Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Het weer

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2021 11:23

Zo, het is tijd voor een apart weertopic, sporadisch plaatste is wat over het weer in andere topics maar makkelijker om dat centraal te houden. Vooral leuk als er wat bijzondere dingen mogelijk zijn, winterweer in de winter, wanneer we in de lente speuren naar tekenen van zon en warmte, hittegolven in de zomer, storm, stortregens en dergelijke.

Voor nu kansen op winterweer. De winter heeft tot nu toe een paar speldenprikjes gebracht. Kansen op echt winterweer zijn er genoeg geweest maar werden zoals vaker niet verzilverd. Voor volgende week zijn er aardige kansen dat het nu wat langer winters wordt. Uiteraard is dat nog niet zeker. Er zijn twee grote weermodellen, het Europese weermodel en het Amerikaanse weermodel. Het eerste tekent voor de periode vanaf zondag veel kou (termperaturen overdag niet boven 0) en ook bakken met sneeuw, vooral in de bovenste helft van Nederland en laat de temperaturen nog wel boven 0 komen en tekent daarmee wat meer het scenario van koud kwakkelweer. Er zijn ook nog wel wat kleinere modellen en die volgen vooral de koers van het Europese model.

Het is de komende dagen de vraag welk weermodel naar het andere model op gaat schuiven en het dus bij het rechte eind heeft maar de kans op een koude week volgende week met (veel) sneeuw is serieus aanwezig. (Edit: Inmiddels is het Amerikaanse model in de laatste run een stuk kouder geworden en meer richting de verwachting van het Europese model gegaan, waardoor de kans op kou toeneemt.)

Afbeelding
De (Pluim) verwachting van het Europese model (ECWMF) voor Midden-Nederland

Afbeelding
De verwachting van het Amerikaanse model (GFS)

Opvallend zijn de verschillen tussen Noord en Zuid-Nederland, de echte kou lijkt dit keer vooral voor midden / noord te zijn en wat minder voor het zuiden, wat ook wel eens anders is. Maar goed, die details moeten nog worden ingevuld. Met veel sneeuw en wind zijn omstandigheden mogelijk die een beetje aan 1979 doen denken. Van mij mag het, ik ben wel toe aan een beetje winter!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2021 23:03

De kou komt steeds meer in de betrouwbare termijn. Heel kort samengevat:

- Zaterdagavond / nacht op zondag vorstinval
- Zondag veel sneeuw en wind, vooral in Noord / Midden-Nederland
- Daarna een aantal koude dagen / nachten, kans op strenge vorst boven de sneeuw en 's overdag temperaturen onder 0.
- Koude periode lijkt in ieder geval tot vrijdag te duren.

Zie bijvoorbeeld de pluim voor Noord-Oost Nederland:
Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2021 09:10

Marnix schreef:De kou komt steeds meer in de betrouwbare termijn. Heel kort samengevat:

- Zaterdagavond / nacht op zondag vorstinval
- Zondag veel sneeuw en wind, vooral in Noord / Midden-Nederland
- Daarna een aantal koude dagen / nachten, kans op strenge vorst boven de sneeuw en 's overdag temperaturen onder 0.
- Koude periode lijkt in ieder geval tot vrijdag te duren.

Zie bijvoorbeeld de pluim voor Noord-Oost Nederland:
Afbeelding

Helaas helaas helaas.

Het lijkt wel alsof alles tegenzit dit jaar. Verlenging lockdown, nog steeds een avondklok, en dan ook nog eens slecht weer in het vooruitzicht.
En natuurlijk heeft de winter zijn charme, maar ik heb nog nooit zo naar de lente gesnakt als dit jaar volgens mij.

Slaat misschien nergens op, maar door corona zat ik al dicht tegen een depressie aan, en dit maakt het bepaald niet beter.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2021 09:43

StillAwake schreef:Helaas helaas helaas.

Het lijkt wel alsof alles tegenzit dit jaar. Verlenging lockdown, nog steeds een avondklok, en dan ook nog eens slecht weer in het vooruitzicht.
En natuurlijk heeft de winter zijn charme, maar ik heb nog nooit zo naar de lente gesnakt als dit jaar volgens mij.

Slaat misschien nergens op, maar door corona zat ik al dicht tegen een depressie aan, en dit maakt het bepaald niet beter.


Hm sterkte. Ik leef juist enorm op van echt winters weer. Grijs weer en regen vind ik saai, maar bij sneeuw en ijs leef ik helemaal op. Dus als het straks helemaal wit is vind ik dat geweldig.

Ik snap dat je uitkijkt naar de lente, maar lenteweer begin februari is niet echt realistisch. Het is vaak grijs, nooit veel warmer dan een graad of 10. Als je zon en meer licht wil heb je bij koud weer betere kansen. Voor echte lente moeten we gewoon nog 1 a 2 maanden wachten, leuker kan ik het niet voor je maken.

Kan het dat ook meespeelt dat je weinig reist en daardoor langer en ononderbroken in de herfst / winter zit dan je gewend bent?

Hoe het ook is, we krijgen een interessante en spannende week komende week met sneeuw, wind en daarna een flinke portie kou. Ik denk beiden in hoeveelheden die mijn kinderen bijvoorbeeld nog nooit hebben meegemaakt. Misschien ik zelf zelfs niet als het een beetje meezit :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2021 10:28

Marnix schreef:Hm sterkte. Ik leef juist enorm op van echt winters weer. Grijs weer en regen vind ik saai, maar bij sneeuw en ijs leef ik helemaal op. Dus als het straks helemaal wit is vind ik dat geweldig.

Ik snap dat je uitkijkt naar de lente, maar lenteweer begin februari is niet echt realistisch. Het is vaak grijs, nooit veel warmer dan een graad of 10. Als je zon en meer licht wil heb je bij koud weer betere kansen. Voor echte lente moeten we gewoon nog 1 a 2 maanden wachten, leuker kan ik het niet voor je maken.

Kan het dat ook meespeelt dat je weinig reist en daardoor langer en ononderbroken in de herfst / winter zit dan je gewend bent?

Hoe het ook is, we krijgen een interessante en spannende week komende week met sneeuw, wind en daarna een flinke portie kou. Ik denk beiden in hoeveelheden die mijn kinderen bijvoorbeeld nog nooit hebben meegemaakt. Misschien ik zelf zelfs niet als het een beetje meezit :)

Tja, ik heb in Murmansk gewoond, en weet echt wel wat kou is. En geloof me: Hoewel Murmansk (dankzij de warme golfstroom) een relatief mild klimaat kent is -30 helemaal niet uitzonderlijk in de winter (het is nu -8 zag ik net).
Ik heb het daar meegemaakt dat het in de laatste week van augustus begon te sneeuwen, en de sneeuw bleef liggen tot april. Dat gaat het hier dus komende week sowieso niet evenaren ;-).
Wellicht komt het daardoor dat ik sneeuw, vorst en ijs voornamelijk associeer met grijs, donker, doods en saai.

Het is sowieso de eerste winter sinds de genoemde Russische winter die ik in het geheel meemaak op het noordelijk halfrond, en misschien ben ik het gewoon niet meer gewend. (dat houdt in dat ik de afgelopen 20 winters minimaal deels heb weten te ontlopen ;-))

Twee jaar geleden heb ik in februari in mijn t-shirt op het strand gelopen in Zeeland (toegegeven, dat was was de laatste week van februari, en uitzonderlijk).
Daar had ik dit jaar ook voor getekend.

Maar goed: de 1 leeft op bij temperaturen onder 0, de ander als hij lekker in zijn tuin kan zitten.
En gelukkig kunnen we er weinig aan doen, het zou een enorme strijd worden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 04 feb 2021 10:43

Marnix schreef:Hm sterkte. Ik leef juist enorm op van echt winters weer. Grijs weer en regen vind ik saai, maar bij sneeuw en ijs leef ik helemaal op. Dus als het straks helemaal wit is vind ik dat geweldig.

Ik snap dat je uitkijkt naar de lente, maar lenteweer begin februari is niet echt realistisch. Het is vaak grijs, nooit veel warmer dan een graad of 10. Als je zon en meer licht wil heb je bij koud weer betere kansen. Voor echte lente moeten we gewoon nog 1 a 2 maanden wachten, leuker kan ik het niet voor je maken.

Kan het dat ook meespeelt dat je weinig reist en daardoor langer en ononderbroken in de herfst / winter zit dan je gewend bent?

Hoe het ook is, we krijgen een interessante en spannende week komende week met sneeuw, wind en daarna een flinke portie kou. Ik denk beiden in hoeveelheden die mijn kinderen bijvoorbeeld nog nooit hebben meegemaakt. Misschien ik zelf zelfs niet als het een beetje meezit :)

Overigens: jij stelt dat jij dat niet hebt meegemaakt, maar ik heb het idee dat jij toch al 3 elfstedentocht jaren meegemaakt hebt.
Ikzelf heb twee keer een elfstedenjaar in Nederland meegemaakt (1997 zat ik in Rusland, en de paar weken dat ik in Nederland zat had ik niet de indruk dat het echt heel koud was), en ook in 1987, 1996 en 2012 heeft het er heel dicht tegenaan gezeten dat deze tocht gereden kon worden.
Ik kan me niet voorstellen dat we deze winter (nog afgezien van het feit dat de tocht vanwege corona toch al afgelast is) nog zo dicht tegen een elfstedentocht aan komen te zitten.
Als ik jouw leeftijd juist inschat heb je dus al minimaal 6 winters meegemaakt die behoorlijk fel waren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2021 10:46

StillAwake schreef:Tja, ik heb in Murmansk gewoond, en weet echt wel wat kou is. En geloof me: Hoewel Murmansk (dankzij de warme golfstroom) een relatief mild klimaat kent is -30 helemaal niet uitzonderlijk in de winter (het is nu -8 zag ik net).
Ik heb het daar meegemaakt dat het in de laatste week van augustus begon te sneeuwen, en de sneeuw bleef liggen tot april. Dat gaat het hier dus komende week sowieso niet evenaren ;-).
Wellicht komt het daardoor dat ik sneeuw, vorst en ijs voornamelijk associeer met grijs, donker, doods en saai.

Het is sowieso de eerste winter sinds de genoemde Russische winter die ik in het geheel meemaak op het noordelijk halfrond, en misschien ben ik het gewoon niet meer gewend. (dat houdt in dat ik de afgelopen 20 winters minimaal deels heb weten te ontlopen ;-))

Twee jaar geleden heb ik in februari in mijn t-shirt op het strand gelopen in Zeeland (toegegeven, dat was was de laatste week van februari, en uitzonderlijk).
Daar had ik dit jaar ook voor getekend.

Maar goed: de 1 leeft op bij temperaturen onder 0, de ander als hij lekker in zijn tuin kan zitten.
En gelukkig kunnen we er weinig aan doen, het zou een enorme strijd worden...


Precies. En ik vind beiden heerlijk. Het liefst heb ik een landklimaat, koude lange winters met sneeuw en ijs, lange zonnige zomers... zon in de lente is ook heerlijk, maar al die grijze tussenfasen van 5-15 graden en regen, wind, bewolking en grauwe luchten hoeven van mij niet zo :-) Maar goed, probeer toch van het bijzondere weer de komende tijd te genieten, hier duurt het geen maanden. Voor je het weet schijnt de zon en loop je in je t-shirt buiten :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het weer

Berichtdoor elbert » 05 feb 2021 12:21

Heerlijk: eindelijk weer eens winter, al denk ik dat we morgenavond of zondagochtend wel met een code rood zitten i.v.m. overvloedige sneeuwval of ijzel. Daar zinspeelt het KNMI in elk geval op:
De combinatie van de grote hoeveelheden sneeuw, de driftsneeuw met duinvorming en de kans op ijzel ergens boven zuidoosten zal zeer waarschijnlijk grote impact tot gevolg hebben, een code oranje (en waarschijnlijk ook code rood) is onvermijdelijk.
In het noorden van het land is zelfs een heuse sneeuwstorm (sneeuw bij windkracht 8 ) mogelijk. Dat hebben we sinds 1979 niet meer gehad. Bovendien is er volgende week als het in de nacht opklaart, kans op strenge tot zeer strenge vorst boven het sneeuwdek.
Ik ga denk ik vanmiddag maar een fietstocht maken, want ik zie me volgende week niet op de racefiets zitten met de voorspelde sneeuw en lage temperaturen. :wink: zon6
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2021 13:35

elbert schreef:Heerlijk: eindelijk weer eens winter, al denk ik dat we morgenavond of zondagochtend wel met een code rood zitten i.v.m. overvloedige sneeuwval of ijzel. Daar zinspeelt het KNMI in elk geval op:
In het noorden van het land is zelfs een heuse sneeuwstorm (sneeuw bij windkracht 8 ) mogelijk. Dat hebben we sinds 1979 niet meer gehad. Bovendien is er volgende week als het in de nacht opklaart, kans op strenge tot zeer strenge vorst boven het sneeuwdek.
Ik ga denk ik vanmiddag maar een fietstocht maken, want ik zie me volgende week niet op de racefiets zitten met de voorspelde sneeuw en lage temperaturen. :wink: zon6


Code rood is inderdaad wel mogelijk, door corona zal de impact wel wat minder groot zijn dan normaal. Waar precies hoeveel sneeuw gaat vallen blijft tot het laatste moment de vraag. In de laatste runs van een aantal weermodellen komt het zwaartepunt van de neerslag toch wat zuidelijker te liggen en vallen de hoeveelheden in het noorden misschien nog mee. Even afwachten hoe het precies gaat.

Ik zou inderdaad morgen even gaan fietsen, daarna is het een poos te koud en te glad. Schaatsen (later komende week) of wandelen in de sneeuw zijn overigens prima alternatieven. Wielrennen kan het hele jaar, door bergen sneeuw struinen maar 1x in de zoveel jaar :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het weer

Berichtdoor MoesTuin » 06 feb 2021 10:42

zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6 zon6

Heerlijk winter en heerlijk sneeuw....
Ben op allebei dol
Sneeuw voor 2 dagen precies leuk
Erna stenge vorst...zonnetje erbij
Prima....stukje hemel op aarde is dat...
Witter dan de sneeuw is niets...
En dan als je in de stilte straks in de sneeuw staat....die serene rust....
;/

"Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol." (Jesaja 1:18)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2021 11:26

StillAwake schreef:Overigens: jij stelt dat jij dat niet hebt meegemaakt, maar ik heb het idee dat jij toch al 3 elfstedentocht jaren meegemaakt hebt.
Ikzelf heb twee keer een elfstedenjaar in Nederland meegemaakt (1997 zat ik in Rusland, en de paar weken dat ik in Nederland zat had ik niet de indruk dat het echt heel koud was), en ook in 1987, 1996 en 2012 heeft het er heel dicht tegenaan gezeten dat deze tocht gereden kon worden.
Ik kan me niet voorstellen dat we deze winter (nog afgezien van het feit dat de tocht vanwege corona toch al afgelast is) nog zo dicht tegen een elfstedentocht aan komen te zitten.
Als ik jouw leeftijd juist inschat heb je dus al minimaal 6 winters meegemaakt die behoorlijk fel waren...


Uiteraard. Ik stond als 5-jarig jongetje in 1986 aan de Bonkevaart maar heel veel weet ik daar niet meer van. Ik heb dus wel wat koude winters meegemaakt (denk ook aan de -20 in 2012 bijvoorbeeld). En het is nog lang niet zeker dat dit heel lang gaat duren, het kan ook over een week weer klaar zijn.

Ik hintte een beetje op 1979 gezien de enorme sneeuwhoeveelheden, in combinatie met kou. Maar dan moet het meezitten, het kan ook met een cm of 8 stoppen. De combinatie van veel sneeuw en daarna enorme kou (en maximumtemperaturen van -5, verder bij de zee vandaan mogelijk lager) die volgen zijn ook wel behoorlijk uniek in Nederland. Dit is trouwens uitstekend weer voor schaatsliefhebbers, bij deze even een ijspluim:

Afbeelding

Op basis van de huidige verwachtingen volgend weekend 10-15 cm ijs!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het weer

Berichtdoor hans0166 » 06 feb 2021 11:42

Marnix schreef:
Op basis van de huidige verwachtingen volgend weekend 10-15 cm ijs!


hopelijk gaat het voor die tijd warm water regenen ... :-oo

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het weer

Berichtdoor MoesTuin » 06 feb 2021 13:40

Het is nu al code rood voor morgen...
Beetje snel?
Steeds minder mensen hebben die strenge winters van weleer meegemaakt.

Ik verlang er weleens naar ..

Dat je gewoon nu niet weet welk weer het morgen is....of volgende week zou gaan worden...
Dat je gewoon compleet verrast wordt door het weer...

Net zoals de bewoners in het BB huis die niets weten van wat er nu speelt mbt o.a. de aanstaande winter...

https://www.rtl.nl/programma/5195912/big-brother

Bij hen komt dit als verrassing ook....hoe des te leuker
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het weer

Berichtdoor elbert » 06 feb 2021 15:00

Marnix schreef:Zie bijvoorbeeld de pluim voor Noord-Oost Nederland:
Afbeelding
Ik denk dat we nu, op een frisse zaterdagmiddag, nog niet beseffen hoe bruut deze vorstperiode wordt. Dit hebben we jarenlang niet meegemaakt: volgens mij was het in 2012 voor het laatst dat we een koudegolf hadden en daar ziet het nu ook naar uit. Temperaturen van -15 's nachts en -5 overdag is bar koud.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het weer

Berichtdoor MoesTuin » 06 feb 2021 16:32

...en tel daarbovenop nog de gevoelstemperatuur.... :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten