Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 11:08

Chaya schreef:Ik heb dat een tijdje bijgehouden. (Voordat ik de slimme meter kreeg), dus ik noteerde een paar keer per dag de stand en welke apparaten er aan stonden.
Een wasdroger staat wel met stip op nummer 1. De kookwas op nummer 2.
Maar stekkers uit stopcontact trekken, blijkt ook echt besparing op te leveren. Ik ga meestal s'avonds als laatste naar boven en de lampen gaan dus uit met de stekker en niet met het aan/uit knopje.
De wasmachine zet ik niet meer voorgeprogrammeerd aan.
Ik ben hier in huis echt van de "onnodigstroomverbruikpolitie". :lol:
De eerste die s'morgens de douche aanzet, zet een emmer neer totdat het water warm wordt. Met dat water kun je nog de wc doorspoelen. De ketel laten wij op zomerstand staan, totdat het echt tegen de 0 of lager komt.
Dat extra water weegt niet op tegen het gasverbruik, zeker omdat wij dat water niet nodeloos laten lopen.
Ondanks thuiswerken hebben wij afgelopen jaar minder water verbruikt, en ongeveer hetzelfde aan elektriciteit.

Ik geloof een hoop. Maar ik geloof niet dat een lamp energie gebruikt als je hem met een schakelaar afschakelt. Er is géén stroomkring, en er loopt dus géén stroom.
Wellicht in jouw perceptie, maar het is pertinent onmogelijk dat er een verschil zit in een lamp die met een muurschakelaar spanningsvrij gemaakt is, een lamp die met een snoerschakelaar spanningsvrij gemaakt is, een lamp waar het bolletje uit gedraaid is, of een lamp waarvan de stekker er uit getrokken is. (geldt vanzelfsprekend niet voor de "slimme lampen" die via wifi aan en uit geschakeld kunnen worden).

Lekstroom: de geschakelde draad (de zwarte draad) loopt over en bepaalde afstand naast de fasedraad (de bruine draad, de stroomdraad dus) in hetzelfde pijpje. Door de capacitieve werking komt er een heel klein spanninkje op de draad (inductie). Die is heel laag, je voelt hem niet en is ongevaarlijk, maar net genoeg om een spanningszoeker te laten oplichten.
Hieruit blijkt weer eens dat een spanningszoeker volledig ongeschikt is om de meten, dat moet altijd 2-polig zoals met de multimeter.
Dit effect zak alleen optreden in een inbouwlamp, in een lamp met snoer kan dat niet, omdat er geen stroom door de stroomvoerende draad loopt om bij zichzelf inductie op te wekken.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 14 okt 2021 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 11:19

Wij hadden in ons vorige huis zonder laadpaal gemiddeld 7 kw/h verbruik per dag.
We zitten nu veel hoger, maar dat komt echt door de auto's. Anders zouden we met 11 panelen inderdaad voldoende hebben. We hebben geen droger maar wel een airco op zolder en warmtepomp voor het zwembad. Dus in de zomer ligt het verbruik wel wat hoger.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 14 okt 2021 11:22

Wij hebben gekeken naar een systeem wat regenwater opvangt voor de wasmachine en toilet. Maar Zo'n systeem kost veel geld, water is niet zo heel duur hé... Maar blijf het vreemd vinden om met drinkwater je wc door te spoelen. Al zeggen tegenwoordig steeds meer mensen dat ons drinkwater niet voldoende schoon is :-k

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 11:25

benefietdiner schreef:Ik begrijp wat je zegt dat deze man geen onafhankelijk advies kan geven omdat hij verbonden is aan een ketel fabrikant en leverancier. Persoonlijk vind ik Intergas de beste combi ketel die er zijn. Ook zijn Intergas ketels de goedkoopste cv ketels, geven het hoogste rendement van alle CV ketels en niet storingsgevoelig c.q onderhoudsvrij.

Wat hij zegt is voor mij 100 % waarheid. Het is niet mogelijk om een bestaand huis dusdanig te isoleren voor de normen om een warmtepomp In de woning te installeren. Daar komt bij dat radiotoren niet geschikt zijn voor de warmtepomp. Ik hoor hier de naam vallen van hoge rendement radiatoren en laag rendement radiatoren Dat is allemaal onzin althans in combinatie voor de warmtepomp. Als je een warmtepomp wil aanschaffen moet je dat in combinatie met vloerverwarming doen en een goed geïsoleerde woning en dat is in bestaande woning onmogelijk.

tussen twee haakjes: een hoogrendement radiator bestaat niet, en een laagrendementradiator ook niet.
Een lagetemperatuurradiator wél (watertemperatuur onder de 45 graden, en een hogetemperatuurradiator ook.

Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand met droge ogen durft te beweren dat er een rendementsverschil tussen die twee zit...

Een vloerverwarmingssysteem is inderdaad vele malen prettiger dan radiatoren, zeker in combinatie met een warmtepomp, maar het kan wél.
En in een bestaande woning is het lastig, maar als je een andere woning koopt komt er vaak toch een andere vloer in, en dan is het best goed mogelijk om een vloerverwarming te installeren...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 14 okt 2021 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 11:31

Marnix schreef:Ik vraag me altijd af waar zoveel stroom voor wordt verbruikt. Ik heb 9 zonnepanelen en dit jaar verbruikte ik net iets meer dan die opleverden vorig jaar leverden die net zoveel op als ik verbruikte. Terwijl wij ook gewoon een wasdroger, tweede koelkast / vriezer in de schuur en dat soort dingen hebben. Electrische auto scheelt vast wel flink in verbruik trouwens.

Extra zaken in je verbruik: met thuiswerken zal je router het zwaarder hebben, zet je meer koffie/thee, je laptop loopt niet op lucht, enz.

En ongemerkt sluipt er steeds meer electornica je huis in. Een nieuwere telefoon kan meer, maar verbruikt ook meer. Een nieuwere laptop is sneller, maar verbruikt vaak ook iets meer.
Waar je vroeger een TV had, hangt er nu een extra kastje achter, wat ook nog eens een router aanspreekt.
Waar je vroeger een stereoinstallatie had hangt er nu een device aan om muziek te kunnen streamen.

En de grootste verbruikers die er bij komen zijn inductiekoken (wat energiezuiniger is, maar op je elektriciteitsrekening wél een plus veroorzaakt), een eventueel klimaatsysteem (warmtepomp of airco (techtisch gezien overigens hetzelfde) en een elektrische auto.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 11:38

Chaya schreef:Ik heb dat een tijdje bijgehouden. (Voordat ik de slimme meter kreeg), dus ik noteerde een paar keer per dag de stand en welke apparaten er aan stonden.
Een wasdroger staat wel met stip op nummer 1. De kookwas op nummer 2.
Maar stekkers uit stopcontact trekken, blijkt ook echt besparing op te leveren. Ik ga meestal s'avonds als laatste naar boven en de lampen gaan dus uit met de stekker en niet met het aan/uit knopje.
De wasmachine zet ik niet meer voorgeprogrammeerd aan.
Ik ben hier in huis echt van de "onnodigstroomverbruikpolitie". :lol:
De eerste die s'morgens de douche aanzet, zet een emmer neer totdat het water warm wordt. Met dat water kun je nog de wc doorspoelen. De ketel laten wij op zomerstand staan, totdat het echt tegen de 0 of lager komt.
Dat extra water weegt niet op tegen het gasverbruik, zeker omdat wij dat water niet nodeloos laten lopen.
Ondanks thuiswerken hebben wij afgelopen jaar minder water verbruikt, en ongeveer hetzelfde aan elektriciteit.


Dat is netjes. Wij hebben benden geen lampen met stekker alleen twee anchtlampjes die we zlede gebruiken dus dat gaat hier niet op (hoewel ik denk dat dat beetje lekstroom ook niet veel zal uitmaken). Wel recent 17 halogeenspotjes in het plafond vervangen door led. Wasdroger is twee jaar geleden kapot gegaan en dat is een warmtepompdroger geworden, dat scheelt wel in verbruik. Kookwas doen we zelden, heel af en toe omdat dat goed is voor de wasmachine. Gemiddeld verbruik voor met z'n drieen (en dan rekenik beide kids even half mee) is 3310 KWh en wij zitten op 2000 ongeveer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 11:46

StillAwake schreef:Extra zaken in je verbruik: met thuiswerken zal je router het zwaarder hebben, zet je meer koffie/thee, je laptop loopt niet op lucht, enz.

En ongemerkt sluipt er steeds meer electornica je huis in. Een nieuwere telefoon kan meer, maar verbruikt ook meer. Een nieuwere laptop is sneller, maar verbruikt vaak ook iets meer.
Waar je vroeger een TV had, hangt er nu een extra kastje achter, wat ook nog eens een router aanspreekt.
Waar je vroeger een stereoinstallatie had hangt er nu een device aan om muziek te kunnen streamen.

En de grootste verbruikers die er bij komen zijn inductiekoken (wat energiezuiniger is, maar op je elektriciteitsrekening wél een plus veroorzaakt), een eventueel klimaatsysteem (warmtepomp of airco (techtisch gezien overigens hetzelfde) en een elektrische auto.


Verbruik van een router stelt niet zoveel voor, die is toch al de hele dag aan het "werk". Tenzij je hem dus fysiek uitzet, dan scheelt dat je een deel van de 70 euro per jaar die het kost om hem altijd aan te hebben. Je computer en het warmstoken van je huis zal bij thuiswerken wel meer kosten. Maar ik heb het licht toenemende verbruik juist kunnen compenseren met besparende maatregelen. Halogeenlampen (ik heb in totaal een stuk of 30 spotjes in huis) werden led. Wasdroger werd een warmtepompdroger. Enorme stereoinstallatie werd een soundbase met bluetooth / wifi. Televisie werd een veel zuiniger Samsung The Frame, ondanks de schilderij-stand die ik vaak gebruik verbruikt die minder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 12:08

Marnix schreef:Verbruik van een router stelt niet zoveel voor, die is toch al de hele dag aan het "werk". Tenzij je hem dus fysiek uitzet, dan scheelt dat je een deel van de 70 euro per jaar die het kost om hem altijd aan te hebben. Je computer en het warmstoken van je huis zal bij thuiswerken wel meer kosten. Maar ik heb het licht toenemende verbruik juist kunnen compenseren met besparende maatregelen. Halogeenlampen (ik heb in totaal een stuk of 30 spotjes in huis) werden led. Wasdroger werd een warmtepompdroger. Enorme stereoinstallatie werd een soundbase met bluetooth / wifi. Televisie werd een veel zuiniger Samsung The Frame, ondanks de schilderij-stand die ik vaak gebruik verbruikt die minder.

Naar mate je meer van de router vraagt doet ie ook meer...
Als hij alleen maar aanstaat gebruikt hij minder stroom dan wanner je er mee zit te videobellen... (al schat ik niet in dat dat meer dan 20% zal schelen, je voelt toch dat hij warmer wordt als je er meer data doorheen voert...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2021 12:26

StillAwake schreef:Ik geloof een hoop. Maar ik geloof niet dat een lamp energie gebruikt als je hem met een schakelaar afschakelt. Er is géén stroomkring, en er loopt dus géén stroom.
Wellicht in jouw perceptie, maar het is pertinent onmogelijk dat er een verschil zit in een lamp die met een muurschakelaar spanningsvrij gemaakt is, een lamp die met een snoerschakelaar spanningsvrij gemaakt is, een lamp waar het bolletje uit gedraaid is, of een lamp waarvan de stekker er uit getrokken is. (geldt vanzelfsprekend niet voor de "slimme lampen" die via wifi aan en uit geschakeld kunnen worden).

Ik had dat toen eens gelezen en ben het gewoon gaan doen. Een paar weken echt goed bijgehouden en vergeleken met de stand van een jaar daarvoor, zelfde periode.
Essent schrijft:
25 augustus 2015 - Veel apparaten verbruiken stroom als ze niet gebruikt worden, maar de stekker wel in het stopcontact zit. Dit zogenoemde sluipverbruik kan aardig in de papieren lopen, met name bij oudere apparatuur.

Er zijn dus behoorlijk wat apparaten in huis die ongemerkt toch de nodige energie gebruiken. De tv ligt behoorlijk voor de hand maar wat dacht je van wekkers, de magnetron, het koffiezetapparaat, de stereo-installatie en het modem voor internet? Ook decoders van de televisie, luchtverfrissers en -bevochtigers en subwoofers van audioapparatuur staan bekend als grote sluipverbruikers. En vergeet ook je opladers niet. Ook als er niets op aangesloten is blijven ze stroom consumeren.

Kosten top 5 sluipverbruikers

Computer met randapparatuur - 1,90 euro per 3 weken (33 euro per jaar)
Tv plus video- of dvd-speler - 87 cent per 3 weken (15 euro per jaar)
Koffiezetapparaat - 35 cent (6 euro per jaar)
Tuner, versterker en cd-speler - 35 cent (6 euro per jaar)
(Combi) magnetron - 23 cent (4 euro per jaar)

En bovendien:
"Slaat de bliksem in op je huis, dan zullen heel wat hedendaagse toestellen dat niet overleven.
Koen Wauters, wetenschapsjournalist"
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 okt 2021 12:39

Chaya schreef:Ik had dat toen eens gelezen en ben het gewoon gaan doen. Een paar weken echt goed bijgehouden en vergeleken met de stand van een jaar daarvoor, zelfde periode.
Essent schrijft:
25 augustus 2015 - Veel apparaten verbruiken stroom als ze niet gebruikt worden, maar de stekker wel in het stopcontact zit. Dit zogenoemde sluipverbruik kan aardig in de papieren lopen, met name bij oudere apparatuur.

Er zijn dus behoorlijk wat apparaten in huis die ongemerkt toch de nodige energie gebruiken. De tv ligt behoorlijk voor de hand maar wat dacht je van wekkers, de magnetron, het koffiezetapparaat, de stereo-installatie en het modem voor internet? Ook decoders van de televisie, luchtverfrissers en -bevochtigers en subwoofers van audioapparatuur staan bekend als grote sluipverbruikers. En vergeet ook je opladers niet. Ook als er niets op aangesloten is blijven ze stroom consumeren.

Kosten top 5 sluipverbruikers

Computer met randapparatuur - 1,90 euro per 3 weken (33 euro per jaar)
Tv plus video- of dvd-speler - 87 cent per 3 weken (15 euro per jaar)
Koffiezetapparaat - 35 cent (6 euro per jaar)
Tuner, versterker en cd-speler - 35 cent (6 euro per jaar)
(Combi) magnetron - 23 cent (4 euro per jaar)

En bovendien:
"Slaat de bliksem in op je huis, dan zullen heel wat hedendaagse toestellen dat niet overleven.
Koen Wauters, wetenschapsjournalist"

Ik geloof het volledig voor álle apparaten die je noemt, maar niet voor de lampen, ik geloof werkelijk niet dat dat merkbaar gaat zijn.
Apparaten die volledig afgeschakeld kunnen worden leveren geen sluipverbruik (oudere koffiezetapparaten, waterkokers, lampen, enz...

Het verveldende is alleen dat veel apparaten het niet prettig vinden om volledig afgeschakeld te worden (routers, TV-settop units) omdat er altijd op de achtergrond eea standby staat. En dat kost inderdaad serieus stroom...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2021 13:29

StillAwake schreef:Ik geloof het volledig voor álle apparaten die je noemt, maar niet voor de lampen, ik geloof werkelijk niet dat dat merkbaar gaat zijn.
Apparaten die volledig afgeschakeld kunnen worden leveren geen sluipverbruik (oudere koffiezetapparaten, waterkokers, lampen, enz...

Het verveldende is alleen dat veel apparaten het niet prettig vinden om volledig afgeschakeld te worden (routers, TV-settop units) omdat er altijd op de achtergrond eea standby staat. En dat kost inderdaad serieus stroom...

Het is inmiddels gewoon mijn route geworden. Nadat we koffie gedronken hebben, trek ik de stekker van het apparaat er uit.
De computer zet ik wel handmatig uit, maar de stekker blijft daar wel in. Ook als we langer van huis zijn dus.
Maar de televisie gaat er wel uit. Dat is ook de moeite, want hij gaat pas rond een uur of 6 - s'middags - aan.
Ik dacht een aantal jaren geleden ook, ach, wat maakt dat nu uit. Maar veel druppels maken uiteindelijk de emmer vol. :wink:
Gewoon bewust zijn, wat je doet. Als de zon schijnt, hang ik de was buiten, en zoals het vandaag is, staat de droger nu te te draaien met de handdoeken er in. De rest van de was hangt op zolder te drogen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 14:00

StillAwake schreef:Naar mate je meer van de router vraagt doet ie ook meer...
Als hij alleen maar aanstaat gebruikt hij minder stroom dan wanner je er mee zit te videobellen... (al schat ik niet in dat dat meer dan 20% zal schelen, je voelt toch dat hij warmer wordt als je er meer data doorheen voert...


Dat is bij lange na geen 20 procent zelfs. Het overgrote deel van het stroomverbruik is omdat hij uberhaupt aan moet staan. Even een testje bekeken, een bepaalde router verbruikt zo'n 4,5 watt als hij gewoon aanstaat en bij flinke belasting met meerdere apparaten komt hij nog niet eens op de 4,75 wat. Bij een computer is dat verschil wat hoger omdat als je CPU's harder moeten gaan werken en de computer vervolgens ook harder moet gaan koelen om de temperatuur goed te houden maar bij een router is dat verschil veel kleiner.

Wat lampen betreft klopt dat denk ik wel (hoewel je wel iets als leksgtroom kan hebben vooral bij led-lampen) maar als er weer een dimmer / transformator tussen zit kan dit denk ik wel veel wat verbruiken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 14 okt 2021 15:16

StillAwake schreef:tussen twee haakjes: een hoogrendement radiator bestaat niet, en een laagrendementradiator ook niet.
Een lagetemperatuurradiator wél (watertemperatuur onder de 45 graden, en een hogetemperatuurradiator ook..
In principe ook niet maar er wordt wel zo over gesproken. Een laagtemperatuurradiator is een gewone radiator met een extra groot oppervlak in de ruimte die verwarmd wordt. Het is een ‘over gedimensioneerde radiatoren’, zodat de radiator voldoende warmte kunnen afgeven bij lage water temperatuur. Of simpel gezegd de radiator is te groot voor de ruimte die verwarmd wordt. De radiator verbruikt wel minder energie waar je uiteindelijk niets mee opschiet qua verbruik want hij is veel groter.

Het voordeel is wel het comfort. Het is een aangenamere temperatuur omdat er minder lucht circulatie nodig is om het vertrek te verwarmen.

Omdat er nu gesproken wordt over een laagtemperatuurradiator spreek met ook over een hoogtemperatuurradiator maar die bestaat in principe ook niet want dat is de normale altijd gebruikte radiator. Het komt op uit de gedachten als iets in laagtemperatuur is moet er ook iets zijn in hoogtemperatuur. Dat brengt veel verwarring met zich mee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2021 15:39

benefietdiner schreef:In principe ook niet maar er wordt wel zo over gesproken. Een laagtemperatuurradiator is een gewone radiator met een extra groot oppervlak in de ruimte die verwarmd wordt. Het is een ‘over gedimensioneerde radiatoren’, zodat de radiator voldoende warmte kunnen afgeven bij lage water temperatuur. Of simpel gezegd de radiator is te groot voor de ruimte die verwarmd wordt. De radiator verbruikt wel minder energie waar je uiteindelijk niets mee opschiet qua verbruik want hij is veel groter.

Het voordeel is wel het comfort. Het is een aangenamere temperatuur omdat er minder lucht circulatie nodig is om het vertrek te verwarmen.

Omdat er nu gesproken wordt over een laagtemperatuurradiator spreek met ook over een hoogtemperatuurradiator maar die bestaat in principe ook niet want dat is de normale altijd gebruikte radiator. Het komt op uit de gedachten als iets in laagtemperatuur is moet er ook iets zijn in hoogtemperatuur. Dat brengt veel verwarring met zich mee.


Je hebt dus een groter oppervlak aan radiatoren nodig om met lagere watertemperatuur een zelfde ruimte te verwarmen? Dat is in mijn huis sowieso al wel een uitdaging want dat zou betekenen dat ze niet op de subtiele plaatsen waar ze nu (mooi weggewerkt) zitten zouden kunnen blijven en ik er een tegen een muur aan moet schroeven of zo, wordt alles nog een stuk lelijker van ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 14 okt 2021 16:29

Marnix schreef:Je hebt dus een groter oppervlak aan radiatoren nodig om met lagere watertemperatuur een zelfde ruimte te verwarmen?
klopt.
Marnix schreef:Dat is in mijn huis sowieso al wel een uitdaging want dat zou betekenen dat ze niet op de subtiele plaatsen waar ze nu (mooi weggewerkt) zitten zouden kunnen blijven en ik er een tegen een muur aan moet schroeven of zo, wordt alles nog een stuk lelijker van ook.

Ik weet niet hoe de radiatoren zijn weggewerkt maar een radiator is voor het grootste gedeelte gericht om stralingswarmte af te geven. Als een ombouw om de radiator getimmerd wordt, of iets dergelijks, gaat de stralingswarmte gedeeltelijk (of soms helemaal) verloren en moet omgezet worden in convectiewarmte en daarmee verliest de radiator veel aan capaciteit met als gevolg dat er hoger c.v. water nodig is om aan een capaciteit te komen waarvoor hij berekend was.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten