Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2024 12:05

ajl schreef:5 m3 maar? Dat is echt weinig. Wij beduidend meer en dan staat de thermostaat op 18C. Het kost ons nu met de houtkachel ook moeite om de kamer warm te krijgen. Dan moeten we echt volop stoken en is het boven best fris. Hoeveel m2 is jouw kamer?


Geen idee, met open keuken iets van 45 m3 of zo? Het was een globale inschatting, ik kan niet het exacte verbruik per dag zien. We hebben in totaal 115m2 woonoppervlak maar boven staat alleen de radiator in de badkamer ietsje open en op de slaapkamer van de jongste een heel klein beetje. We werken allebei 4 dagen en zijn in het weekend wel regelmatig weg / op stap, hebben een houtkachel die in de koude periode geregeld ‘s avonds aan staat. CV-ketel is vrij nieuw (6 jaar) dus lekker zuinig. Thermostaat op 19, vorig jaar spouw en vloer geisoleerd maar het blijft een huis van bijna 100 jaar oud. Maar al met al, vorig jaarafrekening van september 22-23 (zachte winter wel) hadden we een gasverbruik van 574m3, dat is vrij laag. En dan gaat er nog 35-40 vanaf voor het koken want dat doen we ook op gas.

Overigens zijn wij avondmensen, dat scheelt ook wel. Gisteren ging er om 23:30 nog een blokje hout op, kachel brandde nog lekker toen we rond 12 uur naar bed gingen. En de volgende ochtend (het is duidelijk zachter buiten) was het in huis nog 18 graden. En dus hoeft er 's nachts / overdag niet bijgestookt te worden om de woonkamer op temperatuur te houden. Dat scheelt al met al ook wel, als je woonkamer begin van de nacht al 16 graden is en de hele nacht op die temperatuur gehouden moet worden kost dat stiekem ook nog wel een hoop gas.
Laatst gewijzigd door Marnix op 22 jan 2024 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 19 jan 2024 12:13

benefietdiner schreef:Er gaan nu wel wat systemen door elkaar heen. Hebben we het over een Centrale verwarming installatie maar dan met welk type gasketel, met of zonder warmwatervoorziening (combiketel). Welke thermostatische regeling wordt de ketel geregeld met een kamerthermostaat en welk type dan modulerend of een aan/uit. Of is er helemaal geen ruimte thermostaat maar wordt de ketel weersafhankelijk geregeld omdat je radiatoren hebt met thermostaatventielen. Of heb je helemaal geen radiatoren maar zijn er convectoren of vloerverwarming, of heb je een combinatie hiervan. Of hebben we het helemaal niet over een gasketel maar over een elektrische c.v. ketel en welk type dan een één twee of drie traps en hoe wordt die gevoed en geregeld. Of is er sprake van een warmtepomp in combinatie met een gasketel, of hebben we het over een hybride ketel en op welke warmtebronnen geeft deze zijn warmte af.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met types en combinaties dit hangt allemaal samen met je verbruik. We zijn duidelijk appels met peren aan het vergelijk. Er zal eerst duidelijk moeten zijn over welke installatie het gaat en anders krijgen we geklets over een pannetje water enz.


Jij stelde: "Als je de ketelthermostaat lager instelt verlaag je in principe de capaciteit van de ketel en duurt het langer voor dat de woning op temperatuur is."
Daar reageerde ik op en ik had het over een gas of een elektrische ketel, lees maar terug.
Over het type ketel heb ik het niet gehad, maar kennelijk had je dat niet nodig om te betwijfelen dat mijn vriendin minder kuubjes verbruikt sinds ze de temperatuur van haar gasketel op 60 graden heeft gezet, zonder dat ze de thermostaat in de kamer lager heeft gezet dan wat ze gewend was.
Ik heb een elektrische ketel (maar die mieter ik binnenkort de deur uit, da's een miskoop geweest), mijn vriendin heeft een combiketel op gas.

Waarschijnlijk gaan we over naar een spilt airco, daar hoor ik liever liever wat nuttige tips over.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 19 jan 2024 13:49

Het soort hout wat je stookt is ook belangrijk voor je warmte.

Wij hebben vanaf de ochtend de kachel aan als er iemand thuis is. Gewoon beetje doorstoken en het is al snel voldoende en ja, dan gaat de deur naar boven open.
De CV komt nauwelijks aan. Mijn oudste heeft een elektrisch kacheltje op zijn kamer (ook wel een radiator, maar als de cv uit is heeft hij daar niets aan). Trouwens een kacheltje op minerale olie, werkt dus een beetje als een radiator. Deze zijn een stuk zuiniger en comfortabeler. Op de lage stand doet ie 600 watt per uur. En daarmee wordt het warm genoeg op die zolderkamer.

Ik heb een elektrisch ding in het stopcontact zitten op mijn werkkamer om het een beetje warmer te krijgen. Ook een zuinig ding, en met 13 panelen op het dak prima te doen. Als ik nu op de slimme meter kijk sta ik in de min, oftewel ik lever terug ondanks de apparaten die aanstaan.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 19 jan 2024 14:18

naamloos schreef:Jij stelde: "Als je de ketelthermostaat lager instelt verlaag je in principe de capaciteit van de ketel en duurt het langer voor dat de woning op temperatuur is."
Daar reageerde ik op en ik had het over een gas of een elektrische ketel, lees maar terug.
Over het type ketel heb ik het niet gehad, maar kennelijk had je dat niet nodig om te betwijfelen dat mijn vriendin minder kuubjes verbruikt sinds ze de temperatuur van haar gasketel op 60 graden heeft gezet, zonder dat ze de thermostaat in de kamer lager heeft gezet dan wat ze gewend was.
Ik heb een elektrische ketel (maar die mieter ik binnenkort de deur uit, da's een miskoop geweest), mijn vriendin heeft een combiketel op gas.

Waarschijnlijk gaan we over naar een spilt airco, daar hoor ik liever liever wat nuttige tips over.

Ik had het over een hoog rendement gasketel op de c.v. en radiatoren met open/dicht ventielen gemonteerd en met een modulerende ruimte thermostaat. dat is in de meeste woningen in Nederland toegepast (uitgezonder de laatste twee jaar nieuwbouwwoningen daar worden warmtepompen geplaatst).

Als je geen zonnepanelen hebt waarmee je niet kan salderen is een elektrische c.v. ketel heeeel duur stoken als deze niet aan een warmtepomp gekoppeld zit.

In mijn eerste alinea genoemde installatie is het niet nodig om de ketel temperatuur laag in te stellen omdat de modulerende ruimte thermostaat zelf de ketel temperatuur instelt naargelang de warmtevraag is. Dit is een hele mooien regeling die je niet moet verstoren om de keteltemperatuur lager in te stellen. Doe je het wel zal de modulatie van de ruimte thermostaat warmte blijven vragen en de ketel langer blijven branden op de temperatuur die op de ketel is ingesteld, je hebt dan geen modulatie naar behoren meer. Het is wel zo dat een hoog rendement ketel het hoogst rendement heeft als hij laag brand, dan hebben we het over pine nuts. Daarvan komen de bakerpraatje dat je de ketelthermostaat op 60 graden moet instellen. Het is wel waar maar je ontregeld de modulatie.

Ik begrijp nu je stelling dat het op temperatuurhouden van de woning, ongeacht de hoogte van de temperatuur (10-21 of op 19 graden), in energieverbruik niet uitmaakt. Dat is onjuist. Want hoe hoger je de woning op temperatuur houd hoe hoger je verbruik. Maar dat begreep je al.

Een split airco raad ik zeker aan want de prestatiecoëfficiënt (cop), dat is het verbruiks rendement van een split airco, 1 KWh verbruik op de meter geeft 4 KWh energie, dat is uniek en is het daardoor ook een warmtepomp. Tevens heb je met een split airco in de zomer airconditioning en in de winter warmte (warme lucht), hij kan niet aan een c.v. installatie met radiatoren gekoppeld worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2024 10:34

Katlheen schreef:Het soort hout wat je stookt is ook belangrijk voor je warmte.

Wij hebben vanaf de ochtend de kachel aan als er iemand thuis is. Gewoon beetje doorstoken en het is al snel voldoende en ja, dan gaat de deur naar boven open.
De CV komt nauwelijks aan. Mijn oudste heeft een elektrisch kacheltje op zijn kamer (ook wel een radiator, maar als de cv uit is heeft hij daar niets aan). Trouwens een kacheltje op minerale olie, werkt dus een beetje als een radiator. Deze zijn een stuk zuiniger en comfortabeler. Op de lage stand doet ie 600 watt per uur. En daarmee wordt het warm genoeg op die zolderkamer.

Ik heb een elektrisch ding in het stopcontact zitten op mijn werkkamer om het een beetje warmer te krijgen. Ook een zuinig ding, en met 13 panelen op het dak prima te doen. Als ik nu op de slimme meter kijk sta ik in de min, oftewel ik lever terug ondanks de apparaten die aanstaan.


Ja ik heb een poos flinke hardhouten blokken gehad, ik begon dan met zachter hout maar als de kachel een beetje op temperatuur was gooide ik er zo'n blok op, die brandden heel lang en gaven enorm veel warmte af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 22 jan 2024 10:56

Ik overweeg om over te stappen aangezien ik bij de huidige aanbieder per maand 30 euro mag bijleggen om terug te leveren. Iemand nog tips? Ik zit te denken aan ANWB, maar dat is dynamisch en ik weet niet of dat handig met mijn panelen het de hoeveelheid die ik terug lever.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2024 12:06

Katlheen schreef:Ik overweeg om over te stappen aangezien ik bij de huidige aanbieder per maand 30 euro mag bijleggen om terug te leveren. Iemand nog tips? Ik zit te denken aan ANWB, maar dat is dynamisch en ik weet niet of dat handig met mijn panelen het de hoeveelheid die ik terug lever.


Ik zit naar tevredenheid bij OM maar ik weet niet of die in jouw woonplaats ook een collectief hebben.
https://samenom.nl
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 22 jan 2024 12:52

Marnix schreef:Ja ik heb een poos flinke hardhouten blokken gehad, ik begon dan met zachter hout maar als de kachel een beetje op temperatuur was gooide ik er zo'n blok op, die brandden heel lang en gaven enorm veel warmte af.


Dat doen wij ook. Wij hebben veel zacht hout liggen ( ongeveer 18m3). Daarnaast kunnen wij op regelmatige basis hard hout ergens ophalen. Daarmee stook je de kachel warmer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2024 14:30

ajl schreef:Dat doen wij ook. Wij hebben veel zacht hout liggen ( ongeveer 18m3). Daarnaast kunnen wij op regelmatige basis hard hout ergens ophalen. Daarmee stook je de kachel warmer.


Zo, dat is een berg hout. Op zich kan je met zacht hout de kachel ook wel warm krijgen maar je moet dan constant hout bijgooien, lekkere van dat hardhout is dat je er weinig omkijken naar hebt, mits je de kachel goed aan hebt. Ik heb ook wel eens geprobeerd om ermee te beginnen maar dan gaat het blok weer makkelijk uit. Dus inderdaad, eerst warm stoken met gewoon hout, dan is je kamer snel op temperatuur. En daarna kan je het met hardhout lang en goed op temperatuur houden.

Heeft allemaal weer voor en nadelen. Dat hardhout waren ook gewoon gelijke blokken, stond wel een stuk minder gezellig in de tuinkast waar het haardhout ligt opgeladen. Aan de andere kant, in het loofhout had ik deze zomer boktorren, dat heb je met hardhout weer minder vaak.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 22 jan 2024 21:49

Als ik Google wat een (multi) splitairco kost krijg ik weinig informatie.
Ik heb niet zo'n zin om mijn telefoonnummer en emailadres achter te laten.
Vanmiddag iemand thuis gehad, die raadde aan 2 splitaircos 4.5 kW te nemen voor 2850 per stuk.
Iemand een idee of dat een redelijke prijs is?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2024 22:19

naamloos schreef:Als ik Google wat een (multi) splitairco kost krijg ik weinig informatie.
Ik heb niet zo'n zin om mijn telefoonnummer en emailadres achter te laten.
Vanmiddag iemand thuis gehad, die raadde aan 2 splitaircos 4.5 kW te nemen voor 2850 per stuk.
Iemand een idee of dat een redelijke prijs is?


Kan ik niet zeggen, heeft vast ook te maken met merk, hoe zuinig / stil ze zijn enz. Ik zou gewoon een paar offertes opvragen bij bedrijven die mensen aanbevelen of waarvan je denkt: dat ziet er wel goed uit, die goed scoren enz. Je weet al dat je twee split airco’s kan hebben en welke capaciteit ze ongeveer moeten hebben dus je kan het vrij concreet aanvragen en dan kan je offertes vergelijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Psalm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2024 20:46

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Psalm » 22 jan 2024 22:25

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de grootte van de kamers. Je kunt vaak op één buitenunit soms drie binnenunits plaatsen. Dus voor elke verdieping 1 bijvoorbeeld.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 22 jan 2024 22:53

Katlheen schreef:Ik overweeg om over te stappen aangezien ik bij de huidige aanbieder per maand 30 euro mag bijleggen om terug te leveren. Iemand nog tips? Ik zit te denken aan ANWB, maar dat is dynamisch en ik weet niet of dat handig met mijn panelen het de hoeveelheid die ik terug lever.

Toen mijn vaste contract in november 2022 afgelopen was heb ik een dynamisch contract genomen tot 1 mei 2023.
Ik was een stuk goedkoper uit die wintermaanden, maar omdat je nu nog volledig mag salderen heb ik vanaf mei 2022 een jaarcontract genomen bij eneco.
Bij een dynamisch contract gebeurt het steeds vaker dat de prijs negatief is.
Leuk als je geen zonnepanelen hebt want dan krijg je geld toe, maar Ik spaar de zon-uren liever op (ik heb 18 zonnepanelen) ipv per uur te salderen en dus soms te betalen voor teruglevering als de prijs negatief is.
In mei a.s. ga ik kijken of ik een energiemaatschappij kan vinden waar je niet hoeft te betalen voor je zonnepanelen, dan heb ik liever een lagere vergoeding voor terugleveren mocht ik kWh's overhouden.
Stel dat mijn opgespaarde kWH's in januari-februari volgend jaar op zijn, dan stap ik weer even over naar een dynamisch contract.
En als de zon dan weer gaat schijnen in de lente, dan swits ik weer naar een niet- dynamisch contract om weer kWh's te sparen.
Alleen neem ik dan geen jaarcontract meer, ik zou op dit moment best weer dynamisch willen omdat mijn teruggeleverde kWh's al verbruikt zijn (ik dacht dat ik het er wel mee zou redden :neeschudden: ... lang verhaal) maar hopelijk komen er nog veel zonuren tot mei zodat er nog wat te verrekenen valt zodra die elektrische ketel weg is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 22 jan 2024 23:13

Marnix schreef:Kan ik niet zeggen, heeft vast ook te maken met merk, hoe zuinig / stil ze zijn enz. Ik zou gewoon een paar offertes opvragen bij bedrijven die mensen aanbevelen of waarvan je denkt: dat ziet er wel goed uit, die goed scoren enz. Je weet al dat je twee split airco’s kan hebben en welke capaciteit ze ongeveer moeten hebben dus je kan het vrij concreet aanvragen en dan kan je offertes vergelijken.

Dat zou ik inderdaad het liefst doen, maar ik heb er nogal haast mee.
Dat bedrijf (ze hebben goede recensies en het bestaat al ruim 20 jaar) kan die dingen snel installeren, tot nog toe een week of 4 eerder dan wat ik tot nu toe heb gevonden.
En 1 maand kost me al gauw 500 euro met die elektrische ketel, en dan moet ik ook nog zorgen dat ik m'n huis overdag op een andere manier verwarm, wat uiteraard ook geld kost.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 23 jan 2024 07:12

naamloos schreef:Als ik Google wat een (multi) splitairco kost krijg ik weinig informatie.
Ik heb niet zo'n zin om mijn telefoonnummer en emailadres achter te laten.
Vanmiddag iemand thuis gehad, die raadde aan 2 splitaircos 4.5 kW te nemen voor 2850 per stuk.
Iemand een idee of dat een redelijke prijs is?

Volgens mij wel, heb nu een paar prijzen gehoord, omdat wij er ook mee bezig zijn. Ik dacht altijd dat airco's alleen maar slecht voor het milieu waren, maar als je er zuiniger mee kunt verwarmen, scheelt dat juist weer. Al is de aanleiding natuurlijk de steeds vaker voorkomende zomerhitte.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten