Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2023 15:18

ajl schreef:Precies en met kinderen is geen auto hebben ook erg lastig. Je hebt immers ook tijdschema's voor sporten en als de kinderen ouders worden, zal je hen ook regelmatig bij nacht en ontij moeten halen.

Wij hebben 1 auto en ik heb deze vrijwel altijd mee naar kantoor. Mijn man gaat met ov. Heel vaak vallen treinen en bussen uit en hij hij later thuis. Dan is het maar wat fijn dat ik daar geen last van heb en alles thuis door kan draaien.


Ja maar in de stad pf een groot dorp valt dat dus wel mee aangezien je dan alles wel redelijk in de buurt hebt en dus op de fiets kan doen. Zwemles en kerk zijn bijvoorbeeld allebei op zo'n 4,5e km, handbal voor de oudste op 2,5 in de zomer en 700 meter in de winter, supermarkten, winkels en markt en zo allemaal dichtbij. Dus dan kan je het prima met alleen een fiets. Als je landelijker woont worden de afstanden inderdaad snel groter en in de fiets soms opeens geen optie meer. Een ebike kan als de kinderen iets groter worden dan wel een uitkomst zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 09 feb 2023 22:28

Ik heb het niet over de de sport trainingen. Dat is over het algemeen prima te doen. Het gaat mij over de wedstrijden. Met hockey was het bv de bedoeling dat elke ouder zijn eigen kind reed naar de uitwedstrijd. Dan je je wel eens vragen of jouw kind met een ander meerijdt, maar niet elke keer. Helemaal als je de ouders nauwelijks kent. Dat kan betekenen dat je met meerdere kinderen op hockey 2x op zaterdag naar een wedstrijd drie kwartier verderop rijdt. Voor ons een reden om daarmee te stoppen. Ook met korfbal rijd je regelmatig volgens schema naar een uitwedstrijd. Daar kan je je als ouder niet aan onttrekken.
Een van onze kinderen zit op schaatsen in de Uithof, ook niet echt naast de deur en slecht bereikbaar met OV. Ik ben dan toch blij met de auto.
Onze oudste zit op een christelijke (regio) school en had een feestje 45 minuten rijden bij ons vandaan. Ook dan ben ik blij met een auto. OV was namelijk nauwelijks mogelijk en in hoeverre laat je een kind van 13 's avonds dwars door Rotterdam gaan.

Ik begrijp @ lalage met haar standpunt. Alles onder de 15 km doen wij grotendeels op de fiets. Alleen is het met opgroeiende kinderen vaak niet haalbaar om de auto te laten staan.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2023 16:24

Ik begrijp heel goed dat het niet altijd haalbaar is om allerlei redenen, maar er zijn ook veel mensen die hier gewoonweg niet over nadenken, terwijl het enorm veel geld kost. Daarom noem ik het toch even.
In mijn jeugd hebben we als gezin jarenlang zelf geen auto gehad, maar dan konden we wel af en toe eentje lenen. Gelukkig deden wij niet aan sportwedstrijden ;-) Mijn zus heeft twee jonge kinderen en heeft zelf geen auto, maar leent weleens die van onze ouders, die er nu dus wel eentje hebben.
Tegenwoordig heb je deelauto's zoals Greenwheels, die wij weleens huren. Het lijkt duur per keer, maar als je alles bij elkaar optelt, is het voor ons veel goedkoper dan zelf een auto hebben.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 13 feb 2023 08:37

Lalage schreef:Ik begrijp heel goed dat het niet altijd haalbaar is om allerlei redenen, maar er zijn ook veel mensen die hier gewoonweg niet over nadenken, terwijl het enorm veel geld kost. Daarom noem ik het toch even.
In mijn jeugd hebben we als gezin jarenlang zelf geen auto gehad, maar dan konden we wel af en toe eentje lenen. Gelukkig deden wij niet aan sportwedstrijden ;-) Mijn zus heeft twee jonge kinderen en heeft zelf geen auto, maar leent weleens die van onze ouders, die er nu dus wel eentje hebben.
Tegenwoordig heb je deelauto's zoals Greenwheels, die wij weleens huren. Het lijkt duur per keer, maar als je alles bij elkaar optelt, is het voor ons veel goedkoper dan zelf een auto hebben.


Dat laatste geloof ik graag. Greenwheels is voor ons geen optie, omdat de auto te klein is voor ons zessen. Wij nemen wel regelmatig het OV naar mijn schoonmoeder in Groningen. Dan maken we gebruik van een groepskaart. Dat kost €38,00 voor 4 personen. Daarnaast nemen we dan 2 railrunners. Dus voor €43,00 rijden we naar Groningen.

Een auto lenen voelt voor mij niet prettig. Wij lenen überhaupt eigenlijk nooit wat van een ander. Dan schaf ik het liever zelf aan. Nu hebben wij ook geen familie in de buurt. Dat scheelt waarschijnlijk ook wel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2023 09:04

ajl schreef:Dat laatste geloof ik graag. Greenwheels is voor ons geen optie, omdat de auto te klein is voor ons zessen. Wij nemen wel regelmatig het OV naar mijn schoonmoeder in Groningen. Dan maken we gebruik van een groepskaart. Dat kost €38,00 voor 4 personen. Daarnaast nemen we dan 2 railrunners. Dus voor €43,00 rijden we naar Groningen.

Een auto lenen voelt voor mij niet prettig. Wij lenen überhaupt eigenlijk nooit wat van een ander. Dan schaf ik het liever zelf aan. Nu hebben wij ook geen familie in de buurt. Dat scheelt waarschijnlijk ook wel.


Waarom voelt dat niet prettig voor je? Wij hebben 1 auto en heel sporadisch is het handig om even een keer een tweede te hebben, dan leen ik gerust even een auto uit mijn vriendennetwerk / kerk. Of een busje van vrienden omdat ik iets groters nodig heb. Vroeger hadden we geen winterbanden en als we dan een keer in de winter naar Duitsland moesten wisselden we de auto om met mensen die wel winterbanden hebben want meestal is het hier toch geen winter :-) En evengoed, onze auto wordt vrijwel alleen in het weekend gebruikt en vrienden weten dat ze hem altijd kunnen lenen. Het is maar een brok metaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 13 feb 2023 14:27

Marnix schreef:Waarom voelt dat niet prettig voor je? Wij hebben 1 auto en heel sporadisch is het handig om even een keer een tweede te hebben, dan leen ik gerust even een auto uit mijn vriendennetwerk / kerk. Of een busje van vrienden omdat ik iets groters nodig heb. Vroeger hadden we geen winterbanden en als we dan een keer in de winter naar Duitsland moesten wisselden we de auto om met mensen die wel winterbanden hebben want meestal is het hier toch geen winter :-) En evengoed, onze auto wordt vrijwel alleen in het weekend gebruikt en vrienden weten dat ze hem altijd kunnen lenen. Het is maar een brok metaal.


Nee, dat voelt niet prettig. Bij hele goede vrienden lenen wij sporadisch, maar liever eigenlijk niet. Wij kennen een aantal gezinnen die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en altijd lobbyden om te lenen. Zelfs voor de trappelzakken van de kinderen werd een belrondje gemaakt wie nog zomer/winterzakken had in een bepaalde maat. Dat heeft bij mij best wel weerzin opgeleverd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2023 16:00

ajl schreef:Nee, dat voelt niet prettig. Bij hele goede vrienden lenen wij sporadisch, maar liever eigenlijk niet. Wij kennen een aantal gezinnen die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en altijd lobbyden om te lenen. Zelfs voor de trappelzakken van de kinderen werd een belrondje gemaakt wie nog zomer/winterzakken had in een bepaalde maat. Dat heeft bij mij best wel weerzin opgeleverd.


Als het echt uit gierigheid is is het een ander verhaal ja, maar als je zelf niet teveel aan je eigen spullen vastzit en anderen ook niet en daardoor er een soort deelsysteem ontstaat waarbij je over en weer dingen van elkaar leent in plaats van alles zelf te kopen terwijl je het maar zelden nodig hebt, lijkt me dat alleen maar goed. Dat sommigen vanuit een verkeerd motief lenen wil nog niet zeggen dat lenen daarom dus verkeerd is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 13 feb 2023 17:37

Ik zeg toch nergens dat lenen verkeerd is? Om ons moverende redenen willen wij het alleen liever niet doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2023 09:11

ajl schreef:Ik zeg toch nergens dat lenen verkeerd is? Om ons moverende redenen willen wij het alleen liever niet doen.


Ik val je toch ook niet aan? Ik bevraag je gewoon op je motivatie omdat je aangeeft het liever niet te doen met als motivatie dat je anderen er wel eens misbruik van hebt zien maken. Dat vind ik een wat wonderlijke reden om dingen niet te doen, maar verder mag je het natuurlijk helemaal zelf weten maar ik vind een forum wel een geschikte plek om daar gewoon even over door te praten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2023 09:51

ajl schreef:Ik zeg toch nergens dat lenen verkeerd is? Om ons moverende redenen willen wij het alleen liever niet doen.

Herkenbaar.
Ik heb vroeger heel vaak gereedschap uitgeleend, maar als je ziet hoe het vaak weer terug komt zou ik mijn auto niet graag uitlenen.
En om dezelfde reden leen ik zelf ook liever niet, en zeker geen auto.
Mocht er wat mee gebeuren kan het de relaties behoorlijk op scherp zetten (zeker bij iets duurs als een auto), en dat heb ik er ook niet voor over.

Dus niemand leent mijn auto, en ik leen niemands auto.
En ook met het uitlenen van gereedschap, boeken, CD's en DVD's heb ik niet al te positieve ervaringen. Het gebeurt net iets te vaak dat het nooit meer terugkomt, en mensen domweg vergeten dat het geleend is (te goeder trouw).
Dat laatste zal met een auto niet snel gebeuren, maar toch: buiten mijn gezin om mag niemand met mijn auto's rijden (de monteur daargelaten).
Niet uit gierigheid, maar wél omdat ik zuinig ben op mijn spullen, en om me heen zie dat de uitdrukking "don't be gentle, it's a rental" ook vaak voor lenen geldt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2023 09:54

Marnix schreef:Als het echt uit gierigheid is is het een ander verhaal ja, maar als je zelf niet teveel aan je eigen spullen vastzit en anderen ook niet en daardoor er een soort deelsysteem ontstaat waarbij je over en weer dingen van elkaar leent in plaats van alles zelf te kopen terwijl je het maar zelden nodig hebt, lijkt me dat alleen maar goed. Dat sommigen vanuit een verkeerd motief lenen wil nog niet zeggen dat lenen daarom dus verkeerd is.

Ik zit op zich niet echt aan mijn spullen vast, maar ik ben er wel zuinig op.
En in de tijd dat veel vrienden huizen kochten stond vrijwel al mijn gereedschap zo her en der bij iedereen, maar het kwam niet bij iedereen even netjes terug, en bovendien grijp je vervolgens zelf mis.
Dus nee: lenen is voor mij vrijwel altijd een no-go geworden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 14 feb 2023 10:01

Ik lees eigenlijk niets over een verkeerrde motivatie zoals gierigheid ofzo.
En voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten lijkt me eerder een eigen invulling.
Ik kan ook wel andere motivaties bedenken zoals vanwege duurzaamheid, of krap bij kas zitten, of meer zin hebben om je geld aan iets anders te besteden als dat gewoon mogelijk is ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2023 10:16

naamloos schreef:Ik lees eigenlijk niets over een verkeerrde motivatie zoals gierigheid ofzo.
En voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten lijkt me eerder een eigen invulling.
Ik kan ook wel andere motivaties bedenken zoals vanwege duurzaamheid, of krap bij kas zitten, of meer zin hebben om je geld aan iets anders te besteden als dat gewoon mogelijk is ...

Gierigheid is niet per definitie een slechte eigenschap denk ik.
Maar als mensen hun geld liever aan andere zaken uitgeven, en anderen laten opdraaien voor de kosten die ze willen uitsparen vind ik dat wel de verkeerde vorm van gierigheid.
Als mensen krap bij kas zitten is het een ander verhaal, maar juist dan zou ik huur adviseren.
Mocht je schade rijden (wat met een onbekende auto voor mensen die niet dagelijks rijden nu eenmaal best een significant risico is) zit je qua verzekering erg lastig als je geleend hebt.
Dus juist degene die krap bij kas zit moet in mijn optiek dit risico niet opzoeken.

Het duurzaamheidsargument is weinig tegenin te brengen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2023 11:01

StillAwake schreef:Ik zit op zich niet echt aan mijn spullen vast, maar ik ben er wel zuinig op.
En in de tijd dat veel vrienden huizen kochten stond vrijwel al mijn gereedschap zo her en der bij iedereen, maar het kwam niet bij iedereen even netjes terug, en bovendien grijp je vervolgens zelf mis.
Dus nee: lenen is voor mij vrijwel altijd een no-go geworden.


Prima, ik sta daar anders in, mensen mogen alles lenen wat ik niet op dat moment zelf nodig heb en ik maar ook dankbaar gebruik van spullen van anderen. Op die manier hoeft ook niet iedereen zijn eigen dingen te kopen, als je ziet hoeveel gereedschap je anders moet kopen terwijl je het maar heel sporadisch gebruikt vind ik dat niet zo gek.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2023 11:09

StillAwake schreef:Gierigheid is niet per definitie een slechte eigenschap denk ik.
Maar als mensen hun geld liever aan andere zaken uitgeven, en anderen laten opdraaien voor de kosten die ze willen uitsparen vind ik dat wel de verkeerde vorm van gierigheid.
Als mensen krap bij kas zitten is het een ander verhaal, maar juist dan zou ik huur adviseren.
Mocht je schade rijden (wat met een onbekende auto voor mensen die niet dagelijks rijden nu eenmaal best een significant risico is) zit je qua verzekering erg lastig als je geleend hebt.
Dus juist degene die krap bij kas zit moet in mijn optiek dit risico niet opzoeken.

Het duurzaamheidsargument is weinig tegenin te brengen ;-)


In principe is de auto en niet de persoon verzekerd dus als iemand anders in mijn auto rijdt en die is goed verzekerd vind ik het risico niet zo groot. :-) Overigens ken ik in mijn netwerk niemand die uit gierigheid spullen leent. Los van auto's iemand die heel sporadisch een keer iets nodig heeft aan gereedschap bijvoorbeeld alles zelf laten kopen terwijl je het gewoon hebt staan vind ik pas gierig. Bij ons in de kennissenkring en in de straat worden over een weer heel veel spullen geleend. Vrienden / kennissen mogen gerust mijn auto lenen of mijn mountainbike bijvoorbeeld en in de straat kunnen ze mijn gereedschap zo meenemen en als ik een keer wat nodig heb leen ik dat weer van een ander. Win-win.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten