Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2021 10:14

StillAwake schreef:Hier sneeuwt het behoorlijk, en voor de komende dagen worden temperaturen tot -15 verwacht.
Heerlijk om hier de lockdown te ontlopen (we blijven tot na de nu geplande lockdown in Noorwegen)... ;-)
Op dit moment staat de terugvlucht van ons gezin op 17 januari gepland, en als de kinderen thuis blijven werken na de vakantie knopen we er nog wat tijd aan vast ;-)
Thuisonderwijs hoeft niet fysiek thuis plaats te vinden per slot van rekening...


Klopt, boven Scandinavië gewoon veel kou en het spannende voor Nederland is of de koude lucht voldoende afzakt om ons ook winters weer te geven. Warme lucht vanaf het zuiden en koude lucht van boven Scandinavië proberen elkaar weg te drukken en de scheidslijn ligt dicht bij ons landje. De pluim die ik heb geplaats wordt trouwens automatisch geupdate en vanochtend zien we een wat groter verschil tussen de pluim voor midden en noordoost, wat wel laat zien hoe dicht de koude lucht in de buurt is. Als dat de komende tijd nog iets verder kan zakken is winters weer vanaf kerst (noorden) of na kerst (midden) nog steeds best mogelijk. Er komt een aardig cluster van lijntjes die het koude scenario lijken te volgen. Dan allicht ook wat meer sneeuwkans.

Ik geniet in ieder geval enorm van de vrieskou en ben wel een beetje jaloers op mensen in Scandinavie die iedere winter tijdenlang en pak sneeuw hebben. Vast ook wel eens lastig maar ook zo mooi. Ik zou graag een keer in de winter die kant op gaan!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 21 dec 2021 10:51

Marnix schreef:Klopt, boven Scandinavië gewoon veel kou en het spannende voor Nederland is of de koude lucht voldoende afzakt om ons ook winters weer te geven. Warme lucht vanaf het zuiden en koude lucht van boven Scandinavië proberen elkaar weg te drukken en de scheidslijn ligt dicht bij ons landje. De pluim die ik heb geplaats wordt trouwens automatisch geupdate en vanochtend zien we een wat groter verschil tussen de pluim voor midden en noordoost, wat wel laat zien hoe dicht de koude lucht in de buurt is. Als dat de komende tijd nog iets verder kan zakken is winters weer vanaf kerst (noorden) of na kerst (midden) nog steeds best mogelijk. Er komt een aardig cluster van lijntjes die het koude scenario lijken te volgen. Dan allicht ook wat meer sneeuwkans.

Ik geniet in ieder geval enorm van de vrieskou en ben wel een beetje jaloers op mensen in Scandinavie die iedere winter tijdenlang en pak sneeuw hebben. Vast ook wel eens lastig maar ook zo mooi. Ik zou graag een keer in de winter die kant op gaan!

Het is hier minder lastig dan in NL, omdat iedereen er ook op voorbereid is.
Overigens kan ik je een winter in Scandinavië afraden, de dagen zijn heel kort (zeker naarmate je noordelijker komt), en veel mensen worden daar best depressief van.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2021 11:26

StillAwake schreef:Het is hier minder lastig dan in NL, omdat iedereen er ook op voorbereid is.
Overigens kan ik je een winter in Scandinavië afraden, de dagen zijn heel kort (zeker naarmate je noordelijker komt), en veel mensen worden daar best depressief van.


Dat heb je wel eens vaker gezegd maar ik denk niet dat dat voor mij opgaat. Sowieso komt het het meeste voor in het echte noorden, als je zuidelijk in Noorwegen of bijvoorbeeld Zweden zit valt het wel mee. En dan nog is het in de noordelijke gebieden tot zo'n 10 procent en ik vermoed dat daar veel mensen bij zitten die kou sowieso al niet zo fijn vinden / goed trekken. Dus ik zou gerust een Scandinavische winter willen meemaken, lijkt me heerlijk. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 21 dec 2021 11:34

Marnix schreef:Dat heb je wel eens vaker gezegd maar ik denk niet dat dat voor mij opgaat. Sowieso komt het het meeste voor in het echte noorden, als je zuidelijk in Noorwegen of bijvoorbeeld Zweden zit valt het wel mee. En dan nog is het in de noordelijke gebieden tot zo'n 10 procent en ik vermoed dat daar veel mensen bij zitten die kou sowieso al niet zo fijn vinden / goed trekken. Dus ik zou gerust een Scandinavische winter willen meemaken, lijkt me heerlijk. :)

Klopt wel, hier rond Oslo valt het wel mee, maar in het noorden is het best vervelend.
Hier in Oslo komt de zon vandaag nog geen 6 uur boven de horizon (09:18 tot 15:11 volgens mijn weerapp), maar in murmansk is het al een paar dagen überhaupt niet licht geworden...
Voor een vakantie is dat niet erg, maar ik kan me in Murmansk nog herinneren hoe iedereen snakte naar de dag waarop de zon (met een heel klein reepje) een paar minuten zichtbaar was.
En zeker als je het niet gewend bent heb je toch een aantal uur per dag zonlicht nodig.

Maar inderdaad, zuid Noorwegen en zuid Zweden gaan wat dat betreft nog prima...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2021 12:01

StillAwake schreef:Klopt wel, hier rond Oslo valt het wel mee, maar in het noorden is het best vervelend.
Hier in Oslo komt de zon vandaag nog geen 6 uur boven de horizon (09:18 tot 15:11 volgens mijn weerapp), maar in murmansk is het al een paar dagen überhaupt niet licht geworden...
Voor een vakantie is dat niet erg, maar ik kan me in Murmansk nog herinneren hoe iedereen snakte naar de dag waarop de zon (met een heel klein reepje) een paar minuten zichtbaar was.
En zeker als je het niet gewend bent heb je toch een aantal uur per dag zonlicht nodig.

Maar inderdaad, zuid Noorwegen en zuid Zweden gaan wat dat betreft nog prima...


Poolnacht is inderdaad heel wat anders. 6 uur licht is nog best te doen, zeker als de zon af en toe schijnt en het gesneeuwd heeft. Wat een heerlijk gevoel is dat. Is is het de afgelopen weken misschien langer "licht" geweest maar de zon scheen tot nu toe in De Bilt maar 25 uur deze maand. Verder vooral grijs, bewolkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Het weer

Berichtdoor StillAwake » 21 dec 2021 17:16

Marnix schreef:Poolnacht is inderdaad heel wat anders. 6 uur licht is nog best te doen, zeker als de zon af en toe schijnt en het gesneeuwd heeft. Wat een heerlijk gevoel is dat. Is is het de afgelopen weken misschien langer "licht" geweest maar de zon scheen tot nu toe in De Bilt maar 25 uur deze maand. Verder vooral grijs, bewolkt.

zo heel zonnig was het hier vandaag ook niet hoor...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2021 20:26

StillAwake schreef:zo heel zonnig was het hier vandaag ook niet hoor...


Klopt maar veel meer zon deze maand dan hier. En los daarvan vind ik dat een laag sneeuw (Momenteel niet in Oslo begrijp ik) ook wel veel scheelt, dan is de wereld een stuk minder grijs.

Overigens lijken de ontwikkeling voor kerst en de week erna wel erg gunstig qua winter, zelfs qua winterse neerslag zijn er mogelijkheden. Zou zo fijn zijn, winterweer in lockdown-periode. Ik ben benieuwd wat er vanavond uit de pluim komt rollen!

Edit:

Afbeelding

Aangepast want de pluim hierboven is ook veranderd en heeft de winterliefhebbers gedesillusioneerd achtergelaten. Het aantal lijntjes dat voor de warme oplossing ging werd steeds kleiner maar dat is vanochtend compleet veranderd. Zo zie je maar weer hoe lastig het allemaal te voorspellen is. Op eerste kerstdag misschien even iets van kou en daarna vermoedelijk toch weer terug naar 5-10 graden. Jammer, het was een kansrijke situatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Johan81
Moderator
Berichten: 1546
Lid geworden op: 08 dec 2003 22:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het weer

Berichtdoor Johan81 » 23 dec 2021 21:54

Via Facebook / website heb je noodweerbenelux ook altijd leuk om te volgen
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2022 10:27

Ik denk dat we de winter voor dit seizoen wel kunnen opgeven. Na wat hoopgevende weerkaarten in de tweede helft van december is er op een geen enkele manier meer zicht op winterweer geweest in de weerkaarten. De situatie zat volledig op slot, wat resulteerde in heel veel grijs weer. Na nog 2 natte dagen (vrijdag en vooral zondag) lijkt het stabieler en zonniger te worden, waarbij we weer geregeld zon en blauwe lucht gaan zien. Temperatuur zakt wel weer onder de 10 graden dus echt lente wordt het voorlopig nog niet.

Zie de pluimgrafiek 2 posts hierboven, de overgang tussen bewolkt weer en zonniger weer is goed te zien in het verschil tussen de minimum-temperatuur en maximumtemperatuur, bij helder weer koelt het 's nachts sneller en verder af en wordt het verschil tussen de minimumtemperatuur en de maximumtemperatuur groter, je krijgt dan een soort " zaagtandeffect".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2022 10:52

Het licht is een genot. Wat een weldaad voor de ogen om de zon te zien! - Prediker 11:7

Wat een heerlijkheid na al dat grijze weer, na die stormen. Afgelopen week zonnig en droog en dat lijkt nog wel even zo te blijven. De zon draait overuren met zo’n 10 uur per dag. Temperaturen lopen langzaam wat op. Met voldoende vocht in de bodem erg groeizaam weer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2022 09:33

Geniet nog maar even van de warmte, vanaf komende week lijkt het voorbij en wordt het koud en wisselvallig:

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2022 22:14

Zie de pluim hierboven. Kan nog wel iets vanaf geknabbeld worden maar volgende week waarschijnlijk voor het eerst zomerse temperaturen (25+) in Nederland.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2022 10:35

Marnix schreef:Zie de pluim hierboven. Kan nog wel iets vanaf geknabbeld worden maar volgende week waarschijnlijk voor het eerst zomerse temperaturen (25+) in Nederland.


Die 25+ lijkt morgen in het zuiden wel gehaald te worden. Daarna zakt het even iets in voor zover je dat al zo mag noemen met een graad of 20, volgens week lijken we landelijk de 25 graden ruimschoots te gaan halen en komt zelfs de tropische 30 graden al in beeld.

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het weer

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2023 12:14

Maart roert zijn staart, vandaag in het zuiden sneeuw, die ook snel weer verdwenen is. Komende vrijdag kan er nog wel een leuke sneeuwsurprise komen. Het lijken de laatste speldenprikken van de winter, volgende week komt de 15 graden in beeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Het weer

Berichtdoor Haaibaai » 12 mei 2023 08:43

Het wordt prachtig weer vandaag;we gaan maar is heerlijk paard rijden en een goed glas drinken en dan op naar de gezellige vrijdag avond,de gezelligste avond van de week. zon10 zon10 zon10
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron