Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Veendam » 27 okt 2021 13:22

StillAwake schreef:Het is niet mijn vak, maar dit soort sommetjes kom ik ook nog wel uit ;-) .
Er zijn zat van die grafiekjse te vinden waar je de instralingshoek, de heading (dat heet buiten de scheepvaart vast anders) en het rendement uit kunt plukken ;-)
Maar in mijn geval is de berekening wel iets complexer, ik heb de panelen op een bol dak liggen (gekromde panelen), maar ik heb ze wel ieder voor zich achter een optimizer gehangen.


Met gekromde panelen raakt een stringomvormer ook helemaal in de was en vliegt in de stress, dan is inderdaad een optimiser of micro omvormer systeem de beste (enige) oplossing.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Mortlach » 27 okt 2021 15:28

Het moet niet veel gekker worden met die energieprijzen. Hier in Canada kost benzine omgerekend nu bijna 90 eurocent per liter :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2021 08:26

Mortlach schreef:Het moet niet veel gekker worden met die energieprijzen. Hier in Canada kost benzine omgerekend nu bijna 90 eurocent per liter :wink:

hier vanochtend 2,13 gezien langs de snelweg...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Chaya » 28 okt 2021 11:05

Mortlach schreef:Het moet niet veel gekker worden met die energieprijzen. Hier in Canada kost benzine omgerekend nu bijna 90 eurocent per liter :wink:

Dan komen we bij jullie tanken. :lol:

Ik hoorde gisteravond dat mensen die bij een energiemaatschappij zitten die failliet gaat, automatisch omgezet worden naar Eneco.
Op het huidige tarief!
Lekker dan. :?
Ook naar je bonus kun je dan fluiten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2021 12:51

Chaya schreef:Dan komen we bij jullie tanken. :lol:

Ik hoorde gisteravond dat mensen die bij een energiemaatschappij zitten die failliet gaat, automatisch omgezet worden naar Eneco.
Op het huidige tarief!
Lekker dan. :?
Ook naar je bonus kun je dan fluiten.

https://www.consumentenbond.nl/binaries ... armerk.pdf

Dat klopt inderdaad, en erger nog: je betaalde voorschot ben je kwijt, en de eventuele korting zou aan het eind van het jaar verrekend worden, en is dus ook foetsie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Mortlach » 28 okt 2021 13:35

Chaya schreef:Dan komen we bij jullie tanken. :lol:

Ik hoorde gisteravond dat mensen die bij een energiemaatschappij zitten die failliet gaat, automatisch omgezet worden naar Eneco.
Op het huidige tarief!
Lekker dan. :?
Ook naar je bonus kun je dan fluiten.


Dat is wel balen, maar ook de reden dat ik nooit zo sta te springen om klant te worden van die kleine energiebedrijfjes.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 15 sep 2022 15:47

Of Toon even 1500 euro per maand aan voorschot wil betalen aan Essent: ‘Zo ga je toch niet met klanten om?’

Als het aan energieleverancier Essent ligt, gaat Toon Kolkman uit Enschede voor zijn nieuwe contract maar liefst 1509 euro per maand betalen. Let wel, hij betaalt nu 222 euro per maand. Dat betekent een stijging van maar liefst 680 procent. Kolkman is furieus en probeert al dagen tevergeefs met Essent in contact te komen.


https://www.ad.nl/binnenland/of-toon-ev ... a0c59b2a5/

Ik zit in de zelfde situatie als Toon (alleen bij Eneco) en jullie?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 15 sep 2022 17:06

Wow, dat is wel heel veel. Ons maandbedrag is wel een beetje omhoog gegaan, maar niet veel. Ik denk dat het komt door het volgende:
De energiebelasting op elektra is in 2022 verlaagd van € 0,15 per kWh naar € 0,08 per kWh. De heffingskorting voor iedere elektra-aansluiting met verblijfsfunctie is verhoogd van € 558,56 naar € 824,77.

Ik zie op onze afrekening ook dat het vaste bedrag dat er maandelijks af wordt gehaald hoger is dan vorig jaar, waardoor onze stroomrekening zelfs weleens negatief uitvalt. Dus we betalen nog het meeste aan gas voor de verwarming. Maar die hebben we voorlopig nog niet nodig, want het is nu nog 23 graden hier...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2022 21:18

Lalage schreef:Wow, dat is wel heel veel. Ons maandbedrag is wel een beetje omhoog gegaan, maar niet veel. Ik denk dat het komt door het volgende:

Ik zie op onze afrekening ook dat het vaste bedrag dat er maandelijks af wordt gehaald hoger is dan vorig jaar, waardoor onze stroomrekening zelfs weleens negatief uitvalt. Dus we betalen nog het meeste aan gas voor de verwarming. Maar die hebben we voorlopig nog niet nodig, want het is nu nog 23 graden hier...


Alleen de komende dagen komt de temperatuur nauwelijks meer boven de 15 graden uit en de komende maanden zakt die alleen maar verder. Dus waarschijnlijk kan je binnenkort de gaskraan toch weer open gaan draaien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor hans0166 » 16 sep 2022 07:41

mijn tarieven een jaar geleden op contract ( tot mei dit jaar) dus nog met 19% btw

Normaaltarief € 0,07140
Daltarief € 0,05930
Gastarief:€ 0,25049
Vaste leveringskosten stroom per maand:€ 2,50
Vaste leveringskosten gas per maand:€ 2,50

de tarieven per 1 oktober mét vaste klantenkorting ( wijzigt nu maandelijks) met 9% btw

Normaaltarief € 0,74803
Daltarief € 0,68852
Gastarief € 2,64862
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40

Doordat ik tot op heden niet zo vaak thuis ben, is het verbruik erg laag mijn topverbruik in jan/maart was rond de 22m3 gas ( deze zomer vanaf mei maar 2 m3 per maand) en 80 kwh electriciteit ( dit verbruik is bijna een verdubbeling sinds mijn verhuizing) , het is dus redelijk in de hand te houden. Maar ga toch ook wat meer opletten, met name het sluipverbruik aanpakken. Iedere kwh die je niet gebruikt hoef je niet te betalen, alhoewel met zo'n laag verbruik zijn er behoorlijk wat dagen dat ik in de min sta, dus positief voor de eindafrekening.

Ik merk heel goed dat ik naar een appartement verhuisd ben, met dezelfde apparaten gebruik ik veel meer electriciteit. In m'n oude huis stonden koelkast en vriezer in een koele bijkeuken, nu in de woonkamer( open keuken) ( kan niet anders.. wil ze niet op de slaapkamer :-oo ) deze twee apparaten zorgen nu voor bijna een verdubbeling van m'n electriciteit-verbruik, ze staan nu heel de dag in de warmte. Het totaal is natuurlijk nog geen schokkend cijfer, maar toch... Met een supermarkt om de hoek en een 4 tal andere op loopafstand gaat m'n diepvries uit, ik loop om de dag wel even :)
Gasverbruik zit nu onder de 250m3 gelukkig( het gasverbruik in m'n vorige woning was veel hoger, ca 950 m3 tot 1100 m3 per jaar.. moet er even niet aan denken met 2.65 per m3)
Het is een stuk gemakkelijker als alleenstaande, er zal straks niemand klagen als ik de verwarming alleen in de woonkamer aan hou op 17C en de rest uit.
Ik heb op dit moment een sabbatical periode en leef van m'n eigen centjes, moet dus wel een beetje opletten hoe dat besteed wordt als ik de 9 maanden die gepland staan uit wil houden, de boodschappen en benzine prijzen werken ook al niet zo lekker mee.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 16 sep 2022 08:38

benefietdiner schreef:Of Toon even 1500 euro per maand aan voorschot wil betalen aan Essent: ‘Zo ga je toch niet met klanten om?’

Als het aan energieleverancier Essent ligt, gaat Toon Kolkman uit Enschede voor zijn nieuwe contract maar liefst 1509 euro per maand betalen. Let wel, hij betaalt nu 222 euro per maand. Dat betekent een stijging van maar liefst 680 procent. Kolkman is furieus en probeert al dagen tevergeefs met Essent in contact te komen.


https://www.ad.nl/binnenland/of-toon-ev ... a0c59b2a5/

Ik zit in de zelfde situatie als Toon (alleen bij Eneco) en jullie?

Ik heb geen gasaansluiting meer (wel in mijn huis in NL, maar daar staat de ketel uit...)
Daarnaast wek ik over een jaar gezien ongeveer mijn eigen verbruik op aan elektra, dus ik ben heel benieuwd hoe mijn eerste eindafrekening er uit gaat zien...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2022 08:52

StillAwake schreef:Ik heb geen gasaansluiting meer (wel in mijn huis in NL, maar daar staat de ketel uit...)
Daarnaast wek ik over een jaar gezien ongeveer mijn eigen verbruik op aan elektra, dus ik ben heel benieuwd hoe mijn eerste eindafrekening er uit gaat zien...


Dat is mooi voor je. Het huidige probleem raakt vooral lage inkomens en de middeninkomens die vaak in minder goed geïsoleerde huizen wonen, niet even switchen naar warmtepomp, vloerverwarming of dat soort opties. Wie meer dan genoeg geld heeft heeft altijd wel een oplossing, die rijdt allang elektrisch, heeft geen gas meer, een goed geïsoleerd huis en wel heel veel zonnepanelen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 16 sep 2022 09:01

Dat is mooi voor je. Het huidige probleem raakt vooral lage inkomens en de middeninkomens die vaak in minder goed geïsoleerde huizen wonen, niet even switchen naar warmtepomp, vloerverwarming of dat soort opties. Wie meer dan genoeg geld heeft heeft altijd wel een oplossing, die rijdt allang elektrisch, heeft geen gas meer, een goed geïsoleerd huis en wel heel veel zonnepanelen :-)


Niet vergeten dat er hele lange wachttijden zijn. Zelfs al heb je het geld, dan sta je nog lang in de wacht. Hier komt volgende week vrijdag de houtkachel (in maart! al besteld). De zonnepanelen moeten tussen nu en twee weken komen, daarvoor kwamen ze afgelopen zondag al langs om de meterkast in orde te maken (ze moeten de achterstanden wegwerken).
Maar buiten dat, als je de financiële ruimte niet hebt is het lastig om op alternatieven over te stappen. Ik heb de hele bubs in de hypotheek gegooid, heb 20 en 30 jaar vast staan voor nog geen 2% dus dat was een no brainer. De overwaarde hebben we op de spaarrekening staan voor andere doeleinden zoals beleggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Duschka1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 dec 2021 16:20

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Duschka1 » 16 sep 2022 09:21

De diaconie krijgt het waarschijnlijk fors drukker. Tenminste bij ons is wel benoemd dat giften welkom zijn, dat er een groter beroep op de diaconale steun wordt gedaan.
Overigens fijn dat het kan.

Wij hebben panelen liggen en plussen fors met opwekken maar een ouder huis, hoek en sommige ramen enkel glas. Een aantal gaan we vervangen, dat stond al op de planning. Hier is altijd iemand thuis dus wij stoken relatief meer. Alsnog geloof ik dat ons verbruik laag is, we hebben al geregeld met foto's van de meterstanden moeten aantonen dat we het correct doorgeven :roll: .
Maar pre energiecrisis was milieuvriendelijk leven al een speerpunt dus de omslag is voor ons nihil.
We zijn van team sloffen en truien in de winter.

In de omgeving hoor ik verhalen a la Toon... om wanhopig van te worden, lijkt me. Heel naar en machteloos.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 16 sep 2022 09:32

Sinds een jaar hebben wij zonnepanelen. Afgelopen jaar hebben die bijna 7000 KW opgebracht. Wij verbruiken ongeveer 5500. Ook hier een slecht geïsoleerd huis. Dit jaar zouden de vloeren en het dak op de keuken en werkkamer geïsoleerd worden, maar helaas kregen we de vergunning voor de aanliggende garage/ schuur niet rond. Gelukkig hebben we met de verbouwing een houtkachel genomen. Vorig jaar hebben we daar, vanwege een verdubbeling van de gasprijs ( van 0.57 naar 1,17) ook volop gebruik van gemaakt. Ik wil niet weten wat onze nieuwe prijs gaat worden.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron