Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2021 22:36

Van gevoelstemperatuur trekt het ijs zich niet zoveel aan. Maar gevoelstemperatuur is vooral morgen een ding met veel wind. Daarna wordt het kouder maar met minder wind voelt dat niet zo. Goed voor het ijs juist dat de gevoelstemperatuur omhoog gaat want dan waait het minder hard wat goed is voor de ijsaangroei.

MoesTuin schreef:Het is nu al code rood voor morgen...
Beetje snel?
Steeds minder mensen hebben die strenge winters van weleer meegemaakt.

Ik verlang er weleens naar ..

Dat je gewoon nu niet weet welk weer het morgen is....of volgende week zou gaan worden...
Dat je gewoon compleet verrast wordt door het weer...

Net zoals de bewoners in het BB huis die niets weten van wat er nu speelt mbt o.a. de aanstaande winter...

https://www.rtl.nl/programma/5195912/big-brother

Bij hen komt dit als verrassing ook....hoe des te leuker


Dat gaat nooit gebeuren hier. Maar voorbereid zijn heeft ook wel zijn voordelen :-)

hans0166 schreef:hopelijk gaat het voor die tijd warm water regenen ... :-oo


Warme regen hebben we vaak genoeg. Je moet ook af en toe aan anderen denken :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2021 22:39

elbert schreef:Ik denk dat we nu, op een frisse zaterdagmiddag, nog niet beseffen hoe bruut deze vorstperiode wordt. Dit hebben we jarenlang niet meegemaakt: volgens mij was het in 2012 voor het laatst dat we een koudegolf hadden en daar ziet het nu ook naar uit. Temperaturen van -15 's nachts en -5 overdag is bar koud.


Klopt. 2012 was ook fris, -22,9 (Lelystad) was toen de laagst gemeten temperatuur. Het is best bijzonder. Nu is het bein met veel sneeuw bijzonder. Ideaal, eerst bergen met sneeuw en daarna constante vorst zodat het gewoon lang blijft liggen. Hoe bruut het wordt weet niemand hier, dat ligt er vooral aan hoe lang de periode gaat duren. Het kan volgend weekend weer over zijn, het kan ook nog de hele maand duren. Van mij mag het :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2021 10:48

Enorm genoten gisteren.

Vanavond gaat de wind liggen. Morgen klaart het op, de zon gaat regelmatig schijnen. Omdat het helder wordt worden de nachten flink kouder, zeker omdat de sneeuwlaag de kou extra goed tegenhoudt. Overdag met een graad of -5 en een zonnetje erbij aangenamer en gevoelsmatig minder koud dan de afgelopen dagen. De temperaturen 's nachts gaan van richting de -10 vannacht naar -15 en plaatselijk waarschijnlijk nog wel wat lager en de loop van de week. Omstandigheden die ook zorgen voor een flinke ijslaag, zeker op de grotere wateren die nog niet dicht zijn gevroren. Op de kleinere sloten en plassen die al dicht liggen is de kwaliteit van het ijs niet goed door de sneeuw en de wind, op de grote plassen en ondergelopen uiterwaarden kan je dit weekend waarschijnlijk prima schaatsen met aangenaam weer erbij.

Vanaf zondag worden de vooruitzichten wat onzekerder (altijd met het weer op de lange termijn) en zijn er wat meer lijntjes die voor warmer weer gaan. Kans is aanwezig dat de grens van winterweer en kwakkelweer met dooi over het land komt te liggen, even in de gaten houden hoe dat zich ontwikkelt en of het na een week winters blijft of dat de dooi invalt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 08 feb 2021 12:12

Marnix schreef:Enorm genoten gisteren.

Vanavond gaat de wind liggen. Morgen klaart het op, de zon gaat regelmatig schijnen. Omdat het helder wordt worden de nachten flink kouder, zeker omdat de sneeuwlaag de kou extra goed tegenhoudt. Overdag met een graad of -5 en een zonnetje erbij aangenamer en gevoelsmatig minder koud dan de afgelopen dagen. De temperaturen 's nachts gaan van richting de -10 vannacht naar -15 en plaatselijk waarschijnlijk nog wel wat lager en de loop van de week. Omstandigheden die ook zorgen voor een flinke ijslaag, zeker op de grotere wateren die nog niet dicht zijn gevroren. Op de kleinere sloten en plassen die al dicht liggen is de kwaliteit van het ijs niet goed door de sneeuw en de wind, op de grote plassen en ondergelopen uiterwaarden kan je dit weekend waarschijnlijk prima schaatsen met aangenaam weer erbij.

Vanaf zondag worden de vooruitzichten wat onzekerder (altijd met het weer op de lange termijn) en zijn er wat meer lijntjes die voor warmer weer gaan. Kans is aanwezig dat de grens van winterweer en kwakkelweer met dooi over het land komt te liggen, even in de gaten houden hoe dat zich ontwikkelt en of het na een week winters blijft of dat de dooi invalt.

Ik hoop echt dat de dooi invalt. Ik heb me zelden zo depressief gevoeld als gisteren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 08 feb 2021 13:28

Ik hoop ook dat het volgende week heel hard dooit. Wij gaan verhuizen over twee weken, maar de keuken en vloeren worden vanwege de kou al uitgesteld.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2021 13:43

ajl schreef:Ik hoop ook dat het volgende week heel hard dooit. Wij gaan verhuizen over twee weken, maar de keuken en vloeren worden vanwege de kou al uitgesteld.


Hm ja, dat is wel balen dan. Maar waarom wordt dat uitgesteld? Op zich kan dat toch wel geplaatst worden als het vriest? En de wegen zijn vanaf morgen wel weer goed begaanbaar dus zoveel vertraging zou dat toch niet moeten opleveren?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 08 feb 2021 15:29

Wegen te glad voor de keuken. Keuken komt later deze week. Kachelgaten konden wel geboord worden vandaag, maar geen koof omheen gebouwd. Aanhangers werden afgeraden om mee te rijden. Nu wachten op een nieuwe afspraak.
Huis te koud voor de vloeren. We krijgen het niet warm met elektrische kachels. CV werkt nog niet, omdat het dak nog deels open ligt.
Normaliter houd ik wel van kou, maar nu mag het 15c worden

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2021 15:38

ajl schreef:Wegen te glad voor de keuken. Keuken komt later deze week. Kachelgaten konden wel geboord worden vandaag, maar geen koof omheen gebouwd. Aanhangers werden afgeraden om mee te rijden. Nu wachten op een nieuwe afspraak.
Huis te koud voor de vloeren. We krijgen het niet warm met elektrische kachels. CV werkt nog niet, omdat het dak nog deels open ligt.
Normaliter houd ik wel van kou, maar nu mag het 15c worden


Vandaag valt de laatste sneeuw, daarna wordt het zonnig en droog en kunnen de wegen geveegd en gestrooid worden. Morgen misschien nog wat behelpen maar daarna zullen de straten wel weer goed begaanbaar zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 08 feb 2021 16:32

ajl schreef:Ik hoop ook dat het volgende week heel hard dooit. Wij gaan verhuizen over twee weken, maar de keuken en vloeren worden vanwege de kou al uitgesteld.

Ik help het je hopen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2021 21:13

StillAwake schreef:Ik hoop echt dat de dooi invalt. Ik heb me zelden zo depressief gevoeld als gisteren.


Waarom?!? Maar goed, vanaf morgen gaat de zon schijnen, aangenaam weer is het dan, het zonlicht helpt tegen depressie (stukken beter dan +5 en regen) En kijk alle kinderen genieten, sleeën en komend weekend schaatsen. We hebben haast nooit winter in Nederland en het is nu een paar koud en je wil ons dit al afnemen?!? :roll:

En anders schaf je de nieuwe Transatlantic-albums aan om de komend dagen door te komen, maar beter ga je in de zon van het mooie weer proberen te genieten want wat we allebei ook willen, we veranderen het weer toch niet. Beter het beste ervan maken. (En een paar hobbies bedenken, is het ook verveling?) Rustig aan!

https://twitter.com/weermanreinier/stat ... 46950?s=21
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Het weer

Berichtdoor Dorpeling » 08 feb 2021 22:42

Marnix schreef:Waarom?!? Maar goed, vanaf morgen gaat de zon schijnen, aangenaam weer is het dan, het zonlicht helpt tegen depressie (stukken beter dan +5 en regen) En kijk alle kinderen genieten, sleeën en komend weekend schaatsen. We hebben haast nooit winter in Nederland en het is nu een paar koud en je wil ons dit al afnemen?!? :roll:

Wij genieten met jullie mee, geweldig dit!

Ons huis is een zooi en overal liggen en hangen jassen, laarzen en handschoenen te drogen.. maar wat was het een mooie dag.
De kinderen hadden ijsvrij (of moesten thuis de les volgen, maar dat namen we vandaag niet zo nauw :) ). Met z'n allen eerst de oprit en de auto uitspitten, daarna glijden en sleeen over de hele weg die voor ons alleen was zodat we de slee zelfs achter de auto konden knopen. Een heus sneeuwballengevecht (natuurlijk was ik het mikpunt) en we zijn ook nog een levensgrote sneeuwman rijker. Echt, ik heb met lede ogen naar de schuiver gekeken die de weg weer sneeuwvrij kwam maken. Hard nodig, maar het voelde een beetje dubbel. Raar maar waar. Wij willen nog wel zo'n ouderwetse sneeuwpretdag!

Gelukkig hebben we nog schaatsen in het vooruitzicht, ik kan niet wachten! Het is nog niet voorbij, nog lange niet, nog lange niet ... :D
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het weer

Berichtdoor elbert » 09 feb 2021 07:56

StillAwake schreef:Ik hoop echt dat de dooi invalt. Ik heb me zelden zo depressief gevoeld als gisteren.
Er zijn inderdaad mensen die dit weer helemaal niks vinden en waarbij het erg op hun gemoed werkt. Ik heb familieleden die dat hebben.
Zelf vind ik het prachtig en laten we eerlijk zijn: het werd ook wel weer een keer tijd.
Maar om de winterhaters een hart onder de riem te steken: volgens de laatste uitdraaien van de weermodellen gaat het begin volgende week dooien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 09 feb 2021 08:47

Ik hoop het heel erg. Anders moeten we een ander onderkomen zoeken voor een paar weken. Ergens logeren is het punt niet, maar waar laat je alle spullen als het nieuwe huis niet bewoonbaar is?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2021 10:14

ajl schreef:Ik hoop het heel erg. Anders moeten we een ander onderkomen zoeken voor een paar weken. Ergens logeren is het punt niet, maar waar laat je alle spullen als het nieuwe huis niet bewoonbaar is?


In zo'n box die je voor een maand huurt? Kost je 100 euro voor een maand of zo? Afhankelijk van de grootte wel. Maar allicht valt het mee, vandaag wroden de wegen allemaal weer oke. ALs je je huis in kan kan je daar ook een hoop spullen kwijt. Zonder keuken kan wel een paar dagen. Buiten is de koelkast, campingstelletje of een skottel lenen en klaar :-)

Elbert schreef:Er zijn inderdaad mensen die dit weer helemaal niks vinden en waarbij het erg op hun gemoed werkt. Ik heb familieleden die dat hebben.
Zelf vind ik het prachtig en laten we eerlijk zijn: het werd ook wel weer een keer tijd.
Maar om de winterhaters een hart onder de riem te steken: volgens de laatste uitdraaien van de weermodellen gaat het begin volgende week dooien.


Mee eens, de liefhebbers van zon en zomer komen de laatste jaren genoeg aan hun trekken, de liefhebbers van winterweer nauwelijks. En nogmaals, vanaf nu wordt het zonniger, de wind gaat liggen. 15 graden en zon is niet zo realistisch en zou ook helemaal niet gezond zijn in februari. Dan kan je beter -5 met een zonnetje hebben dan plus 5 en grijs en regen. Als er iets deprimerend is.... Het alternatief (zonnige lente) is niet reëel in NL. Waarmee ik niets aan het sombere gevoel van anderen wil afdoen, maar een beetje relatieveren is dan ook wel goed. Mensen die niet tegen hitte kunnen hebben het een stuk zwaarder gehad de laatste jaren :)

Overigens lijkt het er nu op dat begin volgende week (maandag?) de dooi een aanval gaat plaatsen en gaan er steeds meer leden daarin mee. Ik hoop dat de run van vanavond wat beter wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2021 10:16

Dorpeling schreef:Wij genieten met jullie mee, geweldig dit!

Ons huis is een zooi en overal liggen en hangen jassen, laarzen en handschoenen te drogen.. maar wat was het een mooie dag.
De kinderen hadden ijsvrij (of moesten thuis de les volgen, maar dat namen we vandaag niet zo nauw :) ). Met z'n allen eerst de oprit en de auto uitspitten, daarna glijden en sleeen over de hele weg die voor ons alleen was zodat we de slee zelfs achter de auto konden knopen. Een heus sneeuwballengevecht (natuurlijk was ik het mikpunt) en we zijn ook nog een levensgrote sneeuwman rijker. Echt, ik heb met lede ogen naar de schuiver gekeken die de weg weer sneeuwvrij kwam maken. Hard nodig, maar het voelde een beetje dubbel. Raar maar waar. Wij willen nog wel zo'n ouderwetse sneeuwpretdag!

Gelukkig hebben we nog schaatsen in het vooruitzicht, ik kan niet wachten! Het is nog niet voorbij, nog lange niet, nog lange niet ... :D


Haha ja hier ook en dan hebben we maar 2 kids... Maar al die vieze snowboots, skibroeken enz :-) Maar heerlijk en als we dit weekend kunnen schaatsen is het wintergevoel helemaal compleet. Jammer dat het maar zo kort is. Overigens ben ik aan de sneeuwpop niet toegekomen, die was wel gepland maar de sneeuw is veel te fijn en plakt slecht (kleine vlokjes) waardoor hij slecht plakt en er totaal geen sneeuwballen van te rollen zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten