gaat conform markttarief. Voor ondernemeners en andere vormen van grootverbruikers zijn ze nog aan het kijken, voor superaansluitingen denk ik gemiddeld verbruik keer aantal gebruikers.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 21 sep 2022 08:38

Marnix schreef:
Nee het moest allemaal nogal snel in elkaar gedraaid worden, volgens mij gaan ze gewoon uit van een gemiddeld Nederlands verbruik wat neerkomt op 1200 m3 gas en 2400 KWh electriciteit. Dat is wat voor een lager tarief kan worden afgenomen en wat je daarboven verbruikt gaat conform markttarief. Voor ondernemeners en andere vormen van grootverbruikers zijn ze nog aan het kijken, voor superaansluitingen denk ik gemiddeld verbruik keer aantal gebruikers.


Qua gasverbruik gaan we het met 6 personen in een slechter geïsoleerd huis net niet redden. Denk dat we nog wat marktconform moeten gaan betalen. Qua energieverbruik kan ik nog geen inschatting maken. Vorig jaar hebben we meerdere maanden 500 KW in de maand verbruikt. Alleen zaten indertijd volop in de verbouwing. Ik ben heel benieuwd wat het dit jaar is. Daarnaast hebben we 18 panelen die dit jaar 7000 KW hebben opgebracht.
Laatst gewijzigd door ajl op 21 sep 2022 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 21 sep 2022 08:57

ajl schreef: Daarnaast hebben we 18 panelen die dit jaar 7000 KWh hebben opgebracht.
Ze hebben dus per jaar totaal 7000 KW op gebracht?
Of hebben ze in één jaar 7000 KW in één uur opgebracht?
Je schrijft KWh. Die h staat voor hour oftewel één uur.
Ik denk dat je de h achter KW moet weg laten.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten