Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 26 feb 2021 14:50

Marnix schreef:Vandaag de laatste echt warme dag (naar het lijkt zelfs de warmste dag deze winter) winter. Ook de nachten zijn bijzonder, afgelopen nacht was het historisch zacht voor februari, de minimumtemperatuur kwam in De Bilt niet onder de 10 graden uit, in Woensdrecht en Wijk aan Zee zelfs niet onder de 12,5 graden. .Vanaf morgen doet de termperatuur in twee tredes een stapje terug waarna we voorlopig rond de 10 graden gaan uitkomen. Ook de nachten weer kouder met temperaturen iets boven het vriespunt en mogelijk ook vorst aan de grond. De zon blijft veel te zien waardoor het overdag toch wel lekker zal voelen, ook al is het niet meer zo zacht als nu. Neerslag gaan we de komende tijd niet of nauwelijks zien.

Door wat gezondheidsperikelen werkelijk de hele week in de tuin gezeten. Genoten van de temperatuur, de zon, de ontluikende mnatuur: dit is de mooiste week van het jaar geweest tot nog toe...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2021 23:23

StillAwake schreef:Door wat gezondheidsperikelen werkelijk de hele week in de tuin gezeten. Genoten van de temperatuur, de zon, de ontluikende mnatuur: dit is de mooiste week van het jaar geweest tot nog toe...


Ik snap het. In heb ook genoten maar ik vind de sneeuw / ijs-week toch mooier. In de zon op je veranda genieten kan zoveel
dagen per jaar en is lekker, schaatsen op de grote plassen en kanalen kan maar een keer in de zoveel winters en is magisch :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2021 15:31

ajl schreef:Ik hoop ook dat het volgende week heel hard dooit. Wij gaan verhuizen over twee weken, maar de keuken en vloeren worden vanwege de kou al uitgesteld.


beetje goedgekomen met dak, keuken enz?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 27 feb 2021 15:52

Ja, allemaal goed gekomen. De mannen hebben snoeihard gewerkt in sneeuw, kou en warmte. Vorige week vrijdag is de vloer gelegd en zaterdag zijn we verhuisd. Het huis is nog niet af, maar dat wisten we.
De open haard komt vrijdag. Het mag weer gaan vriezen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 27 feb 2021 19:47

Marnix schreef:Ik snap het. In heb ook genoten maar ik vind de sneeuw / ijs-week toch mooier. In de zon op je veranda genieten kan zoveel
dagen per jaar en is lekker, schaatsen op de grote plassen en kanalen kan maar een keer in de zoveel winters en is magisch :-)

Daar gaan we het nooit over eens worden...
Voor mij is het meest magische moment de eerste keer zonder jas naar buiten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2021 22:18

StillAwake schreef:Daar gaan we het nooit over eens worden...
Voor mij is het meest magische moment de eerste keer zonder jas naar buiten.


Ah maar dat heb ik ook in die winterweek gedaan :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2021 13:50

Marnix schreef:Ah maar dat heb ik ook in die winterweek gedaan :-D

Ik niet... [-(
brrrr.

Maar komend weekend lijk jij als winterliefhebber weer aan je trekken te komen.
Het gaat weer vriezen hoorde ik...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2021 14:16

StillAwake schreef:Ik niet... [-(
brrrr.

Maar komend weekend lijk jij als winterliefhebber weer aan je trekken te komen.
Het gaat weer vriezen hoorde ik...


Nee hoor. Overdag een graad of 6 en dan 's nachts 1 of 2 graden onder het vriespunt heeft niets met winterweer te maken. Geen sneeuw of ijs. Hoe kom ik dan aan mijn trekken? Ik heb altijd gezegd: Vorst, sneeuw, kou, heerlijk. Lente en zomer ook. Die grijze, vaak natte tussenfasen mogen wat mij betreft zo kort mogelijk duren. In het weekend is het dat: grijze tussenfasen. Temperaturen van een graad of 5, een stuk bewolkter... dat is niet waar ik heel gelukkig van wordt. Daarom snapte ik niet waarom er zo geklaagd werd van -5 en zon omdat het stukken beter is dan het alternatief: +5 graden en grijs. Overigens is het op een dag als vandaag prima, als het 7 of 8 graden boven 0 is en de zijn schijnt is dat best lekker. Maar als volgende week de zon veel minder schijnt is het met 6 graden wel fris, ook voor de tijd van het jaar. Het zal weer even schakelen zijn voor wie dacht dat de lente was begonnen. Komende 2 dagen trouwens nog wel lekker zacht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2021 15:48

Marnix schreef:Nee hoor. Overdag een graad of 6 en dan 's nachts 1 of 2 graden onder het vriespunt heeft niets met winterweer te maken. Geen sneeuw of ijs. Hoe kom ik dan aan mijn trekken? Ik heb altijd gezegd: Vorst, sneeuw, kou, heerlijk. Lente en zomer ook. Die grijze, vaak natte tussenfasen mogen wat mij betreft zo kort mogelijk duren. In het weekend is het dat: grijze tussenfasen. Temperaturen van een graad of 5, een stuk bewolkter... dat is niet waar ik heel gelukkig van wordt. Daarom snapte ik niet waarom er zo geklaagd werd van -5 en zon omdat het stukken beter is dan het alternatief: +5 graden en grijs. Overigens is het op een dag als vandaag prima, als het 7 of 8 graden boven 0 is en de zijn schijnt is dat best lekker. Maar als volgende week de zon veel minder schijnt is het met 6 graden wel fris, ook voor de tijd van het jaar. Het zal weer even schakelen zijn voor wie dacht dat de lente was begonnen. Komende 2 dagen trouwens nog wel lekker zacht.

5 graden en grijs is inderdaad ook niet alles, maar persoonlijk prefereer ik dat boven een vorstperiode.

Waarschijnlijk terug te leiden op de tijd waarin ik boven de poolcirkel gebivakkeerd heb. Door de poolwinter (die in Murmansk overigens niet heel heftig is) heb ik wel genoeg sneeuw en ijs gezien (en schaatsen kan ik niet, dus ik heb er ook niet veel aan ;-))
Vooral het donker (van begin december tot half januari kwam de zon echt letterlijk niet meer op, maar ook de maand voor de "poolnacht" en de maand erna zijn donker) viel me daar zwaar, en wat dat betreft was de vorstperiode met een zonnetje wel een stuk lekkerder dan wat je in het hoge noorden tegenkomt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2021 16:06

StillAwake schreef:5 graden en grijs is inderdaad ook niet alles, maar persoonlijk prefereer ik dat boven een vorstperiode.

Waarschijnlijk terug te leiden op de tijd waarin ik boven de poolcirkel gebivakkeerd heb. Door de poolwinter (die in Murmansk overigens niet heel heftig is) heb ik wel genoeg sneeuw en ijs gezien (en schaatsen kan ik niet, dus ik heb er ook niet veel aan ;-))
Vooral het donker (van begin december tot half januari kwam de zon echt letterlijk niet meer op, maar ook de maand voor de "poolnacht" en de maand erna zijn donker) viel me daar zwaar, en wat dat betreft was de vorstperiode met een zonnetje wel een stuk lekkerder dan wat je in het hoge noorden tegenkomt.


Ja dat geloof ik. Zonlicht is energie en een poolwinter duurt dan wel lang. Mensen slapen daar in de winter vaak ook 2x zo lang als in de zomer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2021 16:53

Marnix schreef:Ja dat geloof ik. Zonlicht is energie en een poolwinter duurt dan wel lang. Mensen slapen daar in de winter vaak ook 2x zo lang als in de zomer.

Dat klopt wel ongeveer.
En ook het suicidegetal ligt relatief hoog met die donkere winters.
De eerste dag dat de zon weer boven de horizon kwam (al was het maar drie kwartier) voelde echt als een bevrijding.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2021 14:53

Deze week 5-10 graden met afwisselend zon en wat buien. Vanaf het weekend hopelijk droog en temperaturen die weer gaan oplopen waardoor we hopelijk weer wat meer een lentegevoel krijgen. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2021 15:56

Marnix schreef:Deze week 5-10 graden met afwisselend zon en wat buien. Vanaf het weekend hopelijk droog en temperaturen die weer gaan oplopen waardoor we hopelijk weer wat meer een lentegevoel krijgen. :-)

Vooral veel wind de laatste dagen.
Verder is het redelijk te doen.
Maar een paar graden erbij zou mooi zijn!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2021 12:02

StillAwake schreef:Vooral veel wind de laatste dagen.
Verder is het redelijk te doen.
Maar een paar graden erbij zou mooi zijn!


Daar lijkt het wel op. Geen warm lenteweer zoals we al even gehad hebben maar wel wat zonniger, minder wind en neerslag en volgende week met temperaturen tussen de 10 en 15 graden wel wat aangenamer. In het weekend zonnig maar nog wel koud, vrijdag op zaterdag 's nachts nog een graad of -5 mogelijk en dan voelt het zaterdagochtend nog wel wat fris. Dus laat je dan niet misleiden door het zonnetje dat lekker door het glas schijnt :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2021 09:49

Marnix schreef:Daar lijkt het wel op. Geen warm lenteweer zoals we al even gehad hebben maar wel wat zonniger, minder wind en neerslag en volgende week met temperaturen tussen de 10 en 15 graden wel wat aangenamer. In het weekend zonnig maar nog wel koud, vrijdag op zaterdag 's nachts nog een graad of -5 mogelijk en dan voelt het zaterdagochtend nog wel wat fris. Dus laat je dan niet misleiden door het zonnetje dat lekker door het glas schijnt :-)

Als het komende tijd maat twee dagen achter elkaar droog is.
Dan kan ik mijn dak repareren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten