Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2021 15:02

ajl schreef:Wij overwegen ook om meer hout te gaan stoken om de kosten wat te drukken.

Nogal offtopic in een auto-topic, maar heb je overwogen om een hybride warmtepomp aan te schaffen?
als mijn sommetjes kloppen heb je dat er met een jaar of 8 uit qua investering, het is een eerste stap om van het gas af te komen (met inductie en een elektrische CV ketel zou je er dan helemaal af zijn, maar die laatste twee kunnen nog niet helemaal uit kostentechnisch).

Met de huidige energieprijzen best de moeite van het doorrekenen waard. Zeker nu er nog een subsidiedeel op zit...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 16:32

StillAwake schreef:Nogal offtopic in een auto-topic, maar heb je overwogen om een hybride warmtepomp aan te schaffen?
als mijn sommetjes kloppen heb je dat er met een jaar of 8 uit qua investering, het is een eerste stap om van het gas af te komen (met inductie en een elektrische CV ketel zou je er dan helemaal af zijn, maar die laatste twee kunnen nog niet helemaal uit kostentechnisch).

Met de huidige energieprijzen best de moeite van het doorrekenen waard. Zeker nu er nog een subsidiedeel op zit...


Dat kan, maar als je in een oud huis woont moet je ook nog wel flink in isolatie investeren, in laagtemperatuurradiatoren enzovoorts dus dan is het nog wel een flinke investering en duurt het een stuk langer voor je die hebt terugverdiend. ALs je dat sowieso doet want ik lees ook dat je dan zo'n 1500 m3 moet verbruiken op jaarbasis en dat redden we niet eens. Isolatie doen we binnenkort wel weer een flinke stap in, qua warmtepomp zie ik de ontwikkelingen nog even aan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2021 17:57

Marnix schreef:Dat kan, maar als je in een oud huis woont moet je ook nog wel flink in isolatie investeren, in laagtemperatuurradiatoren enzovoorts dus dan is het nog wel een flinke investering en duurt het een stuk langer voor je die hebt terugverdiend. ALs je dat sowieso doet want ik lees ook dat je dan zo'n 1500 m3 moet verbruiken op jaarbasis en dat redden we niet eens. Isolatie doen we binnenkort wel weer een flinke stap in, qua warmtepomp zie ik de ontwikkelingen nog even aan.

Isolatie is inderdaad stap 1.
Een slecht geïsoleerd huis krijg je puur op een warmtepomp niet makkelijk op temperatuur...

Ik opteerde dan ook voor een hybride systeem, wat zoveel mogelijk doet op de warmtepomp, en alleen voor tapwater en bij hele lage buitentemperatuur de gasketel gebruikt.

En inderdaad, als je op hoogtemperatuurradiatoren moet vervangen wordt het heel duur.
Waar je die 1500m3 vandaan haalt is me niet duidelijk.
Als je een 4kW warmtepomp plaatst ben je 4500 kwijt, maar zul je zo'n 800 kuub minder verstoken op jaarbasis.
Met 90ct de kuub heb je dat er met 6 jaar wel uit.
Ongeacht of je 2000 kuub gebruikt of 1000, je bespaart op elk moment dat je ketel staat te draaien (tapwater daargelaten) 4kW op gas, wat je elektrisch opvangt.
En aangezien je warmtepomp zo'n 450% rendement zal halen, waar je combiketel rond de 98% zit is het in alle gevallen een winst.

Maar inderdaad: als je geen vloerverwarming hebt, en je CV op 65 graden draait gaat een warmtepomp het niet redden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 11 okt 2021 19:42

Lage temperatuur radiatoren zijn niet heel duur, maar tis wel een totaal andere warmte. Wij hebben ze vorig seizoen vervangen, door het hele huis. Beneden staan ze alleen aan als de kachel niet aan hoeft voor het buffervat maar de woonkamer wel afkoelt.
Boven stoken we nooit, behalve toen de kinderen thuis les kregen. Daarom ook de radiatoren vervangen, met de oude was het buffervat te snel afgekoeld.

Heel eerlijk gezegd zou ik in een oudere woning niet meer voor dit systeem kiezen. Ik heb spijt dat we op de eerste en tweede verdieping geen airco's hebben opgehangen die ook kunnen verwarmen. Kost meer aan stroom, dus extra zonnepanelen is niet overbodig dan, maar qua warmte verlies wel beter rendement. De leidingen naar boven toe (cv hangt hier beneden) zijn niet goed geïsoleerd waardoor we veel warmte verliezen tijdens het 'transport'. Dat te gaan isoleren zou een complete verbouwing worden, alles is weggewerkt maar niet geïsoleerd helaas....
Maar goed, misschien dat we het ooit nog veranderen. Wil in elk geval graag extra panelen voor het elektrisch rijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2021 22:20

StillAwake schreef:Isolatie is inderdaad stap 1.
Een slecht geïsoleerd huis krijg je puur op een warmtepomp niet makkelijk op temperatuur...

Ik opteerde dan ook voor een hybride systeem, wat zoveel mogelijk doet op de warmtepomp, en alleen voor tapwater en bij hele lage buitentemperatuur de gasketel gebruikt.

En inderdaad, als je op hoogtemperatuurradiatoren moet vervangen wordt het heel duur.
Waar je die 1500m3 vandaan haalt is me niet duidelijk.
Als je een 4kW warmtepomp plaatst ben je 4500 kwijt, maar zul je zo'n 800 kuub minder verstoken op jaarbasis.
Met 90ct de kuub heb je dat er met 6 jaar wel uit.
Ongeacht of je 2000 kuub gebruikt of 1000, je bespaart op elk moment dat je ketel staat te draaien (tapwater daargelaten) 4kW op gas, wat je elektrisch opvangt.
En aangezien je warmtepomp zo'n 450% rendement zal halen, waar je combiketel rond de 98% zit is het in alle gevallen een winst.

Maar inderdaad: als je geen vloerverwarming hebt, en je CV op 65 graden draait gaat een warmtepomp het niet redden...


Dat verbruik zal vast te maken hebben met hoeveel tijd je nodig hebt om een investering terug te verdienen. En zo’n warmtepomp heeft ook niet het eeuwige leven dus daar heb je maar een bepaalde tijd om de investering weer terug te verdienen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2021 08:16

Marnix schreef:Dat verbruik zal vast te maken hebben met hoeveel tijd je nodig hebt om een investering terug te verdienen. En zo’n warmtepomp heeft ook niet het eeuwige leven dus daar heb je maar een bepaalde tijd om de investering weer terug te verdienen.

Dat geloof ik wel, maar ik snap het niet helemaal.
Een systeem wat de helft van het vermogen levert kost ongeveer de helft.
Als je de helft bespaart, van de halve investering doet dat niet heel veel met je terugverdientijd, vandaar.
Het wordt wel langer, omdat de installatiekosten er bij komen (en die nemen niet lineair af...), maar de vuistregel dat het pas bij 1500 kuub uit kan snap ik domweg niet...

Wel is het zo dat je, als je je radiatoren ook moet aanpassen naar een ander systeem, een veel groter investering moe doen. En in dat geval kan ik me voorstellen dat die 1500m3 wel ergens op gebaseerd is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2021 09:07

StillAwake schreef:Dat geloof ik wel, maar ik snap het niet helemaal.
Een systeem wat de helft van het vermogen levert kost ongeveer de helft.
Als je de helft bespaart, van de halve investering doet dat niet heel veel met je terugverdientijd, vandaar.
Het wordt wel langer, omdat de installatiekosten er bij komen (en die nemen niet lineair af...), maar de vuistregel dat het pas bij 1500 kuub uit kan snap ik domweg niet...

Wel is het zo dat je, als je je radiatoren ook moet aanpassen naar een ander systeem, een veel groter investering moe doen. En in dat geval kan ik me voorstellen dat die 1500m3 wel ergens op gebaseerd is...


Bij een verbruik 1500m3 met warmtepomp die ik nodig nodig hebt bespaar ik ongeveer 200-300 euro per jaar. Isolatie zal ik even achterwege laten want dat moet ik toch wel doen maar radiatoren moeten dan wel vervangen worden. Warmtepomp met installatie komt denk ik op 6000 euro uit, misschien wat minder met subsidie of zo en radiatoren vervangen a 300 euro per stuk of zo zorgt nog voor een paar duizend euro extra kosten. En dan haal ik die 1500 kuub gas al niet eens, we zaten afgelopen jaar op 1350. Ben ik dus zo 30 jaar bezig om de investering terug te verdienen. Misschien als de gasprijzen zo blijven stijgen dat het vanzelf aantrekkelijker wordt maar voor nu sta ik er niet om te springen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2021 11:28

lammetje schreef:Lage temperatuur radiatoren zijn niet heel duur, maar tis wel een totaal andere warmte. Wij hebben ze vorig seizoen vervangen, door het hele huis. Beneden staan ze alleen aan als de kachel niet aan hoeft voor het buffervat maar de woonkamer wel afkoelt.
Boven stoken we nooit, behalve toen de kinderen thuis les kregen. Daarom ook de radiatoren vervangen, met de oude was het buffervat te snel afgekoeld.

Heel eerlijk gezegd zou ik in een oudere woning niet meer voor dit systeem kiezen. Ik heb spijt dat we op de eerste en tweede verdieping geen airco's hebben opgehangen die ook kunnen verwarmen. Kost meer aan stroom, dus extra zonnepanelen is niet overbodig dan, maar qua warmte verlies wel beter rendement. De leidingen naar boven toe (cv hangt hier beneden) zijn niet goed geïsoleerd waardoor we veel warmte verliezen tijdens het 'transport'. Dat te gaan isoleren zou een complete verbouwing worden, alles is weggewerkt maar niet geïsoleerd helaas....
Maar goed, misschien dat we het ooit nog veranderen. Wil in elk geval graag extra panelen voor het elektrisch rijden.

Ik had de warmtepomp helemaal doorgerekend, en kwam op een terugverdientijd van 15 jaar. Leek me niet rendabel.
Vervolgens de nieuwe energieprijzen in mijn sheetje geklopt, en de terugverdientijd wordt 5 jaar.
lijkt me duidelijk dat ik het wel ga doen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2021 11:37

Marnix schreef:Bij een verbruik 1500m3 met warmtepomp die ik nodig nodig hebt bespaar ik ongeveer 200-300 euro per jaar. Isolatie zal ik even achterwege laten want dat moet ik toch wel doen maar radiatoren moeten dan wel vervangen worden. Warmtepomp met installatie komt denk ik op 6000 euro uit, misschien wat minder met subsidie of zo en radiatoren vervangen a 300 euro per stuk of zo zorgt nog voor een paar duizend euro extra kosten. En dan haal ik die 1500 kuub gas al niet eens, we zaten afgelopen jaar op 1350. Ben ik dus zo 30 jaar bezig om de investering terug te verdienen. Misschien als de gasprijzen zo blijven stijgen dat het vanzelf aantrekkelijker wordt maar voor nu sta ik er niet om te springen.

onze gasprijs ging van E0,70 naar E1,71. Dan gaat het ineens een stuk sneller met dat terugverdienen.
Zeker als je de installatie zo veel mogelijk zelf doet (en zo heel ingewikkeld is het niet, zeker de radiatoren vervangen kan iedereen met een grote Bahco en een beetje geduld al snel zelf).
Overigens zou jij met onze nieuwe gasprijs ook 1350 euro per jaar extra betalen, wat je (als je met een warmtepomp je gasverbruik zou kunnen halveren) toch 800,- aan gas per jaar scheelt.
En op dit moment is een kWh uit gas ongeveer 17 cent, waar een warmtepomp een kwart kWh voor nodig heeft (10 ct)
Scheelt toch 70 cent per kuub gas die je bespaart hebt, wat je per jaar 450,- aan besparing oplevert, en de investering in je warmtepomp in 12 jaar bij je terugbrengt.

En persoonlijk verwacht ik dat de elektriciteitsprijzen wat zullen zakken, maar dat de gasprijs nog best lang hoog zal blijven.
Maar dat laatste is koffiedik kijken...

voor deze reactie heb ik gerekend met onze eigen getallen:
daltarief gaat van 0.15724 per kWh naar 0.31502 per kWh
normaal tarief gaat van 0.22458 per kWh naar 0.43060 per kWh
gasprijs gat van 0.7073 per kuub naar 1.7102 per kuub.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor ajl » 12 okt 2021 12:08

StillAwake schreef:Nogal offtopic in een auto-topic, maar heb je overwogen om een hybride warmtepomp aan te schaffen?
als mijn sommetjes kloppen heb je dat er met een jaar of 8 uit qua investering, het is een eerste stap om van het gas af te komen (met inductie en een elektrische CV ketel zou je er dan helemaal af zijn, maar die laatste twee kunnen nog niet helemaal uit kostentechnisch).

Met de huidige energieprijzen best de moeite van het doorrekenen waard. Zeker nu er nog een subsidiedeel op zit...


De CV ketel die in het huis zat kon nog wel een jaar of 5 mee en wij hadden eerst andere kosten. Daarna moeten we even kijken hoe de ontwikkeling hiervan is. Afgelopen zomer zonnepanelen aangeschaft. Aankomend jaar vloerisolatie. Wij hebben nu vloerverwarming, maar heb het idee dat we de kruipruimte verwarmen #-o
Daarnaast zullen ook alle kozijnen en ramen vervangen moeten worden. Wij hadden een offerte aangevraagd voor de 1e verdieping en dat was €10.000. We wachten nog maar even. Het dak en de tweede verdieping zijn al wel volledig geïsoleerd.

Mijn man verzamelt wel info over een zonneboiler en een groen dak boven de keuken en werkkamer. Dat dak is over een paar jaar ook aan vervanging toe en zal beter geïsoleerd moeten worden.

Onze gasprijs is ook verhoogd, maar minder dat jouw gasprijs. Wij komen van 0,67 en gaan naar 1,17

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2021 12:22

StillAwake schreef:onze gasprijs ging van E0,70 naar E1,71. Dan gaat het ineens een stuk sneller met dat terugverdienen.
Zeker als je de installatie zo veel mogelijk zelf doet (en zo heel ingewikkeld is het niet, zeker de radiatoren vervangen kan iedereen met een grote Bahco en een beetje geduld al snel zelf).
Overigens zou jij met onze nieuwe gasprijs ook 1350 euro per jaar extra betalen, wat je (als je met een warmtepomp je gasverbruik zou kunnen halveren) toch 800,- aan gas per jaar scheelt.
En op dit moment is een kWh uit gas ongeveer 17 cent, waar een warmtepomp een kwart kWh voor nodig heeft (10 ct)
Scheelt toch 70 cent per kuub gas die je bespaart hebt, wat je per jaar 450,- aan besparing oplevert, en de investering in je warmtepomp in 12 jaar bij je terugbrengt.

En persoonlijk verwacht ik dat de elektriciteitsprijzen wat zullen zakken, maar dat de gasprijs nog best lang hoog zal blijven.
Maar dat laatste is koffiedik kijken...

voor deze reactie heb ik gerekend met onze eigen getallen:
daltarief gaat van 0.15724 per kWh naar 0.31502 per kWh
normaal tarief gaat van 0.22458 per kWh naar 0.43060 per kWh
gasprijs gat van 0.7073 per kuub naar 1.7102 per kuub.


ja de vraag is even wat de gasprijzen gaan doen 12 of 30 jaar maakt wel een hoop uit in terugverdientijd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2021 13:04

Marnix schreef:ja de vraag is even wat de gasprijzen gaan doen 12 of 30 jaar maakt wel een hoop uit in terugverdientijd.

Ik verwacht dat ze wel wat zullen zakken, maar de algehele lijn zal stijgend blijven ben ik bang...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor pindas83 » 12 okt 2021 22:15

StillAwake schreef:Ik had de warmtepomp helemaal doorgerekend, en kwam op een terugverdientijd van 15 jaar. Leek me niet rendabel.
Vervolgens de nieuwe energieprijzen in mijn sheetje geklopt, en de terugverdientijd wordt 5 jaar.
lijkt me duidelijk dat ik het wel ga doen...


Als je het laat doen en zeker wanneer je radiatoren hebt, zorg dan wel dat de boel ook waterzijdig goed ingeregeld wordt. Dit gebeurt namelijk veel te weinig. Wanneer de waterhoeveelheden (debiet of flow) niet of slecht zijn ingeregeld keldert het rendement.
Dit geldt trouwens ook voor HR ketels die alleen hoog rendement halen wanneer de retourtemperatuur laag (genoeg) is. Doordat er teveel heet water wordt verplaatst krijgt het geen kans om voldoende af te koelen en ontstaat er een te hoge retourtemperatuur.
Om je installatie in te regelen is het in de meeste gevallen handig om je radiatoren van thermostatische kranen te voorzien en dan het liefst dynamische kranen die geen last hebben van drukverschillen die optreden in een installatie, zoals de Heimeier Eclips kranen (en nee Henkie, ik heb geen belang in Heimeier :wink: ) Je kunt eenvoudig het debiet instellen op het binnenwerk wat past bij het vermogen van je radiator bij een bepaalde aanvoer/retourtemp.
Let dan wel weer op dat je een bypass installeert wanneer er alleen thermostatische kranen zitten om gegarandeerd flow te hebben voor je circulatiepomp.

Er is nog meer van te zeggen maar ik moet nu naar bed.
Ok doei!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2021 08:23

pindas83 schreef:Als je het laat doen en zeker wanneer je radiatoren hebt, zorg dan wel dat de boel ook waterzijdig goed ingeregeld wordt. Dit gebeurt namelijk veel te weinig. Wanneer de waterhoeveelheden (debiet of flow) niet of slecht zijn ingeregeld keldert het rendement.
Dit geldt trouwens ook voor HR ketels die alleen hoog rendement halen wanneer de retourtemperatuur laag (genoeg) is. Doordat er teveel heet water wordt verplaatst krijgt het geen kans om voldoende af te koelen en ontstaat er een te hoge retourtemperatuur.
Om je installatie in te regelen is het in de meeste gevallen handig om je radiatoren van thermostatische kranen te voorzien en dan het liefst dynamische kranen die geen last hebben van drukverschillen die optreden in een installatie, zoals de Heimeier Eclips kranen (en nee Henkie, ik heb geen belang in Heimeier :wink: ) Je kunt eenvoudig het debiet instellen op het binnenwerk wat past bij het vermogen van je radiator bij een bepaalde aanvoer/retourtemp.
Let dan wel weer op dat je een bypass installeert wanneer er alleen thermostatische kranen zitten om gegarandeerd flow te hebben voor je circulatiepomp.

Er is nog meer van te zeggen maar ik moet nu naar bed.
Ok doei!

Ik was niet van plan om het te laten doen, maar om het zelf te gaan doen.
Wat betreft waterzijdig inregelen: goede tip, ik ben me er nog op aan het inlezen, maar ik had al wel door dat daar een aandachtspuntje zit ;-)
Thermostaatkranen ga ik niet voor. Om de simpele reden dat ik maximaal 2x, in een extreme winter misschien 4x, mijn radiatoren gebruik.
Zeker nu het thuiswerken weer voorbij lijkt te zijn ga ik niet zo snel mijn slaapkemaer verwarmen.

mijn hoofdverwarming is vloerverwarming, en daar zit al jaren een bypass op (dat is het voordeel van zelf aanleggen: je weet precies hoe eea in elkaar steekt)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2021 08:36

StillAwake schreef:Ik was niet van plan om het te laten doen, maar om het zelf te gaan doen.
Wat betreft waterzijdig inregelen: goede tip, ik ben me er nog op aan het inlezen, maar ik had al wel door dat daar een aandachtspuntje zit ;-)
Thermostaatkranen ga ik niet voor. Om de simpele reden dat ik maximaal 2x, in een extreme winter misschien 4x, mijn radiatoren gebruik.
Zeker nu het thuiswerken weer voorbij lijkt te zijn ga ik niet zo snel mijn slaapkemaer verwarmen.

mijn hoofdverwarming is vloerverwarming, en daar zit al jaren een bypass op (dat is het voordeel van zelf aanleggen: je weet precies hoe eea in elkaar steekt)


Ik gebruik van de verwarming boven ook alleen die van de badkamer. Slaapkamers verwarm ik nooit, als het heel koud is misschien die van de jongste een heel klein beetje. Ik slaap gewoon met het raam open, of het nou +20 of -20 is. Verreweg het meest gezond. Als je het dan koud hebt is je dekbed niet dik genoeg. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten