Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2024 15:14

Marnix schreef:Haha ja sorry. De langste dag is ook geweest maar dat is alweer even geleden. En ja, dat is denk ik wel fijn om te merken. Hier gaat dat in enorm kleine stapjes, in Scandinavië met reuzensprongen. In het noorden nog extremer, op de poolcirkel is het 8 dagen nadat de zon voor het eerst weer opkomt alweer 4 uur dag. En een maand later 8 uur of zo. Dat moet een verademing zijn na een maand of twee poolnacht.

Dat is inderdaad heerlijk (al heeft mijn langste poolnacht slechts een week of 4 geduurd).
De terugkeer van de zon is wel echt iets waar je naar uitkijkt, en waarbij iedereen voor het raam staat om het kwartiertje dat de zon zichtbaar is volledig mee te pakken.
Overigens is het op de poolcirkel minder extreem als wat jij schetst: op de cirkel zelf duurt de poolnacht maar kort, je slaat 1 dag over.
Marnix schreef:Nee hoor daar verkijk ik me zeker niet op. Ik zei niet voor niets dat ik wel 10 gaden vorst wilde overnemen. En noemde bewust geen 20 of 30 graden. Vorst is fijn en een beetje sneeuw ook wel als het normaal een zeldzaamheid is. Ja, bij 10 cm sneeuw ligt alle snelwegen en treinverbindingen plat hier maar het levert ook een hoop plezier op. En zoveel sneeuw dat je jezelf uit moet graven hebben we toch al nooit. Maar doe mij maar een maand een laagje sneeuw en een graad of -10. Stukken beter dan bij 5 graden wegspoelen :-)

We zaten afgelopen weekend ingesneeuwd, dat is een dag of 2 grappig, maar je bent heel blij als de sneeuwschuiver langsgeweest is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 09 jan 2024 15:32

Vandaag blauwe luchten, stralende zon, best koud. Heerlijk, gewoon genieten. Ik houd van alle seizoenen. Sinds ik niet meer in de zon kom, neig ik meer naar de nazomer en winter, maar de lente vi d ik ook heerlijk. Zomer met een zwoele wind is ook prettig. Heel warm weer ( mee dan 28C) vind ik wat oncomfortabel worden. Al komt dat vooral door het vermijden van de zon.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2024 15:35

StillAwake schreef:Dat is inderdaad heerlijk (al heeft mijn langste poolnacht slechts een week of 4 geduurd).
De terugkeer van de zon is wel echt iets waar je naar uitkijkt, en waarbij iedereen voor het raam staat om het kwartiertje dat de zon zichtbaar is volledig mee te pakken.
Overigens is het op de poolcirkel minder extreem als wat jij schetst: op de cirkel zelf duurt de poolnacht maar kort, je slaat 1 dag over.

We zaten afgelopen weekend ingesneeuwd, dat is een dag of 2 grappig, maar je bent heel blij als de sneeuwschuiver langsgeweest is...


Dat geloof ik. Ik wil dus ook wel winter maar ik hoef geen meter sneeuw voor de deur en -30 nee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2024 15:39

ajl schreef:Vandaag blauwe luchten, stralende zon, best koud. Heerlijk, gewoon genieten. Ik houd van alle seizoenen. Sinds ik niet meer in de zon kom, neig ik meer naar de nazomer en winter, maar de lente vi d ik ook heerlijk. Zomer met een zwoele wind is ook prettig. Heel warm weer ( mee dan 28C) vind ik wat oncomfortabel worden. Al komt dat vooral door het vermijden van de zon.


Ik vind het ook heerlijk, alles ziet er veel vriendelijker uit, het is prettiger om buiten te zijn, ik krijg er gelijk een hoop energie van.

Heel warm weer hoeft van mij ook niet maar dat het lang licht is, met lange dagen en zo vind ik dan wel weer erg prettig. Hoe zat dat ook weer met jou en de zon? En is het ook niet mogelijk om wel af en toe in de zon te zijn maar je er goed tegen te beschermen? Want helemaal vermijden is doorgaans toch niet nodig en ook haast onmogelijk? Volgens mij heb ik het al wel een keer eerder gevraagd maar ik weet het niet meer exact.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 09 jan 2024 19:12

Marnix schreef:Ik vind het ook heerlijk, alles ziet er veel vriendelijker uit, het is prettiger om buiten te zijn, ik krijg er gelijk een hoop energie van.

Heel warm weer hoeft van mij ook niet maar dat het lang licht is, met lange dagen en zo vind ik dan wel weer erg prettig. Hoe zat dat ook weer met jou en de zon? En is het ook niet mogelijk om wel af en toe in de zon te zijn maar je er goed tegen te beschermen? Want helemaal vermijden is doorgaans toch niet nodig en ook haast onmogelijk? Volgens mij heb ik het al wel een keer eerder gevraagd maar ik weet het niet meer exact.


Ik heb in 2014 een basaalcelcarcinoom gehad. Dat is de gunstige vorm van huidkanker, maar de dermatoloog adviseerde wel de zon te mijden.. Voorheen zat ik liever in de zon dan in de schaduw en nu kies ik voor de schaduw. Met een blanke huid met sproeten is dat ook wel verstandiger. Natuurlijk kan je de zon niet helemaal mijden, maar dan smeer ik factor 50 en draag met regelmaat een hoed. De lente en zomer vind ik sindsdien wat ingewikkelder geworden.
Het lange licht, zonder jas naar buiten, vogels die fluiten vind ik wel heerlijk. Zo heeft elk seizoen zijn charme. Nu is het ook weer genieten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2024 21:19

ajl schreef:Ik heb in 2014 een basaalcelcarcinoom gehad. Dat is de gunstige vorm van huidkanker, maar de dermatoloog adviseerde wel de zon te mijden.. Voorheen zat ik liever in de zon dan in de schaduw en nu kies ik voor de schaduw. Met een blanke huid met sproeten is dat ook wel verstandiger. Natuurlijk kan je de zon niet helemaal mijden, maar dan smeer ik factor 50 en draag met regelmaat een hoed. De lente en zomer vind ik sindsdien wat ingewikkelder geworden.
Het lange licht, zonder jas naar buiten, vogels die fluiten vind ik wel heerlijk. Zo heeft elk seizoen zijn charme. Nu is het ook weer genieten.


Ja ik snap het. In de volle zon zitten is sowieso niet goed. En zeker in de zomer is de schaduw veel fijner. Maar ik snap ook dat het ingewikkeld is!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2024 23:37

Overigens maken de media er wel weer een kleine soap van door te waarschuwen voor extreme en artikelen over hoe we het beste kunnen lopen zonder uit te glijden, hoe je je moet kleden bij zulke barre omstandigheden etcetera terwijl we net de -5 hebben aangetikt en er nog geen nauwelijks een paar vlokken sneeuw zijn gevallen. Wat dat betreft maakt RTL / Metro het wel heel bont door met dit stukje te komen:


Weermodel voorspelt ‘sneeuwbom des doods’ in Nederland: ‘Als berekening klopt, ligt het land plat’


En daarbij Het is natuurlijk altijd even afwachten of dit soort voorspellingen uitkomen. Maar als we het Europees Centrum voor Weersverwachtingen op Middellange Termijn (of het ECMWF) moeten geloven, gaat het écht gebeuren. En dat zijn geen koekenbakkers.

Maar het gaat om volgende week woensdag en zover vooruit zijn de voorspellingen behoorlijk onzeker, net zo goed bij het ECWMF-model, er nog allerlei wijzigingen mogelijk, zijn het maar een paar leden die voor sneeuw gaan en dan is het ook nog de vraag of de neerslag uberhaupt als sneeuw gaat vallen en zo ja, of het droge sneeuw is. Is de avondrun is het alweer flink afgeschaald.

Kortom, het is clickbait en pure sensatiejournalistiek van een niveau waar de roddelpers nog een puntje aan kan zuigen, vandaar dat ik maar geen link plaats.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 10 jan 2024 11:50

Marnix schreef:Overigens maken de media er wel weer een kleine soap van door te waarschuwen voor extreme en artikelen over hoe we het beste kunnen lopen zonder uit te glijden, hoe je je moet kleden bij zulke barre omstandigheden etcetera terwijl we net de -5 hebben aangetikt en er nog geen nauwelijks een paar vlokken sneeuw zijn gevallen. Wat dat betreft maakt RTL / Metro het wel heel bont door met dit stukje te komen:


Weermodel voorspelt ‘sneeuwbom des doods’ in Nederland: ‘Als berekening klopt, ligt het land plat’


En daarbij Het is natuurlijk altijd even afwachten of dit soort voorspellingen uitkomen. Maar als we het Europees Centrum voor Weersverwachtingen op Middellange Termijn (of het ECMWF) moeten geloven, gaat het écht gebeuren. En dat zijn geen koekenbakkers.

Maar het gaat om volgende week woensdag en zover vooruit zijn de voorspellingen behoorlijk onzeker, net zo goed bij het ECWMF-model, er nog allerlei wijzigingen mogelijk, zijn het maar een paar leden die voor sneeuw gaan en dan is het ook nog de vraag of de neerslag uberhaupt als sneeuw gaat vallen en zo ja, of het droge sneeuw is. Is de avondrun is het alweer flink afgeschaald.

Kortom, het is clickbait en pure sensatiejournalistiek van een niveau waar de roddelpers nog een puntje aan kan zuigen, vandaar dat ik maar geen link plaats.


Ik had het ook gelezen en het is inderdaad sensatiejournalistiek. Stiekem hoop ik dat ze gelijk hebben. Het lijkt mij geweldig om 20 cm sneeuw te krijgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2024 12:07

ajl schreef:Ik had het ook gelezen en het is inderdaad sensatiejournalistiek. Stiekem hoop ik dat ze gelijk hebben. Het lijkt mij geweldig om 20 cm sneeuw te krijgen.


Mij ook! De bijkomende chaos in het verkeer neem ik dan graag voor lief.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2024 15:41

ajl schreef:Ik had het ook gelezen en het is inderdaad sensatiejournalistiek. Stiekem hoop ik dat ze gelijk hebben. Het lijkt mij geweldig om 20 cm sneeuw te krijgen.

Je mag hier wel een meter komen halen... ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Het weer

Berichtdoor Dorpeling » 10 jan 2024 23:00

Doe mij maar zomer. Lekker warm, lange avonden buiten zitten, zonder jas in de tuin bezig, zonnetje erbij.. dat is echt mijn seizoen.

Alhoewel ik ook geniet van schaatsen, heerlijk! Maar het is dan meteen ook zo koud zieliglopen-smile daar kan ik niet goed tegen, het kruipt tot in m'n botten lijkt het wel.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2024 10:55

Dorpeling schreef:Doe mij maar zomer. Lekker warm, lange avonden buiten zitten, zonder jas in de tuin bezig, zonnetje erbij.. dat is echt mijn seizoen.

Alhoewel ik ook geniet van schaatsen, heerlijk! Maar het is dan meteen ook zo koud zieliglopen-smile daar kan ik niet goed tegen, het kruipt tot in m'n botten lijkt het wel.


Haha, je bent gewoon een koukleum ja. Ik heb er ook een thuis rondlopen ja, die heeft het altijd koud in de winter. :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 11 jan 2024 21:14

O dat ben ik ook. Ik draag vanaf oktober thermo en flanellen pyjama's en het hele jaar wollen pantoffels. Afgelopen winters was het ook lastig om wollen truien te vinden. Veel truien waren dun en synthetisch. Dat is EN niet duurzaam EN koud. Sinds de energiecrisis zijn deze makkelijker te vinden. Dat scheelt weer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2024 21:36

ajl schreef:O dat ben ik ook. Ik draag vanaf oktober thermo en flanellen pyjama's en het hele jaar wollen pantoffels. Afgelopen winters was het ook lastig om wollen truien te vinden. Veel truien waren dun en synthetisch. Dat is EN niet duurzaam EN koud. Sinds de energiecrisis zijn deze makkelijker te vinden. Dat scheelt weer.


Je hebt zelfs truien en vesten die je kan verwarmen door er een powerbank aan te koppelen die je in je truizak of broekzak doet. Als je dan alleen thuis bent en je hebt zo’n ding aan (heb hem niet, mijn wederhelft heeft wel een stoov-deken.

Ik ben overigens het tegenovergestelde, heb het redelijk snel warm en haast nooit koud. Elk voordeel heeft zijn nadeel maar ik denk dat je hebt beter eerder warm kan hebben dan snel koud, dat kost wel veel energie volgens mij. Voordeel als je daarin verschilt is dat je op de bank en in bed ook als kachel voor de ander kan fungeren :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 12 jan 2024 09:12

Mijn man heeft het ook altijd warm. In ons vorige huis liep hij zomer en winter in een korte broek. In ons huidige huis is het veel louder. Stoov ken ik inderdaad. Dat staat nog op mijn verlanglijstje. Nu red ik het prima met thermo en een wollen trui. Als ik thuis werk zet ik de CV op 18C. Dan is het op zolder ( verdieping die al goed geïsoleerd is) echt lekker warm. Verder staat onze houtkachel aan als we overdag thuis zijn.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten