Geloofskwestie...

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Refoboy1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 dec 2020 20:28

Geloofskwestie...

Berichtdoor Refoboy1 » 26 dec 2020 20:47

Beste mensen van het Refoweb!

Ik vraag me al enige tijd af, wat is nu voor mij als niet-christen een goede reden/overtuiging om me alsnog te bekeren tot het geloof?

Hoop dat ik hier goed zit op dit forum voor mijn vraag!

Met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2020 11:05

Refoboy1 schreef:Beste mensen van het Refoweb!

Ik vraag me al enige tijd af, wat is nu voor mij als niet-christen een goede reden/overtuiging om me alsnog te bekeren tot het geloof?

Hoop dat ik hier goed zit op dit forum voor mijn vraag!

Met vriendelijke groet


Er zijn tal van redenen te bedenken. Het is alleen we zo dat je dat wel moet geloven om je te bekeren en dat ook te gaan ervaren.

- Bij God is echt geluk te vinden. Niet alleen als het leven mooi en leuk is maar ook, misschien juist als het dat niet is.
- Bij God is er hoop en uitzicht, zelfs over de dood heen. Dit geeft mensen troost en zekerheid, zelfs op hun sterfbed. Want de dood is niet het einde maar het begin.
- Hem volgen schept een band samen met anderen, je vormt samen een groot gezin
- Bovenal: Hij houdt van je en heeft het beste met je voor. Hij is het waard om mee om te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor benefietdiner » 27 dec 2020 13:31

Refoboy1 schreef:Beste mensen van het Refoweb!

Ik vraag me al enige tijd af, wat is nu voor mij als niet-christen een goede reden/overtuiging om me alsnog te bekeren tot het geloof?

Hoop dat ik hier goed zit op dit forum voor mijn vraag!

Met vriendelijke groet

Je zit inderdaad niet goed hier, je moet in de Bijbel wezen en lezen.

Ik zal er een tekst uit citeren: Johannes 3:16 NBG51

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Dat is dé reden.
Niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben.
Kerstfeest gisteren herdacht.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor gravo » 27 dec 2020 18:13

Refoboy1 schreef:Beste mensen van het Refoweb!

Ik vraag me al enige tijd af, wat is nu voor mij als niet-christen een goede reden/overtuiging om me alsnog te bekeren tot het geloof?

Hoop dat ik hier goed zit op dit forum voor mijn vraag!

Met vriendelijke groet


Misschien eerst even een opsomming van verkeerde redenen om christen te worden: ik word er succesvol door, rijk of beroemd, ik word niet meer ziek, krijg geen ongeluk, ik leef langer. Ik word bevoorrecht, ik kan wonderen doen, ik krijg alles wat ik vraag. Ik begrijp alles beter, ik kan leiding geven, geestelijke ervaringen opdoen, visioenen ontvangen, de toekomst voorspellen. Ik word een beter mens, ik leef eeuwig, ik word goddelijk.

Als het je daarom gaat moet ik je teleurstellen.

Als enige goede reden zou ik willen noemen: je kunt vrede en rust ontvangen in je hart en je zult de liefde kennen. Meer is het niet.

je gebruikt het woord "alsnog" en je bedoelt waarschijnlijk dat je het idee hebt dat je vrij laat aansluit in de rij. Dat je "nu pas" christen zou worden.
Dat maakt echter niets uit. Er is in het christelijk geloof geen economische of logische ordening. Arm zijn, te laat komen, slecht zijn of vroom, oud zijn of jong, handig of onhandig, sluw of openhartig. Iedereen kan op elk moment binnenstappen. De christelijke gemeenschap is een bont samenraapsel, chaotisch georganiseerd, oneindig rommelig, lief, streng, stil, uitbundig, somber en kei-blij....en je kunt overal terecht. Op de hele wereld staan de deuren open, keuze genoeg qua kerken, rituelen, muziekstijlen, gewoonten. Ook in Nederland. Idioot land wat betreft christenen: stijve gereformeerden (ben ik er één van), zorgvuldige liturgen, hossende migrantenkerken, gezellige familie-bbq kerken, charismatische rollen-met-de-ogen christenen, mystieke zwijgers, lange baarden oosters orthodoxen, kleurige katholieken, klap-klap-klap christenen, predikheren en minderbroeders en nog wat loslopende christelijke zwervers (ook leuk) (soms).
En het zijn kathedralen waar je aan kunt kloppen, maar ook simpele deuren van gehuurde zaaltjes, of schuurkerkjes, of moderne burchten met een orgel van een miljoen euro, of Middeleeuwse dorpskerkjes met een oud kerkhof. Er zijn ook mega-churches met een gigantisch podium.
Je hebt dus eindeloos veel mogelijkheden wereldwijd om een kijkje te nemen.

En allemaal onder het motto: Ubi caritas et amor, deus ibi est. (waar genade is en liefde, daar is God).
Niets lekkerder dan ergens binnenstappen en dan denken...ja, hier ben ik thuis.

Ik weet wel dat veel christenen hun eigen toko toch de beste vinden en daarom wat wegwerpgebaren kunnen maken naar andere christenen, maar daar doe ik niet meer aan mee.
Als je vrede en rust hebt in je hart en je kent de liefde, dan smelt dat allemaal weg als sneeuw voor de zon.
Dan omarm je iedereen die dat ook heeft geleerd. We hebben het immers allemaal van dezelfde God ontvangen?

Succes!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 27 dec 2020 22:25

Refoboy1 schreef:Beste mensen van het Refoweb!

Ik vraag me al enige tijd af, wat is nu voor mij als niet-christen een goede reden/overtuiging om me alsnog te bekeren tot het geloof?


Het idee van bekeren is als volgt:
Als je je niet bekeert, dan ga je straks in het hiernamaals naar de hel. Wat dat precies inhoudt, daarover zijn verschillende meningen, maar het is in elk geval niet leuk.

Als je je daarentegen wel bekeert, dan ga je straks in het hiernamaals naar de hemel. Dat lijkt op het eerste gezicht ook niet alles, maar de hemel schijnt toch een plaats te zijn waar je dan voor eeuwig gelukkig bent.

Dus als je dat gelooft, (van die hemel en die hel), dan lijkt me dat een heel goede reden om je te bekeren. Als je daarentegen niet in een hemel of hel gelooft, dan heeft dat bekeren ook geen nut.

Verder zouden er voor dit leven ook nog voordelen zijn, maar die zijn erg subjectief. Als je je bekeert, dan kun je "het ware geluk en liefde" vinden. Christenen ervaren dat bij Jezus, Katholieken bij Maria, Moslims bij Allah, en weer anderen bij een flesje bier. Dus ik weet niet of je daar zoveel waarde aan moet hechten.

In elk geval is het de moeite waard om eens goed uit te zoeken het dat nu zit met het hiernamaals, want als je de verkeerde keus maakt en je komt in de hel terecht, dan ben je natuurlijk zuur. :?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Mortlach » 28 dec 2020 00:52

ArmvanGeest schreef:In elk geval is het de moeite waard om eens goed uit te zoeken het dat nu zit met het hiernamaals, want als je de verkeerde keus maakt en je komt in de hel terecht, dan ben je natuurlijk zuur. :?


Het probleem is natuurlijk dat het onmogelijk is om hier objectieve zekerheid over te krijgen. Natuurlijk, binnen de geloofsystemen zelf is iedereen - of zijn de meesten - ervan overtuigd dat hun versie klopt, maar dan moet je dus EERST het systeem aannemen en dat was nou net niet de bedoeling. Want wie weet hadden de Egyptenaren gewoon gelijk en staan we straks allemaal voor Osiris en Ma'at om ons hart af te wegen tegen de Veer der Waarheid

Ik vind zelf dan weer dat wat geloof met je doet in het hier en nu belangrijker is dan in een eventueel leven na de dood (maar ik geloof daar dan ook helemaal niet in). Maar ik weet dat regelmatig mediteren mij gelukkiger, vrediger, mededogender, geduldiger, etc, etc, maakt, en dus probeer ik dat te doen. Het is echt een kwestie van "ga het maar doen, en als je na 6 maanden geen verschil in je leven merkt, is het blijkbaar niks voor jou"; dat zou ik iemand die nieuwsgierig is naar het christendom ook aanraden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 28 dec 2020 06:31

Mortlach schreef:Het probleem is natuurlijk dat het onmogelijk is om hier objectieve zekerheid over te krijgen. Natuurlijk, binnen de geloofsystemen zelf is iedereen - of zijn de meesten - ervan overtuigd dat hun versie klopt, maar dan moet je dus EERST het systeem aannemen en dat was nou net niet de bedoeling. Want wie weet hadden de Egyptenaren gewoon gelijk en staan we straks allemaal voor Osiris en Ma'at om ons hart af te wegen tegen de Veer der Waarheid


Het lijkt me inderdaad lastig om objectieve zekerheid over het hiernamaals te krijgen. Maar praktisch gezien is een subjectieve zekerheid ook al heel prettig. Als Refoboy de Bijbel zelf gaat onderzoeken, dan komt hij misschien tot de conclusie dat heel dat idee van die brandende hel eigenlijk maar flauwekul is. En dat er nog veel meer dingen zijn die niet kloppen aan die collectie boeken. Dat kan een hele opluchting zijn. Dan zijn er in elk geval wat zaken die hij kan afstrepen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij tot de conclusie komt dat het allemaal wél klopt. Dat Jezus leeft, en dat als je in Hem gelooft, je het eeuwige leven krijgt. Ook niet verkeerd, toch? Daar wordt hij waarschijnlijk ook heel blij van. Beide uitkomsten lijken mij beter dan te blijven hangen in onzekerheid. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Lalage » 28 dec 2020 14:02

Bij geloven gaat het er toch niet om of iets klopt. Het gaat erom wat het voor jou kan betekenen, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar de zin van je leven.

Hierboven worden allemaal soorten kerken genoemd. Kerk kan je helpen bij geloven, maar het hoeft niet. Door de coronacrisis kan je nu niet zomaar een kerk binnenstappen om te ervaren hoe het daar is, maar je kunt wel online kerkhoppen, want veel kerken zijn het afgelopen jaar begonnen met hun vieringen live uitzenden op het internet en je kunt meestal ook later terugkijken.

Verder vind ik de tip van Mortlach het beste: probeer het een tijdje. Mijn ervaring lijkt trouwens op die van hem, namelijk dat regelmatig mediteren en yoga beoefenen me erg goed doet. Wel ben ik er heilig van overtuigd dat de dood niet het einde is, maar dat komt doordat ik veel heb gelezen over bijna-dood-ervaringen. In de kerk hoor je daar zelden wat over, dat is jammer.

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 28 dec 2020 14:26

Lalage schreef:Bij geloven gaat het er toch niet om of iets klopt. Het gaat erom wat het voor jou kan betekenen, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar de zin van je leven.

Hierboven worden allemaal soorten kerken genoemd. Kerk kan je helpen bij geloven, maar het hoeft niet. Door de coronacrisis kan je nu niet zomaar een kerk binnenstappen om te ervaren hoe het daar is, maar je kunt wel online kerkhoppen, want veel kerken zijn het afgelopen jaar begonnen met hun vieringen live uitzenden op het internet en je kunt meestal ook later terugkijken.

Verder vind ik de tip van Mortlach het beste: probeer het een tijdje. Mijn ervaring lijkt trouwens op die van hem, namelijk dat regelmatig mediteren en yoga beoefenen me erg goed doet. Wel ben ik er heilig van overtuigd dat de dood niet het einde is, maar dat komt doordat ik veel heb gelezen over bijna-dood-ervaringen. In de kerk hoor je daar zelden wat over, dat is jammer.


Interessante gedachte...., dat het bij het geloven er niet om gaat of iets klopt.

Ik begrijp goed dat het voor jou minder belangrijk is of iets wel of niet klopt omdat je je bezig houdt met yoga/meditatie. Daarbij gaat het er om of je je er beter door voelt, (wat bij jou blijkbaar het geval is.) Yoga en meditatie is dan ook iets anders dan geloof en religie, zou ik zeggen. Het zijn technieken hoe je je mind tot rust kunt brengen.

Bij religie speelt ook een bepaalde kennis een rol, ook al is het een soort theoretische kennis, gebaseerd op een verzameling boeken. En kennis moet natuurlijk wel kloppen. Het moet bijvoorbeeld niet met elkaar in tegenspraak zijn. Je kunt bijvoorbeeld wel geloven in Jezus, maar stel dat iemand zou kunnen bewijzen dat Jezus nooit bestaan heeft, dan klopt het natuurlijk niet meer.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Dorpeling » 28 dec 2020 14:50

ArmvanGeest schreef:Het idee van bekeren is als volgt: (...)Als je je bekeert, dan kun je "het ware geluk en liefde" vinden. Christenen ervaren dat bij Jezus, Katholieken bij Maria, Moslims bij Allah, en weer anderen bij een flesje bier. Dus ik weet niet of je daar zoveel waarde aan moet hechten.

In elk geval is het de moeite waard om eens goed uit te zoeken het dat nu zit met het hiernamaals, want als je de verkeerde keus maakt en je komt in de hel terecht, dan ben je natuurlijk zuur. :?

Je doet je naam werkelijk waar, alle mogelijke eer aan.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 28 dec 2020 15:03

Dorpeling schreef:Je doet je naam werkelijk waar, alle mogelijke eer aan.


Dank je wel, Dorpeling. Dat beschouw ik als een compliment. Zoals je waarschijnlijk weet, zei Jezus: "Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen."

Maar volgens mij bedoel je het niet als compliment. Kun je mij vertellen wat jou er toe brengt om dat te schrijven?

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Dorpeling » 28 dec 2020 15:13

Refoboy1 schreef:Beste mensen van het Refoweb!

Ik vraag me al enige tijd af, wat is nu voor mij als niet-christen een goede reden/overtuiging om me alsnog te bekeren tot het geloof?

Hoop dat ik hier goed zit op dit forum voor mijn vraag!

Met vriendelijke groet

Een Bijbels antwoord uit bijvoorbeeld Ezechiel 33:

8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

9 Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.

11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

Bekeren is je afkeren van de wereld, en je keren naar de Heere. Je maakt a.h.w een draai van 180 graden. Niet alleen uit zelfbehoud, maar omdat God het waard is.
Hij is onze Schepper, wij zijn volmaakt geschapen maar in het paradijs hebben we ervoor gekozen om zélf koning te willen zijn. Als straf daarop is de dood in de wereld gekomen. En als wij in dit leven niet bekeerd willen en zullen worden, zullen we in de eeuwigheid zonder Hem moeten zijn. En dat is echt een verschrikking. 'Een poel die brandt van vuur en sulfer, waar de worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt'.
Hier genieten we nog van Zijn algemene goedheid en liefde, maar dat is daar voorbij. Daar is men in gezelschap van de andere verdoemden en de duivelen die ons ieder moment kwellen. Nooit, maar dan ook nooit meer de gelegenheid om Hem te voet te vallen als onze Redder. Voor eeuwig te laat, en dat verdiend. Omdat we Hem niet te voet gevallen zijn.

Maar God wil niet dat wij verloren gaan, maar het eeuwige leven krijgen. Hij heeft Zijn Zoon (met kerst) geschonken aan deze wereld, Hij heeft de straf gedragen die wij verdiend hebben door onze zonden. Koop een bijbel en lees erin, dáár is Hij te vinden. En dan wil Hij zich ook laten vinden.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 28 dec 2020 15:53

Dorpeling schreef: Koop een bijbel en lees erin, dáár is Hij te vinden. En dan wil Hij zich ook laten vinden.


Goed advies...! Een bijbel kopen en daarin lezen. Helemaal mee eens.

Goed bestuderen zodat je er meer kennis over krijgt. Niet een enkele uitleg volgen, maar luisteren naar verschillende opvattingen, zodat je zelf je mening kunt vormen. Praat maar eens met Jehova's Getuigen, met Katholieken, vrijzinnigen, noem maar op. Een forum als dit is ook prima. "Onderzoekt alle dingen en behoud het goede."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Mortlach » 28 dec 2020 16:41

ArmvanGeest schreef: Yoga en meditatie is dan ook iets anders dan geloof en religie, zou ik zeggen. Het zijn technieken hoe je je mind tot rust kunt brengen.


Moet je eens tijdens het mediteren een gedachte hebben die je ontzettend boos maakt; allesbehalve 'rustig' kan ik je wel vertellen. :-)
Verder zie ik het voornamelijk door de Boeddhistische lens dus dan gaat het hand in hand.

Bij religie speelt ook een bepaalde kennis een rol, ook al is het een soort theoretische kennis, gebaseerd op een verzameling boeken. En kennis moet natuurlijk wel kloppen. Het moet bijvoorbeeld niet met elkaar in tegenspraak zijn. Je kunt bijvoorbeeld wel geloven in Jezus, maar stel dat iemand zou kunnen bewijzen dat Jezus nooit bestaan heeft, dan klopt het natuurlijk niet meer.


Ach, bewijzen dat Adam en Eva niet historisch zijn heeft op sommige mensen geen enkel effect.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 28 dec 2020 17:45

Mortlach schreef:Ach, bewijzen dat Adam en Eva niet historisch zijn heeft op sommige mensen geen enkel effect.


Ja, inderdaad. :)

Sommigen zullen zo'n bewijs, (als dat er is), niet willen aanvaarden en het aanvechten of hun kop in het zand steken.

Anderen, zoals misschien @Lalage, nemen hun toevlucht tot de stelling: "Ok, het klopt niet, maar moet dat dan?

En de derde categorie zegt: "Wacht eens even, dit klopt helemaal niet. Dit is dus niet het onfeilbare Woord van God. Wat klopt er nog meer niet...??


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten