Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 16:35

Ik volg je verhaal niet helemaal.

Wij hebben jaga radiatoren, met lage water temperatuur kun je gewoon de woonkamer verwarmen. Je hebt verschillende soorten diktes, waardoor je kunt kijken hoeveel vermogen je nodig hebt voor je woonkamer.
Enige waar je op moet letten, het is geen stralingswarmte. Zijn convectoren waar de warmte naar boven blaast. Dus je moet ze niet strak onder je vensterbank plaatsten.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 14 okt 2021 17:57

lammetje schreef:Ik volg je verhaal niet helemaal.

Wij hebben jaga radiatoren, met lage water temperatuur kun je gewoon de woonkamer verwarmen. Je hebt verschillende soorten diktes, waardoor je kunt kijken hoeveel vermogen je nodig hebt voor je woonkamer.
Enige waar je op moet letten, het is geen stralingswarmte. Zijn convectoren waar de warmte naar boven blaast. Dus je moet ze niet strak onder je vensterbank plaatsten.

Ja dat klopt wat je zegt over convectoren.
Aan je omschrijven constateer ik dat je geen radiatoren maar convectoren hebt. Wat in principe niet klopt in je omschrijving is dat je meent dat het laagwatertemperatuur convectoren zijn. Zoals gezegd bestaan er geen laagwatertemperatuur radiatoren en ook geen laagwatertemperatuur convectoren. Het principe zit hem in de berekening van de capaciteit van de convector. Voorbeeld: de berekening voor de capaciteit van de ruimte is 1000 KW. Je neemt 1500 KW. Een té grote convectoren dus voor de ruimte die verwarmd moet worden. Het gevolg is dat je een lager c.v watertemperatuur vraagt van de c.v. ketel. Hierdoor ontstaat de definitie laagwatertemperatuur convectoren maar het is een té grote convector in de ruimte die verwarmd moet worden dan nodig is.

Achtereenvolgens past laagwatertemperatuur bij een warmtepomp.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 18:51

Ze hebben bij jaga 2 tabellen. De ene als je er hoog temperatuur water doorheen laat gaan en 1 als je voor lage water temperatuur kiest. Dus om te zeggen dat je overcapaciteit ophangt, het ligt er maar net aan hoe je wilt rekenen/denken hé. Je maakt het nodeloos ingewikkeld op deze manier. Info van de site:

Deze radiator/convector maakt gebruik van de LOW H2O technologie en is daardoor ook zeer geschikt voor lage cv watertemperaturen (installaties met warmtepompen). De Jaga Tempo heeft 90% minder waterinhoud dan een reguliere radiator en geeft daardoor zeer snel zijn warmte af aan de ruimte. Hierdoor valt deze radiator onder de energiezuinige radiatoren

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 22:43

benefietdiner schreef:klopt.

Ik weet niet hoe de radiatoren zijn weggewerkt maar een radiator is voor het grootste gedeelte gericht om stralingswarmte af te geven. Als een ombouw om de radiator getimmerd wordt, of iets dergelijks, gaat de stralingswarmte gedeeltelijk (of soms helemaal) verloren en moet omgezet worden in convectiewarmte en daarmee verliest de radiator veel aan capaciteit met als gevolg dat er hoger c.v. water nodig is om aan een capaciteit te komen waarvoor hij berekend was.


Tja mijn huis is van 1928. Lambrisering, hier en daar in nissen, maar goed genoeg om veel warmte af te geven. Het huis is ook niet zo groot. Maar mijn vrouw is veeel minder warmbloedig dan ik en toen redden we het met 1350m3 gas per jaar dus de verwarming doet het prima ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2021 06:48

meribel schreef:1. Je moet een eigen huis hebben. Als je huurt kan het niet
2. Je moet zodanig verdienen dat je het geld over moet hebben om te kunnen investeren. Als je maandelijks net rond komt dan houdt dat op
3. Je huis moet geschikt zijn



Deze energie stijging zorgt sowieso weer voor tweedeling. Rijke hebben het geld voor zonnepanelen en isolatiematerialen en hebben met subsidie dat allemaal gedaan
Zit je noodgedwongen in een slecht onderhouden sociale huurwoning of gewone huurwoning betaal je je blauw

Precies, het zijn subsidies voor de rijken, voor elektrische auto's en zonnepanelen. Toch jammer.
Wij wonen in een appartementengebouw met een VvE, dus als we zonnepanelen willen, moeten we dat met z'n allen regelen. Dat kost dus een stuk meer gedoe dan alleen het regelwerk. En we hebben natuurlijk een stuk minder dak per huis dan bij een rijtjeshuis.
Het voordeel van een kleiner huis en onderburen is dat je energiegebruik lager dan gemiddeld ligt. Nu hebben wij ook geen wasdroger, geen auto, geen e-fiets en geen televisie. We zitten altijd onder het gemiddelde van een appartement en onder het gemiddelde van een eenpersoonshuishouden, volgens de grafiekjes van de energieboer. Dus ik ben niet zo geneigd om er iets voor te veranderen. Wel probeer ik door warme truien zo lang mogelijk de verwarming nog niet aan te doen, al zal dat binnenkort wel gaan gebeuren op een bewolkte, koele dag.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 07:09

Marnix schreef:Dat is bij lange na geen 20 procent zelfs. Het overgrote deel van het stroomverbruik is omdat hij uberhaupt aan moet staan. Even een testje bekeken, een bepaalde router verbruikt zo'n 4,5 watt als hij gewoon aanstaat en bij flinke belasting met meerdere apparaten komt hij nog niet eens op de 4,75 wat. Bij een computer is dat verschil wat hoger omdat als je CPU's harder moeten gaan werken en de computer vervolgens ook harder moet gaan koelen om de temperatuur goed te houden maar bij een router is dat verschil veel kleiner.

Wat lampen betreft klopt dat denk ik wel (hoewel je wel iets als leksgtroom kan hebben vooral bij led-lampen) maar als er weer een dimmer / transformator tussen zit kan dit denk ik wel veel wat verbruiken.

Grappig, ik heb mijn router doorgemeten en kom bij "stilstand" op 4.46 en bij belasting op 4.78.
ik had verwacht dat het verschil groter zou zijn (al heb ik meerdere routers hangen, en vermoed ik dat ik de minst efficiente heb doorgemeten).
Als een lamp is afgeschakeld gebruikt hij geen lekstroom, en het maakt echt niet uit of je de stekker er in laat zitten.
Als je tussen de trafo en de lamp schakelt heb je inderdaad wél lekstroom, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die zichzelf als de energiepolitie beschrijft nog laagvolt lampen in huis heeft ;-)

De lekstroomeffecten die inderdaad kunnen optreden zitten namelijk in de pijpjes in je huis (door dat de draden daar lang langs elkaar lopen kunnen ze samen als een condensatortje werken).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 07:11

benefietdiner schreef:In principe ook niet maar er wordt wel zo over gesproken. Een laagtemperatuurradiator is een gewone radiator met een extra groot oppervlak in de ruimte die verwarmd wordt. Het is een ‘over gedimensioneerde radiatoren’, zodat de radiator voldoende warmte kunnen afgeven bij lage water temperatuur. Of simpel gezegd de radiator is te groot voor de ruimte die verwarmd wordt. De radiator verbruikt wel minder energie waar je uiteindelijk niets mee opschiet qua verbruik want hij is veel groter.

Het voordeel is wel het comfort. Het is een aangenamere temperatuur omdat er minder lucht circulatie nodig is om het vertrek te verwarmen.

Omdat er nu gesproken wordt over een laagtemperatuurradiator spreek met ook over een hoogtemperatuurradiator maar die bestaat in principe ook niet want dat is de normale altijd gebruikte radiator. Het komt op uit de gedachten als iets in laagtemperatuur is moet er ook iets zijn in hoogtemperatuur. Dat brengt veel verwarring met zich mee.

Goed verhaal: 1 opmerking: je schiet er wél iets mee op: je kunt namelijk de aanvoertemperatuur van je ketel en/of warmtepomp lager zetten, en daarmee win je wel degelijk een klein stukje rendement.
Niet in de radiator zelf, maar wel in het omliggende systeem.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 07:23

lammetje schreef:Ze hebben bij jaga 2 tabellen. De ene als je er hoog temperatuur water doorheen laat gaan en 1 als je voor lage water temperatuur kiest. Dus om te zeggen dat je overcapaciteit ophangt, het ligt er maar net aan hoe je wilt rekenen/denken hé. Je maakt het nodeloos ingewikkeld op deze manier. Info van de site:

Deze radiator/convector maakt gebruik van de LOW H2O technologie en is daardoor ook zeer geschikt voor lage cv watertemperaturen (installaties met warmtepompen). De Jaga Tempo heeft 90% minder waterinhoud dan een reguliere radiator en geeft daardoor zeer snel zijn warmte af aan de ruimte. Hierdoor valt deze radiator onder de energiezuinige radiatoren

Grappig, ik vind juist de omschrijving van Benefiet eenvoudiger dan die van de site ;-)
Je installeert een stuk overcapaciteit, waardoor je systeem als het ware op halve kracht kan draaien.
Vergelijk het met een benzine-auto: een wagentje wat met moeite 100km/h haalt tegenover een overgemotoriseerde variant.
Als je met beide 100km/h rijdt ben je in beide gevallen hetzelfde aan het doen, maar als je vervolgens vol gas geeft is er ineens wel een verschil.
Hetzelfde zie je bij een laagtemperatuursysteem. Het is technisch gezien hetzelfde systeem, maar omdat je met een lager temperatuurveschil werkt moet het oppervlak groter worden.

Je hebt het trouwens over Jaga, maar bij mijn weten bouwen die geen radiatoren, maar convectoren.
Dat is ook de reden dat ze vaak met een ingebouwd ventilatorsysteem geleverd worden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 07:34

Lalage schreef:Precies, het zijn subsidies voor de rijken, voor elektrische auto's en zonnepanelen. Toch jammer.
Dat is inderdaad erg jammer, vooral ook omdat het voor het grootste deel investeringen zijn die zichzelf ook nog eens terugverdienen. Waarmee effectief de kloof tussen arm en rijk vergroot wordt.
Overigens ben ik het niet helemaal met je eens dat elektrische auto's voor de rijken zijn, ik denk dat het overgrote deel gewoon in de lease zit.
En ik heb onlangs 2 elektrische auto's aangeschaft, maar daar zat werkelijk geen cent subsidie op (wel vrijstelling van wegenbelasting)
Lalage schreef:Wij wonen in een appartementengebouw met een VvE, dus als we zonnepanelen willen, moeten we dat met z'n allen regelen. Dat kost dus een stuk meer gedoe dan alleen het regelwerk. En we hebben natuurlijk een stuk minder dak per huis dan bij een rijtjeshuis.
Het klopt dat het in een appartement heel complex ligt. Een buitenunit van een warmtepomp zal ook neit zomaar op te hangen zijn, en als je vrijwel geen dak hebt is een zonnepanneel ook niet haalbaar.
Dan zou je het inderdaad via een VVE collectief moeten doen, maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is. Wel zou je (Marnix heeft zoiets gedaan) je op een collectief dakvlak in de buurt kunnen inkopen, geen onderhoud, geen gezeur, wél je rendement.
Lalage schreef:Het voordeel van een kleiner huis en onderburen is dat je energiegebruik lager dan gemiddeld ligt. Nu hebben wij ook geen wasdroger, geen auto, geen e-fiets en geen televisie. We zitten altijd onder het gemiddelde van een appartement en onder het gemiddelde van een eenpersoonshuishouden, volgens de grafiekjes van de energieboer. Dus ik ben niet zo geneigd om er iets voor te veranderen. Wel probeer ik door warme truien zo lang mogelijk de verwarming nog niet aan te doen, al zal dat binnenkort wel gaan gebeuren op een bewolkte, koele dag.

Het valt me sowieso op dat de gemiddelden die gegeven worden erg hoog zijn. Wij zitten met een half-vrijstaande woning met 5 personen op het gemiddelde verbruik van een tweepersoonshuishouden in een rijtje (zal met de elektrische auto overigens wel veranderen). Dus iets zegt mij dat dat gemiddelde niet zo heel gemiddeld is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2021 08:19

benefietdiner schreef:klopt.

Ik weet niet hoe de radiatoren zijn weggewerkt maar een radiator is voor het grootste gedeelte gericht om stralingswarmte af te geven. Als een ombouw om de radiator getimmerd wordt, of iets dergelijks, gaat de stralingswarmte gedeeltelijk (of soms helemaal) verloren en moet omgezet worden in convectiewarmte en daarmee verliest de radiator veel aan capaciteit met als gevolg dat er hoger c.v. water nodig is om aan een capaciteit te komen waarvoor hij berekend was.


Dat ligt er ook wel een beetje aan hoe je het doet. Op zich verdwijnt de warmte, je mist gevoelsmatig iets aan stralingswarmte (het is lambrisering met gaten) en aan de andere kant staat de bank er wat voor maar het werkt goed genoeg en ik kan niet even een grotere radiator kwijt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 15 okt 2021 08:29

Marnix schreef:Dat ligt er ook wel een beetje aan hoe je het doet. Op zich verdwijnt de warmte, je mist gevoelsmatig iets aan stralingswarmte (het is lambrisering met gaten) en aan de andere kant staat de bank er wat voor maar het werkt goed genoeg en ik kan niet even een grotere radiator kwijt.

In dat geval had je helemaal geen radiator moeten ophangen, maar een convector ;-)
En dan kon de toegenomen grootte wel eens enorm meevallen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 15 okt 2021 08:36

lammetje schreef:Ze hebben bij jaga 2 tabellen. De ene als je er hoog temperatuur water doorheen laat gaan en 1 als je voor lage water temperatuur kiest. Dus om te zeggen dat je overcapaciteit ophangt, het ligt er maar net aan hoe je wilt rekenen/denken hé. Je maakt het nodeloos ingewikkeld op deze manier. Info van de site:
Ik vind ‘energiezuinige radiator’ een misleiden woord voor de zelfde radiator waar mee je met een lagere watertemperatuur en een grotere afmeting zegt hij is energiezuinig.
lammetje schreef:Deze radiator/convector maakt gebruik van de LOW H2O technologie en is daardoor ook zeer geschikt voor lage cv watertemperaturen (installaties met warmtepompen). De Jaga Tempo heeft 90% minder waterinhoud dan een reguliere radiator en geeft daardoor zeer snel zijn warmte af aan de ruimte. Hierdoor valt deze radiator onder de energiezuinige radiatoren
Hier speelt weer de misleiding. Het is altijd al zo geweest dat een convector heel weinig water inhoud heeft t.o.v. een traditionele radiator en waarom is dat nu ineens energiezuiniger. Dat snelle afgeven aan de ruimte heeft ook een groot nadeel t.o.v. stralingswarmte, accumulerend effect en grote stofcirculatie. Inderdaad wel geschikt voor de warmtepomp.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 15 okt 2021 08:40

Marnix schreef:Tja mijn huis is van 1928. Lambrisering, hier en daar in nissen, maar goed genoeg om veel warmte af te geven. Het huis is ook niet zo groot. Maar mijn vrouw is veeel minder warmbloedig dan ik en toen redden we het met 1350m3 gas per jaar dus de verwarming doet het prima ;-)
Oké mooi. Ik woon waarschijnlijk in een vergelijkbaar huis maar dan van iets voor 1900. Mijn gasverbruik is 3500 kub. Maar mijn inhoud is denk ik ook groter.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2021 08:42

benefietdiner schreef:Oké mooi. Ik woon waarschijnlijk in een vergelijkbaar huis maar dan van iets voor 1900. Mijn gasverbruik is 3500 kub. Maar mijn inhoud is denk ik ook groter.


Ja wij hebben niet zo’n groot huis, dat is zo dixht bij Amsterdam onbetaalbaar :-)

En we stoken dus alleen in de woonkamer. En ik heb een houtkacheltje die ik op koude dagen in de avond en in het weekend geregeld aan heb.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2021 08:43

StillAwake schreef:In dat geval had je helemaal geen radiator moeten ophangen, maar een convector ;-)
En dan kon de toegenomen grootte wel eens enorm meevallen...


Ik heb ook niks opgehangen, het hing er al jaren :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten