Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Het weer

Berichtdoor Lydia63 » 17 jul 2021 13:05

Marnix schreef:Klopt maar met meer overloopgebieden stroomopwaarts krijg je niet zo heel veel extra afvoercapaciteit (verder stroomafwaarts.) Daarnaast is het ook wel de vraag in hoeverre je dat moet willen bij hoeveelheden neerslag die haast nooit voorkomen maar dat is een andere afweging.


Afbeelding


Vroeger en nu....


Ik kwam bovenstaande foto elders tegen met de volgende vraag/stelling

Ik zou heel graag willen weten wat geologen in deze foto´s zien! Als leek zou ik beweren dat men in een rivierbedding respectievelijk in een oud overstromingsgebied heeft gebouwd . . .
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2021 23:05

Lydia63 schreef:Ik kwam bovenstaande foto elders tegen met de volgende vraag/stelling

Ik zou heel graag willen weten wat geologen in deze foto´s zien! Als leek zou ik beweren dat men in een rivierbedding respectievelijk in een oud overstromingsgebied heeft gebouwd . . .


Een overstromingsgebied is een gebied wat je niet bebouwt maar gebruikt als extra wateropvang bij hoog water. Steden / dorpen die nu onderlopen lopen onder door een bijzondere samenloop van weersomstandigheden zijn geen overstromingsgebieden. Het doel is dat ze niet overstromen en bij normaal hoog water gebeurt dat ook nooit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Het weer

Berichtdoor Lydia63 » 18 jul 2021 08:59

Marnix schreef:Een overstromingsgebied is een gebied wat je niet bebouwt maar gebruikt als extra wateropvang bij hoog water. Steden / dorpen die nu onderlopen lopen onder door een bijzondere samenloop van weersomstandigheden zijn geen overstromingsgebieden. Het doel is dat ze niet overstromen en bij normaal hoog water gebeurt dat ook nooit.


oké bedankt voor je reactie, of het waar is wat jij zegt weet ik niet, ik weet niet in hoeverre jij kennis van zaken hebt? heb jij geologie gestudeerd?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2021 11:55

Lydia63 schreef:oké bedankt voor je reactie, of het waar is wat jij zegt weet ik niet, ik weet niet in hoeverre jij kennis van zaken hebt? heb jij geologie gestudeerd?


:shock:

Als ik tegen iemand op een paardenbloem wijs en zeg dat dat een paardenbloem is trek je dat toch ook niet in twijfel als ik geen botanicus ben? Sowieso, waarom stel je dan deze vraag als je vervolgens alleen antwoorden van een geoloog wil geloven? En waarom doe je als niet-geoloog zelf wel een aanname die je blijkbaar wel geloofwaardig vindt?

Heel Duitsland (en tal in tal van andere landen met bergen / heuvels heb je dat ook) heb je dalen waar (logischerwijs) een rivier door stroomt en waar dorpen en steden aan gebouwd zijn. Want op zijkanten van de heuvel bouwen is lastig en daarnaadt is die rivier belangrijk. Dat er extreme neerslaghoeveelheden zijn gevallen die haast nooit voorkomen en dan een rivier volledig ontspoort wil niet zeggen dat het dus een overstromingsgebied, dan zou het ieder jaar of geregeld bij hoog water moeten overstromen.

Maar zoek gerust een geoloog om dit te verifieren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het weer

Berichtdoor elbert » 19 jul 2021 10:14

Marnix schreef:Ongekend, Duitsland kent wel wat watersnoodrampen maar dat was allemaal vanaf zee (Stromvloed 1962 rond Hamburg bijvoorbeeld) maar bij rivieren? Dat is echt ongekend.
Nee hoor. In augustus 2002 was er de watersnood langs o.a. de Elbe, waarbij 110 doden vielen.
In het hele jaar door zijn er in onze regio (west/midden Europa) rivieroverstromingen mogelijk, alleen in de winter is die kans groter omdat de som van de neerslag min verdamping in die periode gemiddeld genomen het grootst is.
Maar zomeroverstromingen zijn niet onmogelijk. In 1980 (een zeer natte zomer) hadden we ook overstromingen van de Maas, al was dat niet zo ernstig als dit jaar.
Dit jaar is het meest opvallend (voor mij althans) en wat tot nog toe weinig aandacht heeft gekregen het totale falen van de waarschuwingen. Voor Limburg zag ik vorige week alleen een code geel van het KNMI voor langdurige neerslag. Later werd dat oranje, maar het werd pas rood toen de rivieren al overstroomden. Voor Duitsland faalde de waarschuwingsdienst compleet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2021 12:37

elbert schreef:Nee hoor. In augustus 2002 was er de watersnood langs o.a. de Elbe, waarbij 110 doden vielen.
In het hele jaar door zijn er in onze regio (west/midden Europa) rivieroverstromingen mogelijk, alleen in de winter is die kans groter omdat de som van de neerslag min verdamping in die periode gemiddeld genomen het grootst is.
Maar zomeroverstromingen zijn niet onmogelijk. In 1980 (een zeer natte zomer) hadden we ook overstromingen van de Maas, al was dat niet zo ernstig als dit jaar.
Dit jaar is het meest opvallend (voor mij althans) en wat tot nog toe weinig aandacht heeft gekregen het totale falen van de waarschuwingen. Voor Limburg zag ik vorige week alleen een code geel van het KNMI voor langdurige neerslag. Later werd dat oranje, maar het werd pas rood toen de rivieren al overstroomden. Voor Duitsland faalde de waarschuwingsdienst compleet.


Toen 110 doden in 8 landen waarvan 2/3 of zo in Duitsland viel. Nu 193 waarvan 36 in Belgie en dus 157 in Duitsland en dat kan nog verder oplopen. Klopt wel dat het niet uniek is maar de omvang is voor West-Europese maatstaven wel ongekend. Wel mee eens dat de waarschuwingssystemen erg reactief zijn en niet zo goed werken, hoeveel mensen er nog in hun huis waren terwijl dat niet meer het geval had moeten zijn. Er zal wel weer grondig geevalueerd worden en een en ander aangepast, net als ik 2002 gebeurde...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2021 13:12

We lijken een "indian summer" te krijgen.

Heerlijk!
De zomer zelf liep wat stroef, maar een najaar met lekker weer is toch ook wel wat waard ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2021 13:49

StillAwake schreef:We lijken een "indian summer" te krijgen.

Heerlijk!
De zomer zelf liep wat stroef, maar een najaar met lekker weer is toch ook wel wat waard ;-)


Ja, dit is zeker genieten, ook al worden de nachten al wel rap kouder. Vannacht mat De Bilt nog maar 3,7 graden op 1,5e meter en 0,7 graden op 10 cm, in Woensdrecht de eerste nachtvorst aan de grond. Maar in het zonnetje is het heerlijk. Na het weekend lijken de temperaturen wel echt een stap terug te doen en gaan we richting de 15 graden.
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 sep 2021 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2021 15:32

Marnix schreef:Ja, dit is zeker genieten, ook al worden de nachten al wel rap kouder. Vannacht mat De Bilt nog maar 3,7 graden op 1,5e meter en 3,7 graden op 10 cm, in Woensdrecht de eerste nachtvorst aan de grond. Maar in het zonnetje is het heerlijk. Na het weekend lijken de temperaturen wel echt een stap terug te doen en gaan we richting de 15 graden.

nog even genieten dan maar.
Voor mijn gevoel duurt de zomer altijd veel korter dan de winter, dus hoe later het koud wordt hoe beter...
We zitten al weer rond de equinox, de nachten zijn alweer langer aan het worden dan de dagen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2021 15:59

StillAwake schreef:nog even genieten dan maar.
Voor mijn gevoel duurt de zomer altijd veel korter dan de winter, dus hoe later het koud wordt hoe beter...
We zitten al weer rond de equinox, de nachten zijn alweer langer aan het worden dan de dagen...


Hm ja dat vind ik vooral een dingetje. Ik hou van die lange avonden, dat ik nog twee uur kan fietsen als de kids op bed liggen.... maar nu is het dan al bijna weer donker. En dan moet de wintertijd nog ingaan. Temperatuur ben ik iets minder gevoelig voor en herfst en winter hebben ook hun mooie kanten, ik hoop alleen op niet teveel grijs saai weer. Overigens duurt de zomer niet korter dan de winter, probleem is dat je herfst en een groot deel van de lente met de winter meerekent :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2021 16:16

Marnix schreef:Hm ja dat vind ik vooral een dingetje. Ik hou van die lange avonden, dat ik nog twee uur kan fietsen als de kids op bed liggen.... maar nu is het dan al bijna weer donker. En dan moet de wintertijd nog ingaan. Temperatuur ben ik iets minder gevoelig voor en herfst en winter hebben ook hun mooie kanten, ik hoop alleen op niet teveel grijs saai weer. Overigens duurt de zomer niet korter dan de winter, probleem is dat je herfst en een groot deel van de lente met de winter meerekent :-)

Daarom zei ik ook: voor mijn gevoel...
Sinds Murmansk (waar de zon soms echt een paar dagen niet onderging) heb ik ontdekt dat ik daar toch niet heel goed tegenkon.
Daar waren ook zomernachten zonder duisternis, en daar kon ik beter mee omgaan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 22 sep 2021 08:12

Dagen geen zonlicht zou ik ook moeilijk vinden. Ik houd altijd wel van de herfst, Ik heb meer moeite met het grauwe november/december weer en ben altijd blij als we 21 december weer achter de rug hebben en de dagen gaan lengen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 22 sep 2021 09:04

ajl schreef:Dagen geen zonlicht zou ik ook moeilijk vinden. Ik houd altijd wel van de herfst, Ik heb meer moeite met het grauwe november/december weer en ben altijd blij als we 21 december weer achter de rug hebben en de dagen gaan lengen.

Herkenbaar.
In Murmansk merkte je ook dat de locals er zelf ook neit echt raad mee wisten. in die zin mogen we helemaal niet klagen met de gematigde breedte waar we zitten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2021 10:03

Ik vind dat het allemaal vooral te maken heeft met het type weer. Wat Murmansk betreft en hier ook in mindere mate is het best logisch. (Zon)licht geeft energie. Als het 24 uur licht is heb je aan 5 uur slaap genoeg, als het 24 uur donker is is 10 uur slaap nog te weinig.

Als je in de periode van de korte dagen zonnig weer hebt maakt het niet zoveel uit als het wat kouder is. De herfst is prachtig als de zon schijnt op de gekleurde bomen. De winter ook met een laagje sneeuw en de zon erop. Maar als dagen lang nat en grijs is en je de zon niet ziet is dat zelfs in de zomer al niet fijn, laat staan in de herfst / winter.

En ach, de wisseling van seizoenen maakt ook wel weer dat ze extra gaat waarderen. Ik vraag me wel eens af hoe dat is als je ergens rond de evenaar woont waar het altijd warm uit en de dagen altijd ongeveer even lang duren, of de mensen daar nog net zoveel van de zomer genieten, of dat je dat extra gaat waarderen als het er soms ook niet is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 22 sep 2021 12:47

Marnix schreef:Ik vind dat het allemaal vooral te maken heeft met het type weer. Wat Murmansk betreft en hier ook in mindere mate is het best logisch. (Zon)licht geeft energie. Als het 24 uur licht is heb je aan 5 uur slaap genoeg, als het 24 uur donker is is 10 uur slaap nog te weinig.

Als je in de periode van de korte dagen zonnig weer hebt maakt het niet zoveel uit als het wat kouder is. De herfst is prachtig als de zon schijnt op de gekleurde bomen. De winter ook met een laagje sneeuw en de zon erop. Maar als dagen lang nat en grijs is en je de zon niet ziet is dat zelfs in de zomer al niet fijn, laat staan in de herfst / winter.

En ach, de wisseling van seizoenen maakt ook wel weer dat ze extra gaat waarderen. Ik vraag me wel eens af hoe dat is als je ergens rond de evenaar woont waar het altijd warm uit en de dagen altijd ongeveer even lang duren, of de mensen daar nog net zoveel van de zomer genieten, of dat je dat extra gaat waarderen als het er soms ook niet is.

Ik heb zelf nooit langer dan 3 maanden rond de evenaar rondgehangen, maar van mensen die daar gewoond hebben heb ik inderdaad wel begrepen dat ze uiteindelijk de seizoenen zijn gaan missen.
En toegegeven: vakantie is lekker omdat er werk tegenover staat, en zo is de zomer extra mooi omdat er een winter tegenover staat.

En inderdaad, ook in de winter kan het mooi weer zijn (vooral om te zien), maar het is vaak wel zo dat het al weer donker is als de werkdag erop zit, en dat de echt zonnige dagen vaak met een onaangename temperatuur gepaard gaan.
Maar dat laatste is behoorlijk subjectief. 2 jaar geleden werd het in Nederland 40 graden (ik liep die dag op de kade in Rotterdam). Ik vond het heerlijk, maar mijn echtgenote wist niet waar ze het zoeken moest.
Afgelopen winter hadden we sneeuw en ijs, eerdergenoemde echtgenote vond het heerlijk, ik werd er ronduit depressief van, en wist niet waar ik het zoeken moest...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten