Geloofskwestie...

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor hans0166 » 07 jan 2021 13:13

Lalage schreef:Is zalig worden en niet verloren gaan dan het doel van dit leven?


nee

Het doel is niet zalig worden, het doel is niet het niet verloren gaan.
Dat zijn gevolgen.

Het doel is de aanbidding van God

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2021 14:10

Deze column las ik in het AD. Is helaas Premium artikel, dus alleen zichtbaar voor abonnees.

Wat bezielde moeder Eltje om dit zo te doen en te zeggen op tv?
Moeder Eltje houdt van haar drie zoons. Maar ze houdt nog meer van Jezus.
Om die reden kan en wil ze niet accepteren dat haar Mattias homoseksueel is, en nu gaat trouwen.

Tot zover is het te lezen.
Maar het gaat meer hierom, in de column van Angela staat dat ze deze ferme uitspraken beter zou kunnen plaatsen als
het bij de EO was uitgezonden. Nu was het te zien bij BNNVara, op Ned. 3.

Ik vind het wel dapper eigenlijk. Waarom zou je zoiets alleen mogen zeggen op de daarvoor toegeëigende zender?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2021 14:38

Chaya schreef:Deze column las ik in het AD. Is helaas Premium artikel, dus alleen zichtbaar voor abonnees.

Wat bezielde moeder Eltje om dit zo te doen en te zeggen op tv?
Moeder Eltje houdt van haar drie zoons. Maar ze houdt nog meer van Jezus.
Om die reden kan en wil ze niet accepteren dat haar Mattias homoseksueel is, en nu gaat trouwen.

Tot zover is het te lezen.
Maar het gaat meer hierom, in de column van Angela staat dat ze deze ferme uitspraken beter zou kunnen plaatsen als
het bij de EO was uitgezonden. Nu was het te zien bij BNNVara, op Ned. 3.

Ik vind het wel dapper eigenlijk. Waarom zou je zoiets alleen mogen zeggen op de daarvoor toegeëigende zender?


Ja mee eens, het idee dat je hierovet geen andere mening mag laten horen en als je het al doet, het het in je “eigen clubje” doet is raar. Ik snap de weerstand wel, die voel is zelf ook wel want dat je van Jezus houdt hoeft volgens mij niet deze visie tot uitwerking te hebben maar het is raar dat je dat alleen bij de EO (flauw ook want die zijn al lang niet zo orthodox meer, ook niet op dit vlak) zou mogen zeggen is raar. Maar wordt denk ik wel steeds meer de praktijk, in het kader van gelijke rechten mag je niet meer vinden dan homo’s geen reen relaties meer aan mogen gaan. Dat is wel een beetje de tijdsgeest. Daarin zie ik wel wat gevaren maar ik ben er in bepaalde mate ook wel weer blij mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Erik1960 » 08 feb 2021 15:46

Chaya schreef:Maar het gaat meer hierom, in de column van Angela staat dat ze deze ferme uitspraken beter zou kunnen plaatsen als
het bij de EO was uitgezonden. Nu was het te zien bij BNNVara, op Ned. 3.

Ik vind het wel dapper eigenlijk. Waarom zou je zoiets alleen mogen zeggen op de daarvoor toegeëigende zender?


Ons menselijk brein heeft schema's nodig, anders zouden we veel teveel capaciteit nodig hebben om de wereld waarin we leven te kunnen volgen. In deze ingewikkelde en verwarrende tijden hebben mensen veel mensen nog meer behoefte aan overzicht. Stel je een vraag bij het RIVM-beleid, dan ben je een wappie. Toon je begrip voor kerken die diensten laten doorgaan dan ben je een Gristengekkie. Blijkbaar heeft Angela nog altijd een beeld van de EO waar dit geluid bij past. En heeft ze het beeld dat bij Vara/BNN alles mag.

Ik zag trouwens die documentaire ook. En bij die moeder die de liefde van haar eigen zoon niet kon zien, moest ik aan Maria denken. Want die Jezus, dat was natuurlijk ook geen gemakkelijk kind: trok het liefst op met hoeren en tollenaars en dat waren toch niet de mensen met wie je als moeder je kind graag samen zag. Om nog maar te zwijgen van zijn tegendraadse ideeën.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2021 11:09

Erik1960 schreef:Ons menselijk brein heeft schema's nodig, anders zouden we veel teveel capaciteit nodig hebben om de wereld waarin we leven te kunnen volgen. In deze ingewikkelde en verwarrende tijden hebben mensen veel mensen nog meer behoefte aan overzicht. Stel je een vraag bij het RIVM-beleid, dan ben je een wappie. Toon je begrip voor kerken die diensten laten doorgaan dan ben je een Gristengekkie. Blijkbaar heeft Angela nog altijd een beeld van de EO waar dit geluid bij past. En heeft ze het beeld dat bij Vara/BNN alles mag.

Ik zag trouwens die documentaire ook. En bij die moeder die de liefde van haar eigen zoon niet kon zien, moest ik aan Maria denken. Want die Jezus, dat was natuurlijk ook geen gemakkelijk kind: trok het liefst op met hoeren en tollenaars en dat waren toch niet de mensen met wie je als moeder je kind graag samen zag. Om nog maar te zwijgen van zijn tegendraadse ideeën.


Precies want je moet natuurlijk wel op andere zenders kunnen zeggen dat iemand niet accepteert dat haar zoon homoseksueel is en trouwt omdat ze nog meer van Jezus houdt dan van haar kinderen. Maar andersom, als de EO een keer het geluid laat horen van iemand die zegt van Jezus te houden en het ook prima vindt dat een man met een man trouwt of andersom, dat is de kritiek van christenen niet uit de lucht. Het conservatieve beeld van de EO komt niet zozeer bij de wereld vandaag maar vooral bij de christenen die als er maar iets van de traditionele lijn wordt afgeweken in de pen klimmen en met een oordeel klaar staan. Ik heb de laatste jaren genoeg kritiek op de EO gelezen en die komt vooral uit orthodox christelijke hoek.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor remco2015 » 24 feb 2021 20:53

Het nut van willen geloven in de Christus is voor mij een gevoel van opluchting dat dit niet het echte leven is en we zelfs eeuwig leven kunnen krijgen in een volmaakte wereld.
En als je dan ook echt overtuigd bent van het bestaan van God dan is het juist erg mooi om te weten dat we door geloof in De Here als de Christus eeuwig mogen leven op aarde in een rechtvaardige wereld.
Ook is het natuurlijk prachtig om in het 1000 jarig Vredesrijk voor Koning Jezus te mogen werken en Hem mogen dienen.

Maar hoe kom je nu tot geloof ? De meesten hier zijn ermee opgegroeid en gingen met de hoofden naar beneden naar de kerk etc.
Maar ook door de bijbel te onderzoeken kun je tot geloof komen, door de profetien te checken. God heeft onder meer daarom die profetien gegeven.
Ook kun je door bijzondere gebeurtenissen tot God komen.
Ook kun je soms God vergeten en struikelen en dan weer opstaan.

Als je de bijbel gaat bestuderen en God om wijsheid vraagt en aan De Here Jezus vraagt of je bij hem mag komen dan zal die ook komen en dan zal Hij je gaan leiden in het proces.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Geloofskwestie...

Berichtdoor Haaibaai » 18 apr 2021 18:49

ArmvanGeest schreef:Het idee van bekeren is als volgt:
Als je je niet bekeert, dan ga je straks in het hiernamaals naar de hel. Wat dat precies inhoudt, daarover zijn verschillende meningen, maar het is in elk geval niet leuk.

Als je je daarentegen wel bekeert, dan ga je straks in het hiernamaals naar de hemel. Dat lijkt op het eerste gezicht ook niet alles, maar de hemel schijnt toch een plaats te zijn waar je dan voor eeuwig gelukkig bent.

Dus als je dat gelooft, (van die hemel en die hel), dan lijkt me dat een heel goede reden om je te bekeren. Als je daarentegen niet in een hemel of hel gelooft, dan heeft dat bekeren ook geen nut.

Verder zouden er voor dit leven ook nog voordelen zijn, maar die zijn erg subjectief. Als je je bekeert, dan kun je "het ware geluk en liefde" vinden. Christenen ervaren dat bij Jezus, Katholieken bij Maria, Moslims bij Allah, en weer anderen bij een flesje bier. Dus ik weet niet of je daar zoveel waarde aan moet hechten.

In elk geval is het de moeite waard om eens goed uit te zoeken het dat nu zit met het hiernamaals, want als je de verkeerde keus maakt en je komt in de hel terecht, dan ben je natuurlijk zuur. :?

Katholieken zijn ook Christenen zelfs Christenen bij uit stek en bij Katholieken staat de Heilige Verlosser de Vererzen Heer Jezus de Christus centraal.De Moeder Gods Maria wordt zalig geprezen zo als dat in de Heilige Schrift staat op getekend een bijbels gebod zie Magnificat.En wat bekeren betreft zoekt en gij zult vinden;het gaat er om de diepe relatie met God door Jezus de Christus.Hem navolgen en meer niet.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten