Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het weer

Berichtdoor ajl » 06 jul 2021 11:30

StillAwake schreef:"wurst und schweinebraten en zo" ben ik niet tegengekomen, maar wel veel visrestaurants waar je voor een habbekrats de vangst van de dag kunt eten.


Hang een ventilator boven je bed, dan is al een hoop van dat plakkerige 's nachts opgelost.
Door de constante luchtstroom verdampt je zweet, waardoor je je minder plakkerig voelt, en waardoor je afkoelt.


Liever niet, dat tocht :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2021 13:58

ajl schreef:Liever niet, dat tocht :lol:


Nee hoor, dat tocht helemaal niet en is heerlijk verkoelend. Zonder tocht of herrie. Heel anders dan wanneer je een gewone ventilator naast je bed zet, een veel subtielere, zachtere en meer constant luchtstroom.
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 jul 2021 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2021 14:01

StillAwake schreef:"wurst und schweinebraten en zo" ben ik niet tegengekomen, maar wel veel visrestaurants waar je voor een habbekrats de vangst van de dag kunt eten.


Hang een ventilator boven je bed, dan is al een hoop van dat plakkerige 's nachts opgelost.
Door de constante luchtstroom verdampt je zweet, waardoor je je minder plakkerig voelt, en waardoor je afkoelt.


Hadden we in ons vorige huis ja. Wil ik graag weer maar is wat ingewikkeld, we slapen nu op zolder met een puntdak waardoor een plafondventilator wat lastig op te hangen is, anders had ik het zo weer gedaan. Dat sliep echt heerlijk. Voordeel nu is dat we een dakraam en 3 gewone ramen tegen elkaar open kunnen zetten in een betrekkelijk kleine ruimte. Dat kon alleen af en toe voor muggen zorgen maar tegenwoordig hebben we een klamboe. Tot nu toe werkt dat wel goed maar we hebben ook nog geen hele warme nachten gehad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 10:35

Wat een drama in Limburg / Belgie / Duitsland momenteel. Waterpeil dat waarschijnlijk hoger komt dan in 1993 en 1995. Het dodental staat inmiddels al op 21 (19 in Duitsland, 2 in Belgie) en zal vermoedelijk de komende tijd nog wel oplopen. Net als de enorme schade die het water achterlaat. Ongekende taferelen, de omvang van deze "watersnoodramp" begint pas langzaam door te dringen in de rest van NL.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Het weer

Berichtdoor Haaibaai » 15 jul 2021 11:01

Marnix schreef:Wat een drama in Limburg / Belgie / Duitsland momenteel. Waterpeil dat waarschijnlijk hoger komt dan in 1993 en 1995. Het dodental staat inmiddels al op 21 (19 in Duitsland, 2 in Belgie) en zal vermoedelijk de komende tijd nog wel oplopen. Net als de enorme schade die het water achterlaat. Ongekende taferelen, de omvang van deze "watersnoodramp" begint pas langzaam door te dringen in de rest van NL.

Niks ongekend in 1995 was het zelfde aan de hand de mensen vergeten gauw.
Maar goed jammer voor de mensen die hun huis onder water zien staan,het is te hopen dat de verzekering schade gaat vergoeden.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 15 jul 2021 11:14

Haaibaai schreef:Niks ongekend in 1995 was het zelfde aan de hand de mensen vergeten gauw.
Maar goed jammer voor de mensen die hun huis onder water zien staan,het is te hopen dat de verzekering schade gaat vergoeden.

Daar heb je gelijk in, maar een vershil is ditmaal wel dat de waterstand hoger is, en er overloopgebieden in werking zijn gezet.

Behoorlijk extreem nu dus.
Ik denk dat ze verderop aan diezelfde maas ook wel voorzorgsmaatregelen aan het nemen zijn.
Gelukkig liggen er (afgezien van Den Bosch) geen grote steden aan deze rivier, altijd nog beter dat landerijen of eventueel kleine dorpen onderlopen dan grote steden...

Triest dat je dat zo moet stellen, maar in die zin loopt de maas gelukkig door relatief dunbevolkt gebied...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Het weer

Berichtdoor Haaibaai » 15 jul 2021 11:19

StillAwake schreef:Daar heb je gelijk in, maar een vershil is ditmaal wel dat de waterstand hoger is, en er overloopgebieden in werking zijn gezet.

Behoorlijk extreem nu dus.
Ik denk dat ze verderop aan diezelfde maas ook wel voorzorgsmaatregelen aan het nemen zijn.
Gelukkig liggen er (afgezien van Den Bosch) geen grote steden aan deze rivier, altijd nog beter dat landerijen of eventueel kleine dorpen onderlopen dan grote steden...

Triest dat je dat zo moet stellen, maar in die zin loopt de maas gelukkig door relatief dunbevolkt gebied...

Dat is zo de waterstand is nu hoger;wij hoorden gisteravond van een deskundige op TV dat de overloop gebieden nog groter moeten met betrekking op de toekomst en wat ook een maatregel is de rivieren dieper maken.Maar inderdaad extreem is het wel.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 15 jul 2021 11:47

Haaibaai schreef:Dat is zo de waterstand is nu hoger;wij hoorden gisteravond van een deskundige op TV dat de overloop gebieden nog groter moeten met betrekking op de toekomst en wat ook een maatregel is de rivieren dieper maken.Maar inderdaad extreem is het wel.

De rivieren uitdiepen helpt ook niet heel veel, omdat het in de rest van het jaar weer invloed heeft.
Grotere overstoomgebieden zou wel helpen, maar de gebieden waar je dat zou kunnen optuigen liggen verder stroomafwaarts dan waar het probleem nu optreedt.
Na Limburg is er meer ruimte, en (op Den Bosch na) vrijwel geen verstedelijkt gebied waar de rivier doorheen loopt, maar in Limburg blijft het een probleem.
De beste oplossing zou zijn om de overloopgebieden verder stroomopwaarts te plaatsen, maar dan kom je buiten Nederland.
En Frankrijk gaat echt geen bouwland onder water zetten om te voorkomen dat een ander land wateroverlast kent.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 12:43

En dan moet je enorme overloopgebieden hebben om zoveel water op te kunnen vangen, los daarvan komt er natuurlijk ook gewoon veel regenwater door de hoogteverschillen naar laaggelegen dorpen gestroomd. Valkenburg red je niet met met wat meer overloopgebieden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 12:56

Haaibaai schreef:Dat is zo de waterstand is nu hoger;wij hoorden gisteravond van een deskundige op TV dat de overloop gebieden nog groter moeten met betrekking op de toekomst en wat ook een maatregel is de rivieren dieper maken.Maar inderdaad extreem is het wel.


Los daarvan is de situatie ook niet vergelijkbaar. In 1993 en 1995 was door veel neerslag de Maas tot enorme hoogte gestegen maar dat ging niet gepaard met zware neerslag in dat gebied zelf. Dit keer is dat wel het geval waardoor niet alleen dorpen aan grote rivieren getroffen worden. Valkenburg is nu het bekendste voorbeeld, de Geul stelt normaal gesproken helemaal niets veel voor, het is een klein stroompje. Maar door de enorme hoeveelheden neerslag die allemaal heuvel af naar het laaggelegen Valkenburg stroomt, staat die plaats bijvoorbeeld enorm onder water. Het is dus (los van dat de Maas waarschijnlijk hoger komt te staan) uniek. Ook in Belgie / Duitsland zie je plaatsen die niet direct aan een rivier liggen en waar het tot ruim halverwege deuren en ramen komt. Ook als je kijkt naar slachtoffers is het niet te vergelijken, in Duitsland en Belgie vielen samen al meer dan 25 doden en worden er tussen de 50 en 70 mensen vermist.

Overigens, even taalkundig gezien heeft het woord "ongekend" volgens het grote woordenboek der Nederlandse taal twee betekenissen:
Dat iets tot nu toe nooit eerder is voorgekomen / waargenomen of dat iets van enorme omvang is / heel zeldzaam is. Het wil niet per definitie zeggen dat iets uniek is, het kan ook zeer zeldzaam zijn :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 15 jul 2021 13:12

Marnix schreef:En dan moet je enorme overloopgebieden hebben om zoveel water op te kunnen vangen, los daarvan komt er natuurlijk ook gewoon veel regenwater door de hoogteverschillen naar laaggelegen dorpen gestroomd. Valkenburg red je niet met met wat meer overloopgebieden.

Als de overloopgebieden groot genoeg zijn en stroomopwaarts liggen denk ik dat je nog best een eind komt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 13:42

StillAwake schreef:Als de overloopgebieden groot genoeg zijn en stroomopwaarts liggen denk ik dat je nog best een eind komt...


Wat de Maas betreft wel, wat de Geul betreft is het een ander verhaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 15 jul 2021 14:33

Marnix schreef:Wat de Maas betreft wel, wat de Geul betreft is het een ander verhaal.

De geul is inderdaad een heel ander verhaal.
Maar ook die zou er baat bij hebben als de maas, waar deze in uitmondt, voldoende afvoercapaciteit heeft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 14:59

StillAwake schreef:De geul is inderdaad een heel ander verhaal.
Maar ook die zou er baat bij hebben als de maas, waar deze in uitmondt, voldoende afvoercapaciteit heeft...


Klopt maar met meer overloopgebieden stroomopwaarts krijg je niet zo heel veel extra afvoercapaciteit (verder stroomafwaarts.) Daarnaast is het ook wel de vraag in hoeverre je dat moet willen bij hoeveelheden neerslag die haast nooit voorkomen maar dat is een andere afweging.


Afbeelding
Vroeger en nu....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2021 09:20

Inmiddels al meer dan 160 slachtoffers te betreuren en nog steeds loopt dat op, honderden mensen worden nog vermist. Ongekend, Duitsland kent wel wat watersnoodrampen maar dat was allemaal vanaf zee (Stromvloed 1962 rond Hamburg bijvoorbeeld) maar bij rivieren? Dat is echt ongekend. En de schade in die regio is ook enorm. Dijken, dammen, weggeslagen wegen, ingestorte huizen en zoveel waterschade.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten