Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 09 feb 2021 10:43

Dozen kunnen we daar nog niet neerzetten, omdat er geen vloeren liggen en nog geen verwarming is. Dat is juist het grote euvel. De keuken en douche kan nog wel wachten. De verwarming en CV kan pas aangesloten worden als het dak dicht is ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2021 11:19

Ah zo. Ja hoe dat met daken tijdens de vorst zit week ik niet, het binnenwerk kan in ieder geval gewoon weer doorgaan. Maandag dus kans op een geslaagde dooiaanval.


Nog even een opvallend temperatuurkaartje van afgelopen nacht:

Afbeelding

Bijzondere verdeling van de temperatuur, een strook van noordoost naar zuidwest Nederland met daarboven maar lichte vorst, onder die lijn matige (onder de -5) tot strenge vorst (onder -10), iets eerder in de ochtend zelfs zeer streng (onder de -15c). De verschillen worden veroorzaakt door de noordoostelijke wind die vanaf de relatief warme oostzee komt. De onderste helft heeft luchtaanvoer van over land en is daarom veel kouder. Maar hierdoor vallen de termperaturen wat hoger uit dan verwacht. Als de wind gaat draaien zal dit effect minder worden en het kouder worden, met name in de nacht dan op veel plaatsen ruim onder de -10.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2021 12:47

Marnix schreef:Waarom?!? Maar goed, vanaf morgen gaat de zon schijnen, aangenaam weer is het dan, het zonlicht helpt tegen depressie (stukken beter dan +5 en regen) En kijk alle kinderen genieten, sleeën en komend weekend schaatsen. We hebben haast nooit winter in Nederland en het is nu een paar koud en je wil ons dit al afnemen?!? :roll:

En anders schaf je de nieuwe Transatlantic-albums aan om de komend dagen door te komen, maar beter ga je in de zon van het mooie weer proberen te genieten want wat we allebei ook willen, we veranderen het weer toch niet. Beter het beste ervan maken. (En een paar hobbies bedenken, is het ook verveling?) Rustig aan!

https://twitter.com/weermanreinier/stat ... 46950?s=21

Waarom?
Omdat ik na zo'n lange lockdown eindelijk weer gewoon naar buiten wil. Gewoon in het zonnetje kunnen zitten, en gewoon het gevoel wil krijgen dat het ooit weer beter wordt. Ik heb in Rusland ooit een hand bevroren gehad, en sindsdien doet kou echt pijn aan mijn rechterhand (de doorbloeding is nooit meer helemaal goed gekomen).
En ik zou graag willen dat het morgen 20 graden wordt, met een zonnetje, maar daar ga ik niet over.
En het heeft niks te maken met mensen dingen willen afnemen, maar op een dag zoals zondag weet ik echt van ellende niet meer waar ik het zoeken moet.

En inderdaad, mijn kinderen hebben een iglo gebouwd, hebben gesleed, en genieten daarvan. En daar zie ik (nu buiten de zon schijnt) de waarde wel van in. Maar puur voor mijzelf: ik ben zo verschrikkelijk klaar met opgesloten zitten, zo ongelofelijk toe aan uitzicht en het gevoel dat het ooit weer beter wordt, en daar helpen het weer, de kabinetsbesluiten, de coronacijfers en mijn toch al aanwezige winterdepressie niet bij.

Ik zal wel wat transatlantic-albums aanschaffen, want naar buiten, en in de zon genieten zit er voor mij gewoon niet in.
En ik weet (verstandelijk) dat ik me ontzettend dankbaar mag voelen dat ik deze tijd in een belachelijk groot huis mag doorbrengen, en niet drie hoog achter, maar in een depressie is het zoeken van lichtpuntjes lastiger dan je denkt!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2021 14:36

StillAwake schreef:Waarom?
Omdat ik na zo'n lange lockdown eindelijk weer gewoon naar buiten wil. Gewoon in het zonnetje kunnen zitten, en gewoon het gevoel wil krijgen dat het ooit weer beter wordt. Ik heb in Rusland ooit een hand bevroren gehad, en sindsdien doet kou echt pijn aan mijn rechterhand (de doorbloeding is nooit meer helemaal goed gekomen).
En ik zou graag willen dat het morgen 20 graden wordt, met een zonnetje, maar daar ga ik niet over.
En het heeft niks te maken met mensen dingen willen afnemen, maar op een dag zoals zondag weet ik echt van ellende niet meer waar ik het zoeken moet.

En inderdaad, mijn kinderen hebben een iglo gebouwd, hebben gesleed, en genieten daarvan. En daar zie ik (nu buiten de zon schijnt) de waarde wel van in. Maar puur voor mijzelf: ik ben zo verschrikkelijk klaar met opgesloten zitten, zo ongelofelijk toe aan uitzicht en het gevoel dat het ooit weer beter wordt, en daar helpen het weer, de kabinetsbesluiten, de coronacijfers en mijn toch al aanwezige winterdepressie niet bij.

Ik zal wel wat transatlantic-albums aanschaffen, want naar buiten, en in de zon genieten zit er voor mij gewoon niet in.
En ik weet (verstandelijk) dat ik me ontzettend dankbaar mag voelen dat ik deze tijd in een belachelijk groot huis mag doorbrengen, en niet drie hoog achter, maar in een depressie is het zoeken van lichtpuntjes lastiger dan je denkt!


Ja dat geloof ik wel. Ik woon in een klein huis. Geluk zit hem niet in dat soort zaken. Maar belangrijkste is denk ik dat je dingen te doen hebt want als je de hele dag binnen zit en niet naar buiten wil / kan (zijn van die oplaadbare handschoenen niet wat voor je?) en je daar ook niet zo goed weet wat je moet doen kan ik me voorstellen dat je er down van wordt. Toch is er (op emigreren naar een land waar het altijd zonnig is na) niet zoveel aan te doen. Het wordt weer lente, dingen worden weer beter. Sterkte.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2021 15:51

Marnix schreef:Ja dat geloof ik wel. Ik woon in een klein huis. Geluk zit hem niet in dat soort zaken. Maar belangrijkste is denk ik dat je dingen te doen hebt want als je de hele dag binnen zit en niet naar buiten wil / kan (zijn van die oplaadbare handschoenen niet wat voor je?) en je daar ook niet zo goed weet wat je moet doen kan ik me voorstellen dat je er down van wordt. Toch is er (op emigreren naar een land waar het altijd zonnig is na) niet zoveel aan te doen. Het wordt weer lente, dingen worden weer beter. Sterkte.

Emigreren zit er voorlopig niet meer in denk ik, ik vermoed dat het gezin zou gaan steigeren...
We hebben het er onlangs over gehad (ik kon naar Taiwan, naar Singapore en naar Bahrein...), maar er is een zeer beperkt lijstje gemaakt met landen waar ik een langdurige klus mag aannemen.
Oplaadbare handschoenen heb ik geen ervaring mee, wellicht is dat wat inderdaad.
En ik heb genoeg werk te doen, maar voel me nu wel echt opgesloten.
Ik ben geen liefhebber van kou, maar ik denk dat er meer speelt.
24/7 met je vrouw en kinderen in 1 huis te zijn is een behoorlijke opgave (als je dat niet gewend bent). Heel onzinnig, maar alles loopt ook zonder mij altijd. Met als gevolg dat je je te gast voelt in je eigen huis.
Daarnaast mis ik het contact met anderen (buiten mijn gezin en mijn vader zie ik niemand meer fysiek), en begint de lockdown echt aan me te knagen.

Zeker nu ik het gevoel heb dat er werkelijk geen statistische onderbouwing is voor het huidig maatregelpakket.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2021 16:13

[youtube][/youtube]
StillAwake schreef:Emigreren zit er voorlopig niet meer in denk ik, ik vermoed dat het gezin zou gaan steigeren...
We hebben het er onlangs over gehad (ik kon naar Taiwan, naar Singapore en naar Bahrein...), maar er is een zeer beperkt lijstje gemaakt met landen waar ik een langdurige klus mag aannemen.
Oplaadbare handschoenen heb ik geen ervaring mee, wellicht is dat wat inderdaad.
En ik heb genoeg werk te doen, maar voel me nu wel echt opgesloten.
Ik ben geen liefhebber van kou, maar ik denk dat er meer speelt.
24/7 met je vrouw en kinderen in 1 huis te zijn is een behoorlijke opgave (als je dat niet gewend bent). Heel onzinnig, maar alles loopt ook zonder mij altijd. Met als gevolg dat je je te gast voelt in je eigen huis.
Daarnaast mis ik het contact met anderen (buiten mijn gezin en mijn vader zie ik niemand meer fysiek), en begint de lockdown echt aan me te knagen.

Zeker nu ik het gevoel heb dat er werkelijk geen statistische onderbouwing is voor het huidig maatregelpakket.


Nee het is meer een angst voor mogelijke gevolgen van varianten. Wat dat betreft zie ik ook wel meer naar de zomer uit dan normaal omdat ik weet dat corona dan ook minder actief is en dat ook sociaal gezien meer mogelijkheden geeft.

Wat de handschoenen betreft, je hoort er de laatste tijd wel meer over. Worden vooral gebruikt voor motorrijden en wielrennen in de winter maar ook mensen die snel koude handen / dooie vingers / beperkte bloedcirculatie etc hebben gebruiken ze wel veel, voor jou vast ook wel wat dan. Niet heel goedkoop maar dat is vast geen probleem. Even opletten, je hebt dus 12v die je direct op een aansluiting van motor / scooter moet aansluiten en een 7v variant, die laatste moet je dan hebben. Kan je via USB opladen en dan kan je een uur of 6 de verwarming aanzetten.

https://www.wielrenner.eu/beste-fiets-h ... enen/#Test
https://www.checkoutsam.be/beste-verwar ... ektrische/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2021 17:21

Marnix schreef:[youtube][/youtube]

Nee het is meer een angst voor mogelijke gevolgen van varianten. Wat dat betreft zie ik ook wel meer naar de zomer uit dan normaal omdat ik weet dat corona dan ook minder actief is en dat ook sociaal gezien meer mogelijkheden geeft.

Wat de handschoenen betreft, je hoort er de laatste tijd wel meer over. Worden vooral gebruikt voor motorrijden en wielrennen in de winter maar ook mensen die snel koude handen / dooie vingers / beperkte bloedcirculatie etc hebben gebruiken ze wel veel, voor jou vast ook wel wat dan. Niet heel goedkoop maar dat is vast geen probleem. Even opletten, je hebt dus 12v die je direct op een aansluiting van motor / scooter moet aansluiten en een 7v variant, die laatste moet je dan hebben. Kan je via USB opladen en dan kan je een uur of 6 de verwarming aanzetten.

https://www.wielrenner.eu/beste-fiets-h ... enen/#Test
https://www.checkoutsam.be/beste-verwar ... ektrische/

Dat is mooi spul, ik ga eens kijken.
De prijs valt op zich nog wel mee... wat minder whisky aanschaffen en je hebt het er weer uit...;-)

Althans: toen jij zei: "niet heel goedkoop" dacht ik aan een hoger bedrag als wat ik tegenkom.
Als je ziet dat alleen al een paar werkhandschoenen tegenwoordig 60,- kost (met de aan boord benodigde specificaties), vind ik een dergelijk systeem voor 200,- niet al te duur.
Wel jammer dat de USB-variant alleen de achterkant van de vingers verwarmd.

Dank voor de tip!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2021 21:42

StillAwake schreef:Dat is mooi spul, ik ga eens kijken.
De prijs valt op zich nog wel mee... wat minder whisky aanschaffen en je hebt het er weer uit...;-)

Althans: toen jij zei: "niet heel goedkoop" dacht ik aan een hoger bedrag als wat ik tegenkom.
Als je ziet dat alleen al een paar werkhandschoenen tegenwoordig 60,- kost (met de aan boord benodigde specificaties), vind ik een dergelijk systeem voor 200,- niet al te duur.
Wel jammer dat de USB-variant alleen de achterkant van de vingers verwarmd.

Dank voor de tip!


Ik heb er geen ervaring mee, ik heb ondanks uren wandelen en fietsen de afgelopen dagen mijn handschoenen nog nauwelijks aangehad en als ik ze wel aan had ze na een paar minuten snel uitgedaan omdat ik het te warm vind en moet niet denken aan verwarmde handschoenen :-) Ik ben nogal warmbloedig, slaap met -15 graag met het raam open en loop nog rustig in mijn badjas naar de schuur en zo :-D Maar de verwarming zit wel in de handschoenen en bij sommigen bijde vingertoppen ook nog aan de voorkant. Maar er zitten (naast dat het het makkelijkst is om zo te doen) nog twee gedachten achter: De bovenkant van je handen wordt sneller koud dan de onderkant omdat die doorgaans in de wind zitten en de rest niet dus die hebben de meeste warmte nodig. En de verwarming zit aan de binnenkant en de handschoenen zijn op zich al warm en geisoleerd dus de warmte die wordt gegenereerd zal voor een deel ook gewoon in de binnenkant gaan circuleren en ook voor warmte zorgen aan de onderkant van de hand. Ben benieuwd of het helpt!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2021 10:01

De echte dooi lijkt zondag al in te zetten en te slagen. Vanaf al temperaturen rond de 10 graden mogelijk, later in de week kans op een zonnetje. Het door StillAwake zo gehoopte vroege lenteweer? Wie weet wandel je volgende week met een lekker zonnetje buiten of drink je koffie in de tuin :) Voordat iedereen zijn korte broeken en zomerjurkjes uit de kast haalt, de winter is nog niet voorbij en kan natuurlijk terugkeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2021 10:54

Marnix schreef:De echte dooi lijkt zondag al in te zetten en te slagen. Vanaf al temperaturen rond de 10 graden mogelijk, later in de week kans op een zonnetje. Het door StillAwake zo gehoopte vroege lenteweer? Wie weet wandel je volgende week met een lekker zonnetje buiten of drink je koffie in de tuin :) Voordat iedereen zijn korte broeken en zomerjurkjes uit de kast haalt, de winter is nog niet voorbij en kan natuurlijk terugkeren.

Heerlijk.
Met een grote sigaar, een glas Lagavulin en met mijn gitaar op schoot in mijn veranda van de zon genieten.
Kan niet wachten ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2021 11:12

StillAwake schreef:Heerlijk.
Met een grote sigaar, een glas Lagavulin en met mijn gitaar op schoot in mijn veranda van de zon genieten.
Kan niet wachten ;-)


Haha dat is wel weer een heel rooskleurig beeld voor februari, daar moet je misschien wat langer op wachten. Ik kan er wel naar uitzien hoor, eerst nog even van de winter genieten. Doe mij maar koude winters, zonnige lentes, warme zomers.... en niet teveel herfst, grauwheid, regen en wind tussendoor :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2021 13:48

Marnix schreef:Haha dat is wel weer een heel rooskleurig beeld voor februari, daar moet je misschien wat langer op wachten. Ik kan er wel naar uitzien hoor, eerst nog even van de winter genieten. Doe mij maar koude winters, zonnige lentes, warme zomers.... en niet teveel herfst, grauwheid, regen en wind tussendoor :-)

Dat klinkt op zich als een mooi weersysteem, maar laten we die winters dan maximeren tot 2 dagen ;-)
Overigens kan ik van een mooie herfstwandeling in het bos over het algemeen ook wel genieten, dus die houden we er in.
De grauwheid viel afgelopen herfst best mee volgens mij.
De winter was vooral grauw, koud en onaangenaam. Althans, in mijn perceptie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2021 13:50

Marnix schreef:Haha dat is wel weer een heel rooskleurig beeld voor februari, daar moet je misschien wat langer op wachten. Ik kan er wel naar uitzien hoor, eerst nog even van de winter genieten. Doe mij maar koude winters, zonnige lentes, warme zomers.... en niet teveel herfst, grauwheid, regen en wind tussendoor :-)

Valt wel mee, ik heb een veranda waar de zon redelijk vroeg in het jaar op staat, en waar je uit de wind kunt zitten.
mijn vrouw zit nu in die veranda (mij te koud, bovendien moet ik zo weer een teams-meeting in), maar als je uit de wind en in de zon kunt zitten is het in februari over het algemeen best een paar dagen lenteachtig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2021 17:09

StillAwake schreef:Valt wel mee, ik heb een veranda waar de zon redelijk vroeg in het jaar op staat, en waar je uit de wind kunt zitten.
mijn vrouw zit nu in die veranda (mij te koud, bovendien moet ik zo weer een teams-meeting in), maar als je uit de wind en in de zon kunt zitten is het in februari over het algemeen best een paar dagen lenteachtig.


Houtkacheltje of heater erbij en het was er vandaag ook aangenaam :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 10 feb 2021 21:07

Het was fantastisch weer vandaag! Heerlijk zonnig. Al heb ik ook wel snel last van de kou, toch geniet ik ervan. Ik heb als kind bevroren vingers en tenen gehad en dat blijf je toch merken. Ik draag altijd handschoenen van eind september tot april ;)

@ SA wat vervelend dat je de huidige periode zo zwaar valt. Heeft het veranderen van werk en daardoor veel minder 'weg' daar ook mee te maken?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten