Verbouwingstopic doe-het-zelvers

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Verbouwingstopic doe-het-zelvers

Berichtdoor ajl » 30 aug 2021 09:28

Lydia63 schreef:en hoe is jou ervaring met 'n zwevende houten vloer op de slaapkamers?
In mijn vorige woning ('n eengezinswoning) heb ik 'n zwevende houten vloer gehad in de woonkamer, en gehele begane grond, waar ik later heel veel spijt van had door de hoorbaarheid als ik er over liep, wellicht hebben de amateurs het verkeerd gelegd, dat weet ik niet maar op de betonnen vloer werden ondergrond platen gelegd (groene) daarop kwam een raamwerk waarop de grenen vloerplanken zijn gelegd, dus zwevend, achteraf denk ik dat dat fout is gegaan, wellicht hadden de plankdelen beter direct op de onderlaag van (groenen) ondergrond platen kunnen leggen?
Nu in middels heb ik in mijn huidige woning (etage woning) vinyl laten leggen door 'n bedrijf en het bevalt mij prima, al hou ik meer van 'n houten vloer. al was dat geen optie meer in mijn huidige woning, 'n houten vloer zorgt voor meer geluid overlast voor onderburen.


Prima, in ons vorige huis hadden wij op de begane vloer en eerste verdieping ook houten vloeren. Mijn had had deze zelf gelegd. Wij hadden folie en groene platen en daarboven met spanners de houten vloer. Beneden en op de eerste etage hebben wij het laten leggen. Op de tweede etage heeft hij het zelf gelegd.

lammetje schreef:Houten vloer is inderdaad veel mooier. Dat hebben we in de woonkamer ook. Maar ik vind pvc zoveel praktischer. Daarnaast is het een stuk goedkoper en super makkelijk zelf te leggen. Als je een goede ondervloer hebt is het ook een stuk stiller dan hout.
Het gaat waarschijnlijk een jumpax ondervloer worden of een variant die daarop lijkt.



Zoveel duurder is een houten vloer niet. Met name voor de slaapkamers heb je geen dikke eiken toplaag nodig. Daar lopen wij toch zelden of nooit met schoenen en extra geluidsoverlast door de houten vloer is mij nooit opgevallen. Mijn man ( inmiddels ook een doorgewinterde klusser) legt liever houten vloeren dan laminaat of pvc, omdat deze makkelijker op maat te snijden zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verbouwingstopic doe-het-zelvers

Berichtdoor StillAwake » 30 aug 2021 10:28

ajl schreef:Prima, in ons vorige huis hadden wij op de begane vloer en eerste verdieping ook houten vloeren. Mijn had had deze zelf gelegd. Wij hadden folie en groene platen en daarboven met spanners de houten vloer. Beneden en op de eerste etage hebben wij het laten leggen. Op de tweede etage heeft hij het zelf gelegd.



Zoveel duurder is een houten vloer niet. Met name voor de slaapkamers heb je geen dikke eiken toplaag nodig. Daar lopen wij toch zelden of nooit met schoenen en extra geluidsoverlast door de houten vloer is mij nooit opgevallen. Mijn man ( inmiddels ook een doorgewinterde klusser) legt liever houten vloeren dan laminaat of pvc, omdat deze makkelijker op maat te snijden zijn.

in aanschaf zal hout niet eens heel veel duurder zijn (afhankelijk van de gekozen kwaliteit van zowel hout als PVC), maar in onderhoud zal hout echt wel duurder zijn.
PVC is nagenoeg onderhoudsvrij, waar hout af en toe toch geschuurd moet worden, opniew gewaxt of gelakt, en daarnaast zeer gevoelig is voor vocht, werken ten gevolge van luchtvochtigheid en temperattur en scheuren.

En of hout makkelijker te leggen is dan PVC of laminaat: met het juiste gereedschap zijn PVC en laminaat makkelijker, en zolang je kunt knippen of snijden (wat in de meeste gevallen prima kan) geeft het ook nog eens minder troep tijdens het leggen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Verbouwingstopic doe-het-zelvers

Berichtdoor Lydia63 » 30 aug 2021 13:04

ajl schreef:Prima, in ons vorige huis hadden wij op de begane vloer en eerste verdieping ook houten vloeren. Mijn had had deze zelf gelegd. Wij hadden folie en groene platen en daarboven met spanners de houten vloer. Beneden en op de eerste etage hebben wij het laten leggen. Op de tweede etage heeft hij het zelf gelegd.

Ik denk dat mijn houten vloer in mijn vorige woning gewoon fout is gelegd, :? fijn dat het jullie zo goed bevalt, mijn voorkeur gaat ook uit naar houten vloeren, maar dat is niet altijd 'n optie.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten