Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2024 14:59

Marnix schreef:Goed plan. Ik heb het overdag nog nooit -15 zien worden, volgens mij is het sinds 1980 maar 4x 1 of 2 nachten onder de -15 geweest en overdag er altijd boven. En zelfs dan doet je airco nog een hoop, alleen heb je dan niet meer genoeg vermogen om alleen op de airco de kamer op 19 of 20 graden te krijgen, maar dan zet je de kachel erbij aan. Dat de kachel zelf of de airco bij heel koud weer niet genoeg vermogen heeft om je woonkamer te verwarmen is niet erg, als je ze die ene keer dat het gebeurt samen maximaal aanzet lukt dat echt wel.En in het ergste geval zet je er nog een straalkacheltje bij aan als het een keer kouder dan -15 is :-) Het komt toch (haast) nooit voor.

Denkfout...
De -15 geldt voor de temperatuur in de buitenunit. Die zal typisch lager zijn dan de normale buitenluchttemperatuur, dat is namelijk het hele principe van een warmtepopm (en een airco is een warmtepomp...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2024 15:14

Warmer dan -10 is het ook niet vaak overdag :-)

StillAwake schreef:Op zee is het wel een paar graden kouder meestal.
Bovendien ga ik de nachtshift in :-oo , dus ik neem 'm zeker wel mee :lol:


zou ik doen. Verwacht in ieder geval geen winterweer. Hoe zit dat trouwens? Mij lijkt me he dat temperatuursverschil vooral in de zomer groter is op het waarde omdat de zee kouder is dan temperatuur. In de winter is dat verschil veel minder groot, nu is het zeewater een graad of 6 a 7 gok ik en de buitentemperatuur is een graad of 8. In de winter is het in Nederland meestal warmer aan zee (vanwege de temperatuur van het zeewater) en in de zomer meestal juist koeler om dezelfde reden. Dus ik vermoed dat dat aan boord ook zo is. Enig is wel dat omdat het hard waait, de gevoelstemperatuur waarschijnlijk heel anders is dan de actuele temperatuur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 jan 2024 15:25

Marnix schreef:Warmer dan -10 is het ook niet vaak overdag :-)



zou ik doen. Verwacht in ieder geval geen winterweer. Hoe zit dat trouwens? Mij lijkt me he dat temperatuursverschil vooral in de zomer groter is op het waarde omdat de zee kouder is dan temperatuur. In de winter is dat verschil veel minder groot, nu is het zeewater een graad of 6 a 7 gok ik en de buitentemperatuur is een graad of 8. In de winter is het in Nederland meestal warmer aan zee (vanwege de temperatuur van het zeewater) en in de zomer meestal juist koeler om dezelfde reden. Dus ik vermoed dat dat aan boord ook zo is. Enig is wel dat omdat het hard waait, de gevoelstemperatuur waarschijnlijk heel anders is dan de actuele temperatuur.

De gevoelstemperatuur ligt lager dan op land, omdat het harder waait, en een stalen scheepsdek de warmte geleid (in de volle zon is een dek vaak erg heet, in de nacht is het juist heel koud).
Wel is het verschil tussen dagtemperatuur en nachttemperatuur iets kleiner dan op land, maar dat merk je niet heel sterk.
Onder de 15 graden buitentemperatuur is een winteroutfit overigens gewoon verplicht...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 22 feb 2024 10:40

naamloos schreef:Verder eerst eens kijken hoe de spiltairco bevalt.

Ik ben vandaag en morgen weer even online (om vrijdag weer voor 5 weken weg te gaan...), maar ben wel heel benieuwd hoe het inmiddels met je verwarmingsissue is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 22 feb 2024 10:44

Marnix schreef:Warmer dan -10 is het ook niet vaak overdag :-)



zou ik doen. Verwacht in ieder geval geen winterweer. Hoe zit dat trouwens? Mij lijkt me he dat temperatuursverschil vooral in de zomer groter is op het waarde omdat de zee kouder is dan temperatuur. In de winter is dat verschil veel minder groot, nu is het zeewater een graad of 6 a 7 gok ik en de buitentemperatuur is een graad of 8. In de winter is het in Nederland meestal warmer aan zee (vanwege de temperatuur van het zeewater) en in de zomer meestal juist koeler om dezelfde reden. Dus ik vermoed dat dat aan boord ook zo is. Enig is wel dat omdat het hard waait, de gevoelstemperatuur waarschijnlijk heel anders is dan de actuele temperatuur.

Ha Marnix,
We liggen nu even in de haven, en ik kan je bij deze vertellen dat het indedaad erg koud was in de nachten waarin ik op het dek liep.
Volledige winteruitrusting was verplicht, maar zelfs in een winteroverall met thermoondergoed sneed de wind aardig door je heen. Vooral ook omdat het vrijwel alle nachten geregend heeft...
Gelukkig krijg ik nu de dagshift ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2024 13:01

StillAwake schreef:Ha Marnix,
We liggen nu even in de haven, en ik kan je bij deze vertellen dat het indedaad erg koud was in de nachten waarin ik op het dek liep.
Volledige winteruitrusting was verplicht, maar zelfs in een winteroverall met thermoondergoed sneed de wind aardig door je heen. Vooral ook omdat het vrijwel alle nachten geregend heeft...
Gelukkig krijg ik nu de dagshift ;-)


Dat scheelt. Op het vaste land hebben we na de winterprik van begin januari geen kou meer gehad. Vorige week was het een graad of 15 en zaten de mensen massaal op de terrasje. De nieuwe werkelijkheid van februari.... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 22 feb 2024 13:39

StillAwake schreef:Ik ben vandaag en morgen weer even online (om vrijdag weer voor 5 weken weg te gaan...), maar ben wel heel benieuwd hoe het inmiddels met je verwarmingsissue is...

Dat gaat gelukkig weer helemaal goed. De spouwmuur is de boosdoener geweest want toen die eenmaal weer opnieuw geïsoleerd was zakte de temperatuur in huis nog geen graad in 3 uur, terwijl het daarvoor 3 graden in 1 uur was.
En we kregen de temperatuur in huis ook weer veel sneller omhoog dan daarvoor.
De E-ketel heeft na de isolatie van de spouwmuur precies 0 kWh verbruikt.
En we hebben voor een splitairco gekozen die we ook via de wifi kunnen bedienen, dat bevalt prima.
Toen we op vakantie waren hebben we het in de gaten gehouden en de airco even aangezet als het in huis te koud dreigde te worden.
Onder de streep uiteindelijk toch geen spijt van de E-ketel (ook al heeft hij inderdaad te weinig vermogen) want we zijn nu wel van het gas af. :)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten