Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 23 sep 2022 08:37

benefietdiner schreef:Het ontstaan van onnodig vaak douchen kan van een dwangstoornis zijn.

Bij deze mensen is onnodig vaak douchen een standaard in het leven geworden. Deze mensen hebben een dwang ontwikkelt om dit dag in, dag uit maar weer te doen. Als zij douchen overslaan voelen zij zich vies. Een onderliggende aandoening kan een oorzaak zijn.

Maarte van Rossem ver telde onlangs bij ‘de slimste mens’ dat hij zich nooit douchte maar met een washand bij de wastafel waste. Zo ging het in de jaren vijftig ook. Zeep is een soort ontveller, het bovenste laagje huid wordt weggeschraapt, vandaar dat Van Rossem erop tegen is, en daar heeft hij ook wel een punt.


Ja alles kan een gewoonte worden en dus ook soort van dwangmatig… zeker rond wakker worden… opstarten met koffie kan net zo goed dwangmatig zijn. Maar gewoonten kunnen ook wel helpen om je prettig te voelen. En water kan ook wel helpen om ff wakker te worden. Ik stop zelf altijd mijn hoofd even onder de koude kraan :-)

En we hoeven ook weer niet helemaal terug naar de jaren 50 wat mij betreft :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Optimatus » 24 okt 2022 10:24

StillAwake schreef:Nogal offtopic in een auto-topic, maar heb je overwogen om een hybride warmtepomp aan te schaffen?
als mijn sommetjes kloppen heb je dat er met een jaar of 8 uit qua investering, het is een eerste stap om van het gas af te komen (met inductie en een elektrische CV ketel zou je er dan helemaal af zijn, maar die laatste twee kunnen nog niet helemaal uit kostentechnisch).

Met de huidige energieprijzen best de moeite van het doorrekenen waard. Zeker nu er nog een subsidiedeel op zit...


Wij denken daar ook over na, maar waar laat je zo'n warmtepomp? Die dingen nemen nogal wat ruimte in beslag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2022 12:56

Optimatus schreef:Wij denken daar ook over na, maar waar laat je zo'n warmtepomp? Die dingen nemen nogal wat ruimte in beslag.


Zolder? Kelder? Buitenmuur?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Optimatus » 24 okt 2022 13:17

Een zolder hebben wij niet (twee slaapkamers en dat is het dan).
Een kelder eigenlijk ook niet echt, bovendien grenst-ie dan direct aan mijn werkkamer. Maken ze veel lawaai?
Buitenmuur: staat-ie dan binnen of buiten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor elbert » 24 okt 2022 13:55

Optimatus schreef:Wij denken daar ook over na, maar waar laat je zo'n warmtepomp? Die dingen nemen nogal wat ruimte in beslag.
Wij hebben na lang wikken en wegen ook een hybride warmtepomp aangeschaft. Bij mij staat hij boven op het dakkapel en een beetje naar achteren, zodat hij niet erg opvalt, wat in mijn geval bovendien als voordeel heeft dat hij dicht bij de cv-ketel staat en er dus makkelijk kabels te leggen vielen.
Optimatus schreef: Maken ze veel lawaai?
Dat hangt erg van het merk en type af. Vooraf goed de folder doornemen dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2022 16:05

Optimatus schreef:Een zolder hebben wij niet (twee slaapkamers en dat is het dan).
Een kelder eigenlijk ook niet echt, bovendien grenst-ie dan direct aan mijn werkkamer. Maken ze veel lawaai?
Buitenmuur: staat-ie dan binnen of buiten?


Je hebt een binnenunit (ongeveer zo groot als een CV-ketel) en een buitenunit die wat groter is (en het meeste geluid maakt). Bij een kleiner huis zou je ook verwarmen via een airco waar je ook mee kan verwarmen. En je dan ook kan koelen. Maar dat is vooral handig als je ook zonnepanelen hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Optimatus » 24 okt 2022 16:37

Marnix schreef:Je hebt een binnenunit (ongeveer zo groot als een CV-ketel) en een buitenunit die wat groter is (en het meeste geluid maakt). Bij een kleiner huis zou je ook verwarmen via een airco waar je ook mee kan verwarmen. En je dan ook kan koelen. Maar dat is vooral handig als je ook zonnepanelen hebt.


Daar heb ik gistermiddag een demonstratie van gehad, toen we even op visite waren bij kennissen. Die hebben precies dat laatste wat je aanstipt. Na de verbouwing van vorig jaar (leuke aanbouw + tuinrenovatie) is het geld even een dingetje, maar dat hopen we volgend jaar weer aangevuld te hebben.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 04 nov 2022 16:41

Heeft iemand ervaring met een dynamisch contract?
Ik heb mijn gegevens bij Next Energie ingevuld en dan kom ik uit op een voorschot van 162 euro p.m.
Dat lijkt me bijna te mooi om waar te zijn maar ik kan geen addertjes onder het gras ontdekken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor gravo » 04 nov 2022 19:02

naamloos schreef:Heeft iemand ervaring met een dynamisch contract?
Ik heb mijn gegevens bij Next Energie ingevuld en dan kom ik uit op een voorschot van 162 euro p.m.
Dat lijkt me bijna te mooi om waar te zijn maar ik kan geen addertjes onder het gras ontdekken.

Wat ik ervan begrijp: dynamisch (niet te verwarren met variabel) contract wil zeggen dat de uur-prijs van electra op de electra-markt en de dagprijs van gas op de gas-markt wordt gerekend. Dat is mooi als je ook in staat bent om op die heel bepaalde momenten dat bijv de electra-prijs 0 is of zelfs negatief je wasmachine aan te zetten of andere strromvreters. Als je zelf zonnepanelen hebt, werkt dit contract ook minder. Je maakt dan immers eerst je eigen stroom op (directe levering) alvorens af te nemen van dynamische contractpartners als Next Energy. Kortom, echt iets voor krasse knarren die in staat zijn om hun electra af te nemen als de Next Energy app dat aangeeft. Omdat ze weinig winst maken op de levering van stroom en gas, hanteren ze een abonnementssysteen. Een bepaald bedrag voor gas en electra per maand.
Kan best laag uitvallen, maar dan moet je wel mee doen in het concept dat je afneemt als de marktprijs laag is (als de zon schijnt, als het waait en er tegelijkertijd niet zoveel vraag is eigenlijk).
Het blijft een puzzel.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 05 nov 2022 09:48

Ja, zo had ik het ook ongeveer begrepen.
Toch pakken de zonnepanelen ook erg positief uit in de berekening van het voorschot.
Behalve de 4.50 voor het abbonement verder geen kosten voor elektrischiteit, wel 40 euro p.m. teruggave wat verrekend wordt met de gasprijs.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 07 nov 2022 11:20

gravo schreef:Wat ik ervan begrijp: dynamisch (niet te verwarren met variabel) contract wil zeggen dat de uur-prijs van electra op de electra-markt en de dagprijs van gas op de gas-markt wordt gerekend. Dat is mooi als je ook in staat bent om op die heel bepaalde momenten dat bijv de electra-prijs 0 is of zelfs negatief je wasmachine aan te zetten of andere strromvreters. Als je zelf zonnepanelen hebt, werkt dit contract ook minder. Je maakt dan immers eerst je eigen stroom op (directe levering) alvorens af te nemen van dynamische contractpartners als Next Energy. Kortom, echt iets voor krasse knarren die in staat zijn om hun electra af te nemen als de Next Energy app dat aangeeft. Omdat ze weinig winst maken op de levering van stroom en gas, hanteren ze een abonnementssysteen. Een bepaald bedrag voor gas en electra per maand.
Kan best laag uitvallen, maar dan moet je wel mee doen in het concept dat je afneemt als de marktprijs laag is (als de zon schijnt, als het waait en er tegelijkertijd niet zoveel vraag is eigenlijk).
Het blijft een puzzel.

gravo

Voor op de heel korte termijn wellicht nog geen optie (ik ken je financiele situatie niet), maar ik heb een accupakket in huis (16,0 kWh zou er in moeten passen) om mijn zonneenergie op te slaan. Dit omdat hier de salderingsregeling niet van toepassing is.
Theoretisch moet je daarmee energie kunnen inkopen bij een laag (of zelfs negatief) tarief, en je overschot verkopen bij een hoog tarief.
Als je een powerwall installeert kan dat wel eens heel vlot terug te verdienen zijn als je voor een dynamische stroomprijs gaat.
Ik vermoed dat het dan zelfs wel te automatiseren is dat je je energievraag handig plant...

edit: voor wie het bericht al gelezen had, er was een komma weggevallen, ik schreef 160kWh, waar ik 16,0 kWh bedoelde.
Scheelt nogal ](*,)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 07 nov 2022 11:29

naamloos schreef:Heeft iemand ervaring met een dynamisch contract?
Ik heb mijn gegevens bij Next Energie ingevuld en dan kom ik uit op een voorschot van 162 euro p.m.
Dat lijkt me bijna te mooi om waar te zijn maar ik kan geen addertjes onder het gras ontdekken.

Het kan heel goed werken, maar besef wel dat je dan redelijk goed de mogelijkheid moet hebben om je grote machines (wasmachine, vaatwasser, elektrische auto, wasdroger, terrasheater, oven, inductieplaat) aan te zetten op de juiste momenten.
Als je die vrijheid niet hebt, omdat je rond een vaste tijd wilt eten, je niet heel de dag thuis bent om op het juiste moment de wasmachine aan te zetten of je auto per definitie 's nachts wilt laden omdat je er overdag mee op de weg zit houdt het al snel op...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 07 nov 2022 11:35

Marnix schreef:Je hebt een binnenunit (ongeveer zo groot als een CV-ketel) en een buitenunit die wat groter is (en het meeste geluid maakt). Bij een kleiner huis zou je ook verwarmen via een airco waar je ook mee kan verwarmen. En je dan ook kan koelen. Maar dat is vooral handig als je ook zonnepanelen hebt.

Dat formaat (CV ketel) geldt voor een hybridesysteem.
Ik heb een volledige warmtepomp, en daarvan is de binnenunit ongeveer zo groot als een wasmachine.
Een buitenunit heb ik niet omdat ik geen luchtsysteem, maar een watersysteem heb. (tuurlijk heb ik een buitenunit, maar die is niet vergelijkbaar met wat jij bedoelde)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 07 nov 2022 14:21

StillAwake schreef:Het kan heel goed werken, maar besef wel dat je dan redelijk goed de mogelijkheid moet hebben om je grote machines (wasmachine, vaatwasser, elektrische auto, wasdroger, terrasheater, oven, inductieplaat) aan te zetten op de juiste momenten.
Als je die vrijheid niet hebt, omdat je rond een vaste tijd wilt eten, je niet heel de dag thuis bent om op het juiste moment de wasmachine aan te zetten of je auto per definitie 's nachts wilt laden omdat je er overdag mee op de weg zit houdt het al snel op...

Ik heb zonnepanelen die per jaar al jaren meer opbrengen dan ik verbruik.
Bij Next Energie krijg je, als je meer hebt geleverd dan verbruikt, over de resterende volumes voor ieder uur de EPEX uurprijs.
Bij het gas houden ze de dagprijs aan. Ik las dat gasprijs weer aardig was gezakt maar dat dat niet direct terug is te zien in de prijs bij de energiemaatschappijen. Dus zou ik op dit moment bij Next Energie goedkoper uit zijn: lagere gasprijs en meer voor het terugleveren.
Met het prijsplafond volgend jaar kan ik dan nooit duurder uit zijn, bovendien mag je op elk willekeurig moment opzeggen, zonder boete.
Ik ga het proberen, ik vind het ook wel een uitdaging om er zo goed mogelijk mee om te gaan. :)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 07 nov 2022 14:49

naamloos schreef:Ik heb zonnepanelen die per jaar al jaren meer opbrengen dan ik verbruik.
Bij Next Energie krijg je, als je meer hebt geleverd dan verbruikt, over de resterende volumes voor ieder uur de EPEX uurprijs.
Bij het gas houden ze de dagprijs aan. Ik las dat gasprijs weer aardig was gezakt maar dat dat niet direct terug is te zien in de prijs bij de energiemaatschappijen. Dus zou ik op dit moment bij Next Energie goedkoper uit zijn: lagere gasprijs en meer voor het terugleveren.
Met het prijsplafond volgend jaar kan ik dan nooit duurder uit zijn, bovendien mag je op elk willekeurig moment opzeggen, zonder boete.
Ik ga het proberen, ik vind het ook wel een uitdaging om er zo goed mogelijk mee om te gaan. :)

Vanwege de salderingsregeling zal het je inderdaad niet veel opleveren op dit moment.
Je kunt overwegen om er een powerwall achter te hangen, dan lever je je energie op een duur tijdstip terug aan het net, en laad je je powerwall weer op op het moment dat de energie goedkoop is.
Ik heb net even snel zitten rekenen, maar dat lijkt mogelijk ;-)
Feitelijk ben jij dan een stuk van de buffer die het net eist...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten