Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 14 nov 2023 22:09

Interessant Marnix. En hoe zit het met de vaste kosten? Want ik zie vaak onder het kopje 'gebruiksonafhankelijke kosten' bedragen staan die het totaal behoorlijk beïnvloeden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2023 08:53

Lalage schreef:Interessant Marnix. En hoe zit het met de vaste kosten? Want ik zie vaak onder het kopje 'gebruiksonafhankelijke kosten' bedragen staan die het totaal behoorlijk beïnvloeden.


Die zakken ook zeker niet, integendeel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2024 14:44

Ik snap iets niet: er wordt altijd gezegd dat het loont om de thermostaat structueel lager te zetten, bijv. niet meer op 20-21 maar op 19 graden.
Zoals ik er tegenaan kijk loont het alleen als de thermostaat 's avonds naar beneden gaat, dat hoeft ie 's morgens minder ver omhoog.
Als de thermostaat op een constante temperatuur staat, en hij die bereikt heeft, dan maakt het toch niks uit als hij 1 graad bijwarmt zodra de temperatuur onder het ingestelde aantal graden zakt, ongeacht op welke temperatuur je hem gezet hebt bijv. 15, 17 of 19.
Ik zat een tijdje te googlen en las dat de aanvoertemperatuur daarin ook een rol speelt, maar daar geldt dan toch ook hetzelfde voor lijkt mij.
Als de aanvoertemperatuur 80, 60 of 45 is, dan kost het bij alledrie toch evenveel om bij te verwarmen als die te laag wordt, het één koelt toch niet sterker af dan het ander?
Maar dan kom ik niet tot de conclusie dat het nou zo lonend is om de verwarming lager te zetten, dat is dan eenmalig om de temperatuur te bereiken die je hebben wilt.
Het enige wat ik bedenken kan is dat met opengaande (buiten)deuren meer energie nodig is om het weer naar 19 graden te krijgen dan naar 17.
Maar 's nachts en met vakanties enzo heb je daar geen last van, dus zie ik eigenlijk niet in waarom er zo vaak geadviseert wordt om de thermostaat op die tijden op 15 graden te zetten. Als je dan terug komt moet alles weer opgewarmd worden, incl. de muren vloer ...
Ik ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 18 jan 2024 15:16

naamloos schreef:Ik snap iets niet: er wordt altijd gezegd dat het loont om de thermostaat structueel lager te zetten, bijv. niet meer op 20-21 maar op 19 graden.
Zoals ik er tegenaan kijk loont het alleen als de thermostaat 's avonds naar beneden gaat, dat hoeft ie 's morgens minder ver omhoog.
Als de thermostaat op een constante temperatuur staat, en hij die bereikt heeft, dan maakt het toch niks uit als hij 1 graad bijwarmt zodra de temperatuur onder het ingestelde aantal graden zakt, ongeacht op welke temperatuur je hem gezet hebt bijv. 15, 17 of 19.
Ik zat een tijdje te googlen en las dat de aanvoertemperatuur daarin ook een rol speelt, maar daar geldt dan toch ook hetzelfde voor lijkt mij.
Als de aanvoertemperatuur 80, 60 of 45 is, dan kost het bij alledrie toch evenveel om bij te verwarmen als die te laag wordt, het één koelt toch niet sterker af dan het ander?
Maar dan kom ik niet tot de conclusie dat het nou zo lonend is om de verwarming lager te zetten, dat is dan eenmalig om de temperatuur te bereiken die je hebben wilt.
Het enige wat ik bedenken kan is dat met opengaande (buiten)deuren meer energie nodig is om het weer naar 19 graden te krijgen dan naar 17.
Maar 's nachts en met vakanties enzo heb je daar geen last van, dus zie ik eigenlijk niet in waarom er zo vaak geadviseert wordt om de thermostaat op die tijden op 15 graden te zetten. Als je dan terug komt moet alles weer opgewarmd worden, incl. de muren vloer ...
Ik ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie?

Het heeft alles te maken met de isolatie van een woning en dus met de afkoelperiode die van buiten naar binnen komt.

Als je woning een dikke tempexdoos is (dat kan natuurlijk helemaal niet) heb je helemaal geen verwarming nodig er is dan geen afkoelperiode.

Als je woning snel afkoelt (slecht geïsoleerd) maakt één graadje lager op je thermostaat veel uit in je stookkosten maar het is dan ook kouder in huis.

Als je de ketelthermostaat lager instelt verlaag je in principe de capaciteit van de ketel en duurt het langer voor dat de woning op temperatuur is.

In de meeste woningen in Nederland staan vrij grote centrale verwarming ketels op gas waarbij de woning snel op temperatuur is, daarbij zijn deze ketels met modulerende (ruimte) thermostaten uitgevoerd dus is dat niet zo erg.

Een bewezen fijt is als je nachtverlaging toepast altijd zuiniger is als de opstart in de ochtend.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2024 15:26

naamloos schreef:Ik snap iets niet: er wordt altijd gezegd dat het loont om de thermostaat structueel lager te zetten, bijv. niet meer op 20-21 maar op 19 graden.
Zoals ik er tegenaan kijk loont het alleen als de thermostaat 's avonds naar beneden gaat, dat hoeft ie 's morgens minder ver omhoog.
Als de thermostaat op een constante temperatuur staat, en hij die bereikt heeft, dan maakt het toch niks uit als hij 1 graad bijwarmt zodra de temperatuur onder het ingestelde aantal graden zakt, ongeacht op welke temperatuur je hem gezet hebt bijv. 15, 17 of 19.
Ik zat een tijdje te googlen en las dat de aanvoertemperatuur daarin ook een rol speelt, maar daar geldt dan toch ook hetzelfde voor lijkt mij.
Als de aanvoertemperatuur 80, 60 of 45 is, dan kost het bij alledrie toch evenveel om bij te verwarmen als die te laag wordt, het één koelt toch niet sterker af dan het ander?
Maar dan kom ik niet tot de conclusie dat het nou zo lonend is om de verwarming lager te zetten, dat is dan eenmalig om de temperatuur te bereiken die je hebben wilt.
Het enige wat ik bedenken kan is dat met opengaande (buiten)deuren meer energie nodig is om het weer naar 19 graden te krijgen dan naar 17.
Maar 's nachts en met vakanties enzo heb je daar geen last van, dus zie ik eigenlijk niet in waarom er zo vaak geadviseert wordt om de thermostaat op die tijden op 15 graden te zetten. Als je dan terug komt moet alles weer opgewarmd worden, incl. de muren vloer ...
Ik ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie?


Je houdt geen rekening met warmteverlies. De CV moet stoken om de temperatuur om een gewenst niveau te krijgen en als dat bereikt is moet hij af en toe stoken om het op dat niveau te houden. Maar warmte verlies je via tochtgaten, vloer, muren, ramen en hoe kouder het buiten is (wind is ook een belangrijke factor) en hoe warmer het binnen is, des te meer warmte verlies je naar verhouding. Het hangt er allemaal natuurlijk ook van af hoe goed je huis geïsoleerd is hoeveel warmte je verliest maar men is het er wel over eens dat je voor een hele nacht zeker beter de thermostaat lager kan zetten dan een contante temperatuur aanhouden. Als je kort weggaat is het een wat ander verhaal als je huis niet zo goed geïsoleerd is, dan kan het soms voordeliger zijn om een constante temperatuur aan te houden want als je de temperatuur weer verhoogt moet je ketel daar wel even extra hard voor werken.

(Bovenstaande geldt natuurlijk voor een huis met cv-ketel en radiatoren, als je vloerverwarming hebt / een warmtepomp is het verhaal wat anders maar dat heeft met het rendement van de warmtepomp te maken.)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2024 16:43

Marnix schreef:Je houdt geen rekening met warmteverlies. De CV moet stoken om de temperatuur om een gewenst niveau te krijgen en als dat bereikt is moet hij af en toe stoken om het op dat niveau te houden. Maar warmte verlies je via tochtgaten, vloer, muren, ramen en hoe kouder het buiten is (wind is ook een belangrijke factor) en hoe warmer het binnen is, des te meer warmte verlies je naar verhouding. Het hangt er allemaal natuurlijk ook van af hoe goed je huis geïsoleerd is hoeveel warmte je verliest maar men is het er wel over eens dat je voor een hele nacht zeker beter de thermostaat lager kan zetten dan een contante temperatuur aanhouden. Als je kort weggaat is het een wat ander verhaal als je huis niet zo goed geïsoleerd is, dan kan het soms voordeliger zijn om een constante temperatuur aan te houden want als je de temperatuur weer verhoogt moet je ketel daar wel even extra hard voor werken.


Bedoel je dat de temperatuur meer daalt als de thermostaat op 19 staat dan wanneer hij op 17 staat om de temperatuur op niveau te houden?
Als het buiten 0 graden is en je hebt 2 gelijkwaardige huizen en ketels in dezelfde weerssituatie.
Beide hebben uiteraard warmteverlies. In het ene huis slaat de verwarming aan als het 18.5 wordt totdat het 19.5 is, in het andere huis slaat de verwarming aan als het 16.5 is totdat het 17.5 is. Het kwartje valt nog niet! :-k

benefietdiner schreef:Als je de ketelthermostaat lager instelt verlaag je in principe de capaciteit van de ketel en duurt het langer voor dat de woning op temperatuur is.

En als het langer duurt voor de ingestelde temperatuur is bereikt dan verbruikt je ketel toch meer gas of, als je een elektrische ketel hebt, meer elektriciteit lijkt mij.
Een vriendin van mij heeft de temperatuur van haar gasketel vorig jaar naar 60 graden gezet, de temperatuur in huis heeft ze gehouden zoals ze gewend was. Toch heeft ze best nog aardig was kuubjes gas minder verbruikt dan wat ze gewend was.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 18 jan 2024 17:30

naamloos schreef:En als het langer duurt voor de ingestelde temperatuur is bereikt dan verbruikt je ketel toch meer gas of, als je een elektrische ketel hebt, meer elektriciteit lijkt mij.
Nee want de capaciteit van ketel is lager ingesteld door de ketel thermostaat bij brand op lager niveau en gebruikt minder gas maar brand wel langer.
naamloos schreef:Een vriendin van mij heeft de temperatuur van haar gasketel vorig jaar naar 60 graden gezet, de temperatuur in huis heeft ze gehouden zoals ze gewend was. Toch heeft ze best nog aardig was kuubjes gas minder verbruikt dan wat ze gewend was.
Dat durf ik te betwijfelen, het is ook moeilijk te meten of dat zo is, de ene winter is de andere niet, ben je meer of minder thuis geweest enz enz. het is niet te vergelijken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2024 17:44

naamloos schreef:Bedoel je dat de temperatuur meer daalt als de thermostaat op 19 staat dan wanneer hij op 17 staat om de temperatuur op niveau te houden?
Als het buiten 0 graden is en je hebt 2 gelijkwaardige huizen en ketels in dezelfde weerssituatie.
Beide hebben uiteraard warmteverlies. In het ene huis slaat de verwarming aan als het 18.5 wordt totdat het 19.5 is, in het andere huis slaat de verwarming aan als het 16.5 is totdat het 17.5 is. Het kwartje valt nog niet! :-k

En als het langer duurt voor de ingestelde temperatuur is bereikt dan verbruikt je ketel toch meer gas of, als je een elektrische ketel hebt, meer elektriciteit lijkt mij.
Een vriendin van mij heeft de temperatuur van haar gasketel vorig jaar naar 60 graden gezet, de temperatuur in huis heeft ze gehouden zoals ze gewend was. Toch heeft ze best nog aardig was kuubjes gas minder verbruikt dan wat ze gewend was.


Natuurlijk. Als het buiten 0 graden is en ik zet er een pannetje water van 90 graden neer en ik wacht een kwartier, dan is de temperatuur van het water veel meer graden gedaald dan wanneer ik er een pannetje water van 60 graden neerzet en een kwartier wacht. Omdat het verschil tussen water en buitenlucht een groter verschil kent verlies je meer warmte in het eerste geval. Als het in huis 19 graden en de buitentemperatuur is 5 graden verlies je meer warmte dan wanneer het is huis 16 graden is en buiten 5 graden. En heb je dus meer gas nodig om het op peil te houden. Of wel in het huis waar het 19,5 graden is de temperatuur eerder gedaald naar 18,5e graad dan in het andere huis de temperatuur van 17,5 naar 16,5 graden is gezakt. Stel je dat in je huis 20 graden is en je doet de kachel uit, buiten is het 5 graden en je zou de actuele temperatuur in een grafiek zien, dan is dat geen rechte lijn maar een afbuigende lijn. De daling van 20 naar 19 graden zal sneller gaan dan die van 19 naar 18 graden, iedere keer duurt het wat langer om een graad te dalen. Logisch want als het binnen 6 graden zou zijn en buiten 5 graden zou het heel lang duren voordat het binnen ook 5 graden is geworden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 19 jan 2024 09:20

benefietdiner schreef:Nee want de capaciteit van ketel is lager ingesteld door de ketel thermostaat bij brand op lager niveau en gebruikt minder gas maar brand wel langer.

Nou, ik heb mijn elektrische ketel bij 40,45 en 50 (of 60, dat weet ik niet meer) graden op de meter bij actueel gebruik gecontroleerd toen ik hem aanzette, maar in alle gevallen gebruikte hij de volle 6 kWh.
Het lijkt me erg toevallig dat al die keren een aantal andere apparaten aansloegen om de meter in 1x precies 6 kWh te zien stijgen.
benefietdiner schreef:Dat durf ik te betwijfelen, het is ook moeilijk te meten of dat zo is, de ene winter is de andere niet, ben je meer of minder thuis geweest enz enz. het is niet te vergelijken.

Ze vergeleek het met de afgelopen 10 jaar.
Het zal em er wel in zitten dat het langer duurde voordat ze haar gebruikelijke temperatuur bereikt had.
Marnix schreef:Natuurlijk. Als het buiten 0 graden is en ik zet er een pannetje water van 90 graden neer en ik wacht een kwartier, dan is de temperatuur van het water veel meer graden gedaald dan wanneer ik er een pannetje water van 60 graden neerzet en een kwartier wacht. Omdat het verschil tussen water en buitenlucht een groter verschil kent verlies je meer warmte in het eerste geval. Als het in huis 19 graden en de buitentemperatuur is 5 graden verlies je meer warmte dan wanneer het is huis 16 graden is en buiten 5 graden. En heb je dus meer gas nodig om het op peil te houden. Of wel in het huis waar het 19,5 graden is de temperatuur eerder gedaald naar 18,5e graad dan in het andere huis de temperatuur van 17,5 naar 16,5 graden is gezakt. Stel je dat in je huis 20 graden is en je doet de kachel uit, buiten is het 5 graden en je zou de actuele temperatuur in een grafiek zien, dan is dat geen rechte lijn maar een afbuigende lijn. De daling van 20 naar 19 graden zal sneller gaan dan die van 19 naar 18 graden, iedere keer duurt het wat langer om een graad te dalen. Logisch want als het binnen 6 graden zou zijn en buiten 5 graden zou het heel lang duren voordat het binnen ook 5 graden is geworden.

Yep, ik heb em! (er komt ook weer een schoollesje bovendrijven) :D
Het is allemaal niet zo mijn ding, maar als ik er mee bezig ben wil ik het wel snappen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Katlheen » 19 jan 2024 09:45

Ik mag nu gaan bijbetalen voor het terugleveren van energie. Dat wordt dus overstappen naar een andere leverancier.

Vooralsnog valt het hier mee met de energie rekening, gasverbruik vanaf 1 april jl komt ik nu op 551 kuub uit. Electra zit ik nu, dal en normaal bij elkaar op 2452kwh, teruglevering van dal en normaal is 2806kwh.

De houtkachel scheelt dus wel in de gasrekening. Maar je moet natuurlijk wel een beetje gunstig je hout scoren. Momenteel ruim 7 kuub eikenhout aan het verzagen voor volgende winters.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2024 10:19

naamloos schreef:
Yep, ik heb em! (er komt ook weer een schoollesje bovendrijven) :D
Het is allemaal niet zo mijn ding, maar als ik er mee bezig ben wil ik het wel snappen.


Goed dat je het vraagt!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2024 10:23

Katlheen schreef:Ik mag nu gaan bijbetalen voor het terugleveren van energie. Dat wordt dus overstappen naar een andere leverancier.

Vooralsnog valt het hier mee met de energie rekening, gasverbruik vanaf 1 april jl komt ik nu op 551 kuub uit. Electra zit ik nu, dal en normaal bij elkaar op 2452kwh, teruglevering van dal en normaal is 2806kwh.

De houtkachel scheelt dus wel in de gasrekening. Maar je moet natuurlijk wel een beetje gunstig je hout scoren. Momenteel ruim 7 kuub eikenhout aan het verzagen voor volgende winters.


Klopt, op echt koude dagen gebruiken we met gemak 5m3 gas op een dag. Met de huidige gasprijzen is hout voor een schappelijke prijs een stuk goedkoper. Daarnaast heeft het ook met comfort te maken, met mijn kachel kan ik het echt niet onder de 20 graden houden in huis en bij de kachel zitten voelt toch anders dan met de cv op
19 op de bank zitten :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 19 jan 2024 10:50

Ook zoiets, met onze houtkachel krijgen we het de laaste jaren steeds minder warm gestookt.
Eind van de avond is het net 19 graden als het mee zit, terwijl we eerder halverwege de avond de deur naar de gang, waar ook het trapgat is, openzette omdat het in de woonkamer 23+ werd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 19 jan 2024 11:35

naamloos schreef:Nou, ik heb mijn elektrische ketel bij 40,45 en 50 (of 60, dat weet ik niet meer) graden op de meter bij actueel gebruik gecontroleerd toen ik hem aanzette, maar in alle gevallen gebruikte hij de volle 6 kWh.
Het lijkt me erg toevallig dat al die keren een aantal andere apparaten aansloegen om de meter in 1x precies 6 kWh te zien stijgen.

Ze vergeleek het met de afgelopen 10 jaar.
Het zal em er wel in zitten dat het langer duurde voordat ze haar gebruikelijke temperatuur bereikt had.

Yep, ik heb em! (er komt ook weer een schoollesje bovendrijven) :D
Het is allemaal niet zo mijn ding, maar als ik er mee bezig ben wil ik het wel snappen.

Er gaan nu wel wat systemen door elkaar heen. Hebben we het over een Centrale verwarming installatie maar dan met welk type gasketel, met of zonder warmwatervoorziening (combiketel). Welke thermostatische regeling wordt de ketel geregeld met een kamerthermostaat en welk type dan modulerend of een aan/uit. Of is er helemaal geen ruimte thermostaat maar wordt de ketel weersafhankelijk geregeld omdat je radiatoren hebt met thermostaatventielen. Of heb je helemaal geen radiatoren maar zijn er convectoren of vloerverwarming, of heb je een combinatie hiervan. Of hebben we het helemaal niet over een gasketel maar over een elektrische c.v. ketel en welk type dan een één twee of drie traps en hoe wordt die gevoed en geregeld. Of is er sprake van een warmtepomp in combinatie met een gasketel, of hebben we het over een hybride ketel en op welke warmtebronnen geeft deze zijn warmte af.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met types en combinaties dit hangt allemaal samen met je verbruik. We zijn duidelijk appels met peren aan het vergelijk. Er zal eerst duidelijk moeten zijn over welke installatie het gaat en anders krijgen we geklets over een pannetje water enz.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 19 jan 2024 11:36

Marnix schreef:Klopt, op echt koude dagen gebruiken we met gemak 5m3 gas op een dag. Met de huidige gasprijzen is hout voor een schappelijke prijs een stuk goedkoper. Daarnaast heeft het ook met comfort te maken, met mijn kachel kan ik het echt niet onder de 20 graden houden in huis en bij de kachel zitten voelt toch anders dan met de cv op
19 op de bank zitten :-)


5 m3 maar? Dat is echt weinig. Wij beduidend meer en dan staat de thermostaat op 18C. Het kost ons nu met de houtkachel ook moeite om de kamer warm te krijgen. Dan moeten we echt volop stoken en is het boven best fris. Hoeveel m2 is jouw kamer?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten