Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het weer

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2021 12:27

Beseffen wij dat wij ook het weer uit Gods Hand krijgen?
Ik stond met verwondering te kijken naar het prachtige glanzende witte sneeuwtapijt.
Maar er kwamen paar vogels, streken neer en vlogen weer op en toen was het beschadigd.
Zo snel kan dat gaan.
Zou een geestelijke les in kunnen liggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2021 13:27

Chaya schreef:Beseffen wij dat wij ook het weer uit Gods Hand krijgen?
Ik stond met verwondering te kijken naar het prachtige glanzende witte sneeuwtapijt.
Maar er kwamen paar vogels, streken neer en vlogen weer op en toen was het beschadigd.
Zo snel kan dat gaan.
Zou een geestelijke les in kunnen liggen.


Klopt. En ook aan de ongerepte witheid van verse sneeuw hangt een geestelijke les die velen niet durven te leren. Hebben we vorige week ook naar de verse sneeuwlaag gekeken en gedacht: Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw. Zo ziet God mij door Jezus ogen als ik me op Hem beroep. (Die les staat namelijk wel in de Bijbel opgetekend)

En zeker, God heeft alles in de hand, ook het weer. En ook al lijkt het allemaal kansberekening, weerkaarten kijken en zo voorspellen wat er gaat gebeuren, God heeft die dynamiek gemaakt en met het kijken naar weersverwachtingen, weermodellen etcetera kunnen we inzicht krijgen in wat er gaat gebeuren maar dat is omdat God ons verstand heeft gegeven om de dingen die Hij geeft en doet, te kunnen zien.

Bijzonder vind ik ook dat één tekst in de Bijbel over meteorologie gaat. Jezus zegt in Mattheüs 16 tegen de farizeeën: Als jullie avondrood zien, weten jullie dat het de volgende dag mooi weer wordt, en bij ochtendrood verwachten jullie storm, maar jullie kennen Mij niet. Dat is een wijs woord van de Heere Jezus en daarmee houdt Hij ons als meteorologen ook een spiegel voor. We weten dat er een vorstperiode aankomt, maar kennen we Hem ook?”
(Reinier van den Berg)

Leuk om wat van weerman Reinier van den Berg te lezen. Opgegroeid in de CGK trouwens. Het kijken naar weerkaarten en proberen te voorspellen wat het weer gaat doen hoeft het zien dat het allemaal uit Gods hand komt en een wonder van Hem is niet in de weg te staan, integendeel. Hier twee interviews met een boekverwijzing:

https://www.rd.nl/artikel/46992-het-wee ... een-wonder
https://visie.eo.nl/artikel/2020/09/rei ... wetenschap
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Het weer

Berichtdoor Dorpeling » 15 feb 2021 14:13

Chaya schreef:Beseffen wij dat wij ook het weer uit Gods Hand krijgen?

Nou hè en dan die tekst van Marnix, van de week met die zon op de sneeuw was het zo verblindend mooi, en dan nog witter dan sneeuw.. niet te bevatten toch?

Tegelijk denk ik dat heel veel mensen hier echt aan toe waren, even alle zorgen en moeilijkheden naar de achtergrond geschoven en weer spontaan erop uit om te genieten van de wonderen in de schepping. Een gift van God, omdat Hij wel ziet hoe moeilijk het kan zijn.
Zo hebben wij het iig op mogen vatten, Hij weet wat we nodig hadden om weer verder te kunnen met nieuwe moed.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2021 16:38

Dorpeling schreef:Nou hè en dan die tekst van Marnix, van de week met die zon op de sneeuw was het zo verblindend mooi, en dan nog witter dan sneeuw.. niet te bevatten toch?

Tegelijk denk ik dat heel veel mensen hier echt aan toe waren, even alle zorgen en moeilijkheden naar de achtergrond geschoven en weer spontaan erop uit om te genieten van de wonderen in de schepping. Een gift van God, omdat Hij wel ziet hoe moeilijk het kan zijn.
Zo hebben wij het iig op mogen vatten, Hij weet wat we nodig hadden om weer verder te kunnen met nieuwe moed.


Klopt, zo heb ik dat ook gezien. In deze tijd waarin veel dingen niet kunnen, gesloten zijn, sommigen helemaal geen vakantie hebben gehad etcetera was het heerlijk, zo'n week buiten, zon, beweging, wintersport. Het heeft heel veel mensen extra energie gegeven. En ik weet wel waar dat vandaan komt en heb God gedankt voor het sneeuw en de ijs, het sleetje rijden en schaatsen met de kids.

https://www.nu.nl/winterweer/6116527/ij ... uffer.html
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het weer

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2021 19:19

Marnix schreef:Nog een ochtend ijsbanen op stoepjes en straatjes. Via een graad of 6 morgen naar 10 dinsdag en allicht 15 in het weekend (lees je mee StillAwake? :-) ) Wel wisselvallig in het begin maar volgend weekend kan het zomaar als lente voelen.

Maar wat was het genieten de afgelopen 8 dagen. Eerst bakken met sneeuw, mooie winterwandelingen en de afgelopen 3 dagen schaatsen in de zon. Vanmorgen nog op de grote plassen geweest. Mijn zoontje, net vijf, stond vrijdag voor het eerst op de schaats en draaide vanmiddag pirouetjes en zo en was niet van het ijs te slaan :-) onvergetelijke momenten.


Heerlijk mooie week geweest zeker te weten :D
Vandaag was wel even slikken .....overgangsdag....wat een soep sooi letterlijk op straat....

maar er is hoop....
vol uitzicht op de zon die weer zal gaan schijnen richting t weekend....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2021 10:20

MoesTuin schreef:Heerlijk mooie week geweest zeker te weten :D
Vandaag was wel even slikken .....overgangsdag....wat een soep sooi letterlijk op straat....

maar er is hoop....
vol uitzicht op de zon die weer zal gaan schijnen richting t weekend....

Afgezien van de resten van de iglo van mijn zoons: De tuin is sneeuwvrij :-)
Geen soepzooi meer, een waterig zonnetje: ik begin weer wat hoop te krijgen voor de toekomst.
Ik ben nog niet vaak zo depressief geweest als toen, na zo'n lange lockdown, de winter ook nog even terugkwam.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2021 13:16

StillAwake schreef:Afgezien van de resten van de iglo van mijn zoons: De tuin is sneeuwvrij :-)
Geen soepzooi meer, een waterig zonnetje: ik begin weer wat hoop te krijgen voor de toekomst.
Ik ben nog niet vaak zo depressief geweest als toen, na zo'n lange lockdown, de winter ook nog even terugkwam.


Nou ja, we hebben het besproken, het is vervelend. Maar op het overgrote deel van Nederland heeft het het tegenovergestelde effect gehad. :-)

Nu kom jij aan je trekken. Hopelijkan kan ik met de verwachtingen op lange termijn van het KNMI de hoop wat verder aanwakkeren en dan hoop ik dat het niet teveel afgezwakt wordt in komende runs. Zoals eerder aangekondigd de verwachte thermische opleving komend weekend:

Afbeelding

Heerlijk genieten als dit uitkomt. Tegelijkertijd bezorgt het me ook wel iets van een dubbel gevoel. Lente is heerlijk hoor, maar dit soort termperaturen in februari... eigenlijk klopt het niet. Natuurlijk kwam het altijd incidenteel wel eens voor, maar tegenwoordig zijn warme (en vaak droge) winterfases (lente of herfst in de winter, zomer in de lente, hitte in de zomer) meer regel dan uitzondering is dat heeft allemaal te maken met het warmer wordende klimaat...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2021 13:37

Marnix schreef:Nou ja, we hebben het besproken, het is vervelend. Maar op het overgrote deel van Nederland heeft het het tegenovergestelde effect gehad. :-)

Nu kom jij aan je trekken. Hopelijkan kan ik met de verwachtingen op lange termijn van het KNMI de hoop wat verder aanwakkeren en dan hoop ik dat het niet teveel afgezwakt wordt in komende runs. Zoals eerder aangekondigd de verwachte thermische opleving komend weekend:

Afbeelding

Heerlijk genieten als dit uitkomt. Tegelijkertijd bezorgt het me ook wel iets van een dubbel gevoel. Lente is heerlijk hoor, maar dit soort termperaturen in februari... eigenlijk klopt het niet. Natuurlijk kwam het altijd incidenteel wel eens voor, maar tegenwoordig zijn warme (en vaak droge) winterfases (lente of herfst in de winter, zomer in de lente, hitte in de zomer) meer regel dan uitzondering is dat heeft allemaal te maken met het warmer wordende klimaat...

Ik ben al jaren in februari jarig.
En het is zeker niet de eerste keer dat ik mijn verjaardag in de tuin kan vieren.
Het kon in de jaren 80 en 90 een paar keer (de jaartallen weet ik niet meer), en sinds 2000 wordt dit volgens mij de 6e keer.
En als je doelt op klimaatverandering: februari heeft sinds het begin van de metingen uit mijn hoofd alleen in 1979 en in 2018 geen lenteachtige dag gehad.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2021 13:59

StillAwake schreef:Ik ben al jaren in februari jarig.
En het is zeker niet de eerste keer dat ik mijn verjaardag in de tuin kan vieren.
Het kon in de jaren 80 en 90 een paar keer (de jaartallen weet ik niet meer), en sinds 2000 wordt dit volgens mij de 6e keer.
En als je doelt op klimaatverandering: februari heeft sinds het begin van de metingen uit mijn hoofd alleen in 1979 en in 2018 geen lenteachtige dag gehad.


Tja in februari kan het alle kanten op, dat klopt. Maar het is wel een tendens dat de maanden en ook februari gemiddeld steeds warmer worden. Temperaturen bopven de 15 graden zijn in februari behoorlijk zeldzaam. En warme dagen kan kloppen maar als het zondag 16, 17 of wel 18 graden wordt is dat bijvoorbeeld by far de hoogste dagtemperatuur die ooit is gemeten. En ondanks de koude week gaat winter 20/21 weer de boeken in als een veel te zachte winter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het weer

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2021 14:06

Ik lees regelmatig een oud boek en daarin kun je vaak ook lezen dat februari bijna lente-achtig aanvoelde.
Of dat het in augustus wel winter leek, zo koud.
Toen onze koning en koningin trouwden (2-2-2002) was er een nieuw temperatuurrecord, het was nog nooit zo warm geweest op 2 februari.
Maar verder is het nog redelijk stabiel, kijk maar in dit staatje
https://www.wintergek.nl/data/lijst-gem ... -nederland
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 16 feb 2021 14:08

Marnix schreef:Tja in februari kan het alle kanten op, dat klopt. Maar het is wel een tendens dat de maanden en ook februari gemiddeld steeds warmer worden. Temperaturen bopven de 15 graden zijn in februari behoorlijk zeldzaam. En warme dagen kan kloppen maar als het zondag 16, 17 of wel 18 graden wordt is dat bijvoorbeeld by far de hoogste dagtemperatuur die ooit is gemeten. En ondanks de koude week gaat winter 20/21 weer de boeken in als een veel te zachte winter.

Wel de hoogste dagtemperatuur voor de 21e, maar we hebben volgens mij in 2019 zelfs 20 graden aangetikt (ik meen op de 25e).
Ik weet nog dat ik toen een waarschuwing van oom agent heb gehad omdat ik me niet gerealiseerd had dat mijn cabrio voor de winter geschorst was...

Edit: ik schreef 2018, maar 2019 was de juiste datum...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2021 14:47

StillAwake schreef:Wel de hoogste dagtemperatuur voor de 21e, maar we hebben volgens mij in 2019 zelfs 20 graden aangetikt (ik meen op de 25e).
Ik weet nog dat ik toen een waarschuwing van oom agent heb gehad omdat ik me niet gerealiseerd had dat mijn cabrio voor de winter geschorst was...

Edit: ik schreef 2018, maar 2019 was de juiste datum...



Klopt 25-27 feb was heel warm in 2019. Geen 20 graden in De Bilt maar wel in het zuiden. Wat alleen maar aantoont wat ik duidelijk wil maken. Dat wat warmer weer steeds vaker voorkomt omdat de aarde opwarmt. Als je kijkt naar de maximum temperaturen per dag in Bilt zijn er:

21 van na 1990 (afgelopen 31)
7 van voor 1990 (afgelopen 79 jaar)

Van de minimumtemperaturen zijn het er 3 deze eeuw (allemaal 2012) of 4 als je 1986 meerekent en de overige 24 zijn van 1956 of eerder.

Dus lekker, die lentedagen. En ze komen best wel eens voor maar dat ze tegenwoordig zoveel voorkomen en het ook gelijk zulke hoge temperaturen zijn heeft wel met opwarming te maken.

Oh, ik kwam deze vergelijking van pluimen tegen tussen recordwarme 2019 en 2021 om nog maar eens mijn punt te onderstrepen.

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2021 10:10

Veel plezier onder de veranda. Het warme zonnige weer met temperaturen tot een graad of 20 houdt nog een paar dagen aan, vanaf donderdag gaan de temperaturen weer wat terugzakken.

Momenteel wordt er trouwens met de warme wind uit het zuiden veel saharazand meegevoerd wat zorgt voor prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 21 feb 2021 19:47

Marnix schreef:Veel plezier onder de veranda. Het warme zonnige weer met temperaturen tot een graad of 20 houdt nog een paar dagen aan, vanaf donderdag gaan de temperaturen weer wat terugzakken.

Momenteel wordt er trouwens met de warme wind uit het zuiden veel saharazand meegevoerd wat zorgt voor prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen!

21 feb, gebarbecued...
Dat is wel even een opsteker!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2021 09:41

Vandaag de laatste echt warme dag (naar het lijkt zelfs de warmste dag deze winter) winter. Ook de nachten zijn bijzonder, afgelopen nacht was het historisch zacht voor februari, de minimumtemperatuur kwam in De Bilt niet onder de 10 graden uit, in Woensdrecht en Wijk aan Zee zelfs niet onder de 12,5 graden. .Vanaf morgen doet de termperatuur in twee tredes een stapje terug waarna we voorlopig rond de 10 graden gaan uitkomen. Ook de nachten weer kouder met temperaturen iets boven het vriespunt en mogelijk ook vorst aan de grond. De zon blijft veel te zien waardoor het overdag toch wel lekker zal voelen, ook al is het niet meer zo zacht als nu. Neerslag gaan we de komende tijd niet of nauwelijks zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten