Geloofskwestie...

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 30 dec 2020 19:22

gravo schreef:....Want wat Jezus ook heeft benadrukt is dat de boodschap van de Bijbel niet uiteen kan vallen in tal van ideeën en visies die elkaar tegenspreken......


Gravo, Jezus heeft niets benadrukt over de Bijbel want die bestond toen nog niet als zodanig.

De Bijbel is pas enkele eeuwen later ontstaan toen een groepje kerkelijke leiders een aantal boekwerken bij elkaar ging voegen en bepaalde dat deze bundel de officiële leer ging worden....

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Bessensap » 30 dec 2020 19:51

ArmvanGeest schreef:
Kortom, mijn vraag aan Dorpeling is gewoon: Wat moet iemand doen om zalig te wordend? Normale vraag, toch?

Als je wilt kun jij hem ook voor jezelf beantwoorden. Misschien sta jij er wel weer anders in dan hij.


Mag ik ook antwoord geven? ;-)

Volgens mij zeg je het zelf al: Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zúlt zalig worden.
De rest... de kenmerken die o.a. in de zaligsprekingen staan en zondenkennis zijn het gevolg/ de vruchten van het geloof.
Zoals je die ook kunt lezen in Galaten 5 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing...

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Bessensap » 30 dec 2020 19:59

Refoboy1 schreef:Beste mensen van het Refoweb!

Ik vraag me al enige tijd af, wat is nu voor mij als niet-christen een goede reden/overtuiging om me alsnog te bekeren tot het geloof?

Hoop dat ik hier goed zit op dit forum voor mijn vraag!

Met vriendelijke groet


Eerder is al gewezen op Johannes 3: 16. Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, 0opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

In de verzen die volgen staat:

17. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
18. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
19. dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht.
20. Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden.
21. Maar wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat ze in God gedaan zijn.

Ik zou de vraag omdraaien.
Wie of wat geeft jou de vrijmoedigheid om niet te geloven in jouw Schepper?
Wat maakt dat je niet Hem (Jezus) wilt danken omdat Hij Zijn leven ook voor jou heeft gegeven?
Hij (God) wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat. Als jij sterft zonder Hem te kennen, ga jij toch echt verloren...

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 30 dec 2020 20:17

Bessensap schreef:Mag ik ook antwoord geven? ;-)

Volgens mij zeg je het zelf al: Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zúlt zalig worden.
De rest... de kenmerken die o.a. in de zaligsprekingen staan en zondenkennis zijn het gevolg/ de vruchten van het geloof.
Zoals je die ook kunt lezen in Galaten 5 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing...


Natuurlijk, hoe meer zielen, hoe meer vreugd. :)
Ik ben al blij als ik gewoon een antwoord krijg. :wink:

Trouwens weer een hele lijst van kenmerken erbij. Dat wordt een flinke lijst zo....

Dus als ik het goed begrijp, zeg jij: Het enige echte kenmerk is geloof in de Heere Jezus Christus en al die overige zaken zijn daar het gevolg van. (De vruchten)

Hoort "een gebroken geest" wat jou betreft ook nog in dat rijtje of was dat meer het idee van de vertalers?

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Dorpeling » 30 dec 2020 22:44

ArmvanGeest schreef:En als je heel die Bijbel doorgaat en alle soortgelijke teksten van kenmerken eens op een rijtje zet, dan krijg je natuurlijk een enórme waslijst waar niemand 100% aan voldoet.

Mijn vraag aan jou is dan: Waaraan moet iemand nou voldoen om zalig te zijn? Moet hij bijvoorbeeld voldoen aan minstens de helft van die kenmerken? Of driekwart? Of 90%?

ArmvanGeest schreef:Kortom, mijn vraag aan Dorpeling is gewoon: Wat moet iemand doen om zalig te wordend? Normale vraag, toch?

Allereerst is Dorpeling geen hij, maar een zij. En ja, dat is een normale vraag; waarop je inmiddels ook al meerdere antwoorden op gekregen hebt.

Deze vraag ('wat moet ik doen om zalig te worden?') wordt ook in de Bijbel meerdere keren gesteld. En dan is het antwoord steeds hetzelfde; nl: 'Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden!'
Dat dus, en dat alleen. En hoe dan? Dat werkt God Zelf.
God kan en zal Zijn eigen Woord en beloften niet laten vallen. Hij heeft beloofd dat wie tot Hem zal komen, Hij geenszins zal uitwerpen.
En daar moeten we naar terug. Naar Hem, omdat Hij de zaligheid al verdiend heeft. Hij eist dat geloof, maar weet tegelijk wel dat dat van onze kant nooit gaat lukken. Daarom moeten we vragen om de werking van de Heilige Geest, Die kan je de ogen openen en je leiden tot Christus. Want als Die in ons hart komt, overtuigd Hij 'van zonde, en van gerechtigheid en van oordeel'. Dan ga je zien hoe groot de zonde van ongeloof is, hoe diep je gevallen bent en dat je daar nooit zelf meer uit zult kunnen komen. Maar dan wil Hij dat geloof ook schenken, het geloof is een gave Gods die Hij in je hart werkt. Dan is er 0% van jezelf bij, en 100% van Hem.
Het behoud ligt buiten ons en in Hem alleen. 'Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden' (Rom. 10)

De gevolgen ervan zullen min of meer overeenkomen met die kenmerken zijn waar je het over had. Uit wederliefde voor de Heere, omdat Hij je gered heeft; 'Wat zal ik de Heere vergelden voor al Zijn weldaden die Hij aan mij bewezen heeft?' En dat wordt óók door Gods Geest in je gewerkt. Dan wil je 'godzalig' leven; standvastig de christelijke leer belijden en verbreiden. Niet dat je dan volmaakt wordt, of heilig, want hier op aarde zullen we nooit volmaakt heilig kunnen leven. Maar dan is er wel een streven ernaar.
En aan de vruchten kent men de boom.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor gravo » 31 dec 2020 01:04

ArmvanGeest schreef:Gravo, Jezus heeft niets benadrukt over de Bijbel want die bestond toen nog niet als zodanig.

De Bijbel is pas enkele eeuwen later ontstaan toen een groepje kerkelijke leiders een aantal boekwerken bij elkaar ging voegen en bepaalde dat deze bundel de officiële leer ging worden....

Als ik het over de Bijbel van Jezus heb gaat het uiteraard over het Oude Testament. Hij heeft die grondig gekend en bestudeerd. Maar Hij heeft daar als Schriftgeleerde ook een eigen commentaar op geleverd, zoals we weten. Sterker nog, Hij heeft in Persoon een geheel nieuw deel aan de Bijbel toegevoegd. Zowel in wat Hij leerde als in het gehele verloop van Zijn leven. Hij was in zekere zin het Nieuwe Testament.
Het klopt dat pas later een canon is vastgesteld met een keuze uit de geschriften die over Hem en als gevolg van Zijn leven zijn verschenen, maar het is niet zo dat Jezus de Schriften niet heeft gekend. Hij kende de Heilige Schrift, het Woord van God, maar Hij wás ook de Heilige Schrift, het Woord van God.
En in die hoedanigheid heeft Hij de lijn van de Schrift voortgezet, zelfs vervuld.
Hij was Degene waarvan de Schriften spraken.

gravo

PS. De bundel boeken die later de officiële Bijbel gaat vormen is fundamenteel iets anders dan wat jij "de officiële leer" noemt.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 31 dec 2020 02:31

Dorpeling schreef:Allereerst is Dorpeling geen hij, maar een zij. En ja, dat is een normale vraag; waarop je inmiddels ook al meerdere antwoorden op gekregen hebt.

Deze vraag ('wat moet ik doen om zalig te worden?') wordt ook in de Bijbel meerdere keren gesteld. En dan is het antwoord steeds hetzelfde; nl: 'Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden!'
Dat dus, en dat alleen. En hoe dan? Dat werkt God Zelf.
God kan en zal Zijn eigen Woord en beloften niet laten vallen. Hij heeft beloofd dat wie tot Hem zal komen, Hij geenszins zal uitwerpen.
En daar moeten we naar terug. Naar Hem, omdat Hij de zaligheid al verdiend heeft. Hij eist dat geloof, maar weet tegelijk wel dat dat van onze kant nooit gaat lukken. Daarom moeten we vragen om de werking van de Heilige Geest, Die kan je de ogen openen en je leiden tot Christus. Want als Die in ons hart komt, overtuigd Hij 'van zonde, en van gerechtigheid en van oordeel'. Dan ga je zien hoe groot de zonde van ongeloof is, hoe diep je gevallen bent en dat je daar nooit zelf meer uit zult kunnen komen. Maar dan wil Hij dat geloof ook schenken, het geloof is een gave Gods die Hij in je hart werkt. Dan is er 0% van jezelf bij, en 100% van Hem.
Het behoud ligt buiten ons en in Hem alleen. 'Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden' (Rom. 10)

De gevolgen ervan zullen min of meer overeenkomen met die kenmerken zijn waar je het over had. Uit wederliefde voor de Heere, omdat Hij je gered heeft; 'Wat zal ik de Heere vergelden voor al Zijn weldaden die Hij aan mij bewezen heeft?' En dat wordt óók door Gods Geest in je gewerkt. Dan wil je 'godzalig' leven; standvastig de christelijke leer belijden en verbreiden. Niet dat je dan volmaakt wordt, of heilig, want hier op aarde zullen we nooit volmaakt heilig kunnen leven. Maar dan is er wel een streven ernaar.
En aan de vruchten kent men de boom.


Ok, dus bij jou is het enige criterium ook alleen het geloof in Jezus Christus?
Dat valt nog wel mee dan. Ik dacht, je zult wel een hele waslijst hebben.

Maar die bergrede die klopt dan natuurlijk niet helemaal.
Als er bijvoorbeeld staat: "Zalig zijn zij de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen." dan geldt dat eigenlijk alleen maar als je ook in Jezus Christus gelooft. Toch?
Dan zou er eigenlijk moeten staan: "Zalig zijn SOMMIGE armen van geest." Dat is heel wat anders....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Mortlach » 31 dec 2020 02:49

ArmvanGeest schreef:Ok, dus bij jou is het enige criterium ook alleen het geloof in Jezus Christus?
Dat valt nog wel mee dan. Ik dacht, je zult wel een hele waslijst hebben.

Maar die bergrede die klopt dan natuurlijk niet helemaal.
Als er bijvoorbeeld staat: "Zalig zijn zij de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen." dan geldt dat eigenlijk alleen maar als je ook in Jezus Christus gelooft. Toch?
Dan zou er eigenlijk moeten staan: "Zalig zijn SOMMIGE armen van geest." Dat is heel wat anders....


Volgens mij is zo'n preek niet de juiste plek voor dat soort nuance. Dan zou de rede toch enorm aan kracht verliezen en niemand meer inspireren? "Zalig zijn X, behalve als, maar wel wanneer..." Het is toch geen wetenschappelijke paper?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Lalage » 31 dec 2020 09:32

Is zalig worden en niet verloren gaan dan het doel van dit leven?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor benefietdiner » 31 dec 2020 09:41

ArmvanGeest schreef:Ik ben al blij als ik gewoon een antwoord krijg. :wink: ?
Arm van Geest, wat is de betekenis

Ik denk dat je het eerst letterlijk moet lezen terwijl er ook een mentaal aspect in zit. Dus arm is ook letterlijk arm en niet (het tegenovergestelde) rijk.

Jezus sprak de Bergrede uit aan een groot aantal mensen. Onder die mensen zaten ook Farizeeërs, Sadduceeërs en Schriftgeleerden maar ook gewonnen mensen waaronder Zijn discipelen.

Rijk waren de Farizeeërs, Sadduceeërs en Schriftgeleerden. Zij getuigeden de decaloog volkomen te kunnen houden, zij waren rijk in zichzelf en hadden Jezus dé verlosser niet nodig, zo dachten zij.

Daartegenover waren zijn discipelen en andere arm want zij waren overtuigd de wet niet te kunnen houden zij hadden Jezus wel nodig om verlost te worden van hun zonden.

Dus arm betekend dat je God in Christus Jezus nodig hebt voor je zaligheid.

Heer, ik ben maar een gewoon mens, maar U bent een almachtig God. U wil ik dienen. Laat me alstublieft zien hoe ik dat kan doen, en geef me de kracht om het te volbrengen.

God gebruikt gewone mensen om zijn buitengewone plan uit te voeren.

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 31 dec 2020 10:16

Mortlach schreef:Volgens mij is zo'n preek niet de juiste plek voor dat soort nuance. Dan zou de rede toch enorm aan kracht verliezen en niemand meer inspireren? "Zalig zijn X, behalve als, maar wel wanneer..." Het is toch geen wetenschappelijke paper?


Dat is inderdaad ook een manier om er tegen aan te kijken.

Je zou ook kunnen zeggen: Als een volmaakte God echt de intentie heeft om de mensheid iets te laten weten, dan zou Hij op z'n minst goed en precies kunnen formuleren wat Hij bedoelt, zodat we het allemaal kunnen snappen en er geen mogelijkheid is tot misverstanden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor MoesTuin » 31 dec 2020 10:36

Maar dat is juist de kern van Geloven....
Je gelooft het of niet...
Geloven is vertrouwen...
Daarbij komt veel om de hoek kijken zoals bijvoorbeeld het besef van God en Zijn Grootheid en Almacht....enz...
Geloven is niet zomaar iets maar een heel proces en weg die je gaat in en uit Geloof met God de Vader Zoon en h Geest.
Maar het kan ook in 1 keer pats boem (denk aan de moordenaar aan het kruis)
ten diepste zullen we Geloof ook nooit volledig kunnen verklaren of beredeneren en dat hoeft ook helemaal niet....
Geloof Hoop Liefde met de Liefde als belangrijkste

'k Zal in dit vertrouwen leven, en dat melden in mijn... lied!

In 1 Johannes 4 staat het ook zo mooi

1 Johannes 4: 17,18
17 Hierin is de liefde bij ons
volmaakt geworden, opdat wij
vrijmoedigheid mogen hebben
op de dag van het oordeel.
Want zoals Hij is, zijn ook wij in
deze wereld.
18 Er is in de liefde geen vrees,
maar de volmaakte liefde drijft
de vrees uit. De vrees houdt
immers straf in, en wie vreest, is
niet volmaakt in de liefde.


Zondag 1 uit de HC

Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?

Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben ,
die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart ,
dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan ,
ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet ,
waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert ,
en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.





Ik heb de vaste grond gevonden,
waarin mijn anker eeuwig hecht:
de dood van Christus voor de zonden,
van eeuwigheid als grond gelegd.
Die grond zal onverwrikt bestaan,
als aarde en hemel ondergaan.

Daarop wil ik gelovig bouwen,
getroost, wat mij ook wedervaart;
mij aan Gods vaderhart vertrouwen,
wanneer mijn zonde mij bezwaart.
Steeds vind ik daar opnieuw bereid
oneindige barmhartigheid.


Zelf Geloof ik in God die volkomen (=volledig) heeft betaald voor al mijn zonden en in het Eeuwige Leven.
En ik weet ook dat ik er eigenlijk niets hiervan weet hoe en wat en hoe precies wat er dan gaat gebeuren.
Maar ik geloof wel in een soort Eeuwige Rust en Vrede.
En daar ben ik mee verzoend en dit gebeurd ook vandaag of morgen of over een veel langere tijd.
Mijn tijden zijn in Gods Hand.
Hoe en wat het zal gaan en zal zijn precies gaat denk ik al het menselijk beperkte verstand oneindig ver te boven.
Dit ligt in Gods raad en wijsheid besloten en daar blijf ik verre van.
Ik weet dat ik mag leven nu vanuit Gods oneindige genade en in Geloof en Vertrouwen in Hem de zekerheid van het Geloof Mij een hoopvolle Toekomst wacht......
....zoals bij iedere posting dit te lezen is in mijn onderschrift.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 31 dec 2020 11:51

benefietdiner schreef:Arm van Geest, wat is de betekenis

Ik denk dat je het eerst letterlijk moet lezen terwijl er ook een mentaal aspect in zit. Dus arm is ook letterlijk arm en niet (het tegenovergestelde) rijk.

Jezus sprak de Bergrede uit aan een groot aantal mensen. Onder die mensen zaten ook Farizeeërs, Sadduceeërs en Schriftgeleerden maar ook gewonnen mensen waaronder Zijn discipelen.

Rijk waren de Farizeeërs, Sadduceeërs en Schriftgeleerden. Zij getuigeden de decaloog volkomen te kunnen houden, zij waren rijk in zichzelf en hadden Jezus dé verlosser niet nodig, zo dachten zij.

Daartegenover waren zijn discipelen en andere arm want zij waren overtuigd de wet niet te kunnen houden zij hadden Jezus wel nodig om verlost te worden van hun zonden.

Dus arm betekend dat je God in Christus Jezus nodig hebt voor je zaligheid.

Heer, ik ben maar een gewoon mens, maar U bent een almachtig God. U wil ik dienen. Laat me alstublieft zien hoe ik dat kan doen, en geef me de kracht om het te volbrengen.

God gebruikt gewone mensen om zijn buitengewone plan uit te voeren.


Inderdaad goed om eens te beginnen met "Wat betekent het nu eigenlijk."

Maar toch denk dat je er een invulling aan geeft die veel verder gaat dan de betekenis.
Ik denk niet dat het "arm van geest" iets zegt over of "iemand denkt zich aan de wet te kunnen houden" of over dat iemand het gevoel heeft Jezus nodig te hebben.

In denk dat het gewoon betrekking heeft op "de gewone man", "de niet-schriftgeleerde" die niet gestudeerd heeft en die geen dure of ingewikkelde woorden hoeft te gebruiken.

Het probleem met veel taalgebruik uit de Bijbel is dat we niet altijd met 100% zekerheid kunnen zeggen wat de woorden betekenen, waardoor iedereen een beetje zijn eigen invulling er aan kan geven (om het tot een kloppend geheel te krijgen.)

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor tulp » 31 dec 2020 12:01

ArmvanGeest schreef:Dat is inderdaad ook een manier om er tegen aan te kijken.

Je zou ook kunnen zeggen: Als een volmaakte God echt de intentie heeft om de mensheid iets te laten weten, dan zou Hij op z'n minst goed en precies kunnen formuleren wat Hij bedoelt, zodat we het allemaal kunnen snappen en er geen mogelijkheid is tot misverstanden.


Dat zou je inderdaad kunnen zeggen.
Ik krijg de indruk dat het reformatorische Godsbeeld een allergische reactie bij je oproept want dit klopt niet en dat óók niet en wat nou 'accepteren wat je niet begrijpt'?!.
Daarom denk ik: als je met dit Godsbeeld niet uit de voeten kunt, maar je zou wel graag willen geloven, kijk dan eens rond bij christenen met een ander Godsbeeld waar je misschien wel meer aansluiting bij kunt vinden.
Reformatorische mensen lezen de Bijbel door een reformatorische bril. Dat is een bril om de Bijbel te bestuderen. Er zijn meer brillen, je mag de reformatorische opzetten maar dat moet niet natuurlijk.
Laatst gewijzigd door tulp op 31 dec 2020 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ArmvanGeest

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor ArmvanGeest » 31 dec 2020 12:02

MoesTuin schreef:Maar dat is juist de kern van Geloven....
Je gelooft het of niet...
Geloven is vertrouwen...
Daarbij komt veel om de hoek kijken zoals bijvoorbeeld het besef van God en Zijn Grootheid en Almacht....enz...
Geloven is niet zomaar iets maar een heel proces en weg die je gaat in en uit Geloof met God de Vader Zoon en h Geest.
Maar het kan ook in 1 keer pats boem (denk aan de moordenaar aan het kruis)
ten diepste zullen we Geloof ook nooit volledig kunnen verklaren of beredeneren en dat hoeft ook helemaal niet....
Geloof Hoop Liefde met de Liefde als belangrijkste

'k Zal in dit vertrouwen leven, en dat melden in mijn... lied!

In 1 Johannes 4 staat het ook zo mooi

1 Johannes 4: 17,18
17 Hierin is de liefde bij ons
volmaakt geworden, opdat wij
vrijmoedigheid mogen hebben
op de dag van het oordeel.
Want zoals Hij is, zijn ook wij in
deze wereld.
18 Er is in de liefde geen vrees,
maar de volmaakte liefde drijft
de vrees uit. De vrees houdt
immers straf in, en wie vreest, is
niet volmaakt in de liefde.


Zondag 1 uit de HC

Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?

Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben ,
die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart ,
dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan ,
ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet ,
waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert ,
en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.





Ik heb de vaste grond gevonden,
waarin mijn anker eeuwig hecht:
de dood van Christus voor de zonden,
van eeuwigheid als grond gelegd.
Die grond zal onverwrikt bestaan,
als aarde en hemel ondergaan.

Daarop wil ik gelovig bouwen,
getroost, wat mij ook wedervaart;
mij aan Gods vaderhart vertrouwen,
wanneer mijn zonde mij bezwaart.
Steeds vind ik daar opnieuw bereid
oneindige barmhartigheid.


Zelf Geloof ik in God die volkomen (=volledig) heeft betaald voor al mijn zonden en in het Eeuwige Leven.
En ik weet ook dat ik er eigenlijk niets hiervan weet hoe en wat en hoe precies wat er dan gaat gebeuren.
Maar ik geloof wel in een soort Eeuwige Rust en Vrede.
En daar ben ik mee verzoend en dit gebeurd ook vandaag of morgen of over een veel langere tijd.
Mijn tijden zijn in Gods Hand.
Hoe en wat het zal gaan en zal zijn precies gaat denk ik al het menselijk beperkte verstand oneindig ver te boven.
Dit ligt in Gods raad en wijsheid besloten en daar blijf ik verre van.
Ik weet dat ik mag leven nu vanuit Gods oneindige genade en in Geloof en Vertrouwen in Hem de zekerheid van het Geloof Mij een hoopvolle Toekomst wacht......
....zoals bij iedere posting dit te lezen is in mijn onderschrift.


Klinkt goed, Moestuin!

Ik krijg de indruk dat jouw geloof je wel een soort rust en vrede geeft.

Wel moest ik een beetje grinniken om het muziekje. Ik dacht: "Wie in 's hemelsnaam vind dit leuk?"
Maar ja, smaken verschillen, nietwaar?

:)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten