Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2024 17:12

Marnix schreef:Dat artikel heb ik niet gelezen dus dat verklaart de spraakverwarring.

Helder!

Marnix schreef:Journalisten weten best dat er een poolnacht bestaat, iets anders op basis van zo'n (van een persbureau overgenomen) bericht stellen is vrij onzinnig. Net als dat als er in een noorden in juni iets gebeurt, men ook gewoon zal schrijven dat er deze dag daar en daar iets is gebeurd. Stellen dat omdat er poolnacht of pooldag is, je die termen niet kan gebruiken klopt niet echt, zeker niet als je het schrijft voor het perspectief de Nederlandse lezer. Dat het 24 uur nacht is wil niet zeggen dat je niet kan schrijven dat er in een bepaalde nacht iets is gebeurd. Voor de lezer is het dan ook volstrekt duidelijk wat er verteld wordt.

Ik kan het oorspronkelijke artikeltje op Nu.nl niet meer vinden, maar er stond iets als: in de nacht van vrijdag op zaterdag werd kort voor zonsopkomst een temperatuur gemeten van -43,5. Dat die zonsopkomst totaal ergens anders plaatsvond (zeker aangezien het een meting om 4u18 betrof) vond ik grappig, en deed mij aan het inlevingsvermogen van degene die het persbericht overtypte twijfelen.
Marnix schreef:Ja dat kan ik me erg goed voorstellen, het doet ook iets met je energielevel, hoeveel slaap je nodig hebt. Misschien toch gaan sparen voor een huisje in Portugal voor in de wintermaanden dan ;-)

Ik heb wel eens nagedacht over een huis in Italië (niet in Portugal, maar qua weer vergelijkbaar), maar ik wil de kinderen ook wel een vaste basis bieden waarvanuit ze leven. Ik heb zelf jaren vanuit een koffer geleefd, en gun dat mijn kinderen niet.
Aan de andere kant merk ik wel dat ik van onze gezinsleden het meeste moeite heb om me ergens te settelen, als ik alleen was had ik waarschijnlijk al lang een winterverblijf en een zomerverblijf.

Bovendien: een extra huis is best een kostenpost...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het weer

Berichtdoor Lalage » 08 jan 2024 17:21

Net tegen de wind in gefietst, noordoostenwind met windkracht 4, dat was echt wel koud zeg! Toch heb ik dat veel liever dan een hittegolf

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2024 21:10

StillAwake schreef:Helder!


Ik kan het oorspronkelijke artikeltje op Nu.nl niet meer vinden, maar er stond iets als: in de nacht van vrijdag op zaterdag werd kort voor zonsopkomst een temperatuur gemeten van -43,5. Dat die zonsopkomst totaal ergens anders plaatsvond (zeker aangezien het een meting om 4u18 betrof) vond ik grappig, en deed mij aan het inlevingsvermogen van degene die het persbericht overtypte twijfelen.


Ik heb ook wat gezocht en kwam overal ongeveer dit bericht tegen: https://www.nu.nl/buitenland/6296876/no ... -jaar.html

Maar nergens iets over een tijdstip dat verwijst naar een zonsopkomst.

Ik heb wel eens nagedacht over een huis in Italië (niet in Portugal, maar qua weer vergelijkbaar), maar ik wil de kinderen ook wel een vaste basis bieden waarvanuit ze leven. Ik heb zelf jaren vanuit een koffer geleefd, en gun dat mijn kinderen niet.
Aan de andere kant merk ik wel dat ik van onze gezinsleden het meeste moeite heb om me ergens te settelen, als ik alleen was had ik waarschijnlijk al lang een winterverblijf en een zomerverblijf.

Bovendien: een extra huis is best een kostenpost...


Klopt, je moet iemand hebben die het bij kan houden en als je het dan goed kan verhuren in de tijd dat je er niet bent is het best een goede investering. In vastgoed investeren is sowieso best goed doorgaans. Maar het is wel geregel denk ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2024 22:22

Marnix schreef:Ik heb ook wat gezocht en kwam overal ongeveer dit bericht tegen: https://www.nu.nl/buitenland/6296876/no ... -jaar.html

Maar nergens iets over een tijdstip dat verwijst naar een zonsopkomst.



Klopt, je moet iemand hebben die het bij kan houden en als je het dan goed kan verhuren in de tijd dat je er niet bent is het best een goede investering. In vastgoed investeren is sowieso best goed doorgaans. Maar het is wel geregel denk ik.

Dat was inderdaad het artikeltje, maar het is (gelukkig) aangepast.

Over dat verhuren: enigszins offtopic, maar ik verhuur een woning in Nederland (net buiten Rotterdam) en een appartement in Duitsland (net buiten Hamburg).
Omdat ik het via een bureau doe, die ook het onderhoud voor hun rekening nemen speel ik net quite met de oorspronkelijke hypotheek die er op zat.
Maar op zaken als onderhoud moet er soms toch geld bij worden gelegd.
Een woning verhuren voor 2500,- excl. is buiten de grote steden echt niet heel heel gangbaar ( ook al hoor je dat soort bedragen wel rondzingen)

De winst pak je pas bij verkoop, maar gedurende de looptijd van een dergelijk huurcontract heb je er eigenlijk meer zorgen van dan winst...

Dat geldt voor een vakantiehuis nog sterker: de kans dat een huurder iets sloopt is groter, de kans dat het buiten het seizoen leegstaat is groter, en juist op het moment dat je de hoofdprijs kunt vragen wil je er zelf zitten.
Qua investering een goede keus omdat je uiteindelijk de bende ook weer verkoopt (wat je pas doet als je er winst op pakt), maar zolang je de bezitter bent kost het geld.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2024 23:12

StillAwake schreef:Dat was inderdaad het artikeltje, maar het is (gelukkig) aangepast.

Over dat verhuren: enigszins offtopic, maar ik verhuur een woning in Nederland (net buiten Rotterdam) en een appartement in Duitsland (net buiten Hamburg).
Omdat ik het via een bureau doe, die ook het onderhoud voor hun rekening nemen speel ik net quite met de oorspronkelijke hypotheek die er op zat.
Maar op zaken als onderhoud moet er soms toch geld bij worden gelegd.
Een woning verhuren voor 2500,- excl. is buiten de grote steden echt niet heel heel gangbaar ( ook al hoor je dat soort bedragen wel rondzingen)

De winst pak je pas bij verkoop, maar gedurende de looptijd van een dergelijk huurcontract heb je er eigenlijk meer zorgen van dan winst...

Dat geldt voor een vakantiehuis nog sterker: de kans dat een huurder iets sloopt is groter, de kans dat het buiten het seizoen leegstaat is groter, en juist op het moment dat je de hoofdprijs kunt vragen wil je er zelf zitten.
Qua investering een goede keus omdat je uiteindelijk de bende ook weer verkoopt (wat je pas doet als je er winst op pakt), maar zolang je de bezitter bent kost het geld.


Zeker, overigens kan je als je het vooral gebruikt om te overwinteren wel in het hoogseizoen juist verhuren :-) dus dan leg je er voor de verkoop misschien wel wat op toe maar voor dat geld heb je dan wel een overwinterlocatie. :-) het is maar een idee voor als je denkt: nog een paar van die winters in Scandinavie zie ik echt niet zitten. Of het haalbaar is weet ik niet nee :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2024 08:07

Marnix schreef:Zeker, overigens kan je als je het vooral gebruikt om te overwinteren wel in het hoogseizoen juist verhuren :-) dus dan leg je er voor de verkoop misschien wel wat op toe maar voor dat geld heb je dan wel een overwinterlocatie. :-) het is maar een idee voor als je denkt: nog een paar van die winters in Scandinavie zie ik echt niet zitten. Of het haalbaar is weet ik niet nee :-)

Met je eerste opmerking heb je zeker een punt. Maar vier maanden per jaar in Italië sitten is niet haalbaar: mijn vrouw moet gewoon werken, mijn kinderen moeten naar school, en ik ben meestal toch de helft van de tijd weg.
Ik hoop in 2028 te stoppen met werken (ik heb mijn certificering vorige week voor 4 jaar verlengd), wellicht wordt het dan anders...

Overigens is dit mijn 5e scandinavische winter (waarvan zelfs 2 boven de poolcirkel), en ik besef dat dit een extreme winter is. Dat dit een winter is die (ook hier) voornamelijk grijs, extreem koud, donker en winderig is besef ik heel goed. Vorige twee winters in Rogaland waren beter te doen, wat dat betreft lijkt het nu meer op Kola...
Dat het extreem is is erg vervelend, maar het komt gelukkig niet vaak voor...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2024 08:23

elbert schreef:Gemeten aan de opbrengst van onze zonnepanelen, beleven we de zonnigste dag sinds 22 oktober. Zo extreem somber was het de laatste maanden van het jaar dus. Ik ben in elk geval blij met de zon en de vorst.

Wat de weersvooruitzichten betreft, blijft het nog een paar dagen koud en zonnig, waarna het weer iets zachter, bewolkter en later ook natter moet worden. Maar echt warmer zal het dan niet worden, eerder guur.

Ik heb even ingelogd op de zonnepanelen van mijn Nederlandse woning (regio Rotterdam).
Op 30 december was de laatste dag die het beter deed dan gisteren.
Waarbij December 2023 sowieso een hogere opbrengst had dan de Decembermaanden van '21 en '22...
en in de maand November zaten maar 10 dagen die slechter waren dan gisteren.
Het lijkt dus nogal mee te vallen met de getallen die je riep...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het weer

Berichtdoor elbert » 09 jan 2024 08:51

StillAwake schreef:Ik heb even ingelogd op de zonnepanelen van mijn Nederlandse woning (regio Rotterdam).
Op 30 december was de laatste dag die het beter deed dan gisteren.
Waarbij December 2023 sowieso een hogere opbrengst had dan de Decembermaanden van '21 en '22...
en in de maand November zaten maar 10 dagen die slechter waren dan gisteren.
Het lijkt dus nogal mee te vallen met de getallen die je riep...
Het zou kunnen dat het bij jou wel meeviel, maar ik woon in de regio Veluwe en de opbrengst in december 2023 was daar beduidend lager dan de vorige jaren (2019 t/m 2022). Nu was het in december 2023 op de Veluwe ook extreem nat, de natste regio van Nederland volgens het KNMI.
Met gemiddeld over het land 121 millimeter neerslag tegen een langjarig gemiddelde van 78 millimeter was december zeer nat. Het natst was het in het oosten en op de Veluwe met in Deelen 171 mm. Op enkele KNMI-neerslagstations in het oosten en en op de Veluwe viel ruim 200 mm regen. In het zuidwesten was het het minst nat. In Hoek van Holland en Westdorpe viel met 82 mm de minste neerslag.
In jouw regio viel dus hooguit de helft van wat er in mijn regio viel. Over het algemeen geldt dat als het hier regent, het ook meteen flink doorregent dat betekent ook dat het dan zeer somber is.
Regionale verschillen in Nederland kunnen dus groot zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2024 09:52

elbert schreef:Het zou kunnen dat het bij jou wel meeviel, maar ik woon in de regio Veluwe en de opbrengst in december 2023 was daar beduidend lager dan de vorige jaren (2019 t/m 2022). Nu was het in december 2023 op de Veluwe ook extreem nat, de natste regio van Nederland volgens het KNMI.
In jouw regio viel dus hooguit de helft van wat er in mijn regio viel. Over het algemeen geldt dat als het hier regent, het ook meteen flink doorregent dat betekent ook dat het dan zeer somber is.
Regionale verschillen in Nederland kunnen dus groot zijn.

Helder!
Overigens woon ik zelf niet meer in NL, dus "mijn regio" is het niet meer...
Maar toegegeven: dat de regionale verschillen over zo'n kleine afstand zo groot zijn verbaast me behoorlijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het weer

Berichtdoor naamloos » 09 jan 2024 10:03

Ik hou de opbrengst van mijn zonnepanelen ook bij. Hier in het noordoosten hebben ze in de maand november maar 60 kWh opgewekt terwijl de inschattnig 110 kWh was. In december was het nog erger, slechts 12 kWh en de inschatting was 49.

Vandaag en morgen geven ze volle zon op, maar voor de gevoelstemperatuur geven ze code geel af hier.
Ik heb niks met de winter, liefst heb ik de lente met het vooruitzicht van de zomer.
De herfst vind ik op zich meestal ook nog wel te doen, daar zijn vaak nog heel mooie dagen bij.
Maar de gedachte dat de winter eraan komt drukt m'n stemming al wel een beetje.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2024 10:33

naamloos schreef:Ik hou de opbrengst van mijn zonnepanelen ook bij. Hier in het noordoosten hebben ze in de maand november maar 60 kWh opgewekt terwijl de inschattnig 110 kWh was. In december was het nog erger, slechts 12 kWh en de inschatting was 49.

Vandaag en morgen geven ze volle zon op, maar voor de gevoelstemperatuur geven ze code geel af hier.
Ik heb niks met de winter, liefst heb ik de lente met het vooruitzicht van de zomer.
De herfst vind ik op zich meestal ook nog wel te doen, daar zijn vaak nog heel mooie dagen bij.
Maar de gedachte dat de winter eraan komt drukt m'n stemming al wel een beetje.


Bekijk het van de zonnige kant. De langste dag is geweest dus we zijn over het kantelpunt heen, we dagen lengen, de zon schijnt meer dan afgelopen maanden. Op kou kan je je kleden, op gebrek aan zonlicht niet. Lente is januari is niet realistisch maar nog een maand of twee en het is weer mogelijk. Ik snap de januaridop van sommige mensen wel een beetje maar je kan het beste dan maar proberen te focussen op de positieve dingen :-)

StillAwake schreef:Met je eerste opmerking heb je zeker een punt. Maar vier maanden per jaar in Italië sitten is niet haalbaar: mijn vrouw moet gewoon werken, mijn kinderen moeten naar school, en ik ben meestal toch de helft van de tijd weg.
Ik hoop in 2028 te stoppen met werken (ik heb mijn certificering vorige week voor 4 jaar verlengd), wellicht wordt het dan anders...

Overigens is dit mijn 5e scandinavische winter (waarvan zelfs 2 boven de poolcirkel), en ik besef dat dit een extreme winter is. Dat dit een winter is die (ook hier) voornamelijk grijs, extreem koud, donker en winderig is besef ik heel goed. Vorige twee winters in Rogaland waren beter te doen, wat dat betreft lijkt het nu meer op Kola...
Dat het extreem is is erg vervelend, maar het komt gelukkig niet vaak voor...


Hopelijk is jouw winter de komende jaren wat zachter en die van ons wat strenger. Ik neem graag een stuk of 10 graden vorst en een bak sneeuw van je over! :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 09 jan 2024 11:20

Marnix schreef:Bekijk het van de zonnige kant. De langste dag is geweest dus we zijn over het kantelpunt heen, we dagen lengen, de zon schijnt meer dan afgelopen maanden. Op kou kan je je kleden, op gebrek aan zonlicht niet. Lente is januari is niet realistisch maar nog een maand of twee en het is weer mogelijk. Ik snap de januaridop van sommige mensen wel een beetje maar je kan het beste dan maar proberen te focussen op de positieve dingen :-)

De kortste dag is geweest bedoel je denk ik?
Hier merk je inmiddels echt al wel dat de dagen lengen (dat gaat hier harder dan bij jullie ;-))
Marnix schreef:Hopelijk is jouw winter de komende jaren wat zachter en die van ons wat strenger. Ik neem graag een stuk of 10 graden vorst en een bak sneeuw van je over! :-)

Je mag van mij 1m sneeuw overnemen, maar ik ga er helaas niet over...
-27 mag je ook hebben...
Het gras is bij de buren altijd groener, maar ik denk dat je je verkijkt op hoe vervelend echte kou is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het weer

Berichtdoor naamloos » 09 jan 2024 11:41

Marnix schreef:Bekijk het van de zonnige kant. De langste dag is geweest dus we zijn over het kantelpunt heen, we dagen lengen, de zon schijnt meer dan afgelopen maanden. Op kou kan je je kleden, op gebrek aan zonlicht niet. Lente is januari is niet realistisch maar nog een maand of twee en het is weer mogelijk. Ik snap de januaridop van sommige mensen wel een beetje maar je kan het beste dan maar proberen te focussen op de positieve dingen

Dat hou ik mezelf ook voor, maar desondanks zou ik liever een winterslaap houden. :mrgreen:
De zon maakt inderdaad wel veel goed, maar als ie er een keer is en het vriest en/of sneeuwt ook, dan is schaatsen en sneeuwpoppen maken niet het eerste wat er in me opkomt.
Ik denk meer aan gladde wegen, vastzittende remmen, auto's die niet willen starten, accu's die geen zin meer hebben, verkoudheid, griep of weet ik wat virus.
Heerlijk ook als je om 23.00 na een vermoeiende werkdag eindelijk naar huis kunt en je moet eerst nog gaan schrappen.
Helemaal leuk als het slot van de kofferbak bevroren is zodat ik niet bij de ontdooispray en de schrapper kon.
Ik heb me zo kwaad gemaakt op mezelf dat ik er niet aan gedacht heb om dat spul bij de hand te hebben dat het stoom zowat m'n oren uit kwam.
En samen met het draaien van de motor en de aanjager op de voorruit ontdooide de boel gelukkug weer.
En toen ik eind van de week op de eneco-app keek zag ik dat we er in 1 week tijd (week 48) 486 kWh doorheen gejast hadden, terwijl de verwarming (we hebben een elektrische ketel) overdag niet hoger dan 17 graden had gestaan en 's nachts op 15. .
Maar inderdaad, de kortste dag is geweest (niet de langste gelukkig :D ), dat helpt wel een beetje.
Over een maand lekker 10 dagen naar de zon, daar ruil ik m'n zomervakanie graag voor in.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2024 13:35

StillAwake schreef:De kortste dag is geweest bedoel je denk ik?
Hier merk je inmiddels echt al wel dat de dagen lengen (dat gaat hier harder dan bij jullie ;-))


Haha ja sorry. De langste dag is ook geweest maar dat is alweer even geleden. En ja, dat is denk ik wel fijn om te merken. Hier gaat dat in enorm kleine stapjes, in Scandinavië met reuzensprongen. In het noorden nog extremer, op de poolcirkel is het 8 dagen nadat de zon voor het eerst weer opkomt alweer 4 uur dag. En een maand later 8 uur of zo. Dat moet een verademing zijn na een maand of twee poolnacht.

Je mag van mij 1m sneeuw overnemen, maar ik ga er helaas niet over...
-27 mag je ook hebben...
Het gras is bij de buren altijd groener, maar ik denk dat je je verkijkt op hoe vervelend echte kou is...


Nee hoor daar verkijk ik me zeker niet op. Ik zei niet voor niets dat ik wel 10 gaden vorst wilde overnemen. En noemde bewust geen 20 of 30 graden. Vorst is fijn en een beetje sneeuw ook wel als het normaal een zeldzaamheid is. Ja, bij 10 cm sneeuw ligt alle snelwegen en treinverbindingen plat hier maar het levert ook een hoop plezier op. En zoveel sneeuw dat je jezelf uit moet graven hebben we toch al nooit. Maar doe mij maar een maand een laagje sneeuw en een graad of -10. Stukken beter dan bij 5 graden wegspoelen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2024 13:51

naamloos schreef:Dat hou ik mezelf ook voor, maar desondanks zou ik liever een winterslaap houden. :mrgreen:
De zon maakt inderdaad wel veel goed, maar als ie er een keer is en het vriest en/of sneeuwt ook, dan is schaatsen en sneeuwpoppen maken niet het eerste wat er in me opkomt.
Ik denk meer aan gladde wegen, vastzittende remmen, auto's die niet willen starten, accu's die geen zin meer hebben, verkoudheid, griep of weet ik wat virus.
Heerlijk ook als je om 23.00 na een vermoeiende werkdag eindelijk naar huis kunt en je moet eerst nog gaan schrappen.
Helemaal leuk als het slot van de kofferbak bevroren is zodat ik niet bij de ontdooispray en de schrapper kon.
Ik heb me zo kwaad gemaakt op mezelf dat ik er niet aan gedacht heb om dat spul bij de hand te hebben dat het stoom zowat m'n oren uit kwam.
En samen met het draaien van de motor en de aanjager op de voorruit ontdooide de boel gelukkug weer.
En toen ik eind van de week op de eneco-app keek zag ik dat we er in 1 week tijd (week 48) 486 kWh doorheen gejast hadden, terwijl de verwarming (we hebben een elektrische ketel) overdag niet hoger dan 17 graden had gestaan en 's nachts op 15. .
Maar inderdaad, de kortste dag is geweest (niet de langste gelukkig :D ), dat helpt wel een beetje.
Over een maand lekker 10 dagen naar de zon, daar ruil ik m'n zomervakanie graag voor in.


Haha tja je hebt echte zomermensen en wintermensen. Zo te lezen had jij ook dichter bij de evenaar geboren moeten worden. Ik vind het allebei wel lekker. Het moet idd niet constant winter zijn, dat is niet goed voor de stookkosten. Gelukkig helpt mijn houtkachel het gasverbruik een beetje tegengaan. Bevroren sloten / rem en dat soort dingen nog nooit gehad in de winter. Virusjes ook haast nooit maar die heb je net zo goed als het 5 graden en nat is.

ps als er volgende keer weer bijna stoom uit je oren komt, hou ze dan even bij het slot van je auto, misschien dat hij daarvan ontdooit :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten