Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2021 13:45

StillAwake schreef:Ik heb zelf nooit langer dan 3 maanden rond de evenaar rondgehangen, maar van mensen die daar gewoond hebben heb ik inderdaad wel begrepen dat ze uiteindelijk de seizoenen zijn gaan missen.
En toegegeven: vakantie is lekker omdat er werk tegenover staat, en zo is de zomer extra mooi omdat er een winter tegenover staat.

En inderdaad, ook in de winter kan het mooi weer zijn (vooral om te zien), maar het is vaak wel zo dat het al weer donker is als de werkdag erop zit, en dat de echt zonnige dagen vaak met een onaangename temperatuur gepaard gaan.
Maar dat laatste is behoorlijk subjectief. 2 jaar geleden werd het in Nederland 40 graden (ik liep die dag op de kade in Rotterdam). Ik vond het heerlijk, maar mijn echtgenote wist niet waar ze het zoeken moest.
Afgelopen winter hadden we sneeuw en ijs, eerdergenoemde echtgenote vond het heerlijk, ik werd er ronduit depressief van, en wist niet waar ik het zoeken moest...


Ja dat laatste heb ik meegekregen :-) Ik was die week dat het 40 graden was op New Wine, de tent was wel de beste plek om te slapen op die dagen. (overigens werd in Rotterdam maar 37,2 graden gemeten als maximumtemperatuur en was er vast ook meer wind aan de kade maar warm was het nog steeds wel)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 22 sep 2021 13:52

Marnix schreef:Ja dat laatste heb ik meegekregen :-) Ik was die week dat het 40 graden was op New Wine, de tent was wel de beste plek om te slapen op die dagen. (overigens werd in Rotterdam maar 37,2 graden gemeten als maximumtemperatuur en was er vast ook meer wind aan de kade maar warm was het nog steeds wel)

Het was vrijwel windstil, en de kade was van zwart asfalt.
Maar inderdaad, de 40 graden werd op papier in de stad niet gehaald (maar het was wel warm ;-))
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2021 13:54

Ja het verschil tussen 37 en 40 is ook niet zo groot en asfalt doet een hoop met de gevoelstemperatuur. Maar ja, de een kan inderdaad goed tegen kou en minder tegen warmte en bij de ander is dat andersom :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 23 sep 2021 15:04

Mijn man heeft anderhalf jaar in Frans Guyana gewoond en moest in het begin vooral wennen aan het tempo waarin mensen leven. Hij heeft zich nooit helemaal aangepast en ging rustig op het heetst van de dag hardlopen.
Hij miste de wisseling van seizoenen niet. Daarbij maakt hij zich weinig druk om hitte, kou, regen of somber weer. Ook tijdens de moesson als dagelijks de hele dag de regen op je hoofd valt, maakte weinig indruk.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het weer

Berichtdoor elbert » 16 dec 2021 15:24

Het is nu nog zacht, maar dat zou volgende week kunnen veranderen. Het Europese weermodel ECMWF voorziet een stuk kouder weer volgende week:
Afbeelding
Het Amerikaanse weermodel GFS (de grote concurrent) ziet het nog niet zo hard winteren, dus het is zaak om nog even de vinger aan de pols te houden. Het blijft wel voorlopig droog, dus de kans op een witte Kerst is vooralsnog niet groot.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2021 15:48

elbert schreef:Het is nu nog zacht, maar dat zou volgende week kunnen veranderen. Het Europese weermodel ECMWF voorziet een stuk kouder weer volgende week:
Afbeelding
Het Amerikaanse weermodel GFS (de grote concurrent) ziet het nog niet zo hard winteren, dus het is zaak om nog even de vinger aan de pols te houden. Het blijft wel voorlopig droog, dus de kans op een witte Kerst is vooralsnog niet groot.


ja ik volg het nu een paar dagen weer met grote interesse, eindelijk begint het er wat op te lijken. Overigens is de kans op neerslag nog niet zo groot dus wie aan een witte kerst denkt, daarvoor moet er nog wel een en ander gebeuren. Maar als er kou is komt de kans op sneeuw (of ijs, nog beter) er vanzelf dus dit is in ieder geval positief. Een koude kerstvakantie zou wel een cadeau zijn!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 16 dec 2021 16:07

Marnix schreef:ja ik volg het nu een paar dagen weer met grote interesse, eindelijk begint het er wat op te lijken. Overigens is de kans op neerslag nog niet zo groot dus wie aan een witte kerst denkt, daarvoor moet er nog wel een en ander gebeuren. Maar als er kou is komt de kans op sneeuw (of ijs, nog beter) er vanzelf dus dit is in ieder geval positief. Een koude kerstvakantie zou wel een cadeau zijn!

Als je het koud wilt hebben: zelfs hier in Olso is het momenteel boven nul.
Wel redelijk helder, dus ik vermoed dat het nu de zon onder is erg hard gaat afkoelen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2021 16:47

StillAwake schreef:Als je het koud wilt hebben: zelfs hier in Olso is het momenteel boven nul.
Wel redelijk helder, dus ik vermoed dat het nu de zon onder is erg hard gaat afkoelen.


Valt heel erg mee. Het is bijna overal behoorlijk zacht momenteel (itt 10 dagen terug) maar zoals je op de grafiek ziet vind er rond maandag een omslag plaats. Dat zie je ook voor Oslo bijvoorbeeld. Zaterdag nog max 6 en min 2 graden en vanaf maandag gaat het weer vriezen.

https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-t ... /Oslo/Oslo

Je ziet dit ook bij Moskou bijvoorbeeld. Nu max 2 graden en min 0 graden, volgende week dinsdag voorspellen ze zo'n -19 als max en -24 als minimum temperatuur, later mogelijk naar de -30.

https://www.yr.no/en/forecast/daily-tab ... cow/Moscow
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Het weer

Berichtdoor pindas83 » 16 dec 2021 16:48

:wink:
Marnix schreef:ja ik volg het nu een paar dagen weer met grote interesse, eindelijk begint het er wat op te lijken. Overigens is de kans op neerslag nog niet zo groot dus wie aan een witte kerst denkt, daarvoor moet er nog wel een en ander gebeuren. Maar als er kou is komt de kans op sneeuw (of ijs, nog beter) er vanzelf dus dit is in ieder geval positief. Een koude kerstvakantie zou wel een cadeau zijn!


Nou als het te lang te koud is krijgen we nog meer stront aan de knikker. Dus niet te hard duimen :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2021 17:06

pindas83 schreef::wink:

Nou als het te lang te koud is krijgen we nog meer stront aan de knikker. Dus niet te hard duimen :wink:


Waarom? Als je op griep doelt, zolang we aan allerlei maatregelen vastzitten is dat geen probleem. En als mensen massaal het ijs op gaan ook niet. Vorig jaar konden we een paar dagen schaatsen en dat had totaal geen invloed op griep en ook niet op corona.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Het weer

Berichtdoor pindas83 » 19 dec 2021 09:18

Marnix schreef:Waarom? Als je op griep doelt, zolang we aan allerlei maatregelen vastzitten is dat geen probleem. En als mensen massaal het ijs op gaan ook niet. Vorig jaar konden we een paar dagen schaatsen en dat had totaal geen invloed op griep en ook niet op corona.


Leveringszekerheid van energie Marnix.
https://amp.nos.nl/artikel/2409355-expe ... deren.html

Met dank aan de politiek..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2021 15:59

pindas83 schreef:Leveringszekerheid van energie Marnix.
https://amp.nos.nl/artikel/2409355-expe ... deren.html

Met dank aan de politiek..


Ah oke. Nou ja de kans op een heel koude winter is niet zo groot. Maar beetje kortzichtig wel van de overheid.

Wat het weer betreft, vanaf dinsdag koud maar rond de kerst veel onzekerheid en waarschijnlijk wat mondet koud en wisselvalliger. Doe mij maar echt winterweer ipv deze saaie grijze meuk met motregen. Af en toe zou ik graag in Scandinavie of in de Alpen willen wonen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het weer

Berichtdoor benefietdiner » 20 dec 2021 12:38

Ik gaat mij oude olie cv ketel denk weer in bedrijf stellen.
Prijs HBOI 40 -45 cent per liter warmte 10.000 kWh.
Prijs gas 1,30 cent per kub. 8.000 kWh.
goed geld verdienen :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2021 13:18

Afbeelding

De echte kou is wel een beetje uit de lucht, toch blijft het nog wel een beetje spannend voorlopig. Dit is de laatste pluimverwachting voor regio midden. Voor de beeldvorming, het is een computergestuurd weermodel die de ontwikkeling van het weer probeert te voorspellen, voor de korte termijn, een dag of 5 kunnen ze dat tegenwoordig aardig goed. De verschillende lijntjes zijn de verschillende "runs", je hebt een standaard run (rood) en een controlerun (blauw) en bij de andere lijntjes zijn minieme aanpassingen in de huidige setting gedaan en vervolgens gaat de computer bepalen wat er gaat gebeuren. Dat gebeurt 50x en dat zijn de verschillende groene lijntjes. Je ziet dat op korte termijn die lijntejs allemaal heel dicht bij elkaar zitten maar hoe verder weg je gaat kijken, hoe meer spreiding er komt en hoe meer onzekerheid dus.

In dit geval is dat extra interessant omdat je een heel duidelijke tweedeling ziet. De korte termijn is wel duidelijk, de wind draait vanavond en de temperatuur maakt een vrije val, van een maximum van 8 graden vandaag naar zo'n -3 tot -5 vannacht en morgen komen de temperaturen niet of nauwelijks boven het vriespunt uit. Donderdag gaan de temperaturen weer flink omhoog. Rond het weekend zie je dat de rode en de blauwe lijn flink van elkaar gaan afwijken en beide krijgen een flink deel van de groene lijntjes mee, er is iets meer steun voor de warme optie maar ook best wat voor de koudere optie. Het kan dus twee kanten op, afhankelijk van waar de grens tussen warmere en koudere lucht komt te liggen. In beide gevallen niet direct echt winter maar kwakkelend weer met wat sneeuwbuien en zo horen best tot de mogelijkheden. Met name in het noordoosten wel goede kansen. De situatie is in ieder geval niet kansloos voor winterliefhebbers, de kou is voorlopig nog wel in de buurt.

Voor het idee, dit is dezelfde pluim maar dan van Noordoost:

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 21 dec 2021 09:20

Marnix schreef:Afbeelding

De echte kou is wel een beetje uit de lucht, toch blijft het nog wel een beetje spannend voorlopig. Dit is de laatste pluimverwachting voor regio midden. Voor de beeldvorming, het is een computergestuurd weermodel die de ontwikkeling van het weer probeert te voorspellen, voor de korte termijn, een dag of 5 kunnen ze dat tegenwoordig aardig goed. De verschillende lijntjes zijn de verschillende "runs", je hebt een standaard run (rood) en een controlerun (blauw) en bij de andere lijntjes zijn minieme aanpassingen in de huidige setting gedaan en vervolgens gaat de computer bepalen wat er gaat gebeuren. Dat gebeurt 50x en dat zijn de verschillende groene lijntjes. Je ziet dat op korte termijn die lijntejs allemaal heel dicht bij elkaar zitten maar hoe verder weg je gaat kijken, hoe meer spreiding er komt en hoe meer onzekerheid dus.

In dit geval is dat extra interessant omdat je een heel duidelijke tweedeling ziet. De korte termijn is wel duidelijk, de wind draait vanavond en de temperatuur maakt een vrije val, van een maximum van 8 graden vandaag naar zo'n -3 tot -5 vannacht en morgen komen de temperaturen niet of nauwelijks boven het vriespunt uit. Donderdag gaan de temperaturen weer flink omhoog. Rond het weekend zie je dat de rode en de blauwe lijn flink van elkaar gaan afwijken en beide krijgen een flink deel van de groene lijntjes mee, er is iets meer steun voor de warme optie maar ook best wat voor de koudere optie. Het kan dus twee kanten op, afhankelijk van waar de grens tussen warmere en koudere lucht komt te liggen. In beide gevallen niet direct echt winter maar kwakkelend weer met wat sneeuwbuien en zo horen best tot de mogelijkheden. Met name in het noordoosten wel goede kansen. De situatie is in ieder geval niet kansloos voor winterliefhebbers, de kou is voorlopig nog wel in de buurt.

Voor het idee, dit is dezelfde pluim maar dan van Noordoost:

Afbeelding

Hier sneeuwt het behoorlijk, en voor de komende dagen worden temperaturen tot -15 verwacht.
Heerlijk om hier de lockdown te ontlopen (we blijven tot na de nu geplande lockdown in Noorwegen)... ;-)
Op dit moment staat de terugvlucht van ons gezin op 17 januari gepland, en als de kinderen thuis blijven werken na de vakantie knopen we er nog wat tijd aan vast ;-)
Thuisonderwijs hoeft niet fysiek thuis plaats te vinden per slot van rekening...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten